700 χρόνια Θεία Κωμωδία: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί Facebook Twitter
Φωτο: Salvador Dalí, Paradise: Opposition (Canto 11) (detail), about 1960, Dallas Museum of Art

700 χρόνια «Θεία Κωμωδία»: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί

0

Μέχρι τις 16 Μαΐου 2021 τα φανταστικά όνειρα του Σαλβατόρ Νταλί, όνειρα γεμάτα παράλογες αντιπαραθέσεις και ερωτικά θέματα, ζωντανεύουν μέσα από τις σελίδες της Θείας Κωμωδίας, όπως τη συνέλαβε ο σουρεαλιστής ζωγράφος.

Πρόκειται για μια πολύ ιδιαίτερη δουλειά αλλά και μια πτυχή αυτή του εικονογράφου που συχνά ο κόσμος ξεχνά. Η έκθεση στο μουσείο του Ντάλας παρουσιάζει την πιο φιλόδοξη εικονογραφημένη σειρά του Νταλί: τα χαρακτικά σε ξύλο από τη Θεία Κωμωδία, το επικό ποίημα του Δάντη, από τον θάνατο του οποίου, το 2021, συμπληρώνονται 700 χρόνια.

Πόλεις σε όλο τον κόσμο αποτίνουν φόρο τιμής με αφιερώματα και εκθέσεις στο διαχρονικό κείμενο και αφηγούνται το ταξίδι του μέσα από τους χριστιανικούς κόσμους: Κόλαση, καθαρτήριο και παράδεισος. 

700 χρόνια Θεία Κωμωδία: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί Facebook Twitter
Φωτο: Salvador Dalí, Dallas Museum of Art

Η Θεία Κωμωδία του Νταλί, ένα σύνολο περίπου εκατό έργων, τυπώθηκε σε μια έκδοση εκατό αντιτύπων από τη Stamperia Valdonega της Βερόνας σε χαρτί χειροποίητο από τον οίκο Fratelli Magnani της Pescia. Οι πρωτότυπες ακουαρέλες δημιουργήθηκαν από τον Νταλί για την επέτειο των επτακοσίων χρόνων της γέννησης του Δάντη και εκτέθηκαν για πρώτη φορά στη Ρώμη το 1954. Στη συνέχεια εκτέθηκαν στο Παρίσι και δημοσιεύθηκαν για να συνοδεύσουν μια γαλλική μετάφραση του Δάντη το 1963.

Η ανάθεση ήταν περιπετειώδης, καθώς η εργασία που ανατέθηκε στον Νταλί από την iταλική κυβέρνηση άνοιξε μια μεγάλη διαμάχη γιατί ο καλλιτέχνης δεν ήταν Ιταλός. Ο Νταλί είχε φτιάξει ήδη 100 ακουαρέλες για το έργο, που τελικά ματαιώθηκε.

700 χρόνια Θεία Κωμωδία: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί Facebook Twitter
Φωτο: Salvador Dalí, Purgatoire Canto 1 The Fallen Angel, Dallas Museum of Art

Παρ 'όλα αυτά, ένα βιβλίο με τις εικονογραφήσεις δημοσιεύθηκε στην Ιταλία, μετά από αίτημα του ίδιου του Πάπα Πίου ΧΙΙ, ενώ ο Νταλί ξεκίνησε το έργο για την αναδημιουργία της σειράς σε ξυλογραφίες, με τη χορηγία του Joseph Foret, ο οποίος, μαζί με τους χαράκτες Jacquet και Taricco, ξεκίνησαν την διαδικασία μεταφοράς των αρχικών 100 υδατογραφιών σε 3.500 μπλοκ ξύλου, ένα για κάθε χρώμα και περίπου 35 για κάθε ακουαρέλα.

Η Θεία Κωμωδία απεικονίστηκε μέσα από την κολοσσιαία δουλειά του Νταλί, ο οποίος παρά τη βαθιά γνώση του για το έργο του Δάντη, με όχημα τους στίχους του, αφήνει το προσωπικό του σύμπαν να εκφραστεί ελεύθερα, εκκεντρικά και ενάρετα, ενώνοντας τη σουρεαλιστική άποψη του καλλιτεχνικού του κόσμου με το στυλ της Αναγέννησης και του Μπαρόκ.

700 χρόνια Θεία Κωμωδία: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί Facebook Twitter
Φωτο: Salvador Dalí, Divine Comedy Purgutory Canto 17 (1974), Dallas Museum of Art
700 χρόνια Θεία Κωμωδία: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί Facebook Twitter
Φωτο: Salvador Dalí, Dallas Museum of Art
 
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ