Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» και η Σαρλότ Ράμπλινγκ θα μας εκπροσωπήσουν στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας

Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» και η Σαρλότ Ράμπλινγκ θα μας εκπροσωπήσουν στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας Facebook Twitter
Η Σαρλότ Ράμπλιγκ δέχτηκε να αγκαλιάσει με την ανεξίτηλη αστερόσκονή της το ελληνικό πρότζεκτ προσφερόμενη αφιλοκερδώς. Φωτο: Stephie Grape
0

Κι ενώ όλοι γιόρταζαν αμέριμνα τα βροχερά τους Κούλουμα, στην Αθήνα, στο Μέγαρο Μουσικής, στήθηκαν κινηματογραφικά πλατό που γνώρισαν στιγμές λάμψης, τέχνης κι ομορφιάς. «Της στείλαμε το σενάριο, της άρεσε και δέχτηκε να παίξει. Έτσι απλά..», λέει ο σκηνοθέτης, Γιώργος Δρίβας. Επιπλέον, η Σαρλότ Ράμπλιγκ, (διότι περί αυτής ο λόγος), δέχτηκε να αγκαλιάσει με την ανεξίτηλη αστερόσκονή της το ελληνικό πρότζεκτ προσφερόμενη αφιλοκερδώς, λέει ο Ορέστης Ανδρεαδάκης. Και το πρότζεκτ δεν είναι άλλο από το «Εργαστήριο Διλημμάτων», το έργο του κου Δρίβα με το οποίο θα εκπροσωπηθεί η Ελλάδα στην φετινή 57η Μπιενάλε της Βενετίας, η οποία ως γνωστόν είναι η μητέρα όλων των Μπιενάλε σύγχρονης Τέχνης και η αενάως γαληνότατη βασίλισσα τους. Ενώ, ο Ανδρεαδάκης, εκτός από καλλιτεχνικός διευθυντής των Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης θα είναι φέτος και ο επίτροπος και επιμελητής της συμμετοχής μας στη Βενετία.


Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» θα αποτελείται από ένα μεγάλο σκοτεινό λαβύρινθο δύο επιπέδων και μια σειρά από οθόνες, οι οποίες θα παρουσιάζουν αποσπάσματα ενός χαμένου ντοκιμαντέρ που βρέθηκε τυχαία πριν από ένα χρόνο στο Μπουένος Άιρες στο Μουσείο Κινηματογράφου της Αργεντινής. Προς το παρόν, δε γίνεται να αποκαλυφθεί τίποτα περισσότερο γύρω από αυτό το μυστηριώδες ντοκιμαντέρ. Ούτε θα δοθεί πληρέστερη περιγραφή του λαβυρίνθου. Το σασπένς λοιπόν θα μεγαλώνει μέχρι να φτάσει η κατάλληλη ώρα.

Οι προβληματισμοί που ξεκινούν από το έργο του Αισχύλου δεν στέκονται μόνο στην πολιτική και νομική τους πτυχή, αλλά εισχωρούν σε έναν ενδότερο και πιο φλέγοντα τόπο: τον φιλοσοφικό και θεολογικό τους πυρήνα.


Το βασικότερο που πρέπει να συγκρατήσει κάποιος σε αυτό το στάδιο που βρισκόμαστε είναι ότι το «Εργαστήριο διλημμάτων» θα είναι μια αφηγηματική εγκατάσταση. Θα βασίζεται στην τραγωδία του Αισχύλου «Ικέτιδες», η οποία, -με αφορμή το δίλημμα που η τραγωδία θέτει για επιλογή μεταξύ της σωτηρίας του Ξένου και της διατήρησης της όποιας ασφάλειας του Εγχώριου-, επιχειρεί να εκθέσει την αγωνία, την απορία και την σύγχυση ατόμων και κοινωνικών ομάδων όταν καλούνται να διαχειριστούν παρόμοια διλήμματα.

Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» και η Σαρλότ Ράμπλινγκ θα μας εκπροσωπήσουν στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας Facebook Twitter
Φωτο: Stephie Grape


Οι «Ικέτιδες» του Αισχύλου είναι το πρώτο λογοτεχνικό κείμενο στην ιστορία της ανθρωπότητας που θέτει το ζήτημα του αιτήματος ασύλου από μια ομάδα ατόμων υπό διωγμό.


Πρόκειται για τις πενήντα παρθένες Δαναΐδες που φεύγουν από την Αίγυπτο για να αποφύγουν τον ανόσιο, όπως λένε, γάμο με τα πρώτα ξαδέλφια τους. Φτάνουν στο Άργος όπου ζητούν άσυλο από τον βασιλιά της πόλης.


Κι έτσι εκείνος βρίσκεται μπροστά σε ένα τεράστιο δίλημμα. Αν βοηθήσει τις ξένες, κινδυνεύει να προκαλέσει πολλά εσωτερικά προβλήματα, όπως θα μπορούσαν να είναι η αναταραχή στον λαό του, η αλλοίωση της –εθνικής, κοινωνικής και θρησκευτικής- φυσιογνωμίας της πόλης, και το ρίσκο ενός πολέμου με τους Αιγύπτιους, οι οποίοι θα έρχονταν να πάρουν πίσω τις Δαναΐδες ικέτιδες.


Αν, όμως ο βασιλιάς δεν τις βοηθήσει, τότε παραβαίνει τους θεοφύλακτους νόμους της Φιλοξενίας και τις αρχές του Δικαίου και του Ανθρωπισμού (έννοιες που τότε μόλις αρχίζουν να αναφαίνονται) και αφήνει τις Ικέτιδες στο έλεος των διωκτών τους, οι οποίοι μπορεί και να τις αφανίσουν.

Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» και η Σαρλότ Ράμπλινγκ θα μας εκπροσωπήσουν στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας Facebook Twitter
Φωτο: Stephie Grape


Στο έργο «Εργαστήριο Διλημμάτων» θα παρουσιαστούν τα διλήμματα της τραγωδίας μέσα από αποσπάσματα του ανολοκλήρωτου ντοκιμαντέρ που προαναφέρθηκε και το οποίο βρέθηκε τυχαία (found footage) και καταγράφει ένα άγνωστο επιστημονικό πείραμα. Το πείραμα αυτό γέννησε στην επιστημονική ομάδα που το σχεδίασε, διλήμματα που θυμίζουν τα διλήμματα των ηρώων της τραγωδίας.


Ωστόσο το πείραμα, για άγνωστους λόγους, δεν ολοκληρώθηκε κι έτσι τα αποσπάσματα του άγνωστου ντοκιμαντέρ αποκαλύπτουν σήμερα για πρώτη φορά τις λεπτομέρειές του, τις ελπίδες του Έλληνα καθηγητή που το εμπνεύστηκε και τις διαφωνίες με τους συνεργάτες του.


Αν οι Ικέτιδες δεν ήταν άνθρωποι, αλλά ένας μικρός απειροελάχιστος οργανισμός του Σύμπαντος που κινδύνευε με αφανισμό και ο λαός του Άργους ήταν μία επιστημονική κοινότητα, που έπρεπε να επιτρέψει, ή όχι, την τοποθέτηση αυτού του οργανισμού σε ένα υπάρχον ασφαλές εργαστηριακό περιβάλλον, πώς θα απαντούσε η επιστήμη στο ερώτημα που θέτει η τραγωδία;


Αν η σωτηρία κάποιου που κινδυνεύει μπορεί να σημαίνει την αλλοίωση και την αλλαγή της ζωής μας όπως την ξέρουμε, θα τολμήσουμε να τον σώσουμε;


Οι προβληματισμοί που ξεκινούν από το έργο του Αισχύλου δεν στέκονται μόνο στην πολιτική και νομική τους πτυχή, αλλά εισχωρούν σε έναν ενδότερο και πιο φλέγοντα τόπο: τον φιλοσοφικό και θεολογικό τους πυρήνα.

Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» και η Σαρλότ Ράμπλινγκ θα μας εκπροσωπήσουν στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας Facebook Twitter
Φωτο: Stephie Grape


Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» συνοδεύεται από σκηνές μιας ταινίας, για τα γυρίσματα της οποίας ήρθε η Σάρλοτ Ράμπλινγκ στην Αθήνα. Μαζί της συμπρωταγωνιστούν οι Γιώργος Κοτανίδης, Κόρα Καρβούνη, Πολύδωρος Βογιατζής, Ρένα Κυπριώτη, Γιάννης Καλοφωλιάς. Στις οθόνες της εγκατάστασης θα εμφανίζεται επίσης ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος. Διευθυντής Φωτογραφίας είναι ο Κλαούντιο Μπολιβάρ, σκηνογράφος ο Ηλίας Λεδάκης, ενδυματολόγος η Εύα Νάθενα και μοντέρ ο Χρήστος Γάκης. Την οργάνωση παραγωγής έχει αναλάβει η Φένια Κοσοβίτσα. Εκτέλεση παραγωγής: BLONDE. Φορέας υλοποίησης του έργου είναι το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ