Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.
0

Γνωστός περισσότερο ως γραφιτάς, από την τοιχογραφία του στην Πειραιώς στο εργοστάσιο Ελαΐς και άλλες δουλειές στο δρόμο πολύ πριν μπει μέσα στις πιο κατεστημένες εκθεσιακές αίθουσες, ο Στέλιος Φαϊτάκης δημιουργεί τη δική του εικαστική γλώσσα, αναμειγνύοντας αναφορές από τη βυζαντινή εικονογραφία, τις μεξικάνικες τοιχογραφίες και την παραδοσιακή ιαπωνική τέχνη. Η μεγάλη του τοιχογραφία ο «Σωκράτης ήπιε το Κόνιο» στην πρώτη Μπιενάλε Αθηνών, όπου απεικονίζονταν φιγούρες αρχαίων φιλοσόφων σε δράσεις διαμαρτυριών συνυφασμένες με τον αντι-εξουσιαστικό χώρο, προκάλεσε έντονες συζητήσεις... Πέρσι η πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί The Breeder είχε μεγάλη απήχηση, ακόμη και στις διεθνείς foires.

— Πώς βιώνεις το δίπολο δουλειά στο δρόμο - δουλειά στον κλειστό χώρο της γκαλερί; Έξω, και μέσα στο εμπόριο της τέχνης;
Δεν με απασχολεί ιδιαίτερα. Κάνω κάθε φορά αυτό που ικανοποιεί εμένα, ανάλογα με τη στιγμή. Τελευταία δεν βγαίνω στον δρόμο, σχεδόν καθόλου μάλιστα, προτιμώ να δουλεύω ήσυχα στο εργαστήριό μου και να βουτάω όλο και πιο βαθιά στον κόσμο μου. Κάθε πράγμα σου προσφέρει κάτι διαφορετικό, οπότε έχω ξεπεράσει τις αγκυλώσεις και τα ψευδοδιλήμματα που είχα παλιά. Φτιάχνω ό,τι μου αρέσει εμένα και μόνο και χαίρομαι αυτή μου την ελευθερία.

Τελευταία δεν βγαίνω στον δρόμο, σχεδόν καθόλου μάλιστα, προτιμώ να δουλεύω ήσυχα στο εργαστήριό μου και να βουτάω όλο και πιο βαθιά στον κόσμο μου. Κάθε πράγμα σου προσφέρει κάτι διαφορετικό, οπότε έχω ξεπεράσει τις αγκυλώσεις και τα ψευδοδιλήμματα που είχα παλιά. Φτιάχνω ό,τι μου αρέσει εμένα και μόνο και χαίρομαι αυτή μου την ελευθερία.

— Πώς αισθάνεσαι με τη μεγάλη απήχηση που έχει η δουλειά σου τον τελευταίο χρόνο στη διεθνή σκηνή της σύγχρονης τέχνης; Συμβαίνει κάτι διαφορετικό σε σχέση με την ανταπόκριση που είχες όλα τα προηγούμενα χρόνια;
Όχι, περίπου τα ίδια. Σε κάποιους αρέσει η δουλειά και σε κάποιους δεν αρέσει και είναι πολύ λογικό - υπάρχουν τόσες διαφορετικές ιδιοσυγκρασίες και γνώμες, είτε προκατασκευασμένες είτε ελεύθερες, και δεν μπορεί κανείς και ούτε πρέπει να τις εκφράσει όλες. Είναι ωραίο που υπάρχει τέτοιος πλουραλισμός και ο καθένας μπορεί να διαλέξει με τι και ποιον θα επικοινωνήσει από ένα πολύ ευρύ πεδίο. Όσον αφορά την «απήχηση» που με ρωτάς δεν είναι για μένα παρά μια χίμαιρα. Είναι ευχάριστο σίγουρα να βλέπεις ότι υπάρχει επικοινωνία με τόσο κόσμο, δεν είναι όμως αυτός ο σκοπός ούτε το μέτρο που θα μου δείξει αν βαδίζω καλά. Κάλλιστα αύριο μπορεί να έχω κακές κριτικές, κανένας δεν μου εγγυάται ότι τα πράγματα είναι έτσι για να μείνουν. Σημαντικό για μένα είναι κατά πρώτον να περνάω τον πήχη που ορίζω εγώ ο ίδιος, κάτι που δεν έχει γίνει ακόμη, και να μπορώ να συζητάω σε ικανοποιητικό επίπεδο για τη δουλειά με συγκεκριμένους (ελάχιστους!) σημαντικούς ανθρώπους που έχω επιλέξει. Και μην ξεχνάμε ότι δεν είναι κάθε καλό σχόλιο θετικό: υπάρχουν άνθρωποι που είναι καλύτερα να έχουν κακή γνώμη για σένα. Αν έχουν κακή γνώμη για σένα αυτοί, σημαίνει πως πας καλά!

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.

— Πώς σου φάνηκε η καλλιτεχνική έκφραση στον «κόσμο της τέχνης» στην Ελλάδα το 2008;
Πολύ καλή, λαμβάνοντας υπόψη βέβαια το τι μπορεί να περιμένει κανείς από αυτήν τη χώρα στον τομέα του πολιτισμού. Υπάρχουν πολλοί νέοι άνθρωποι που δουλεύουν σε πολύ αντίξοες συνθήκες και παράγουν αξιόλογο έργο, το οποίο είναι πολύ ελπιδοφόρο και ελπίζω να συνεχιστεί.

— Το γενικότερο μήνυμα, οι ανησυχίες που εκφράζεις είναι σε άμεση συνάρτηση με αυτά που συμβαίνουν αυτή την περίοδο στην Ελλάδα;
Δεν είναι δυνατό για μένα να βλέπω γύρω μου όλες αυτές τις ασχήμιες και να ασχολούμαι με μια λεπτομέρεια μιας οποιασδήποτε φιλοσοφικής θεωρίας. Αυτό που κάνω, ή προσπαθώ τουλάχιστον να κάνω, είναι πιο βασικό και συνολικό: με αφορμή αυτά που παρατηρώ αναρωτιέμαι για την ανθρώπινη κατάσταση εν γένει. Συνεχίζω να δουλεύω προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να καταφέρω να πυκνώσει και να μεστώσει η δουλειά. Βρίσκομαι εδώ και καιρό σε μια πολύ επίπονη αλλά ενδιαφέρουσα για μένα αναζήτηση.

— Θα ήθελες να σχολιάσεις και με λόγια την οργή και των ξεσηκωμό των νέων ανθρώπων απέναντι σε μια «παρακμασμένη» κοινωνία;
Αυτές τις μέρες κάποιοι άνθρωποι εξέπεμψαν ένα μήνυμα. Και το εξέπεμψαν με το μοναδικό τρόπο που μπορούσαν να το κάνουν. Το μήνυμα ήταν δυνατό και καθαρό. Μένει να δούμε αν το έλαβαν αυτοί που έπρεπε. Προσωπικά βλέπω εντελώς το αντίθετο από μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, αλλά έχω λόγους να μη θέλω να επιδοθώ δημόσια σε προβλέψεις για το τι μέλλει γενέσθαι. Τα πράγματα είναι ακόμη πολύ σύνθετα και πολύ ρευστά και υπάρχει μια δυναμική που ακόμα διαμορφώνεται. Τίποτα δεν έχει τελειώσει.

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.
Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Ο Στέλιος Φαϊτάκης φωτογραφίζεται από τη Στέλλα Μουζή στις 11 Σεπτεμβρίου 2012 για τη LiFO
Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ