Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Για τη βελτίωση της γεωργίας, 2021.
0

Η αφιερωματική έκθεση «Θητεία» της γκαλερί Roma στη μνήμη του πρόωρα χαμένου Στέλιου Φαϊτάκη αποτελεί ουσιαστικά «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.

Η συνέχεια μιας μακράς παράδοσης επανέρχεται και αναζωπυρώνεται από τον Φώτη Κόντογλου κατά τον 20ό αιώνα, αποκτώντας εικαστική σημασία ως μια ενδιαφέρουσα επανεκκίνηση στις απαρχές του 21ου αιώνα από μια γενιά που, αναζητώντας τις ρίζες της ελληνικής ζωγραφικής, εφευρίσκει μια αμιγώς ελληνική ποπ αρτ, αναπλάθοντας με δημιουργικό τρόπο τη βυζαντινή παράδοση με ανεστραμμένη προοπτική, γραµµικές εκτελέσεις και γεωµετρικά µοτίβα, µετωπική διάταξη των µορφών, απουσία τρίτης διάστασης, κυρίως όμως μέσα από συνθέσεις σύγχρονης θεματικής και προβληματικής.

Αυτός, άλλωστε, είναι και ο στόχος του επιμελητή της έκθεσης και ιστορικού τέχνης Γιώργου Μυλωνά, να αναδειχθεί ο τρόπος µε τον οποίο καλλιτέχνες της νεότερης γενιάς αξιοποίησαν και ενέταξαν στους εικαστικούς τους προβληματισμούς στοιχεία της ζωγραφικής μας παράδοσης.

Όπως εξηγεί: «Η “Θητεία” σχεδιάστηκε από κοινού με τον Ηριδανό Τσιριγκούλη και είναι άτυπη συνέχεια του αφιερώματος στον Κόντογλου που φιλοξένησε πριν από δύο χρόνια το Μουσείο Γουλανδρή στο Παγκράτι. Τότε επιχειρήθηκε για πρώτη φορά να φανεί η επίδραση του Αϊβαλιώτη στις κατοπινές γενιές των εικαστικών ως τις μέρες μας κι αυτό είχε ξεχωριστό συμβολισμό γιατί πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Η ζωγραφική του Κόντογλου τοποθετήθηκε στην καρδιά του μοντέρνου και, μαζί με Έλληνες μαθητές του, τον Τσαρούχη και τον Εγγονόπουλο, για να αναφέρω τους πιο άμεσους που μετέφεραν το παράδειγμά του, πήρε τη θέση του δίπλα σε ονόματα του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, όπως ο Σαγκάλ».

Η κρατική βία, οι αγώνες των ανθρώπων του μόχθου, η ορμητικότητα των νέων και των διεκδικήσεών τους, αποτέλεσαν το επίκεντρο της ζωγραφικής του είτε σε μεγάλες επιφάνειες σε δημόσιους χώρους είτε σε μεγάλων διαστάσεων ξύλα.

Ο Στέλιος Φαϊτάκης αναμφισβήτητα αποτέλεσε μια προσωπικότητα μεγάλης σημασίας για τη σύγχρονη ελληνική εικαστική σκηνή, όπως ο Κόντογλου τάραξε τα νερά, επαναφέροντας τρόπους μιας εν μέρει λησμονημένης και κατά κάποιον τρόπο παραγκωνισμένης θρησκευτικής και καλλιτεχνικής παράδοσης, της βυζαντινής τέχνης, μπολιάζοντάς τη θεματικά με προβληματισμούς που απασχολούν τη σύγχρονη ζωή. Η κρατική βία, οι αγώνες των ανθρώπων του μόχθου, η ορμητικότητα των νέων και των διεκδικήσεών τους, αποτέλεσαν το επίκεντρο της ζωγραφικής του είτε σε μεγάλες επιφάνειες σε δημόσιους χώρους είτε σε μεγάλων διαστάσεων ξύλα. Δεν είναι τυχαίο που τον χαρακτήρισαν «αγιογράφο των οδοφραγμάτων».

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης

Πρωτίστως κατάφερε να επιβληθεί σε εποχές και περιβάλλοντα σχεδόν εχθρικά στη ζωγραφική, καθώς η κυρίαρχη τάση ήταν η εννοιολογική τέχνη και η σχεδόν απόλυτη σύνδεση και ταύτισή της με τα ψηφιακά μέσα. Αυτό το πέτυχε, όπως συνήθως συμβαίνει με τους Έλληνες, χάρη στην ενθουσιώδη αποδοχή και εκτίμηση των ξένων που τον γνώρισαν στις διεθνείς μπιενάλε και γκαλερί. Η έκθεση «Θητεία» αποτίει φόρο τιμής στο μεγάλο του ταλέντο, καθώς σε αυτή συμμετέχουν καλλιτέχνες που τόσο εικαστικά όσο και συναισθηματικά αποτελούν συνοδοιπόρους του.

Τρεις από αυτούς ζωγράφισαν έργα ειδικά για την έκθεση. Ο Κώστας Λάβδας του αφιερώνει μια μνημειακή σε διάσταση σύνθεση που εδράζεται σε γεωμετρικές φόρμες και απηχεί το πνεύμα του επαναστατημένου ανθρώπου, κάτι που άλλωστε ύμνησε κι ο Φαϊτάκης· ο Μανώλης Μπιτσάκης, μέσα από μια προσωπική του παραδοξότητα με εικόνες - οράματα  που παραπέμπουν στους μυστικούς ή σε συναξάρια αγίων, αναφέρεται στην ταινία των αδελφών Ταβιάνι Ο Σαν Μικέλε είχε έναν κόκορα, ένα πολιτικό σχόλιο στα θέματα της εσωτερικής αντίστασης και της επαναστατικής ουτοπίας· και ο Φίκος, με την εικόνα μαχητή που φοράει στολή νίντζα μέσα σε χρυσό κάμπο αποδίδει χαιρετισμό στον Φαϊτάκη που αγαπούσε τις πολεμικές τέχνες και ασκούνταν σε αυτές.

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Ο Αρχάγγελος Μιχαήλ είχε έναν κόκορα, 2004-2005, Λάδι σε καμβά, 13 x 33 εκ.

Η Georgia Fambris παρουσιάζει κατακερματισμένες φιγούρες, εξιδανικεύοντας το σώμα μέσα από ανίερους υπαινιγμούς όπως μια ιερή εικόνα προβάλλει το σώμα ενός μάρτυρα, ενώ ο Νίκος Μόσχος, υιοθετώντας στοιχεία της χριστιανικής εικονογραφίας του «Ευαγγελισμού της Θεοτόκου», το αποδίδει όχι ως σεπτή μορφή αλλά ως καθημερινό άνθρωπο, ανήμπορο μπροστά σε όσα τον υπερβαίνουν. Ο Φώτης Βάρθης εκπροσωπεί την τέχνη της χαρακτικής με τρεις συνθέσεις, κάνοντας χρήση του στέρεου βυζαντινού σχεδίου, φιλοτεχνώντας λαϊκά παραμύθια που δεν είναι ξεκομμένα από τους ρυθμούς της σύγχρονης ζωής, και τέλος η Ιωάννα Καφίδα, επίσης χρησιμοποιώντας στοιχεία της λαϊκής παράδοσης, αφηγείται τη δική της «Βαϊοφόρο», ζωγραφικό εργόχειρο, απόρροια τεχνουργίας λαϊκού χαρακτήρα.

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Κώστας Λάβδας, Χωρίς τίτλο, 2023, Ακρυλικό σε καμβά, 184 x 185 εκ.

Η έκθεση συμπληρώνεται με δύο έργα του Φώτη Κόντογλου. Το 1936, έχοντας αναλάβει τις εργασίες συντήρησης και καθαρισμού εικόνων της νεκροπολιτείας του Μυστρά, είχε τη δυνατότητα να μελετήσει ακόμα βαθύτερα τη βυζαντινή τέχνη, εμπλουτίζοντας το προσωπικό του ιδίωμα. Έτσι, με αφετηρία την αγιογραφία ζωγράφισε ταξιδιώτες, κουρσάρους, ληστές και μαχητές, ταυτίζοντάς τους με αγίους και καθαγιάζοντάς τους με αυτόν τον τρόπο, ακολουθώντας την παράδοση του λογοτεχνικού του ήρωα Πέδρο Καζάς. Στην έκθεση θα δούμε, λοιπόν, τη μορφή ενός στρατιωτικού αγίου από την «Περίβλεπτο του Μυστρά» κι ένα ακόμα έργο, τον «Λουίζο Μαρότο» από τη συλλογή του Διονύση Φωτόπουλου.

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Φώτης Κόντογλου, Λουίζος Μαρότος, 33x28 εκ

Παράλληλα, και για πρώτη φορά στην Αθήνα, παρουσιάζεται το έργο του Φαϊτάκη «Για τη βελτίωση της γεωργίας», καρπός συζητήσεών του με τον Νίκο Κυριαζή. Ενταγμένο στο ύφος του ζωγράφου, αποδεικνύεται επίκαιρο χάρη στις πρόσφατες κινητοποιήσεις ανά την Ευρώπη. Ο ίδιος θέλησε το συγκεκριμένο έργο να εκτεθεί την άνοιξη του 2022 στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού.

Ο Γιώργος Μυλωνάς λέει σχετικά: «Αν ο Φαϊτάκης δεν διέθετε την πίστη να κλείσει τα αυτιά στις σειρήνες της εποχής, να επιμείνει στην τέχνη που εκφράζεται με αμιγώς ζωγραφικά μέσα, να δει στις εικόνες του Άγγελου Ακοτάντου έναν τρόπο που μπορούσε να γίνει δικός του, αναπλάθοντας όχι τα πρόσωπα αγίων αλλά “αγιογραφώντας” τον εξεγερμένο άνθρωπο, δεν θα έβαζε ξανά τη βυζαντινή ζωγραφική –με όσα ζητήματα έχει ο όρος– στη σύγχρονη τέχνη. Κι εδώ ακριβώς είναι που συναντιέται με τον Κόντογλου».

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Georgia Fambris, The misunderstanding of inner explotions, 137 X 99, 2023
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Φώτης Βάρθης, Στεφανία (μπροστά απ' τη Νιάλα, κόκκινο), ξυλογραφία 27x20εκ, 2023
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Not good news, 2023.
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Φώτης Κόντογλου, Στρατιωτικός άγιος, 1937, Ελαιογραφία σε ξύλο

Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα

Εικαστικά / Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα

Χαίρεται την ελευθερία που βιώνει τον τελευταίο καιρό στο εργαστήριό του περιμένοντας να «μεστώσει η δουλειά» του ο εικαστικός Στέλιος Φαϊτάκης. Μίλησε στη Μαρίνα Φωκίδη για όσα τον συναρπάζουν και όσα τον αφήνουν παγερά αδιάφορο.
ΜΑΡΙΝΑ ΦΩΚΙΔΗ
O Στέλιος Φαϊτάκης δεν χορταίνει να κοιτάζει τις αγιογραφίες αλλά δεν νιώθει χριστιανός

Εικαστικά / O Στέλιος Φαϊτάκης δεν χορταίνει να κοιτάζει τις αγιογραφίες αλλά δεν νιώθει χριστιανός

Το «τρομερό» παιδί των '90s που έγινε γνωστός από τα εξαιρετικά του γκράφιτι και συγκαταλέγεται πλέον στους πιο δημιουργικούς Έλληνες ζωγράφους, σε μία συζήτηση στο ατελιέ του περί ανέμων και υδάτων
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ