Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.
0

Γνωστός περισσότερο ως γραφιτάς, από την τοιχογραφία του στην Πειραιώς στο εργοστάσιο Ελαΐς και άλλες δουλειές στο δρόμο πολύ πριν μπει μέσα στις πιο κατεστημένες εκθεσιακές αίθουσες, ο Στέλιος Φαϊτάκης δημιουργεί τη δική του εικαστική γλώσσα, αναμειγνύοντας αναφορές από τη βυζαντινή εικονογραφία, τις μεξικάνικες τοιχογραφίες και την παραδοσιακή ιαπωνική τέχνη. Η μεγάλη του τοιχογραφία ο «Σωκράτης ήπιε το Κόνιο» στην πρώτη Μπιενάλε Αθηνών, όπου απεικονίζονταν φιγούρες αρχαίων φιλοσόφων σε δράσεις διαμαρτυριών συνυφασμένες με τον αντι-εξουσιαστικό χώρο, προκάλεσε έντονες συζητήσεις... Πέρσι η πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί The Breeder είχε μεγάλη απήχηση, ακόμη και στις διεθνείς foires.

— Πώς βιώνεις το δίπολο δουλειά στο δρόμο - δουλειά στον κλειστό χώρο της γκαλερί; Έξω, και μέσα στο εμπόριο της τέχνης;
Δεν με απασχολεί ιδιαίτερα. Κάνω κάθε φορά αυτό που ικανοποιεί εμένα, ανάλογα με τη στιγμή. Τελευταία δεν βγαίνω στον δρόμο, σχεδόν καθόλου μάλιστα, προτιμώ να δουλεύω ήσυχα στο εργαστήριό μου και να βουτάω όλο και πιο βαθιά στον κόσμο μου. Κάθε πράγμα σου προσφέρει κάτι διαφορετικό, οπότε έχω ξεπεράσει τις αγκυλώσεις και τα ψευδοδιλήμματα που είχα παλιά. Φτιάχνω ό,τι μου αρέσει εμένα και μόνο και χαίρομαι αυτή μου την ελευθερία.

Τελευταία δεν βγαίνω στον δρόμο, σχεδόν καθόλου μάλιστα, προτιμώ να δουλεύω ήσυχα στο εργαστήριό μου και να βουτάω όλο και πιο βαθιά στον κόσμο μου. Κάθε πράγμα σου προσφέρει κάτι διαφορετικό, οπότε έχω ξεπεράσει τις αγκυλώσεις και τα ψευδοδιλήμματα που είχα παλιά. Φτιάχνω ό,τι μου αρέσει εμένα και μόνο και χαίρομαι αυτή μου την ελευθερία.

— Πώς αισθάνεσαι με τη μεγάλη απήχηση που έχει η δουλειά σου τον τελευταίο χρόνο στη διεθνή σκηνή της σύγχρονης τέχνης; Συμβαίνει κάτι διαφορετικό σε σχέση με την ανταπόκριση που είχες όλα τα προηγούμενα χρόνια;
Όχι, περίπου τα ίδια. Σε κάποιους αρέσει η δουλειά και σε κάποιους δεν αρέσει και είναι πολύ λογικό - υπάρχουν τόσες διαφορετικές ιδιοσυγκρασίες και γνώμες, είτε προκατασκευασμένες είτε ελεύθερες, και δεν μπορεί κανείς και ούτε πρέπει να τις εκφράσει όλες. Είναι ωραίο που υπάρχει τέτοιος πλουραλισμός και ο καθένας μπορεί να διαλέξει με τι και ποιον θα επικοινωνήσει από ένα πολύ ευρύ πεδίο. Όσον αφορά την «απήχηση» που με ρωτάς δεν είναι για μένα παρά μια χίμαιρα. Είναι ευχάριστο σίγουρα να βλέπεις ότι υπάρχει επικοινωνία με τόσο κόσμο, δεν είναι όμως αυτός ο σκοπός ούτε το μέτρο που θα μου δείξει αν βαδίζω καλά. Κάλλιστα αύριο μπορεί να έχω κακές κριτικές, κανένας δεν μου εγγυάται ότι τα πράγματα είναι έτσι για να μείνουν. Σημαντικό για μένα είναι κατά πρώτον να περνάω τον πήχη που ορίζω εγώ ο ίδιος, κάτι που δεν έχει γίνει ακόμη, και να μπορώ να συζητάω σε ικανοποιητικό επίπεδο για τη δουλειά με συγκεκριμένους (ελάχιστους!) σημαντικούς ανθρώπους που έχω επιλέξει. Και μην ξεχνάμε ότι δεν είναι κάθε καλό σχόλιο θετικό: υπάρχουν άνθρωποι που είναι καλύτερα να έχουν κακή γνώμη για σένα. Αν έχουν κακή γνώμη για σένα αυτοί, σημαίνει πως πας καλά!

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.

— Πώς σου φάνηκε η καλλιτεχνική έκφραση στον «κόσμο της τέχνης» στην Ελλάδα το 2008;
Πολύ καλή, λαμβάνοντας υπόψη βέβαια το τι μπορεί να περιμένει κανείς από αυτήν τη χώρα στον τομέα του πολιτισμού. Υπάρχουν πολλοί νέοι άνθρωποι που δουλεύουν σε πολύ αντίξοες συνθήκες και παράγουν αξιόλογο έργο, το οποίο είναι πολύ ελπιδοφόρο και ελπίζω να συνεχιστεί.

— Το γενικότερο μήνυμα, οι ανησυχίες που εκφράζεις είναι σε άμεση συνάρτηση με αυτά που συμβαίνουν αυτή την περίοδο στην Ελλάδα;
Δεν είναι δυνατό για μένα να βλέπω γύρω μου όλες αυτές τις ασχήμιες και να ασχολούμαι με μια λεπτομέρεια μιας οποιασδήποτε φιλοσοφικής θεωρίας. Αυτό που κάνω, ή προσπαθώ τουλάχιστον να κάνω, είναι πιο βασικό και συνολικό: με αφορμή αυτά που παρατηρώ αναρωτιέμαι για την ανθρώπινη κατάσταση εν γένει. Συνεχίζω να δουλεύω προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να καταφέρω να πυκνώσει και να μεστώσει η δουλειά. Βρίσκομαι εδώ και καιρό σε μια πολύ επίπονη αλλά ενδιαφέρουσα για μένα αναζήτηση.

— Θα ήθελες να σχολιάσεις και με λόγια την οργή και των ξεσηκωμό των νέων ανθρώπων απέναντι σε μια «παρακμασμένη» κοινωνία;
Αυτές τις μέρες κάποιοι άνθρωποι εξέπεμψαν ένα μήνυμα. Και το εξέπεμψαν με το μοναδικό τρόπο που μπορούσαν να το κάνουν. Το μήνυμα ήταν δυνατό και καθαρό. Μένει να δούμε αν το έλαβαν αυτοί που έπρεπε. Προσωπικά βλέπω εντελώς το αντίθετο από μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, αλλά έχω λόγους να μη θέλω να επιδοθώ δημόσια σε προβλέψεις για το τι μέλλει γενέσθαι. Τα πράγματα είναι ακόμη πολύ σύνθετα και πολύ ρευστά και υπάρχει μια δυναμική που ακόμα διαμορφώνεται. Τίποτα δεν έχει τελειώσει.

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.
Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Ο Στέλιος Φαϊτάκης φωτογραφίζεται από τη Στέλλα Μουζή στις 11 Σεπτεμβρίου 2012 για τη LiFO
Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ