«H Αυτοκρατορία του φωτός»: Θα γίνει αυτός ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ;

Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
Ρενέ Μαγκρίτ, «L’empire des lumières» (Η αυτοκρατορία του φωτός), Sotheby's
0

Αν στους πίνακές του ο Ρενέ Μαγκρίτ συνδύαζε πράγματα φαινομενικά αταίριαστα και η ατμόσφαιρά τους, με τη χρήση των ονειρικών, υπερλογικών αλλά και ρεαλιστικών στοιχείων φαίνεται εξωπραγματική, στο έργο του Empire of Light (Αυτοκρατορία του φωτός), του οποίου υπάρχουν πολυάριθμες εκδοχές στα πιο μεγάλα μουσεία του κόσμου, όπως στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, στο Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique στις Βρυξέλλες και στο μουσείο Γκουγκενχάιμ, δημιούργησε ένα αίνιγμα για τη χρήση του φωτός, με τον ίδιο πίνακα να περιλαμβάνει ένα ημερήσιο και ένα νυχτερινό τοπίο.

Συνολικά ο Μαγκρίτ έκανε αυτό το έργο 27 φορές. Μια σκοτεινή νυχτερινή σκηνή δρόμου, ένα σπίτι που φωτίζεται από μια λάμπα και μισοκρύβεται πίσω από ένα δέντρο, κάτω από έναν παράξενα ηλιόλουστο ουρανό, έναν ανοιχτόχρωμο γαλάζιο ορίζοντα με λευκά σαν βαμβάκι σύννεφα. Κανένα φανταστικό στοιχείο δεν υπάρχει στον πίνακα εκτός από τον μοναδικά παράδοξο συνδυασμό της ημέρας με τη νύχτα, που ανατρέπει μια θεμελιώδη οργάνωση της ίδιας της ζωής.

Το φως του ήλιου, η πηγή της διαύγειας προκαλεί τη σύγχυση που συνήθως προέρχεται από το σκοτάδι, το φως της ημέρας γίνεται βαθιά ανησυχητικό, ενώ το νυχτερινό τοπίο κάτω από τον ουρανό γίνεται αδιαπέραστο.

Παράξενο θέμα, ζωγραφισμένο με την ακρίβεια του Μαγκρίτ, έργο μουσειακό, βγαίνει σε δημοπρασία στον οίκο Sotheby's στο Λονδίνο τον Μάρτιο και η πώλησή του εκτιμάται σε πάνω από 53 εκατομμύρια ευρώ, ποσό ρεκόρ για έργο του Μαγκρίτ.

Συνολικά ο Μαγκρίτ έκανε αυτό το έργο 27 φορές. Μια σκοτεινή νυχτερινή σκηνή δρόμου, ένα σπίτι που φωτίζεται από μια λάμπα και μισοκρύβεται πίσω από ένα δέντρο, κάτω από έναν παράξενα ηλιόλουστο ουρανό, έναν ανοιχτόχρωμο γαλάζιο ορίζοντα με λευκά σαν βαμβάκι σύννεφα. Κανένα φανταστικό στοιχείο δεν υπάρχει στον πίνακα εκτός από τον μοναδικά παράδοξο συνδυασμό της ημέρας με τη νύχτα, που ανατρέπει μια θεμελιώδη οργάνωση της ίδιας της ζωής.

Ο πίνακας συναγωνίζεται σε τιμή μόνο έναν ακόμα δικό του πίνακα, τον περίφημο «Άνδρα με ψηλό καπέλο». Ο Μαγκρίτ ζωγράφισε την πρώτη εκδοχή του θέματος το 1948. Αυτή η εκδοχή που βγαίνει σε δημοπρασία ζωγραφίστηκε το 1961 για την Anne-Marie Gillion Crowet, την κόρη του προστάτη του Μαγκρίτ, Pierre Crowet, την οποία ζωγράφισε όταν ήταν 16 ετών και στο πρόσωπό της βρήκε τη μούσα του και έγιναν δια βίου φίλοι.

Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
Ο Μαγκρίτ ζωγραφίζει το έργο του Le masque vide, Le Perreux-sur-Marne, 1928, Άγνωστος φωτογράφος. Συλλογή Charly Herscovici, Europe

Το έργο ανήκει στη συλλογή της οικογένειας που είναι προστάτες των τεχνών και σημαντικοί συλλέκτες και ήταν δανεισμένο για μια δεκαετία στο Musée Magritte στις Βρυξέλλες, από το 2009 έως το 2020.

Η οικογένεια αποφάσισε να πουλήσει τον πίνακα που έχει διαστάσεις 114 εκατοστά επί 146 εκατοστά και όλα δείχνουν ότι θα ξεπεράσει το ρεκόρ των έργων του Μαγκρίτ που είναι 25 εκατομμύρια ευρώ και το κατέχει ο πίνακας «Le Principe du Plaisir» (1937), ένα πορτρέτο του προστάτη των σουρεαλιστών Έντουαρντ Τζέιμς που γνώρισε το 1937 τον Μαγκρίτ μετά από σύσταση του Σαλβαντόρ Νταλί.

«Ό,τι βλέπουμε κρύβει κάτι άλλο, πάντα θέλουμε να βλέπουμε αυτό που κρύβεται περισσότερο από όσο αυτό που βλέπουμε», έλεγε ο Μαγκρίτ που γνώρισε φήμη και αναγνωρίστηκε ως κορυφαίος των σουρεαλιστών μετά τα πενήντα του χρόνια.

Για του πίνακές του έλεγε: «Η ζωγραφική μου είναι ορατές εικόνες που δεν κρύβουν τίποτα· προκαλούν μυστήριο και, πράγματι, όταν κάποιος βλέπει μια από τις φωτογραφίες μου, θέτει στον εαυτό του αυτή την απλή ερώτηση: "Τι σημαίνει αυτό;". Δεν σημαίνει τίποτα, γιατί το μυστήριο δεν σημαίνει τίποτα, είναι άγνωστο».

Γεννημένος το 1898 σε μια εύπορη οικογένεια, γνώρισε την απώλεια. Η μητέρα του βρέθηκε πνιγμένη στον ποταμό Sambre. Είχε αυτοκτονήσει και η οικογένεια βίωσε τη δημόσια ταπείνωση και το κοινωνικό στίγμα εξαιτίας αυτού του γεγονότος.

Αποφάσισε να σπουδάσει στην Academie des Beaux-Art, στις Βρυξέλλες, αλλά εγκατέλειψε τις σπουδές του που τις θεώρησε χάσιμο χρόνου. Άρχισε να εργάζεται κάνοντας διακοσμητικά μοτίβα, έργα για τη διαφήμιση και σκηνικά για το θέατρο για βιοποριστικούς λόγους πριν καταλήξει να ενδιαφερθεί για τον σουρεαλισμό.

Όταν παρουσιάστηκε το έργο του «Lost Jockey» το 1925, ήταν φανερές οι επιρροές του από τα κολάζ του Μαξ Έρνστ και τα έργα του Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Είναι η πρώτη δουλειά του, συνδεδεμένη με το σουρεαλιστικό ρεύμα. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του δημιούργησε μια σειρά από παραλλαγές σε αυτό το κομμάτι και άλλαξε τη μορφή για να αναδημιουργήσει αυτό που βίωνε ο θεατής.

Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
Ρενέ Μαγκρίτ, «Man in a Bowler Hat» (Άνδρας με ψηλό καπέλο), Sotheby's

Το 1927, ο Ρενέ Μαγκρίτ έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Galerie la Centauri στις Βρυξέλλες. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου της ζωής του, παρήγαγε σχεδόν ένα έργο τέχνης κάθε μέρα, αλλά οι κριτικοί τον αντιμετώπισαν με σκεπτικισμό. Σε κατάθλιψη από την αποτυχία, μετακόμισε στο Παρίσι.

Ο Μαγκρίτ ενσωμάτωσε στα έργα του μια επανάσταση ενάντια στους περιορισμούς του λογικού νου και των κανόνων της κοινωνίας. Έγινε φίλος με τον Αντρέ Μπρετόν και τα έργα του μια διάσπαση μεταξύ του οπτικού αυτοματισμού που ενθάρρυνε ο Χοαν Μιρό και μιας νέας μορφής ψευδαισθησιακού σουρεαλισμού του Σαλβαντόρ Νταλί.

Κατάφερε ό,τι κρύβεται να είναι πιο σημαντικό από αυτό που είναι ανοιχτό στο θέαμα: αυτό ίσχυε τόσο για τους δικούς του φόβους όσο και για τον τρόπο που απεικονίζει το μυστηριώδες.

Από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο μέχρι το τέλος της ζωής του παρέμεινε στο Βέλγιο. Κατά το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του, η δουλειά του ακολούθησε ένα σουρεαλιστικό ύφος και πολύ σπάνια απομακρύνθηκε από αυτή τη μορφή. Μεγάλο μέρος του έργου που δημιούργησε απεικόνιζε παρόμοιες σκηνές και επαναλαμβανόμενα θέματα.

Μερικά από τα αγαπημένα του ήταν οι αιωρούμενοι βράχοι ή η δημιουργία ενός πίνακα μέσα σε έναν πίνακα. Επίσης χρησιμοποίησε πολλά άψυχα αντικείμενα μέσα σε μια ανθρώπινη φιγούρα, δημιουργώντας το ξεχωριστό του, μοναδικό στυλ.

Είχε μια παιχνιδιάρικη και προκλητική αίσθηση του χιούμορ, η οποία λειτούργησε σε πολλά από τα κομμάτια που δημιούργησε και τα έργα του έγιναν μέρος της ποπ κουλτούρας με τον κόσμο της τέχνης να επηρεάζεται από τη δημιουργική και μοναδική του ικανότητα να απεικονίζει κάτι τόσο συνηθισμένο, αλλά να κάνει τους θεατές να βλέπουν κάτι εντελώς διαφορετικό.

Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
Ο Ρενέ Μαγκρίτ φωτογραφίζεται μπροστά στο έργο Le Barbare, Λονδίνο, 1938. Ιδιωτική συλλογή, Courtesy Brachot Gallery, Brussels
Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
Ρενέ Μαγκρίτ, «Le Principe du Plaisir» (Η αρχή της ευχαρίστησης),  Sotheby's
Η «Αυτοκρατορία του φωτός» θα γίνει ο πιο ακριβός πίνακας του Μαγκρίτ; Facebook Twitter
René Magritte, «Ο Θεραπευτής» (The Healer), 1937. René Magritte/ Charly Herscovici c/o SABAM

René Magritte - Surrealistic home movie

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

63 λεπτά με τη Σοφία Ροζάκη: «Η ντροπή είναι ένας ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός»

Εικαστικά / «Η ντροπή είναι ένας ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός»

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία με μια φεμινιστική και κουίρ προσέγγιση διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ