Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ. Τι αποκαλύπτουν για τον ζωγράφο; Facebook Twitter
Van Gogh, Self- Portrait (1889). National Gallery of Art in Washington DC

Βαν Γκογκ: Τι αποκαλύπτουν οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του για τον ψυχικό του κόσμο;

0

Τι αποκαλύπτουν πραγματικά τα πορτρέτα του Βαν Γκογκ; Μια φιλόδοξη έκθεση, με τίτλο Van Gogh Self-Portraits, στην γκαλερί Courtauld του Λονδίνου, θα παρουσιάσει σχεδόν τα μισά από τα έργα του με αυτοπροσωπογραφίες, από τις 3 Φεβρουαρίου 2022.

Πρόκειται για την πρώτη έκθεση που θα καλύψει ολόκληρο το χρονολογικό εύρος των έργων του μεγάλου Ολλανδού ζωγράφου, του οποίου οι αυτοπροσωπογραφίες δεν έχουν σταματήσει να μελετώνται προκειμένου να εξερευνηθεί όχι μόνο η καλλιτεχνική του πρακτική αλλά και η ψυχική του κατάσταση. Θα είναι η πιο ολοκληρωμένη έκθεση αυτού του είδους και θα αναδειχθεί η ποιότητα και η ποικιλία των έργων αυτών, που για τον Βαν Γκογκ ήταν ανώτερα από τις φωτογραφίες.

Το 1889, ενώ βρισκόταν στο ψυχιατρικό κέντρο του μοναστηριού του Αγίου Παύλου στον Σεν Ρεμί, όπου και περέμεινε συνολικά για έναν περίπου χρόνο πάσχοντας από κατάθλιψη, γράφει στον αδερφό του Τεό: «Είναι δύσκολο να γνωρίσεις τον εαυτό σου – αλλά δεν είναι εύκολο ούτε να τον ζωγραφίσεις».

Πρόκειται για την πρώτη έκθεση που θα καλύψει ολόκληρο το χρονολογικό εύρος των έργων του μεγάλου Ολλανδού ζωγράφου, του οποίου οι αυτοπροσωπογραφίες δεν έχουν σταματήσει να μελετώνται προκειμένου να εξερευνηθεί όχι μόνο η καλλιτεχνική του πρακτική αλλά και η ψυχική του κατάσταση.

Λίγοι καλλιτέχνες έχουν κάνει τόσο μεγάλη παραγωγή πορτρέτων όπως ο Βαν Γκογκ. Μόνο ο συμπατριώτης του Ολλανδός Ρέμπραντ θα μπορούσε να τον συναγωνιστεί, αλλά ο αριθμός των πορτρέτων του Ρέμπραντ έχει παραχθεί κατά τη διάρκεια μιας καριέρας τέσσερις φορές μεγαλύτερης από του Βαν Γκογκ. Όπως και στην περίπτωση του Ρέμπραντ, η όψη του Βαν Γκογκ μας είναι γνωστή μόνο από τα πορτρέτα του. Σώζεται μόνο μία φωτογραφία του προσώπου του, που τραβήχτηκε όταν ήταν 19 ετών.

Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Φωτο: Van Gogh Museum

Όταν εξετάζουμε τα πορτρέτα του Βαν Γκογκ ελπίζουμε να έχουμε μια εικόνα για την προσωπικότητα και τις σκέψεις του. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι περισσότεροι από εμάς είναι τόσο γοητευμένοι από τη ζωή του όσο και την καταπληκτική του τέχνη.

Ο Βαν Γκογκ θεώρησε ότι η προσωπογραφία (και πιθανώς η αυτοπροσωπογραφία) θα μπορούσε να κάνει αυτό που η φωτογραφία δεν είχε επιτύχει. Δεν του άρεσε καθόλου η φωτογραφία, που ήταν τότε μια αρκετά πρόσφατη τεχνολογική εξέλιξη, κάτι που πιθανώς εξηγεί γιατί δεν έχουμε φωτογραφίες του ως ενήλικα.

Όπως είπε στην αδερφή του, Γουίλ, «εγώ ο ίδιος εξακολουθώ να βρίσκω τις φωτογραφίες τρομακτικές και δεν μου αρέσει να έχω καμία, ειδικά των ατόμων που γνωρίζω και αγαπώ», ενώ αλλού της έγραψε ότι «δεν είναι εύκολο να ζωγραφίζεις τον εαυτό σου», αλλά «κάποιος μπορεί να αναζητά μια βαθύτερη ομοιότητα από εκείνη του φωτογράφου».

Σε μερικούς πίνακες, όπως στην Αυτοπροσωπογραφία με κομμένο αυτί (Self-portrait with Bandaged Ear), που βρίσκεται στην Πινακοθήκη Κουρτό του Λονδίνου και θα αποτελέσει το επίκεντρο της έκθεσης, ο καλλιτέχνης διερευνά τον εσωτερικό του εαυτό και παρουσιάζει μια πτυχή της ζωής του.

Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-portrait with Bandaged Ear (Ιανουάριος 1889). © The Courtauld, London (Samuel Courtauld Trust)

Ο πίνακας είναι ζωγραφισμένος μόλις έναν μήνα μετά το ακρωτηριασμό του αυτιού του και ο Βαν Γκογκ δεν αποφεύγει να παρουσιάσει το τραύμα που υπέστη. Θα μπορούσε να είχε απεικονίσει την άλλη πλευρά του κεφαλιού του ή να έκανε τον επίδεσμο να φαίνεται λιγότερο εμφανής.

Αντ' αυτού, ο καλλιτέχνης παρουσιάζει μια εξαιρετικά αντιφατική εικόνα. Το ακριβές νόημά του πρέπει να ήταν ξεκάθαρο για εκείνον, αλλά παραμένει αόριστο για εμάς σήμερα. Είναι μια κραυγή για βοήθεια; Ή αντιπροσωπεύει την αποφασιστικότητά του να επιστρέψει στη δουλειά; Ίσως είναι και τα δύο.

Στο βάθος της σύνθεσης έχει τοποθετήσει στο καβαλέτο του έναν σχεδόν κενό καμβά με λίγα ασαφή σχήματα, που πιθανότατα να είναι η αρχή μιας νεκρής φύσης. Στην άλλη πλευρά υπάρχει μια ιαπωνική εκτύπωση (που είχε μαζί του στο Κίτρινο Σπίτι στην Αρλ) και αντιπροσωπεύει ένα αφιέρωμα στην τέχνη της Ιαπωνίας, η οποία ήταν μια μεγάλη πηγή έμπνευσης για αυτόν.

Παρά την εύθραυστη υγεία του Βαν Γκογκ, η αυτοπροσωπογραφία του αυτή είναι μια πολύ προσεκτική και οργανωμένη σύνθεση, σίγουρα όχι η παρορμητική εργασία ενός «τρελού». Δείχνει τον επίδεσμο στη δεξιά του πλευρά, αν και έκοψε το αριστερό αυτί του. Δεδομένου ότι κοίταζε τον εαυτό του σε έναν καθρέφτη, οι πλευρές αντιστρέφονται στον πίνακα. Ακόμα και το σακάκι του το ζωγράφισε κοιτάζοντας στον καθρέφτη, έτσι το κουμπί που συμβατικά βρίσκεται στη δεξιά πλευρά στα αντρικά σακάκια είναι στην αριστερή πλευρά στον πίνακα.

Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-portrait as a Painter (Φεβρουάριος 1888). Courtesy of the Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Ένα άλλο σπουδαίο έργο του ανάμεσα στις αυτοπροσωπογραφίες, το Self-portrait as a Painter του 1888, το τελευταίο από τα πορτρέτα του στο Παρίσι, διαφημίζει τις δεξιότητες που είχε αποκτήσει κατά τη διάρκεια των δύο ετών του στη γαλλική πρωτεύουσα, με τα κόκκινα μαλλιά του να έρχονται σε αντίθεση με τα μπλε ρούχα του.

Σε άλλες περιπτώσεις ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε αυτοπροσωπογραφίες λόγω έλλειψης μοντέλων. Πάντα δυσκολευόταν να κάνει τους ανθρώπους να ποζάρουν για αυτόν, κάτι που ήταν πιθανώς μια αντανάκλαση της αμήχανης προσωπικότητάς του.

Ο Βαν Γκογκ δεν αγαπούσε να απαθανατίζει στα έργα του τον κύκλο των στενών φίλων και της οικογένειας. Χωρίς μοντέλα, ο απλούστερος τρόπος για να αναπτυχθεί ως καλλιτέχνης πορτρέτου ήταν να ζωγραφίζει τον εαυτό σου, αφού αυτό απαιτούσε μόνο τη χρήση καθρέφτη. Από το άσυλο έγραψε ξανά στον Τεό ότι δούλευε συγχρόνως δυο πορτρέτα του εαυτού του κάνοντας άσκηση στη φιγούρα.

Σε άλλες περιπτώσεις έκανε αυτοπροσωπογραφίες για να εξερευνήσει και να δοκιμάσει διάφορες τεχνικές, όπως χρωματικές αντιθέσεις ή διαφορετικά πινέλα.

Τα πορτρέτα του ήταν τα λιγότερο φιλόδοξα έργα του και 27 από τα 35 αυτοπροσωπογραφικά έργα του χρονολογούνται από την περίοδο του Παρισιού, όταν πειραματιζόταν και ανέπτυξε την τεχνική του και πριν δημιουργήσει τα αριστουργήματα της ολλανδικής περιόδου. Σε ένα ακόμα γράμμα του στον Τεό έγραψε: «Οι φωτογραφίες ξεθωριάζουν πιο γρήγορα από εμάς, ενώ οι πίνακες παραμένουν ίδιοι για πολλές γενιές.

Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-portrait with grey felt Hat (1887). Courtesy of the Rijksmuseum, Amsterdam
Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-Portrait, 1887. The Art Institute of Chicago
Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-portrait (1889), δάνειο από το Nasjonalmuseet του Όσλο. Courtesy of Nasjonalmuseet
Οι συναρπαστικές αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ αποκαλύπτουν διαφορετικά τον μεγάλο ζωγράφο Facebook Twitter
Van Gogh, Self-Portrait with Straw Hat, 1887. The Detroit Institute of Arts
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έργο του Βαν Γκογκ θα εμφανιστεί δημόσια για πρώτη φορά από τότε που δημιουργήθηκε

Εικαστικά / Έργο του Βαν Γκογκ θα εμφανιστεί δημόσια για πρώτη φορά από τότε που δημιουργήθηκε

Το έργο του Βίνσεντ Βαν Γκογκ «Scène de rue à Montmartre», που θα δημοπρατηθεί τον Μάρτιο, είναι μια βουτιά στον χρόνο και σε μια Μονμάρτρη συναρπαστική, με ξεχωριστή ατμόσφαιρα και μέρη που δεν υπάρχουν πια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ