Νέα στοιχεία για το κομμένο αυτί του Βαν Γκογκ αναζωπυρώνουν συζητήσεις για την πνευματική του υγεία

Νέα στοιχεία για το κομμένο αυτί του Βαν Γκογκ αναζωπυρώνουν συζητήσεις για την πνευματική του υγεία Facebook Twitter
Vincent van Gogh, Aυτοπροσωπογραφία με μπανταρισμένο αυτί και πίπα, 1889
1

Είναι γνωστό τοις πάσι ότι ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ έκοψε το αριστερό του αυτί σε μία στιγμή ψυχικής απόγνωσης. Ωστόσο, από εκείνο το θλιβερό συμβάν στην ταραχώδη ζωή του καλλιτέχνη έχουν περάσει 128 χρόνια και παρ' όλα αυτά οι συζητήσεις και οι μελέτες επ' αυτού δεν λένε να κλείσουν. Αντιθέτως, πρόκειται για αγαπημένο θέμα αντιπαραθέσεων μεταξύ των μελετητών το τι ακριβώς συνέβη εκείνο τον Δεκέμβρη του 1888 στην Άρλ. Και τι ακριβώς είχε κάνει ο καλλιτέχνης; Είχε κόψει ένα κομμάτι από το αυτί του ή ολόκληρο τον λοβό; 

Το ζήτημα φαίνεται ότι απασχόλησε αρκετά την συγγραφέα και ερασιτέχνη ιστορικό Bernadette Murphy, η οποία κατά τη διάρκεια ερευνών της τελευταίας περιόδου του έργου του Ολλανδού μετά-ιμπρεσσιονιστή, ανακάλυψε ένα ντοκουμέντο σε αμερικανικά αρχεία που μάλλον δίνει απάντηση στο παραπάνω ερώτημα. Σε ένα σημείωμα γραμμένο από το χέρι του Félix Rey, του γιατρού που φρόντισε τον Βαν Γκογκ στο νοσοκομείο της Αρλ, εμπεριέχεται και ένα σκίτσο του παραμορφωμένου αυτιού του καλλιτέχνη, κάτι που αποδεικνύει ότι ο ζωγράφος έκοψε σύριζα το αυτί του... 

 

Το συγκεκριμένο σημείωμα και το σκίτσο θα εκτεθούν για πρώτη φορά σε ευρύ κοινό στο Μουσείο Βαν Γκογκ και στο πλαίσιο της έκθεσης με τίτλο "Στα πρόθυρα της παραφροσύνης" που ανοίγει τις πύλες της αυτή την Παρασκευή και θα διαρκέσει έως τις 25 Σεπτεμβρίου. Εκεί θα εκτεθούν και άλλα σπάνια ντοκουμέντα που τεκμηριώνουν επαρκώς το πάντα ανοιχτό ζήτημα της πνευματικής αστάθειας του καλλιτέχνη. 

 

Νέα στοιχεία για το κομμένο αυτί του Βαν Γκογκ αναζωπυρώνουν συζητήσεις για την πνευματική του υγεία Facebook Twitter
Το ιατρικό σημείωμα της μοιραίας βραδιάς που ο ζωγράφος έκοψε το αυτί του

 

Η ίδια έκθεση περιλαμβάνει περίπου 25 πίνακες και άλλα αντικείμενα, όπως ένα σκουριασμένο περίστροφο, το οποίο εικάζεται ότι χρησιμοποίησε ο Βαν Γκογκ, όταν έβαλε τέλος στη ζωή του, σύμφωνα με τα όσα επισημαίνουν οι υπεύθυνοι του μουσείου. Όλα αυτά, στην προσπάθεια να αναλυθεί η τελευταία περίοδος της ζωής του με την κλιμάκωση των ψυχολογικών προβλημάτων του να παρατίθεται ανάγλυφη πλέον από εκείνη τη μοιραία νύχτα που έκοψε το αυτί του στις 29 Ιουλίου του 1890, μέχρι τη μέρα της αυτοκτονίας του στην Auvers-sur-Oise, στη Γαλλία. 

 

Και όλα αυτά δεν γίνονται εκ του περισσού ή από μία εμμονή στην προσωπικότητα και το έργο του καλλιτέχνη. Το θέμα της πνευματικής του υγείας πάντα ενθουσίαζε τους ανθρώπους που λάτρευαν την τέχνη του, όμως μέχρι σήμερα το Μουσείο Βαν Γκογκ - το οποίο διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή του έργου του σε ολόκληρο τον κόσμο - δεν είχε θίξει ξεκάθαρα και εμπεριστατωμένα το θέμα. Αντίθετα, μέχρι πριν από λίγο καιρό, το Μουσείο εστίαζε στην αισθητική και τεχνική πρόοδο του καλλιτέχνη, χωρίς όμως να προσηλώνεται στην προσωπική του πορεία που μοιραία δίνει έναν εντελώς διαφορετικό προσανατολισμό στις εκθέσεις που τον αφορούν.   

 

Νέα στοιχεία για το κομμένο αυτί του Βαν Γκογκ αναζωπυρώνουν συζητήσεις για την πνευματική του υγεία Facebook Twitter
Ο γιατρός που φρόντισε τον Βαν Γκογκ

 

Πόσω μάλλον, όταν το ενδιαφέρον και η έρευνα στρέφεται σε μια προσωπική ζωή, που απ' ό,τι φαίνεται υπέφερε και από ερωτική απελπισία, αφού όπως αναφέρει η Murphy, το αυτί του ο Βαν Γκογκ το έκοψε ως μία συμβολική κίνηση απεγνωσμένων αισθημάτων του καλλιτέχνη προς μία νεαρή γυναίκα, την Γκαμπριέλ, που εργαζόταν σε πορνείο... Η γυναίκα προφανώς όλα τα προηγούμενα χρόνια υπέφερε πολλά, ενώ είχε μια βαθιά ουλή που κινητοποίησε αισθήματα προστασίας στην ψυχή του καλλιτέχνη. 

 

"Υπάρχει κάτι το σχεδόν θρησκευτικό στον τρόπο με τον οποίο της προσέφερε ένα κομμάτι του σώματος του, για να επιδιορθώσει ένα άλλο του δικού της σώματος", λέει η Murphy που έχει εκπονήσει πολύχρονη έρευνα πάνω στη ζωή και τα μέρη που έζησε και δημιούργησε ο Βαν Γκογκ. "Υπέφερε από μια άσχημη ουλή και ήταν σαν να της δίνει φρέσκια σάρκα".  

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Ο Βαν Χοχ έπασχε από χρόνια κλινική κατάθλιψη και κόλλησε σύφιλη. Παραιτημένος από οικογένεια, φίλους, αλλά με υψηλά ιδανικά αρχικά στράφηκε στη θρησκεία και έγινε ιεροκήρυκας, Όταν διαπίστωσε ότι δεν μπορούσε να παράγει ουσιαστικό έργο αποφάσισε να ασχοληθεί με την τέχνη. Ονειρευόταν έναν κόσμο καλύτερο, διαφορετικό, πιο όμορφο. Η Σύφιλη τα επόμενα χρόνια, σε προχωρημένο στάδιο, πρέπει να τον πονούσε ιδιαίτερα και ίσως πήγε και στο κεφάλι. Δοκίμαζε όταν ζωγράφιζε μπογιά πράγμα εθιστικό που προκαλεί όμως αλλοιωμένες αισθήσεις. Το συμβάν με το αυτί έγινε την περίοδο με συγκατοίκησης με τον Γκωγκέν και κάποιοι ισχυρίζονταν ότι πάνω σε καβγά ο Γκωγκέν το έκοψε και ο Βαν Χοχ τον κάλυψε μετά. Το γεγονός τώρα ότι το αυτί του κόπηκε σύριζα ίσως ενισχύσει την θεωρία αυτή. Το σίγουρο είναι ότι ο Βαν Χοχ ήταν μια ιδιοφυία (φαίνεται στα γράμματα του) που έπασχε από προχωρημένη σύφιλη και χρόνια κατάθλιψη.