Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter
0

Το θεαματικό Manifesto του Julian Rosefeldt είναι κάτι περισσότερο από ένα installation 13 οθονών μέσα από τις οποίες ξεπροβάλλει το πολλαπλό είδωλο του χαμαιλέοντα που ακούει στο όνομα Κέιτ Μπλάνσετ. Απ’ όπου πέρασε –Μελβούρνη, Βερολίνο, Βόρεια Αμερική, απ’ όποια μεγάλη εικαστική διοργάνωση- το Manifesto προσέλκυσε το ενδιαφέρον με 13 ταινίες να προβάλλονται ταυτόχρονα σε γιγαντο-οθόνες και σε καθεμία από αυτές, η Μπλάνσετ να δίνει το δικό της ρεσιτάλ, υποδυόμενη κάθε φορά κάτι άλλο.

Ο Rosefeldt, πολυτάλαντος Γερμανός κινηματογραφιστής και καλλιτέχνης της εικόνας, εδώ και χρόνια είναι γνωστός για την αισθητική της δουλειάς του τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στην Ευρώπη. Ωστόσο, το Manifesto είναι η πρώτη μεγάλη δουλειά του στη Βόρεια Αμερική και πρακτικά εκείνη που θα ανοίξει το Sundance Film Festival τον προσεχή Ιανουάριο, τοποθετώντας τον πλέον ξεκάθαρα και απολύτως δίκαια στο προσκήνιο.

Το Manifesto αποτελείται από 12 δεκάλεπτες ταινίες και μία εισαγωγή 4 λεπτών, τον «Πρόλογο». Ήδη από τον προηγούμενο μήνα το Manifesto είναι το μεγάλο γεγονός που μονοπωλεί την αίθουσα Drill Hall στην ιστορική εγκατάσταση και κοιτίδα καλλιτεχνικών events και ανατρεπτικών εκθέσεων, στη γνωστή Armory στο Park Avenue.

Η Μπλάνσετ εδώ δεν υποδύεται χαρακτήρες: κατοικεί μέσα σ' αυτούς. Οι μεταμορφώσεις της είναι απλώς εκπληκτικές, καθώς από μία υποσιτισμένη goth rocker στο φιλμάκι "Stridentism/Creationism", γίνεται ένας αναμαλλιασμένος βρώμικος άστεγος άντρας που φτύνει λέξεις του Lucio Fontana, πάνω από τα συντρίμμια του παλιού Βερολίνου.

Σε κάθε φιλμάκι εξετάζεται ένα συγκεκριμένο είδος καλλιτεχνικών διακηρύξεων που απασχόλησαν τον 20ο αιώνα και καλύπτεται όλο το φάσμα των σπουδαίων καλλιτεχνικών κινημάτων που επηρέασαν τους ανθρώπους αυτού του αιώνα. Από το ελαχίστως γνωστό κίνημα του στριντετισμού –γνωστό, κυρίως στους ιστορικούς της λογοτεχνίας- μέχρι το κατώφλι του ντανταϊσμού και του Τριστάν Τζαρά, ο Rosefeldt λαμβάνει υπ’ όψιν τον τρόπο με τον οποίο επέδρασαν στις τέχνες φυσιογνωμίες όπως ο Μαρξ, ο Λάντερμαν, ο Ριντ, ο Κλάες Όλντενμπουργκ και φτιάχνει ένα δυνατό μείγμα των πιο αξιομνημόνευτων αφορισμών τους σε κινηματογραφική πλέον μορφή.

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Στην γιγαντιαία αίθουσα της Armory στο Park Avenue

Για παράδειγμα, το φιλμάκι που ο ίδιος τιτλοφορεί ως «Επίλογο» δεν είναι παρά μία επιλογή από ρήσεις του Τζιμ Τζάρμους, του Λαρφς Φον Τρίερ, του Γουέρνερ Χέρτζογκ και του Λεμπέους Γουντς. Η πάντα εξαιρετική Μπλάνσετ πρωταγωνιστεί σε κάθε ένα από αυτά τα φιλμάκια, υποδυόμενη διαφορετικούς κάθε φορά χαρακτήρες. Για την ακρίβεια, δεν υποδύεται, αλλά κατοικεί μέσα σε καθέναν από αυτούς: οι μεταμορφώσεις της είναι απλώς εκπληκτικές, καθώς από μία υποσιτισμένη goth rocker στο φιλμάκι “Stridentism/Creationism”, γίνεται ένας αναμαλλιασμένος βρώμικος άστεγος άντρας που φτύνει λέξεις του Lucio Fontana, πάνω από τα συντρίμμια του παλιού Βερολίνου.

Οι λέξεις που εκστομίζει εδώ δεν είναι τίποτα λιγότερο από πολεμικές διακηρύξεις. Κάθε της εμφάνιση υποστηρίζεται από υψηλού επιπέδου υποστήριξη σε κάθε φάση της παραγωγής: από το εξαιρετικό μέικ απ και τα προσεγμένα κοστούμια, μέχρι τις εκπληκτικές τοποθεσίες και την άψογη κινηματογράφηση. Άλλωστε, ο Rosefeldt είχε ισχυρό όραμα για τον χαμαιλέοντα – Μπλάνσετ, τη μόνη ίσως που θα μπορούσε να αποδώσει και να επικοινωνήσει όλους αυτούς τους αφορισμούς, ειδικά εκείνους που προέρχονται από τις δεκαετίες του ’10 και του ’20, στο σήμερα.

Σε όλα τα φιλμ, ο Rosefeldt εξερευνά όλα τα είδη των στερεοτύπων, της διαίρεσης, της παρακμής, ενώ σε ένα μεγάλο μέρος των φιλμ κυριαρχεί η αργή, σχεδόν τεμπέλικη κίνηση της κάμερας, μέσα σε χώρους γεμάτους καπνό, με την Μπλάνσετ να ξεστομίζει τα θυμωμένα μανιφέστα της με τραχιά, βρετανική προφορά, βασικά με το αξάν της εργατικής τάξης και επί της ουσίας να είναι το μοναδικό στοιχείο που κινείται γρήγορα μέσα σε όλες αυτές τις ταινίες.

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter

Εξίσου εύστοχο είναι και το φιλμάκι με το πριβέ πάρτι της CEO, με τους μεγαλοαστούς προσκεκλημένους, ντυμένους στην πένα, ακριβώς όπως περιμένει κανείς να είναι οι άνθρωποι αυτής της τάξης. Το σκηνικό και τα έπιπλα επίσης εναρμονισμένα με αυτό που αναπαρίσταται, κάτι που φυσικά κάνει ακόμη πιο μεγάλη την έκπληξη, όταν η ευγενική οικοδέσποινα αρχίζει να εξαπολύει μανιφέστα καλλιτεχνών, όπως ο Barnett Newman και ο Wyndham Lewis.

Κάθε φιλμ κάνει παύση ακριβώς την ίδια στιγμή που η Μπλάνσετ γυρνά και κοιτά την κάμερα και με τεχνητή, σχεδόν ρομποτική φωνή λέει κάποια από τα λόγια του κάθε μονολόγου. Η στιγμή περνά και τα φιλμ συνεχίζονται το ένα μετά το άλλο, αλλά όλο αυτό στο σύνολο του συνθέτει μια μοναδική οπτικοακουστική εμπειρία. Μεταξύ των φιλμ υπάρχουν κάποια ιντερλούδια σιωπής, επίσης εξαιρετικά συντονισμένα ανάμεσα στα φιλμ, με τρόπο που δημιουργεί ένα ομοιογενές ρυθμικό αποτέλεσμα μέσα στην αίθουσα Drill Hall.

Με λίγα λόγια είναι μία παραγωγή που χρειάζεται τον κατάλληλο χώρο και τον χρόνο (περίπου 2 ώρες) και την απερίσπαστη προσοχή των θεατών, γι' αυτό και όσοι γνωρίζουν τι απαιτεί αυτό το θέαμα –και τι αποθεωτικές κριτικές έχει ήδη αποσπάσει- ελπίζουν ότι η άφιξη του στη Νέα Υόρκη θα τύχει υποδοχής σε σημείο που του αρμόζει...

Υπάρχουν στιγμές κατά τη διάρκεια κάθε φιλμ, όπου σκοπίμως απειροελάχιστοι ήχοι ακούγονται άκρως ενισχυμένοι, έτσι ώστε ο θεατής να μπορεί να ακούσει ένα ποδοβολητό ή μαχαιροπίρουνα να χτυπούν στο πιάτο, όπως συμβαίνει στο φιλμάκι “Pop Art”, ή το πώς γρατζουνάνε τα μολύβια των μαθητών το χαρτί στο άλλο φιλμ “Film/Epilogue”, όλα να δίνουν μια άλλη αίσθηση ηχητικής, ενώ στην αρχή μέσα στην αίθουσα τυχαίοι ήχοι μπορεί να αποπροσανατόλιζαν την προσοχή.

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter

Φυσικά στον τρόπο πρόσληψης του συγκεκριμένου installation παίζει ρόλο και ο τόπος, στον οποίο λαμβάνει χώρα: λόγου χάριν, στη Μελβούρνη το Manifesto εκτυλισσόταν σε μία τεράστια αίθουσα «ντυμένη» με μοκέτες, με τέτοια διαρρύθμιση που καθιστούσε αδύνατο το να παρακολουθήσει ο θεατής μονομιάς όλες τις ταινίες.  Αναγκαστικώς, οι θεατές κάθονταν κάτω για να απολαύσουν το θέαμα. Και παρά το ότι ακούγονταν οι ήχοι από τα άλλα φιλμ, ήταν εύκολο να εστιάσει κανείς στην εικόνα που βρισκόταν μπροστά του και τους ήχους του φιλμ που εκείνη τη στιγμή παρακολουθούσε. Οι θεατές έμεναν, η προσοχή τους δύσκολα αποσπάτο από αυτό που μαινόταν μπροστά τους.

Στο Βερολίνο, το ίδιο δρώμενο διαδραματίστηκε σε έναν συμβατικό μουσειακό χώρο. Οι οθόνες ήταν μικρότερες, όπως και τα ηχεία και πάλι βρίσκονταν κρεμασμένοι πάνω από τους θεατές. Ωστόσο, η αίσθηση πουη δημιουργούσε όλο αυτό ήταν οικεία.  Όμως στον χώρο της Armory αυτό που ταυτόχρονα είναι σπουδαίο είναι και το μεγάλο πρόβλημα του δρώμενου.

Όλα εκτυλίσσονται σε έναν γιγαντιαίο χώρο και τα φιλμς, που τώρα προβάλλονται μέσα από πολλαπλές γιγαντο-οθόνες είναι κάτι το θεσπέσιο. Οι στιγμές που η Μπλάνσετ μιλά κοιτώντας απευθείας την κάμερα είναι συγκλονιστικές. Το υπερμεγεθυμένο μέσα από τις οθόνες πρόσωπο της κυκλώνει τους θεατές και τα μανιφέστα που «φτύνει» είναι κοφτά και δυνατά.

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter

Όμως, το ξύλινο πάτωμα και η αψιδωτή οροφή κάνουν τον κάθε ήχο να αντανακλά με τρόπο που αποσπά την προσοχή και καθιστά ακόμη πιο δύσκολο  το να συγκεντρωθεί ο θεατής στις παύσεις και τις σιωπές, που μεσολαβούν μεταξύ των φιλμ. Οι επισκέπτες έχουν τον χρόνο να τσεκάρουν κινητά και μέιλς, είναι κάτι που αφαιρεί από τη μυσταγωγία που έτσι κι αλλιώς κρύβει το συγκεκριμένο, πολύπλοκο υπερθέαμα.

Με λίγα λόγια είναι μία παραγωγή που χρειάζεται τον κατάλληλο χώρο και τον χρόνο (περίπου 2 ώρες) και την απερίσπαστη προσοχή των θεατών, γι’ αυτό και όσοι γνωρίζουν τι απαιτεί αυτό το θέαμα –και τι αποθεωτικές κριτικές έχει ήδη αποσπάσει- ελπίζουν ότι η άφιξη του στη Νέα Υόρκη θα τύχει υποδοχής σε σημείο που του αρμόζει…  

Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται ως χαμαιλέων, για να εκφράσει 13 καλλιτεχνικά μανιφέστα του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Μέσα από 13 φιλμ η Μπλάνσετ καταφέρνει να πει τα πάντα για τα καλλιτεχνικά - και όχι μόνο- κινήματα του 20ου αιώνα, μέσα από εκπληκτικές μεταμορφώσεις και ερμηνείες που καθηλώνουν τους θεατές

Με στοιχεία από Ηyperallergic

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ