Γιάκομπ Βρελ: Ποιος είναι ο αινιγματικός Ολλανδός ζωγράφος που ενέπνευσε τον Βερμέερ Facebook Twitter
Jacob Vrel - Femme à la fenêtre faisant signe à une fillette | Fondation Custodia (collection Frits Lugt).

Γιάκομπ Βρελ: O αινιγματικός Ολλανδός ζωγράφος που ενέπνευσε τον Βερμέερ

0

Η ιστορία του Γιάκομπ Βρελ, του Ολλανδού ζωγράφου που μέχρι σήμερα όλοι πίστευαν ότι ήταν επηρεασμένος από τον Βερμέερ, έρχεται στο φως μέσα από ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε πρόσφατα και μια έκθεση που οργανώνεται για το 2023 στο Mauritshuis στη Χάγη.

Το βιβλίο είναι μια έρευνα για την τέχνη του μυστηριώδους Ολλανδού ζωγράφου που δεν άφησε πίσω του γραπτά αρχεία. Οι πίνακές του είναι περίεργοι, οι φιγούρες του εσωστρεφείς και οι σκηνές δρόμου μοιάζουν παράξενες, σχεδόν βγαλμένες από τη φαντασία του.

Ο Γιάκομπ Βρελ κατέγραψε την καθημερινή ζωή στην Ολλανδία κατά τον δέκατο έβδομο αιώνα, συνθέτοντας ταυτόχρονα τον δικό του ιδιότυπο κόσμο. Ο τόμος παρουσιάζει το συναρπαστικό πλήρες έργο ενός ζωγράφου, τα έργα του οποίου θεωρήθηκαν τον δέκατο ένατο αιώνα ότι ήταν ζωγραφισμένα από τον Βερμέερ.

Ο Βρελ είναι σαν φάντασμα, καμία γραπτή πηγή δεν περιγράφει τον καλλιτέχνη ή το έργο του, η ύπαρξή του τεκμηριώνεται μόνο από πενήντα σωζόμενα έργα που δύσκολα μπορούν να συγκριθούν με εκείνα των συγχρόνων του. Τα έργα του, με τη λιτότητά τους και μερικές φορές την καταπιεστική σιωπή, φαίνονται απροσδόκητα μοντέρνα και έχουν παρομοιαστεί με τους πίνακες του Δανού ζωγράφου του 19ου αιώνα Βίλχελμ Χαμερσόι.

Ο Βρελ είναι σαν φάντασμα, καμία γραπτή πηγή δεν περιγράφει τον καλλιτέχνη ή το έργο του, η ύπαρξή του τεκμηριώνεται μόνο από πενήντα σωζόμενα έργα που δύσκολα μπορούν να συγκριθούν με εκείνα των συγχρόνων του.

Jacobus Vrel: Looking for Clues of an Enigmatic Painter
Jacobus Vrel: Looking for Clues of an Enigmatic Painter, εκδ. Hirmer

Ο Βρελ «ανακαλύφθηκε» πρόσφατα και οι ειδικοί έσπευσαν να κάνουν παραλληλισμούς του έργου του με αυτό του σύγχρονού του Βερμέερ, όπως αναφέρει το βιβλίο Jacobus Vrel: Looking for Clues of an Enigmatic Painter, που είναι και ο τίτλος των εκθέσεων που έχουν προγραμματιστεί.

Μέχρι πρόσφατα συνήθως θεωρείτο ότι ο Βρελ ήταν οπαδός και μιμητής ίσως του διάσημου ζωγράφου του Ντελφτ. Αλλά η νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι ο Βερμέερ εργάστηκε μερικά χρόνια αργότερα, πράγμα που σημαίνει ότι ο Βρελ ήταν στην πραγματικότητα ο πρωτοπόρος της Χρυσής Εποχής που απεικόνιζε σκηνές και εσωτερικούς χώρους. Αυτό εγείρει και  το ενδιαφέρον ερώτημα αν ο Βερμέερ γνώριζε το έργο του Βρελ και αν εμπνεύστηκε από αυτό.

Τον Οκτώβριο του 2020, μέσα στην πανδημία, η Alte Pinakothek του Μονάχου είχε προετοιμάσει την πρώτη μονογραφική έκθεση του ζωγράφου, που τελικά δεν είδε κανένας. Η έκθεση επαναπρογραμματίστηκε μετά από τις εκθέσεις στα μουσεία της Χάγης και του Παρισιού. Το σημείωμα των επιμελητών έγραφε ότι «χρειάστηκε θάρρος για να οργανωθεί μια έκθεση για έναν Ολλανδό καλλιτέχνη του 17ου αιώνα, η ταυτότητα του οποίου παραμένει σε μεγάλο βαθμό μυστήριο. Παρόλο που έχουμε τους υπογεγραμμένους πίνακες του Βρελ, δεν είναι απολύτως τίποτα γνωστό γι' αυτόν».

Γιάκομπ Βρελ: Ποιος είναι ο αινιγματικός Ολλανδός ζωγράφος που ενέπνευσε τον Βερμέερ Facebook Twitter
Jacob Vrel - Stadsgezicht | Rijksmuseum

Το πιο αποκαλυπτικό αποτέλεσμα είναι η πρόσφατη έρευνα και η χρονολόγηση και ανάλυση των δρύινων πλαισίων  των έργων του. Τα δύο τρίτα των πινάκων του αναλύθηκαν από τον ειδικό Πίτερ Κλάιν και δείχνουν ότι ο Βρελ άρχισε να εργάζεται τη δεκαετία του 1630 - και συνέχισε μέχρι τη δεκαετία του 1660. Οι πίνακες του Βερμέερ χρονολογούνται από τα μέσα της δεκαετίας του 1650 έως τα μέσα της δεκαετίας του 1670.

Ο Κουεντίν Μπιβελό, ανώτερος επιμελητής στο Mauritshuis, λέει: «Έχουμε πλέον διαπιστώσει ότι πολλά από τα έργα του Βρελ έγιναν πριν ξεκινήσει ο Βερμέερ. Σίγουρα μπορεί να φανταστεί κανείς ότι ο Βέρμερ είδε τις σκηνές και τους εσωτερικούς χώρους του Βρελ - και, αν ναι, αυτό μπορεί να έχει επηρεάσει τους δικούς του πίνακες. Φυσικά, ο Βερμέερ ανέπτυξε αυτά τα είδη σε εντελώς νέα επίπεδα».

Σαράντα εννέα πίνακες του Βρελ έχουν εντοπιστεί και καταγραφεί (περισσότεροι από τους τριάντα πέντε του Βερμέερ), αλλά σε 350 χρόνια δεν εορτάστηκε ποτέ με μια μονογραφική έκθεση. Το Mauritshuis σχεδιάζει να δείξει τουλάχιστον δώδεκα από τους πίνακές του και θα υπάρχουν περίπου είκοσι στο Fondation Custodia στο Παρίσι, όταν θα γίνει εκεί η έκθεση.

Γιάκομπ Βρελ: Ποιος είναι ο αινιγματικός Ολλανδός ζωγράφος που ενέπνευσε τον Βερμέερ Facebook Twitter
Jacob Vrel | Young Woman in an Interior

Για 150 χρόνια οι ιστορικοί τέχνης προσπαθούν να εντοπίσουν την ιστορία του Βρελ. Μαζί με τους υπογεγραμμένους πίνακές του, ο ίδιος αναφέρεται μόνο σε ένα έγγραφο: στην καταγραφή του 1659 της συλλογής του αρχιδούκα Λεοπόλδου Βίλχελμ της Αυστρίας, το οποίο απαριθμεί τρία έργα του. Μόνο ένας από τους πίνακες του Βρελ είναι χρονολογημένος, η Γυναίκα που σκύβει έξω από ένα ανοιχτό παράθυρο (Μουσείο Kunsthistorisches, Βιέννη), έργο του 1654.

Η πόλη όπου ζούσε και δούλευε ο Βρελ παραμένει άγνωστη, παρά τις εκτεταμένες αρχειακές αναζητήσεις. Οι ιστορικοί τέχνης έχουν υποθέσει ότι ήταν κάπου στη σημερινή Ολλανδία ή το βόρειο Βέλγιο, αλλά θα μπορούσε επίσης να ήταν στη βόρεια Γερμανία. Μια πιθανή πόλη είναι η Zwolle, ανάμεσα στο Άμστερνταμ και τα γερμανικά σύνορα, επειδή μερικά από τα κτίριά της είναι παρόμοια με αυτά των πινάκων του. Ωστόσο, μια πρόσφατη συστηματική εξέταση των σκηνών δρόμου, της αρχιτεκτονικής και της φορεσιάς στους πίνακές του απέδωσε ασαφή αποτελέσματα.

Το έργο του Βρελ απεικονίζει την καθημερινή ζωή σε πόλεις της Βόρειας Ευρώπης του 17ου αιώνα, αλλά με έναν μυστηριώδη χαρακτήρα. Η θέα στον δρόμο και οι εσωτερικοί του χώροι, που κατοικούνται από αινιγματικούς ανθρώπους, έχουν μια σιωπηλή ποιότητα και οι σκηνές μοιάζουν σχεδόν διαχρονικές. Τα έργα του είναι περιζήτητα σήμερα μεταξύ των συλλεκτών, οι οποίοι «ανακάλυψαν» έναν νέο ζωγράφο που μας έχει δώσει ατμοσφαιρικές συνθέσεις και η δουλειά του δεν μοιάζει με τα έργα των πιο γνωστών συναδέλφων του της ίδιας εποχής.

Γιάκομπ Βρελ: Ποιος είναι ο αινιγματικός Ολλανδός ζωγράφος που ενέπνευσε τον Βερμέερ Facebook Twitter
Jacob Vrel - Sleeping Woman (The Convalescent)

Πάντα σε κάθετη μορφή, οι συνθέσεις δείχνουν πολυώροφα αλλά λεπτά σπίτια από τούβλα, κυρίως με αιχμηρές δίριχτες στέγες, τοποθετημένα το ένα κοντά στο άλλο. Μόνο μερικές φιγούρες κυκλοφορούν στα στενά λιθόστρωτα δρομάκια.

Είναι άραγε πραγματικά τα μέρη που ο Βρελ απέδωσε ή είναι εφεύρεση της φαντασίας του ζωγράφου, που δεν μοιάζει με το άμεσο περιβάλλον του;

Ο Βρελ μοιάζει με προάγγελο του μοντερνισμού, με τη χωρική διάταξη των κτιρίων που εμφανίζονται, και θυμίζει σκηνικά ταινιών ή θεάτρου. Το αίνιγμα και το μυστήριο θα είναι η κινητήριος δύναμη για να μάθουμε το έργο του τέσσερις περίπου αιώνες αφότου δημιουργήθηκε.

Γιάκομπ Βρελ: Ποιος είναι ο αινιγματικός Ολλανδός ζωγράφος που ενέπνευσε τον Βερμέερ Facebook Twitter
Jacobus Vrel - Street Scene | J. Paul Getty Museum
Γιάκομπ Βρελ: Ποιος είναι ο αινιγματικός Ολλανδός ζωγράφος που ενέπνευσε τον Βερμέερ Facebook Twitter
Jacob Vrel - Frau am Fenster | Kunsthistorisches Museum
Γιάκομπ Βρελ: Ποιος είναι ο αινιγματικός Ολλανδός ζωγράφος που ενέπνευσε τον Βερμέερ Facebook Twitter
Jacob Vrel - Vrouwtje bij de schouw | Rijksmuseum
Γιάκομπ Βρελ: Ποιος είναι ο αινιγματικός Ολλανδός ζωγράφος που ενέπνευσε τον Βερμέερ Facebook Twitter
Jacobus Vrel - lezione di lettura | Palais des Beaux-Arts de Lille
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM