Με τον δρα Παΐσιο και την Πέγκυ Ζουμπουλάκη στην έκθεση του Μόραλη

Με τον δρα Παΐσιο και την Πέγκυ Ζουμπουλάκη στην έκθεση του Μόραλη Facebook Twitter
Ξενάγηση από την γκαλερίστα Πέγκυ Ζουμπουλάκη και τον επιμελητή της έκθεσης Νίκο Παΐσιο.
0

Ουρές σε σχήμα σπείρας από το εκδοτήριο εισιτηρίων ως το πεζοδρόμιο έξω από το Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς (εκεί όπου είναι αδύνατο να μπεις και να μη σκεφτείς αυτομάτως τον Άγγελο Δεληβορριά).

Μου θυμίζει την προηγούμενη φορά που πολιορκήθηκε έτσι το μουσείο, χρόνια πριν, στο «As One» της Μαρίνα Αμπράμοβιτς, τότε που ασκούμασταν στην αλφαβήτα της long duration performance και στην πειθαρχία της σιωπής, μετρώντας κόκκους ρυζιού.


Πόσο διαφορετική είναι τώρα η συνθήκη, καθώς οι Αθηναίοι σπεύδουν κατά εκατοντάδες για τις τελευταίες μέρες της έκθεσης του Γιάννη Μόραλη, του εικαστικού που ασκήθηκε στη διαρκή αφαίρεση στην τέχνη του.


Αναζητώ τον κ. Παΐσιο στο αίθριο, όσο παιδάκια τοποθετούνται από τους γονείς τους μπροστά από τα γλυπτά του Μόραλη, τα Ερωτικά του, για να φωτογραφηθούν. Μου δείχνουν τον αεικίνητο μελαχρινό άνδρα με το κασκόλ, που κρατά στο χέρι ένα ηχείο-βαλιτσάκι συνδεδεμένο με το καλώδιο ενός μικροφώνου.

Μετά από αυτή την ξενάγηση είναι προφανές ότι η πιο επιτυχημένη έκθεση της χρονιάς οφείλεται στον τρόπο με τον οποίο στήθηκε. Στον βαθιά συναισθηματικό, βιωματικό τρόπο, στην άγρια αγάπη των επιμελητών για τον Μόραλη, οι οποίοι, προφανώς, με κάθε έργο που τοποθετούσαν, προσέφευγαν και σε μια προσωπική στιγμή μαζί του.

Είναι ο «ξεναγός» σε μια ιδιαίτερη αφήγηση για τον Γιάννη Μόραλη για την επόμενη μιάμιση ώρα. Γιατρός, παθολόγος-λοιμωξιολόγος, από το γραφείο του στο Γενικό Κρατικό παρελαύνει πλήθος καλλιτεχνών, μου λένε. Είναι επιμελητής της έκθεσης για τον Γιάννη Μόραλη στο Μουσείο Μπενάκη, ο γιατρός του, όπως τον συστήνουν.

Όταν τον ρωτώ, βιάζεται να με διορθώσει, μάλλον από συστολή: «Ο Μόραλης είχε επί δεκαετίες έναν γιατρό με τον οποίο διατηρούσε στενές σχέσεις εμπιστοσύνης. Εγώ τον γνώρισα όταν δούλευα στον Χατζηκυριάκο-Γκίκα για την οργάνωση του αρχείου του. Μπορεί να πει κανείς ότι του έδινα φιλικά ιατρικές συμβουλές, όταν της ζητούσε» λέει, ενώ τσεκάρει το γκρουπ της ξενάγησης και ξεκινά.


Λίγα λεπτά αργότερα η κλασική συνθήκη μιας ξενάγησης σε εικαστική έκθεση έχει διαρραγεί, καθώς το συναισθηματικό φορτίο, οι εικόνες και οι αναμνήσεις που αναβλύζουν είναι πάρα πολλές.

Στην αρχή συγκρατημένα από τον ίδιο τον κ. Παΐσιο, εξαρχής χειμαρρωδώς από την Πέγκυ Ζουμπουλάκη – είναι προφανές ότι, αν και ο Γιάννης Μόραλης έχει φύγει από τη ζωή εδώ και δέκα χρόνια, η συνομιλία μαζί του είναι διαρκής. Εδώ έχουμε μια υπόθεση αυστηρά προσωπική – «μεγάλη τύχη», σκέφτομαι.

Ακούμε πώς, ενώ ο ίδιος ο Κωνσταντίνος Παρθένης επέλεξε τον Γιάννη Μόραλη για μαθητή του, αυτός, μόλις έναν μήνα μετά, τον απέρριψε «γιατί ήταν ένας πολύ αυστηρός και δεσποτικός δάσκαλος», για να γίνει η πρώτη από τις δεκάδες διακοπές, καθώς ο ξεναγός μας αναζήτησε μέσα στο κοινό την Πέγκυ Ζουμπουλάκη.

Της μιλά και την κοιτά διαρκώς στα μάτια, συχνά για να εισπράξει ένα έκπληκτο «α, αυτό δεν το ήξερα για τον Μόραλη, το ακούω πρώτη φορά», καθώς άνοιγε διάπλατα τα μάτια και κοιτούσε με απορία.


Στεκόμαστε μπροστά στα πρώτα πορτρέτα της καριέρας του και ακούμε πόσο κομψός ήταν και πόσο ακριβής στο πρόγραμμα της καθημερινότητάς του, από τον πρώτο καφέ της ημέρας στο Brazilian ως τις ώρες που περνούσε στο εργαστήριο, αυστηρά από τις 6 το απόγευμα ως τις 10.

Οι αναφορές στο έργο του συνδέονται με στοιχεία της προσωπικής του ζωής. «Η κυρία ποια είναι;» ρωτά η Πέγκυ Ζουμπουλάκη μπροστά σε ένα έργο, για να ακούσει «είναι η ανάμνηση από τον πρώτο του παιδικό έρωτα στην Πρέβεζα, το 1922, μια Εβραιοπούλα, η Ματθίλδη». Έκπληκτη απαντά πως πρώτη φορά το ακούει, «αν και ξέρω πολλές γυναίκες στη ζωή του».

Είμαστε μάρτυρες σε κάτι βαθύτερο από την επιφανειακή ανάγνωση της τέχνης του Γιάννη Μόραλη, μάρτυρες της προσωπικής του σχέσης επί δεκαετίες με τους αφηγητές μας.

Γελάω σε κάθε τέτοια αφήγηση και παρατηρώ έκπληκτη πως είναι λίγοι αυτοί στην ομάδα που εισπράττουν τη συνωμοτική, συναισθηματική εξομολόγηση που έρχεται να εξηγήσει με ακόμα πιο βαθύ τρόπο τις θεματικές επιλογές του Μόραλη.

Με τον δρα Παΐσιο και την Πέγκυ Ζουμπουλάκη στην έκθεση του Μόραλη Facebook Twitter
Αυτές οι τελευταίες ξεναγήσεις, οργανωμένες ή αυθόρμητες, για επισκέπτες ή φίλους, που έγιναν από την Παρασκευή ως και την Κυριακή στο Μουσείο Μπενάκη, είχαν μια σαφή αίσθηση αποχωρισμού για τους διοργανωτές της έκθεσης. Σαν να ήταν μια πρόφαση των φίλων του για να τον συναντήσουν ξανά με έναν τρόπο που δεν αποκωδικοποιείται εύκολα από εμάς, τους «απ' έξω».


Μέσα στον γκρενά κύβο, στεκόμαστε μπροστά στον πίνακα που ζωγράφισε το 1946 –έναν χρόνο μετά το διαζύγιό του από την πρώτη του σύζυγο– στο εργαστήριο της Ναταλίας Μελά. Αποτυπώνει τη Μελά (μετέπειτα σύντροφο του Άρη Κωνσταντινίδη) και την Μπούμπα Λυμπεράκη, που αργότερα παντρεύτηκε.

«Προσέξτε», λέει ο κύριος Παΐσιος, «η Μελά κοιτά κατάματα τον Μόραλη. Η Μπούμπα, όμως, αποφεύγει το βλέμμα του. Έχει αρχίσει να τον ερωτεύεται».

Κοιτώ γύρω μου, η ίδια προσήλωση που συναντά κανείς σε λειτουργία. Είναι λες και το δέος για το ίδιο το έργο του Μόραλη επιβάλλει στους επισκέπτες να ζήσουν τη συνθήκη μιας τελετής. Το εκκλησίασμα. Αφήνομαι να παρακολουθήσω, λοιπόν, αυτές τις αφηγήσεις του γιατρού και της γκαλερίστας του Μόραλη, για να δω το έργο του από το παρασκήνιο.

Άλλωστε, αυτές οι τελευταίες ξεναγήσεις, οργανωμένες ή αυθόρμητες, για επισκέπτες ή φίλους, που έγιναν από την Παρασκευή ως και την Κυριακή στο Μουσείο Μπενάκη, είχαν μια σαφή αίσθηση αποχωρισμού για τους διοργανωτές της έκθεσης. Σαν να ήταν μια πρόφαση των φίλων του για να τον συναντήσουν ξανά με έναν τρόπο που δεν αποκωδικοποιείται εύκολα από εμάς, τους «απ' έξω».


Μετά από αυτή την ξενάγηση, είναι προφανές ότι η πιο επιτυχημένη έκθεση της χρονιάς –και μάλιστα για το έργο ενός δημιουργού που συχνά βλέπουμε, δεν υπήρχε η συνθήκη του πρωτόφαντου δηλαδή– οφείλεται στον τρόπο με τον οποίο στήθηκε.

Στον βαθιά συναισθηματικό, βιωματικό τρόπο, στην άγρια αγάπη των επιμελητών για τον Μόραλη, οι οποίοι, προφανώς, με κάθε έργο που τοποθετούσαν προσέφευγαν και σε μια προσωπική στιγμή μαζί του.

Είναι διαρκής η αίσθηση της απώλειας που τους διαπερνά. Το είδα στο πρόσωπο της Δάφνης Ζουμπουλάκη, τη στιγμή που φτάσαμε μπροστά στο πορτρέτο της που είχε ζωγραφίσει ο Μόραλης όταν ήταν παιδί.

Η μητέρα της, Πέγκυ, παίρνει το μικρόφωνο στο χέρι και περιγράφει εκείνη την ημέρα: πώς η Δάφνη ήταν υπερκινητική, ανήσυχη, δεν ακολουθούσε τις οδηγίες του Γιάννη Μόραλη.

Τότε αυτός της έδωσε ένα ρόδι, να το κρατήσει στα χέρια για να ηρεμήσει. Κι έτσι την ζωγράφισε. Όσο κρατούσε η αφήγηση, η Δάφνη Ζουμπουλάκη πισωπατούσε και όταν την αναζητήσαμε με το βλέμμα, η συγκίνησή της ήταν φανερή.


Σε μια Αθήνα που ασθματικά και σπασμωδικά αναζητεί τη θέση της στη σκηνή της σύγχρονης τέχνης στη μετά-documenta αμήχανη εποχή, με το ΕΜΣΤ κέλυφος, την Πινακοθήκη under construction, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης σε διαρκή φάση προσεχών θυρανοιξίων, η έκθεση του Γιάννη Μόραλη έγινε τόπος αναφοράς.

Χάρη στην αγάπη των φίλων του που την έστησαν, σαν να επανασυνθέτουν τη φυσική του παρουσία. Την παρέδωσαν στο κοινό όχι ως κλινικό έργο, λείψανο για προσκύνημα, αλλά σαρκώδες και απτό. Και την τελευταία μέρα, στην ξενάγηση αυτή, κατανόησα γιατί αγαπήθηκε τόσο από το κοινό.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ