Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ. Τι αποκαλύπτουν για τον ζωγράφο; Facebook Twitter
Van Gogh, Self- Portrait (1889). National Gallery of Art in Washington DC

Βαν Γκογκ: Τι αποκαλύπτουν οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του για τον ψυχικό του κόσμο;

0

Τι αποκαλύπτουν πραγματικά τα πορτρέτα του Βαν Γκογκ; Μια φιλόδοξη έκθεση, με τίτλο Van Gogh Self-Portraits, στην γκαλερί Courtauld του Λονδίνου, θα παρουσιάσει σχεδόν τα μισά από τα έργα του με αυτοπροσωπογραφίες, από τις 3 Φεβρουαρίου 2022.

Πρόκειται για την πρώτη έκθεση που θα καλύψει ολόκληρο το χρονολογικό εύρος των έργων του μεγάλου Ολλανδού ζωγράφου, του οποίου οι αυτοπροσωπογραφίες δεν έχουν σταματήσει να μελετώνται προκειμένου να εξερευνηθεί όχι μόνο η καλλιτεχνική του πρακτική αλλά και η ψυχική του κατάσταση. Θα είναι η πιο ολοκληρωμένη έκθεση αυτού του είδους και θα αναδειχθεί η ποιότητα και η ποικιλία των έργων αυτών, που για τον Βαν Γκογκ ήταν ανώτερα από τις φωτογραφίες.

Το 1889, ενώ βρισκόταν στο ψυχιατρικό κέντρο του μοναστηριού του Αγίου Παύλου στον Σεν Ρεμί, όπου και περέμεινε συνολικά για έναν περίπου χρόνο πάσχοντας από κατάθλιψη, γράφει στον αδερφό του Τεό: «Είναι δύσκολο να γνωρίσεις τον εαυτό σου – αλλά δεν είναι εύκολο ούτε να τον ζωγραφίσεις».

Πρόκειται για την πρώτη έκθεση που θα καλύψει ολόκληρο το χρονολογικό εύρος των έργων του μεγάλου Ολλανδού ζωγράφου, του οποίου οι αυτοπροσωπογραφίες δεν έχουν σταματήσει να μελετώνται προκειμένου να εξερευνηθεί όχι μόνο η καλλιτεχνική του πρακτική αλλά και η ψυχική του κατάσταση.

Λίγοι καλλιτέχνες έχουν κάνει τόσο μεγάλη παραγωγή πορτρέτων όπως ο Βαν Γκογκ. Μόνο ο συμπατριώτης του Ολλανδός Ρέμπραντ θα μπορούσε να τον συναγωνιστεί, αλλά ο αριθμός των πορτρέτων του Ρέμπραντ έχει παραχθεί κατά τη διάρκεια μιας καριέρας τέσσερις φορές μεγαλύτερης από του Βαν Γκογκ. Όπως και στην περίπτωση του Ρέμπραντ, η όψη του Βαν Γκογκ μας είναι γνωστή μόνο από τα πορτρέτα του. Σώζεται μόνο μία φωτογραφία του προσώπου του, που τραβήχτηκε όταν ήταν 19 ετών.

Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Φωτο: Van Gogh Museum

Όταν εξετάζουμε τα πορτρέτα του Βαν Γκογκ ελπίζουμε να έχουμε μια εικόνα για την προσωπικότητα και τις σκέψεις του. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι περισσότεροι από εμάς είναι τόσο γοητευμένοι από τη ζωή του όσο και την καταπληκτική του τέχνη.

Ο Βαν Γκογκ θεώρησε ότι η προσωπογραφία (και πιθανώς η αυτοπροσωπογραφία) θα μπορούσε να κάνει αυτό που η φωτογραφία δεν είχε επιτύχει. Δεν του άρεσε καθόλου η φωτογραφία, που ήταν τότε μια αρκετά πρόσφατη τεχνολογική εξέλιξη, κάτι που πιθανώς εξηγεί γιατί δεν έχουμε φωτογραφίες του ως ενήλικα.

Όπως είπε στην αδερφή του, Γουίλ, «εγώ ο ίδιος εξακολουθώ να βρίσκω τις φωτογραφίες τρομακτικές και δεν μου αρέσει να έχω καμία, ειδικά των ατόμων που γνωρίζω και αγαπώ», ενώ αλλού της έγραψε ότι «δεν είναι εύκολο να ζωγραφίζεις τον εαυτό σου», αλλά «κάποιος μπορεί να αναζητά μια βαθύτερη ομοιότητα από εκείνη του φωτογράφου».

Σε μερικούς πίνακες, όπως στην Αυτοπροσωπογραφία με κομμένο αυτί (Self-portrait with Bandaged Ear), που βρίσκεται στην Πινακοθήκη Κουρτό του Λονδίνου και θα αποτελέσει το επίκεντρο της έκθεσης, ο καλλιτέχνης διερευνά τον εσωτερικό του εαυτό και παρουσιάζει μια πτυχή της ζωής του.

Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-portrait with Bandaged Ear (Ιανουάριος 1889). © The Courtauld, London (Samuel Courtauld Trust)

Ο πίνακας είναι ζωγραφισμένος μόλις έναν μήνα μετά το ακρωτηριασμό του αυτιού του και ο Βαν Γκογκ δεν αποφεύγει να παρουσιάσει το τραύμα που υπέστη. Θα μπορούσε να είχε απεικονίσει την άλλη πλευρά του κεφαλιού του ή να έκανε τον επίδεσμο να φαίνεται λιγότερο εμφανής.

Αντ' αυτού, ο καλλιτέχνης παρουσιάζει μια εξαιρετικά αντιφατική εικόνα. Το ακριβές νόημά του πρέπει να ήταν ξεκάθαρο για εκείνον, αλλά παραμένει αόριστο για εμάς σήμερα. Είναι μια κραυγή για βοήθεια; Ή αντιπροσωπεύει την αποφασιστικότητά του να επιστρέψει στη δουλειά; Ίσως είναι και τα δύο.

Στο βάθος της σύνθεσης έχει τοποθετήσει στο καβαλέτο του έναν σχεδόν κενό καμβά με λίγα ασαφή σχήματα, που πιθανότατα να είναι η αρχή μιας νεκρής φύσης. Στην άλλη πλευρά υπάρχει μια ιαπωνική εκτύπωση (που είχε μαζί του στο Κίτρινο Σπίτι στην Αρλ) και αντιπροσωπεύει ένα αφιέρωμα στην τέχνη της Ιαπωνίας, η οποία ήταν μια μεγάλη πηγή έμπνευσης για αυτόν.

Παρά την εύθραυστη υγεία του Βαν Γκογκ, η αυτοπροσωπογραφία του αυτή είναι μια πολύ προσεκτική και οργανωμένη σύνθεση, σίγουρα όχι η παρορμητική εργασία ενός «τρελού». Δείχνει τον επίδεσμο στη δεξιά του πλευρά, αν και έκοψε το αριστερό αυτί του. Δεδομένου ότι κοίταζε τον εαυτό του σε έναν καθρέφτη, οι πλευρές αντιστρέφονται στον πίνακα. Ακόμα και το σακάκι του το ζωγράφισε κοιτάζοντας στον καθρέφτη, έτσι το κουμπί που συμβατικά βρίσκεται στη δεξιά πλευρά στα αντρικά σακάκια είναι στην αριστερή πλευρά στον πίνακα.

Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-portrait as a Painter (Φεβρουάριος 1888). Courtesy of the Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Ένα άλλο σπουδαίο έργο του ανάμεσα στις αυτοπροσωπογραφίες, το Self-portrait as a Painter του 1888, το τελευταίο από τα πορτρέτα του στο Παρίσι, διαφημίζει τις δεξιότητες που είχε αποκτήσει κατά τη διάρκεια των δύο ετών του στη γαλλική πρωτεύουσα, με τα κόκκινα μαλλιά του να έρχονται σε αντίθεση με τα μπλε ρούχα του.

Σε άλλες περιπτώσεις ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε αυτοπροσωπογραφίες λόγω έλλειψης μοντέλων. Πάντα δυσκολευόταν να κάνει τους ανθρώπους να ποζάρουν για αυτόν, κάτι που ήταν πιθανώς μια αντανάκλαση της αμήχανης προσωπικότητάς του.

Ο Βαν Γκογκ δεν αγαπούσε να απαθανατίζει στα έργα του τον κύκλο των στενών φίλων και της οικογένειας. Χωρίς μοντέλα, ο απλούστερος τρόπος για να αναπτυχθεί ως καλλιτέχνης πορτρέτου ήταν να ζωγραφίζει τον εαυτό σου, αφού αυτό απαιτούσε μόνο τη χρήση καθρέφτη. Από το άσυλο έγραψε ξανά στον Τεό ότι δούλευε συγχρόνως δυο πορτρέτα του εαυτού του κάνοντας άσκηση στη φιγούρα.

Σε άλλες περιπτώσεις έκανε αυτοπροσωπογραφίες για να εξερευνήσει και να δοκιμάσει διάφορες τεχνικές, όπως χρωματικές αντιθέσεις ή διαφορετικά πινέλα.

Τα πορτρέτα του ήταν τα λιγότερο φιλόδοξα έργα του και 27 από τα 35 αυτοπροσωπογραφικά έργα του χρονολογούνται από την περίοδο του Παρισιού, όταν πειραματιζόταν και ανέπτυξε την τεχνική του και πριν δημιουργήσει τα αριστουργήματα της ολλανδικής περιόδου. Σε ένα ακόμα γράμμα του στον Τεό έγραψε: «Οι φωτογραφίες ξεθωριάζουν πιο γρήγορα από εμάς, ενώ οι πίνακες παραμένουν ίδιοι για πολλές γενιές.

Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-portrait with grey felt Hat (1887). Courtesy of the Rijksmuseum, Amsterdam
Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-Portrait, 1887. The Art Institute of Chicago
Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-portrait (1889), δάνειο από το Nasjonalmuseet του Όσλο. Courtesy of Nasjonalmuseet
Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-Portrait with Straw Hat, 1887. The Detroit Institute of Arts
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έργο του Βαν Γκογκ θα εμφανιστεί δημόσια για πρώτη φορά από τότε που δημιουργήθηκε

Εικαστικά / Έργο του Βαν Γκογκ θα εμφανιστεί δημόσια για πρώτη φορά από τότε που δημιουργήθηκε

Το έργο του Βίνσεντ Βαν Γκογκ «Scène de rue à Montmartre», που θα δημοπρατηθεί τον Μάρτιο, είναι μια βουτιά στον χρόνο και σε μια Μονμάρτρη συναρπαστική, με ξεχωριστή ατμόσφαιρα και μέρη που δεν υπάρχουν πια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ