Η ασπρόμαυρη Αθήνα της Μαρίλης Ζάρκου

Η ασπρόμαυρη Αθήνα της Μαρίλης Ζάρκου Facebook Twitter
0

Η Μαρίλη Ζάρκου είναι ένα ανήσυχο κορίτσι εικοσιπέντε χρονών που αγαπά με ευλάβεια τη φωτογραφία και έχει έναν δικό της τρόπο να βλέπει τη ζωή και τα πράγματα. Μια σύγχρονη Πολυάννα, άπειρες φορές πιο «αγριορομαντική» και ατίθαση, αλλά πάντα αισιόδοξη και θετική. Η πρώτη φωτογραφική μηχανή της Μαρίλης ήταν μια Kodak Instamatic 77x. Της την έκαναν δώρο οι γονείς της σε ηλικία 6 χρονών. Της άρεσε από μικρή να φωτογραφίζει, έτσι κανένας δεν εντυπωσιάστηκε όταν αποφάσισε να γίνει φωτογράφος. Της αρέσει κυρίως να φωτογραφίζει κτίρια, γιατί έχουν στοιχεία αρχιτεκτονικής. «Τα κτίρια έχουν μια ησυχία και μια ιστορική σημασία την οποία καλούμαι κάθε φορά να ανακαλύψω και να αναδείξω μέσα από τις εικόνες που βγάζω» λέει. Θυμάται μια φορά που περπατούσε στην Πανεπιστημίου και είδε έναν άστεγο να ζητάει λεφτά. «Ήταν καθιστός στο πεζοδρόμιο, φορούσε μια μπλούζα με κουκούλα και δεν μπόρεσα να δω το πρόσωπό του. Στο χέρι του κρατούσε ένα πλαστικό ποτήρι, επαιτούσε». Εκείνη τη στιγμή σκέφτηκε να φωτογραφίσει το χέρι του, αλλά τελικά ντράπηκε και μόνο στην ιδέα να οικειοποιηθεί τον πόνο του.

Σαν νέος άνθρωπος καλούμαι, να είμαι απόλυτα δημιουργική, να προσηλώνομαι στο δημιουργικό σκέλος της δουλειάς μου, να φωτογραφίζω με επιμονή και πείσμα όσα θέλω να διασώσω και να διαδώσω: κυρίως, τις στιγμές της αξιοπρέπειες μες στο μισόφωτο της κρίσης

 Η φωτογραφία είναι για την Μαρίλη ο άλλος τρόπος να βλέπεις τα πράγματα, αλλά και ένας άμεσος τρόπος ψυχικής θεραπείας. «Βλέποντας τις εικόνες ή φωτογραφίζοντας, δίνεις μια ερμηνεία σε όσα σου συμβαίνουν την εκάστοτε στιγμή. Πράγματα που πιθανόν αγνοείς ή μπορεί να μην συνειδητοποιείς μέσα από τις φωτογραφίες, φωτίζονται».

Μου μιλάει για τις φωτογραφίες και το πρόσωπό της έχει μια άλλη έξαψη. «Είναι τεράστια χαρά να κάνεις αυτό που σου αρέσει» μου λέει με ένα είδος ανακούφισης. «Οι φωτογραφίες δεν λένε πότε ψέματα, λένε την δικιά μας αλήθεια, η οποία κάποιες φορές μας σοκάρει. Αλλά δεν παύει να είναι η αλήθεια». Η ψηφιακή φωτογραφία θεωρεί ότι κάνει κακό στην κρίση του φωτογράφου. «Πολλές φορές φωτογραφίζουμε πράγματα που δεν θα φωτογραφίζαμε αν δουλεύαμε με φιλμ. Με λίγα λόγια, έχουμε γίνει πιο μαλθακοί και δεν έχουμε τόσο αυστηρό κριτήριο». Τη ρωτάω πώς είναι στα εικοσιπέντε της χρόνια να έχεις κάνει τη πρώτη της ατομική έκθεση και να έχει βγει ένα βιβλίο με δουλειά της. «Η εμπειρία είναι πρωτόγνωρη». Όταν έπιασε για πρώτη φορά το βιβλίο στα χέρια της ένιωσε αυτό το μέσα και έξω των πραγμάτων. Μπόρεσε να γίνει παρατηρητής του ίδιου της του εαυτού και να συγκινηθεί με τη συγκίνηση ενός τρίτου ματιού. Το ίδιο ισχύει και για την έκθεση. «Είναι η πρώτη φορά που εξέθεσα τον εαυτό μου σε κοινή θέα, έτοιμη να ακούσω σχόλια από το κοινό και παρατηρήσεις σε κάτι που νιώθω ότι είναι μοναχική σαν δουλειά».

Η ασπρόμαυρη Αθήνα της Μαρίλης Ζάρκου Facebook Twitter
© Μαρίλη Ζάρκου

Η ίδια αισθάνεται αμήχανα να τη φωτογραφίζουν. Από κορυφαίους φωτογράφους θαυμάζει τη Diane Airbus που θεωρεί ότι έχει καθορίσει το έργο της. Δεν νιώθει ότι κάνει θυσίες, και την κουράζει εξαιρετικά να συμμετέχει σε κουβέντες για την Ελλάδα, την κρίση, το αδιέξοδο. «Ακούγεται τετριμμένο, αλλά αν επιμένεις σε αυτό που αγαπάς, προχωράς. Απλά συνεχίζεις να υπάρχεις και να δημιουργείς, και αυτό σε οδηγεί κάπου δημιουργικά. Σαν νέος άνθρωπος καλούμαι, να είμαι απόλυτα δημιουργική, να προσηλώνομαι στο δημιουργικό σκέλος της δουλειάς μου, να φωτογραφίζω με επιμονή και πείσμα όσα θέλω να διασώσω και να διαδώσω: κυρίως, τις στιγμές της αξιοπρέπειες μες στο μισόφωτο της κρίσης». Μου το λέει πολύ ποιητικά.

«Θα άναβες φλας;» τη ρωτάω με γέλιο. «Όχι, όχι φλας, η μαγεία είναι στη σκιά και στις αντανακλάσεις». Το σημαντικότερο μάθημα που πήρε μέχρι σήμερα είναι ότι αν δεν πιστέψει η ίδια στον εαυτό της κανένας άλλος δεν θα το κάνει για εκείνη. Της αρέσει να εξελίσσεται. «Βελτιώνομαι σημαίνει διαβάζω, βλέπω ταινίες, ακούω μουσική και φωτογραφίζω». Το βιβλίο που δημιούργησε είναι σαν ένα τεκμήριο. «Ο Μάνος Στεφανίδης και ο Γιώργος Ίκαρος Μπαμπασάκης βοήθησαν να πάρει το βιβλίο τη μορφή που έχει, γράφοντας δυνατά κείμενα, και έδωσαν πνοή στις εικόνες μου». Αν οι φωτογραφίες της ήταν λογοτεχνία, θα έγραφε ένα μυθιστόρήμα νουάρ, ή ένα αστικό γουέστερν, ή θα ήταν ακόμα και ένα ταξίδι πάνω σε μια παλιά αμαξοστοιχία. Τα αστικά της τοπία είναι κόγχες της πόλης, όπως τα ονομάζει, κρυφά σημεία τα οποία προσπερνάμε καθημερινά, χωρίς να τους δίνουμε την πρέπουσα σημασία.

Η ασπρόμαυρη Αθήνα της Μαρίλης Ζάρκου Facebook Twitter
© Μαρίλη Ζάρκου

Μένει ανάμεσα στον Σταθμό Αττικής και στο Gagarin. «Ανάμεσα στο Παρίσι και στο Βερολίνο, αν το καλοκοιτάξεις, αυτό είναι το κλίμα και η ατμόσφαιρα. Μένω σε μια γειτονιά πολύ ζωντανή, ανοιχτή όλη μέρα κι όλη νύχτα, αλλά και ανοιχτή στους ανθρώπους και στη φιλία, με πολλά μικρά ζεστά μαγαζάκια που έχουν σχεδόν τα πάντα, με δύο λαϊκές αγορές, μία στην οδό Φυλής και μία στη Μιχαήλ Βόδα. Συμπτωματικά, μένω κοντά σε καλούς φίλους, κι αυτό είναι πολύ σημαντικό. Άσχημα πράγματα δεν βρίσκω στη γειτονιά, ίσως μόνο τα αμάξια που είναι συνεχώς παρκαρισμένα στα πεζοδρόμια, και εμποδίζουν το να κινούνται άνετα όσοι επιμένουν να είναι διαβάτες». Και η Μαρίλη επιμένει να διαβαίνει τη ζωή την πόλη τον έρωτα με μια φωτογραφική μηχανή στο χέρι.

Info:

Ζάρκου- Μπαμπασάκης
Hidden track/ οι κόγχες της πόλης
Εκδόσεις Γαβριηλίδης

Η ασπρόμαυρη Αθήνα της Μαρίλης Ζάρκου Facebook Twitter
© Μαρίλη Ζάρκου
Η ασπρόμαυρη Αθήνα της Μαρίλης Ζάρκου Facebook Twitter
© Μαρίλη Ζάρκου
Η ασπρόμαυρη Αθήνα της Μαρίλης Ζάρκου Facebook Twitter
© Μαρίλη Ζάρκου
Η ασπρόμαυρη Αθήνα της Μαρίλης Ζάρκου Facebook Twitter
© Μαρίλη Ζάρκου
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ