Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς επιστρέφει μετά από μισό αιώνα στο Βελιγράδι και σκέφτεται να εγκαταστήσει μόνιμα το αρχείο της στην Αθήνα

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς επιστρέφει μετά από μισό αιώνα στο Βελιγράδι και σκέφτεται να εγκαταστήσει μόνιμα το αρχείο της στην Αθήνα Facebook Twitter
«Για μεγάλο διάστημα δεν ήμουν καλοδεχούμενη στα Βαλκάνια»: Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Βελιγραδίου για τα εγκαίνια της μεγαλύτερης ανδρομικής έκθεσης στην καριέρα της
0

Όπως είναι φυσικό, η επιστροφή της διάσημης εικαστικού Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο Βελιγράδι μετά από μισό αιώνα σχεδόν, έχει αντιμετωπιστεί ως τεράστιο event στη σερβική πρωτεύουσα. Η αφίσα της μεγάλης αναδρομικής της έκθεσης στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της πόλης, την απεικονίζει καβάλα σ΄ ένα λευκό άλογο (πρόκειται για εικόνα από το βίντεο που είχε κάνει το 2001 με τίτλο "Ήρωας") ενώ την ημέρα των επίσημων εγκαινίων πριν μια εβδομάδα, το πρόσωπό της ήταν σε όλα τα πρωτοσέλιδα των σερβικών μέσων.

Οι επισκέπτες εισέρχονται υπό τους ήχους ριπών πολυβόλων ενώ ολόκληρο το κτίριο αντηχεί από τους απόκοσμους ήχους και τις κραυγές της Αμπράμοβιτς που προέρχονται από ασπρόμαυρα φιλμ αλλά και από ζωντανές αναπαραστάσεις παλαιότερων «εμβληματικών» της performance σε μια έκθεση που είναι η μεγαλύτερη στην καριέρα της και περιλαμβάνει πάνω από 120 έργα από τα μέσα στης δεκαετίας του '60 και μετά, υποχρεώνοντας το μουσείο να απομακρύνει προσωρινά ολόκληρη την σημαντική μόνιμη συλλογή του για να χωρέσουν τα έργα της.

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς επιστρέφει μετά από μισό αιώνα στο Βελιγράδι και σκέφτεται να εγκαταστήσει μόνιμα το αρχείο της στην Αθήνα Facebook Twitter
Η εγκατάσταση για την performance “Balkan Baroque”

Μία από τις πιο περιβόητες παραστάσεις της που δεν αναπαρίσταται στην έκθεση – για λόγους ασφαλείας πλέον – είναι o «Ρυθμός 5», η τελευταία performance από τα χρόνια της στο Βελιγράδι, στην οποία για πρώτη φορά έσπρωξε τις σωματικές της αντοχές της στα όριά τους ξαπλώνοντας για ώρα μέσα σ΄ ένα ξύλινο αστέρι που καιγόταν. Σύμφωνα με τον θρύλο, είχε κινδυνεύσει πολύ σοβαρά τότε να πεθάνει από ασφυξία.


Γεννημένη το 1946 στο Βελιγράδι, πέρασε στην πόλη τα πρώτα 28 της χρόνια, συμμετέχοντας ενεργά, μετά από σπουδές ζωγραφικής στο Ζάγκρεμπ, στην πρωτο-πανκ και ελευθέρια εικαστική σκηνή που μαζευόταν στο Κέντρο Φοιτητών Τέχνης του Βελιγραδίου.

«Για μεγάλο διάστημα, δεν ήμουν καλοδεχούμενη στα Βαλκάνια», λέει, προσθέτοντας ότι παρότι θεωρεί την έκθεση στο Βελιγράδι ως κάποιου είδους «επιστροφή στο σπίτι», εξακολουθεί να έχει νομαδική αντίληψη.

Ένα από τα πρώτα, υπερφιλόδοξα «πρότζεκτ» της – που δυστυχώς δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ – ως νεαρή «εννοιακή» καλλιτέχνιδα, ήταν να σχεδιάσει την πτήση ένα σμήνος μαχητικών αεροσκαφών της Γιουγκοσλαβικής Αεροπορίας που θα διέγραφε στον ουρανό σχηματισμούς δικής της επινόησης. «Πήραν τηλέφωνο τον πατέρα μου από το Επιτελείο – ο ίδιος ήταν στρατηγός – και του είπαν "η κόρη σου είναι τελείως τρελή, εκτός των άλλων ξέρεις πόσο θα κόστιζε κάτι τέτοιο;"», θυμάται σήμερα η Αμπράμοβιτς μιλώντας στον απεσταλμένο των New York Times που ταξίδεψε στο Βελιγράδι για τα εγκαίνια της έκθεσης.

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς επιστρέφει μετά από μισό αιώνα στο Βελιγράδι και σκέφτεται να εγκαταστήσει μόνιμα το αρχείο της στην Αθήνα Facebook Twitter
Η Αμπράμοβιτς το 1974 στο «Ρυθμός 5», τελευταία performance από τα χρόνια της στο Βελιγράδι, στην οποία για πρώτη φορά έσπρωξε τις σωματικές της αντοχές της στα όριά τους ξαπλώνοντας για ώρα μέσα σ΄ ένα ξύλινο αστέρι που καιγόταν.

Ήταν 28 χρονών όταν έφυγε από το Βελιγράδι για να εγκατασταθεί στο Άμστερνταμ και από τότε η καριέρα της την έχει οδηγήσει στα πέρατα του κόσμου από την Αυστραλία και τη Βραζιλία στην Κίνα, την Ιαπωνία και βέβαια τη Νέα Υόρκη που αποτελεί την πιο πρόσφατη μόνιμη (σχετικά) βάση της. «Για μεγάλο διάστημα, δεν ήμουν καλοδεχούμενη στα Βαλκάνια», λέει, προσθέτοντας ότι παρότι θεωρεί την έκθεση στο Βελιγράδι ως κάποιου είδους «επιστροφή στο σπίτι», εξακολουθεί να έχει νομαδική αντίληψη και τονίζει πολλές φορές στην κουβέντα ότι «θα πεθάνει δουλεύοντας».

Τον επόμενο μήνα πετάει για το Λος Άντζελες για να επιβλέψει τις πρόβες του έργου «Επτά Θάνατοι», μια όπερα εμπνευσμένη από την καριέρα της Μαρίας Κάλλας που είναι προγραμματισμένη να κάνει πρεμιέρα του χρόνου τον Απρίλιο στο Μόναχο, για να ακολουθήσει η προετοιμασία άλλης μιας μεγάλης έκθεσης στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου τον Σεπτέμβριο του 2020.

Τα μεγαλεπήβολα σχέδια που είχε κάνει όμως για την ίδρυση στη Νέα Υόρκη ενός μόνιμου ινστιτούτου αφιερωμένου αποκλειστικά στις performance arts κατέρρευσαν προ διετίας όταν οι υποστηρικτές του έργου πληροφορήθηκαν ότι είχε ξοδευτεί πάνω από ένα εκατομμύρια δολάρια από τις δωρεές που είχαν ήδη γίνει χωρίς αντίκρισμα (και χωρίς επιστροφή των χρημάτων).

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς επιστρέφει μετά από μισό αιώνα στο Βελιγράδι και σκέφτεται να εγκαταστήσει μόνιμα το αρχείο της στην Αθήνα Facebook Twitter
Η Αμπράμοβιτς στο βίντεο 'Ο Ήρωας" του 2001, ένας φόρος τιμής στον στρατιωτικό πατέρα της.

Η ίδια πάντως παραμένει αισιόδοξη ότι θα βρεθεί τουλάχιστον ένα μόνιμο σπίτι για το μεγάλο αρχείο της, πιθανόν στην Αθήνα. «Θέλω πραγματικά να βρω ένα σπίτι για το αρχείο», λέει.

Όταν τη ρωτάνε αν η μεγάλη διασημότητά της αποτελεί φράγμα για τους καλλιτεχνικούς της στόχους, η Αμπράμοβιτς δεν αγριεύει πια. Απλά φορά ένα ειρωνικό μειδίαμα και απαντά με μια παλιά ατάκα του Γούντι Άλεν: «Σήμερα, είμαι αστέρας. Αύριο, είμαι μαύρη τρύπα».

Με στοιχεία από τους New York Times

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Κέιτ Μπλάνσετ υποδύεται την Μαρίνα Αμπράμοβιτς - και την κατεδαφίζει

TV Series / Η Κέιτ Μπλάνσετ υποδύεται την Μαρίνα Αμπράμοβιτς - και την κατεδαφίζει

Ενώ στην Πολωνία η διάσημη καλλιτέχνις δεχόταν πυρά ως «σατανίστρια» και φριχτό αφεντικό που δίνει μισθούς πείνας, το πρόσφατο επεισόδιο της τηλεοπτικής σειράς “Documentary Now!” την διακωμωδούσε με τον πιο εμπνευσμένο τρόπο
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Διαβάζοντας την αυτοβιογραφία της Μαρίνα Αμπράμοβιτς: Σώμα, αίμα, θάνατος-και ΤΕΧΝΗ

Βιβλίο / Διαβάζοντας την αυτοβιογραφία της Μαρίνα Αμπράμοβιτς: Σώμα, αίμα, θάνατος-και ΤΕΧΝΗ

Τι αποκαλύπτει η αυτοβιογραφία της διάσημης εικαστικού που κυκλοφορεί και στα ελληνικά με τον τίτλο «Περνώντας από Τοίχους» για την οδυνηρή εφηβική της ηλικία, τον πολυσυζητημένο έρωτα της με τον Ουλάι και την σχεδόν αυτοκαταστροφική, μαγική ενέργεια της τέχνης της
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ