100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.
1

ΤΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ

 

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

 

Στο πλαίσιο της πτυχιακής για το master του στο Photojournalism, ο Andrew O’Carroll αποφάσισε να ασχοληθεί με το ελληνικό δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου. Μερικούς μήνες μετά τα αποτελέσματα, ζήτησε από 100 νέους 18-24 ετών να συμπληρώσουν ξανά το ψηφοδέλτιο, αυτήν τη φορά με τις σκέψεις τους για το δημοψήφισμα, την πολιτική και το μέλλον τους στην Ελλάδα.

 

— Γιατί ένας Άγγλος αφιερώνει την πτυχιακή του στο ελληνικό δημοψήφισμα;

Οι νέοι της Ελλάδας παρουσιάζονται από τα μέσα ως άνεργοι, εξαντλημένοι και χωρίς προοπτική. Ωστόσο, πέρα από τις ευπώλητες εικόνες διαδηλώσεων που προβάλλουν, τα μέσα ασχολούνται ελάχιστα με τις απόψεις και τις ιδέες των νέων, παρά τον καθοριστικό ρόλο που έχουν παίξει στις πολιτικές εξελίξεις της Ελλάδας διαχρονικά. Η συμμετοχή ανθρώπων ηλικίας από 18 έως 24 ετών στο δημοψήφισμα ήταν πολύ υψηλή. Επίσης, στη δική μου συναναστροφή μαζί τους βλέπω πως οι Έλληνες νέοι έχουν καλλιέργεια, πάθος και ενημερωμένη τοποθέτηση σε σχέση με την πολιτική κατάσταση. Έχοντας σπουδάσει σε πανεπιστήμιο του Λονδίνου, γνώρισα πολλούς Έλληνες, μεταξύ των οποίων και η κοπέλα μου. Η δική της κατάσταση επηρεάζει και τη δική μου.

 

— Θεωρείς ότι οι Έλληνες είναι επιεικείς ή αυστηροί με τον εαυτό τους ως προς την ευθύνη τους για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ελλάδα;

Πολλοί από τους ανθρώπους με τους οποίους μίλησα είναι θυμωμένοι με τις προηγούμενες γενιές και θέλουν να κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν την Ελλάδα. Δεδομένων του συστήματος και ίσως της ιδεολογίας των προηγούμενων γενεών, απαιτείται σημαντική προσπάθεια από την πλευρά των ίδιων των πολιτών ώστε να υπάρξει αλλαγή και να γίνουν πράγματα που για άλλες χώρες θεωρούνται αυτονόητα. Προσωπικά, πάντως, θεωρώ ότι η ευθύνη των πολιτών είναι μικρής σημασίας και ότι, για παράδειγμα, η συζήτηση για τη φοροδιαφυγή είναι μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού από άλλα, σημαντικότερα προβλήματα.

 

— Αν ήσουν Έλληνας, τι θα ψήφιζες στο δημοψήφισμα;

Βλέπω την κρίση ως αποτέλεσμα του ότι οι πλουσιότεροι προωθούν και προστατεύουν τα δικά τους συμφέροντα. Η δική τους διαφθορά και απερισκεψία δημιούργησε το δημόσιο χρέος. Η κρίση προέκυψε έπειτα από δεκαετίες πολιτικών της Ε.Ε. που καθορίζονταν από οικονομικά κριτήρια τα οποία μπλόκαραν τη δυναμική της ίδιας και των μελών της. Αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις μετακινούνται με ευκολία από τις θέσεις τους σε ιδιωτικές εταιρείες σε ιδρύματα της Ε.Ε. Έτσι, οι πολίτες παραμένουν πολύ χαμηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων. Δεν συμφωνώ με τη λιτότητα, γιατί δεν θεωρώ πως το χρέος είναι δημόσιο. Θα ψήφιζα «όχι» λοιπόν, αλλά, όπως είπαν και πολλοί από αυτούς που συμμετείχαν στο πρότζεκτ, το αποτέλεσμα είχε μόνο συμβολική σημασία. Φοβάμαι πως η αθέτηση της υπόσχεσης από τον ΣΥΡΙΖΑ και η κατάχρηση του «όχι» θα αποθαρρύνει τους πολίτες όσον αφορά την προσπάθεια δημοκρατικοποίησης της Ε.Ε.

 

— Στο δείγμα σου υπήρχαν ψηφοφόροι της Χρυσής Αυγής. Τι πιστεύεις για την άνοδό της στην Ελλάδα;

Είναι σημαντικό να μπορούν όλοι να εκφέρουν άποψη. Η συγκεκριμένη ιδεολογία, όμως, είναι επικίνδυνη για τους αδύναμους και για τη δημοκρατία, καθώς μας απομακρύνει από την κατανόηση των πραγματικών αιτιών των προβλημάτων. Ο εθνικισμός και η ισλαμοφοβία δυναμώνει και σε άλλα κράτη της Ε.Ε. και αυτός είναι ένας τρόπος αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης όσον αφορά αυτούς που πραγματικά ευθύνονται για την κρίση. Επίσης, ο χειρισμός του προσφυγικού από την ίδια την Ε.Ε. είναι απαράδεκτος. Πρόκειται για καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Η Ευρώπη μπορεί εύκολα να διαχειριστεί τον αριθμό των προσφύγων και το γεγονός ότι τους αρνείται την είσοδο συμβάλλει στην περαιτέρω εξάπλωση του σκοταδισμού.  

 

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Ο Γ., 22, χειροτονήθηκε ορθόδοξος διάκονος στις 27 Δεκεμβρίου 2015 και δουλεύει εθελοντικά στο φιλανθρωπικό τμήμα της Μητρόπολης Νέας Ιωνίας και Φιλαδέλφειας. Παράλληλα, ολοκληρώνει το μεταπτυχιακό του στο Κανονιστικό Δίκαιο, ενώ έχει ήδη ένα πτυχίο από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης. Μένει μόνος του στο Ίλιον. Απείχε από τις εκλογές του Ιανουαρίου και του Σεπτεμβρίου, ενώ στο δημοψήφισμα ψήφισε «ναι».© Andrew O’Carroll.

 

— Τι θα ψηφίσεις στο δημοψήφισμα της Αγγλίας; Θεωρείς πως υπάρχει μέλλον στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

Δεν έχω αποφασίσει ακόμη. Η απάντηση δεν είναι προφανής και η πληροφόρηση καθόλου επαρκής. Μου αρέσει ο μύθος της Ευρωπαϊκής Ένωσης: ελεύθερα σύνορα, ανθρώπινα δικαιώματα, «πράσινη» πολιτική, οικονομικώς ισορροπημένα κράτη-μέλη, ενημερωμένοι πολίτες. Ξέρω, όμως, ότι είναι μύθος. Αυτό που υπάρχει αυτήν τη στιγμή πρέπει σίγουρα να αλλάξει. Η Ε.Ε. δείχνει να μετακινείται προς μια λιγότερο δημοκρατική θέση, στην οποία οι περισσότεροι πολίτες δεν αισθάνονται ασφάλεια. Πάντως, όταν οι απόψεις περιορίζονται σε παραμονή ή έξοδο, και οι δύο επιλογές είναι αρνητικές.

 

— Πώς σκέφτεσαι να εξελίξεις το πρότζεκτ σου;

Θα ήθελα να το επεκτείνω και στο επερχόμενο βρετανικό δημοψήφισμα αλλά και σε περιοχές της Ισπανίας που έχουν εκλέξει τους Podemos. Πιστεύω ότι θα είναι πολύ ενδιαφέρον αν γίνει πιο πολυδιάστατο και περιλαμβάνει σύγκριση ιδεών και τάσεων από διαφορετικά μέρη της Ευρώπης.

 

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Ο Η., 21, άνεργος και μέλος της νεολαίας της Χρυσής Αυγής, οργανώνει την επικοινωνία των νέων του κόμματος. Μένει με τους γονείς του στη Νέα Ιωνία. Τον Ιανουάριο και τον Σεπτέμβριο ψήφισε Χρυσή Αυγή και στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου ψήφισε «όχι». © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Ο Μ., 22, είναι εθελοντής στο κοινωνικό κέντρο Νοσότρος. Μένει μόνος του στα Εξάρχεια. Απείχε από τις εκλογές και από το δημοψήφισμα. © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Η Ε., 20, σπουδάζει Γαλλική Φιλολογία στο Καποδιστριακό, ενώ δουλεύει με ημιαπασχόληση σε θέατρο, από όπου παίρνει 350 ευρώ τον μήνα. Είναι μέλος του Αθηναϊκού Καλλιτεχνικού Δικτύου, μιας αυτοοργανωμένης ομάδας καλλιτεχνών, και παράλληλα κάνει αιτήσεις για να σπουδάσει θέατρο στο Ωδείο Αθηνών. Μένει σε μια φοιτητική εστία στα Ιλίσια. Απείχε από όλες τις εκλογές και το δημοψήφισμα. © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
Η Ν., 24, δουλεύει ως ηθοποιός και μένει μόνη της στο Περιστέρι. Θα πληρωθεί ανάλογα με την ανταπόκριση του κοινού στην παράσταση στην οποία παίζει. Ψήφισε ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του Ιανουαρίου, απείχε από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου και ψήφισε «όχι» στο δημοψήφισμα. © Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

100 νέοι Έλληνες συμπληρώνουν ξανά το ψηφοδέλτιο του περσινού δημοψηφίσματος Facebook Twitter
© Andrew O’Carroll.

 

Περισσότερα για το πρότζεκτ και άλλες δουλειές του Andrew, εδώ: www.andrewocarroll.co.uk

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ