Η Παιδεία μπορεί να νικήσει τη Βία!

Η Παιδεία μπορεί να νικήσει τη Βία! Facebook Twitter
1
Η Παιδεία μπορεί να νικήσει τη Βία! Facebook Twitter

Ανοίγοντας τον υπολογιστή για να ετοιμάσω το κείμενο με  τις προτάσεις για το Σαββατοκύριακο, βρίσκομαι μπροστά σε έναν ποταμό αναρτήσεων για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα στο Κερατσίνι. Μου είναι αδύνατον να ξεκινήσω να γράφω για εκδηλώσεις και βόλτες, αισθάνομαι πως κάτι τέτοιο είναι εντελώς εκτός τόπου και χρόνου. Είναι όμως; Με ποιο τρόπο μπορεί να θωρακιστεί μια κοινωνία από ναζιστικές συμπεριφορές, με ποιο τρόπο μπορούμε να δείξουμε το δρόμο στα παιδιά για ένα  ειρηνικό και δημιουργικό μέλλον;

Η απάντηση μπορεί να είναι μόνο μία, με την Παιδεία. Μόνο μεγαλώνοντας παιδιά με κριτική σκέψη και πνευματική καλλιέργεια μπορούμε να ελπίζουμε σε μία κοινωνία που θα διέπεται από ανθρωπισμό και θα αποβάλλει αυτόματα συμπεριφορές σαν τη σημερινή, χωρίς να προσπαθεί να τις δικαιολογήσει. Έχουμε ευθύνη απέναντι στην επόμενη γενιά και αυτή δεν εξαντλείται στην παροχή τροφής και στέγης,  ιδίως σε καιρούς σαν τους σημερινούς, προτεραιότητα πρέπει να έχει η διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων. Το σκεπτικό πίσω από αυτήν τη στήλη ήταν πάντα αυτό, οι τελευταίες όμως εξελίξεις καθιστούν σαφές ότι, το να μεγαλώνει ένα παιδί με ερεθίσματα πέρα από τη σχολική εκπαίδευση, δεν είναι πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα.

Αν ακόμα δεν έχετε επισκεφθεί με τα παιδιά σας το 42ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως, ήρθε η στιγμή να το κάνετε, μια και τελειώνει την Κυριακή 22/9. Οι πολύχρωμοι πάγκοι των εκδοτών είναι πάντα ελκυστικοί και η γιορτινή ατμόσφαιρα προσφέρεται για να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα βιβλία, χωρίς την αίσθηση του εξαναγκασμού. Προτρέψτε τα  να διαλέξουν τα βιβλία που τους φαίνονται ενδιαφέροντα και κάντε κι εσείς το ίδιο, το παράδειγμά σας είναι το πιο αποτελεσματικό μάθημα. Την Παρασκευή και το Σάββατο η έκθεση θα είναι ανοικτή 18:00 μ.μ.-23:00 μ.μ. και την Κυριακή από τις 11:00 το πρωί μέχρι τις 10:30 το βράδυ.

Την Τετάρτη 18/9 ανοίγει τις πόρτες του το 1ο Φεστιβάλ Βοτανικού με τίτλο «Κάτω από τις Γραμμές» (www.facebook.com/events/122338914603214). Ανάμεσα στις πολύ ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις του, υπάρχουν και κάποιες που απευθύνονται σε παιδιά. Την Τετάρτη στις 18:00 μ.μ. στο Θέατρο Βαφείο θα παιχτεί, με ελεύθερη είσοδο, η παιδική παράσταση «Το κορίτσι που ζήτησε μια βελόνα, μια απλή βελόνα.», του Χρήστου Μπουλώτη. Την Πέμπτη 17:30 μ.μ.-19:30 μ.μ. στον ίδιο χώρο τα παιδιά θα διασκεδάσουν με «Παιχνιδοπεριπέτειες στο παλιό Βαφείο», παίρνοντας μέρος σε παιχνίδια βασισμένα στην ιστορική αξία του συγκεκριμένου θεάτρου. Την Κυριακή από τις 19:00 μ.μ. μικροί και μεγάλοι μπορούν να περπατήσουν στην ευρύτερη περιοχή, να δουν κάποιες από τις εκθέσεις και να ακούσουν τις συναυλίες που θα δοθούν στα τρία stage που θα έχουν στηθεί . Η είσοδος σε όλα τα live θα είναι ελεύθερη και θα ακούσετε από jazz μέχρι κρητική μουσική.

Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών το Σάββατο 21/9 10:00 π.μ.- 17:00 μ.μ. η Πλατεία Κλαυθμώνος μεταμορφώνεται σε κέντρο πολυγλωσσίας και ψυχαγωγίας. Δεκατρία μορφωτικά Ιδρύματα και Πρεσβείες παίρνουν μέρος στη γιορτή και δίνουν τη δυνατότητα σε όλη την οικογένεια να ταξιδέψει με όχημα τη γλώσσα. Τα παιδιά θα ακούσουν μουσική και παραμύθια από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, θα παρακολουθήσουν πρότυπα μαθήματα εξοικείωσης με πολλές γλώσσες και θα μάθουν τί σχέση έχει η σουηδική γυμναστική με τα Σουηδικά! Οι δράσεις είναι ιδιαίτερα εμπνευσμένες κι αν στο σπίτι υπάρχει γκρίνια για το φροντιστήριο αγγλικών, περάστε καμμιά βόλτα (www.cityofathens.gr).

Αν έχετε παιδιά που πηγαίνουν γυμνάσιο ή μεγαλύτερα, είναι ευκαιρία να παρακολουθήσετε μία από τις τρεις παραστάσεις με τίτλο «Lichtmond: Το Φωτεινό Σύμπαν» που θα δοθούν στο Πλανητάριο (www.eugenfound.edu.gr) μόνο το Σάββατο 21/9 για τον εορτασμό της φθινοπωρινής ισημερίας. Πρόκειται για μια βραβευμένη Πλανηταριακή παραγωγή σαν ένα «ποιητικό ταξίδι» ανάμεσα σε ήχους και εικονικά τοπία. Η μουσική της παράστασης έχει αποσπάσει πλήθος βραβείων και συμβάλλει στη συναρπαστική «απόδραση» σε ένα εικονικό παράλληλο Σύμπαν. Η είσοδος είναι ελεύθερη και η διανομή δελτίων προτεραιότητας θα αρχίσει το Σάββατο στις 17:30 μ.μ..

Κλείνω το κείμενο με μια ευχή: Τα παιδιά μας να μην κάνουν τα λάθη μας, να μην ακολουθήσουν το φαύλο κύκλο του μίσους, να ενωθούν για να νικήσουν τα δεινά που καταδυναστεύουν την ελληνική κοινωνία. Ελπίζω ότι δεν είναι αργά…

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ