Φεστιβάλ Αθηνών

Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
FAREWELL: Μεγάλο αφιέρωμα στη μοναδική χορογράφο Πίνα Μπάους που έφυγε απ'τη ζωή το περασμένο καλοκαίρι.
0

Για τέταρτη χρονιά, λοιπόν, έγινε η συνέντευξη Τύπου του Φεστιβάλ Αθηνών -πάντα στο ίδιο μέρος- στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς. Ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος και ο διευθυντής του Φεστιβάλ Γιώργος Λούκος κάθισαν δίπλα-δίπλα, μπροστά στις νέες αφίσες του φεστιβάλ - και φέτος σε συνεργασία με τη Σχολή Καλών Τεχνών. Πρώτα μίλησε ο υπουργός Πολιτισμού, που επιχείρησε να σπάσει τον πάγο, λέγοντας ότι το πρώτο πράγμα που τον ρωτούσαν όταν ανέλαβε ήταν «Μένει ο Λούκος;». Μετά μίλησε για «εξωστρέφεια», «πειραματισμό» και «άνοιγμα στους νέους». Ο Γιώργος Λούκος πάλι εξήγησε πόσο δύσκολη ήταν η δημιουργία του φετινού προγράμματος. Για οικονομικούς λόγους, λοιπόν, μιας και ο προϋπολογισμός του φεστιβάλ έχει φέτος μειωθεί κατά ένα εκατομμύριο ευρώ, εκτός από ηχηρές αφίξεις έχουμε και ηχηρές ακυρώσεις. Η σημαντικότερη ίσως να είναι το Μάνα Κουράγιο με τη Φιόνα Σο σε σκηνοθεσία Ντέμπορα Γουόρνερ. Όχι πως το πρόγραμμα στερείται καλών παραστάσεων, μάλλον το αντίθετο θα λέγαμε. Στο θέατρο ξεχωρίσαμε το Ένα Λεωφορείο, εμπνευσμένο από το Λεωφορείον ο Πόθος του Τένεσι Ουίλιαμς σε σκηνοθεσία του Πολωνού Κριστόφ Βαρλικόφσκι. Στον ρόλο της Μπλανς Ντιμπουά η υπέροχη Ιζαμπέλ Ιπέρ. Επίσης, παρατηρήσαμε ότι το πρόγραμμα του φεστιβάλ περιλαμβάνει πολλούς δημιουργούς που έχουν έρθει ξανά, με πρώτον και καλύτερο τον Τόμας Οστερμάιερ, σκηνοθέτη και διευθυντή της βερολινέζικης Σαουμπίνε, που θα σκηνοθετήσει δύο έργα: το πρώτο είναι ο Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν του Ίψεν που θα ανέβει στην Πειραιώς 260 με πρωταγωνιστές τρία ιερά τέρατα του γερμανικού θεάτρου (Josef Bierbichler, Kirsten Dene, Sebastian Scharz). Παράλληλα, ο Οστερμάιερ θα σκηνοθετήσει τον Οθέλο του Σαίξπηρ στην Επίδαυρο στις 6 και 7 Αυγούστου. Σύμφωνα με τον Γιώργο Λούκο, μάλιστα, είναι ένας από τους λίγους ξένους σκηνοθέτες που δεν τρομάζουν με την ιδέα του να ανεβάσουν παράσταση σε έναν τέτοιο χώρο. Άλλος ένας σκηνοθέτης που έχει αποδείξει ότι δεν φοβάται την Επίδαυρο, ο Πίτερ Στάιν, φέτος διάλεξε να ανεβάσει τους Δαίμονες του Ντοστογιέφσκι σε 12ωρη παράσταση-μαμούθ στην Πειραιώς 260. Όπως είπε χαριτολογώντας ο κ. Λούκος, «ο Στάιν έχει διαλέξει μέχρι και το μενού». Από ελληνικές παραγωγές ενδιαφέρουσα θα είναι σίγουρα και η σκηνοθεσία του Λευτέρη Βογιατζή στο νέο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη Τόκος.

Όπως κάθε χρόνο, ο χορός είναι από τα δυνατότερα χαρτιά του φεστιβάλ. Καταρχάς, η ομάδα της Πίνα Μπάους επιστρέφει έναν χρόνο μετά τον θάνατό της με δυο έργα, το Αqua και το Νefes, ενώ δεν λείπουν και οι σύγχρονοι χορογράφοι όπως ο Τζόνα Μπόκαερ και η ομάδα Systeme Castafiore. Nα σημειώσουμε ότι επιστρέφουν και οι Les Arts Florissants που είχαμε δει (και αγαπήσει) δυο χρόνια πριν στο Μέγαρο Μουσικής με το Les Palladins. Tώρα έρχονται με τον Πυγμαλίωνα του Ζαν Φιλίπ Ραμό. Τη χορογραφία και τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει η Αμερικανίδα χορογράφος Τρίσα Μπράουν. Μουσικά ξεχωρίσαμε τη συναυλία του Καετάνο Βελόσο στο Ηρώδειο, αλλά και τη Λένα Πλάτωνος που θα παρουσιάσει την καινούργια της δουλειά σε ποίηση Καβάφη. Το παζλ συμπληρώνει και μια εγκατάσταση του διάσημου Νοτιοαφρικανού καλλιτέχνηWilliam Kentridge στην Αποθήκη της Πειραιώς 260.

Ιnfo: www.greekfestival.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM