ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Η δουλειά της τριανταεπτάχρονης Λονδρέζας Anthea Hamilton παραπέμπει στον σουρεαλισμό και την κωμωδία που χρησιμοποιεί σεξουαλικές εικόνες. Η πόρτα της, ένα από τα χαρακτηριστικότερα έργα που συμπεριλαμβάνονται στη βραχεία λίστα των υποψηφίων για το Βραβείο Τέρνερ 2016 είχε δημιουργήσει αίσθηση, ενώ αποτέλεσε δημοφιλές σκηνικό για selfie. Έργο της Anthea Hamilton. Φωτό: Kyle Knodell
0


Μία πόρτα ύψους 5.5 μέτρων μπλοκαρισμένη από τους γυμνούς γλουτούς ενός άνδρα και ένα τρενάκι πάνω στο οποίο μπορούν να κάνουν βόλτα οι επισκέπτες της έκθεσης είναι ίσως τα χαρακτηριστικότερα έργα των καλλιτεχνών που συμπεριλαμβάνονται στην βραχεία λίστα των υποψηφίων για το Βραβείο Τέρνερ 2016, που ανακοινώθηκε από την Πινακοθήκη Τέιτ. Το πιο διάσημο, προσοδοφόρο, πολυπόθητο αλλά και αμφιλεγόμενο βραβείο σύγχρονης τέχνης της Βρετανίας καταφέρνει να ξαφνιάσει με τις υποψηφιότητες που ανακοινώθηκαν, όχι με την επιλογή εξωφρενικών εικόνων, αλλά επειδή σηματοδοτεί μια επιστροφή στις βασικές αρχές της τέχνης, μετά την κυριαρχία του βίντεο τα τελευταία χρόνια, αλλά και το γεγονός ότι οι τελευταίοι νικητές ήταν οι Assemble, μια αρχιτεκτονική ομάδα.


Οι τέσσερις καλλιτέχνες που προκρίθηκαν για το βραβείο, το οποίο απονέμεται σε κάποιον κάτω των 50 ετών που είναι είτε Βρετανός ή ζει στη Βρετανία, είναι ο Michael Dean, η Anthea Hamilton, η Helen Marten και η Josephine Pryde - όλοι Βρετανοί με έδρα το Λονδίνο. Το βραβείο, που καθιερώθηκε το 1984, θεωρείται ότι αποτελεί μεγάλη ώθηση για την καριέρα του νικητή, καλύπτεται με ενθουσιασμό από τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης και επηρεάζει τη στάση του κοινού απέναντι στην σύγχρονη τέχνη. Ανάμεσα στους πιο διάσημους νικητές του παρελθόντος συναντάμε τους Gilbert & George (1986), Rachel Whiteread (1993), Anish Kapoor (1991) και τον Damien Hirst (1995) –ο οποίος είχε χάσει τρία χρόνια νωρίτερα, έχοντας όμως πρώτα ξεσηκώσει θύελλα με τον περίφημο καρχαρία του που έπλεε σε μια γυάλα φορμόλης. Η συμμετοχή της στη βραχεία λίστα του βραβείου το 1999 απογείωσε και την καριέρα της Tracey Emin, το έργο της οποίας «Το κρεβάτι μου» ξεσήκωσε κατακραυγή που τελικά λειτούργησε προς όφελός της, σε τέτοιο βαθμό ώστε πολλοί να τη θεωρούν νικήτρια, ξεχνώντας ότι το βραβείο τη χρονιά εκείνη πήγε στα χέρια του Steve McQueen.

Συχνά άλλωστε τα μέσα ενημέρωσης, αλλά και το κοινό επιδίδονται σε βίαιες κριτικές, κάτι που δεν είναι όλοι διατεθειμένοι να υποστούν. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση που είχε κάνει στην Guardian η Sarah Lucas, η οποία είχε απορρίψει τη συμμετοχή της: «Είναι μεγάλος ο εκνευρισμός για κάτι τόσο λίγο».


Υπάρχουν ωστόσο και οι υποψήφιοι που αρνούνται να μπουν στη λίστα των υποψηφίων, επειδή δεν επιθυμούν να κριθούν από συνομηλίκους τους, αλλά και γιατί θεωρούν ότι ο χρόνος που έχουν για να προετοιμαστούν για την κοινή έκθεση στην Πινακοθήκη Τέιτ είναι περιορισμένος. Συχνά άλλωστε τα μέσα ενημέρωσης, αλλά και το κοινό επιδίδονται σε βίαιες κριτικές, κάτι που δεν είναι όλοι διατεθειμένοι να υποστούν. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση που είχε κάνει στην Guardian η Sarah Lucas, η οποία είχε απορρίψει τη συμμετοχή της: «Είναι μεγάλος ο εκνευρισμός για κάτι τόσο λίγο».


Ο πρώτος από τους υποψήφιους και ο μοναδικός άντρας της λίστας είναι ο Michael Dean, που είναι 38 ετών και κατάγεται από το Newcastle. Επιλέχθηκε για τις εκθέσεις του Sic Glyphs στην South London Gallery και Qualities of Violence στο Άμστερνταμ. Ο Dean δημιουργεί εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας και προσπαθεί να μετατρέψει τον λόγο σε φυσικό αντικείμενο. Χρησιμοποιεί οικοδομικά υλικά όπως το σκυρόδεμα και ο χάλυβας και έχει εμμονή με τα ρολά των καταστημάτων. Αν και θεωρείται γλύπτης, ο ίδιος δήλωσε σε μια συνέντευξη ότι είναι «τόσο installation artist, όσο και συγγραφέας, όσο και τυπογράφος, δραματουργός και φιλόσοφος». Για το Sic Glyphs ο κριτικός του Time Out έγραψε: «Θα μπορούσατε να περάσετε ευχάριστα τις ώρες προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσετε αυτήν την έκθεση. Η τέχνη του Dean είναι πυκνή σε νόημα, γεμάτη υπαινιγμούς. Είναι έντονα έξυπνη και έντονα οπτική. Σε κάνει να αισθάνεσαι ζωντανός».

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Anthea Hamilton. Φωτό: Lewis Roland


Η τριανταεπτάχρονη Λονδρέζα Anthea Hamilton επιλέχθηκε για την έκθεσή της Lichen! Libido! Chastity! στο Sculpture Centre της Νέας Υόρκης. Η δουλειά της είναι η πιο εκκεντρική από τους καλλιτέχνες που επελέγησαν, καθώς παραπέμπει στον σουρεαλισμό, την κωμωδία και χρησιμοποιεί σεξουαλικές εικόνες. Το μνημειώδες έργο της Project for Door (After Gaetano Pesce) προέρχεται από ένα μη πραγματοποιηθέν έργο του μεγάλου Ιταλού αρχιτέκτονα-σχεδιαστή Pesce, που αρχικά προοριζόταν για μια πολυκατοικία της Νέας Υόρκης. Ανακαλύπτοντας ένα μοντέλο εργασίας για το έργο, η Hamilton αποφάσισε να το χτίσει η ίδια, σε ένα κλασικό παράδειγμα «δανείου» στην σύγχρονη τέχνη, αν και κάποιοι θα το χαρακτήριζαν λιγότερο ευγενικά. Όταν η Πόρτα της εκτέθηκε, δημιούργησε αίσθηση και αποτέλεσε ένα ιδιαίτερα δημοφιλές σκηνικό για selfie.


Στην Νέα Υόρκη παρουσίασε την έκθεση Eucalyptus, Let Us In at Greene Natfali και η Helen Marten. Η τριαντάχρονη που κατάγεται από το Macclesfield επιλέχθηκε και για το έργο της Lunar Nibs, που παρουσίασε πέρσι στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται επίσης και στη βραχεία λίστα για την πρώτη απονομή του Βραβείο Hepworth, του ειδικού βραβείου γλυπτικής του Ηνωμένου Βασιλείου. Το έργο της Marten περιγράφεται από την Tέιτ ως «ολισθηρό και φευγαλέο τόσο στη μορφή όσο και στο περιεχόμενο: προσελκύει και ιντριγκάρει, ενώ αντιστέκεται επίσης στην ερμηνεία και την κατηγοριοποίηση».

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Sic Glyphs 2016 by Michael Dean. Φωτό: Andy Keate


Τελευταία υποψήφια είναι η Josephine Pryde, 49 ετών, με έδρα το Λονδίνο και το Βερολίνο, αλλά με καταγωγή από το Alnwick Northumberland. Προκρίθηκε για την ατομική της έκθεση Lapses in Thinking By the person Ι Am στο CCA Wattis του Σαν Φρανσίσκο. Ενώ το έργο της -που συχνά διερευνά κοινωνικά θέματα- είναι ουσιαστικά φωτογραφικό, παρουσιάζεται παράλληλα με γλυπτά στοιχεία. Ένα από τα έργα της που ξεχωρίζει είναι το μοντέλο μιας εμπορικής αμαξοστοιχίας της Union Pacific με δύο βαγόνια. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης στο Σαν Φρανσίσκο, το κοινό επιτρεπόταν να ανέβει στο τρένο για μια ...βόλτα.


Οι τέσσερις καλλιτέχνες θα εκθέσουν τα έργο τους στην Πινακοθήκη Τέιτ από τις 27 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 9 Ιανουαρίου 2017, κανείς όμως δε γνωρίζει με σιγουριά αν ανάμεσα σε αυτά θα συμπεριλαμβάνονται η πόρτα της Hamilton και το τρενάκι της Pryde, μια και οι καλλιτέχνες μπορούν να παρουσιάσουν καινούρια έργα κι όχι απαραίτητα αυτά για τα οποία συμπεριλήφθηκαν στη λίστα. Ο νικητής, που επιλέγεται από τετραμελή κριτική επιτροπή με επικεφαλής τον Alex Farquharson, τον διευθυντή της Τέιτ, θα λάβει το βραβείο των 25.000 λιρών Αγγλίας στις αρχές Δεκεμβρίου σε τελετή που θα μεταδοθεί ζωντανά από το BBC. Μέχρι τότε, κριτικοί, καλλιτέχνες και κοινό ακονίζουν τα μαχαίρια τους.

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Helen Marten’s – Limpet Apology (traffic tenses), 2015. Φωτό: Annik Wetter
Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Josephine Pryde’s lapses in Thinking By the person i Am, 2015. Φωτό: Johnna Arnold
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ