Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Ασχολούμαι συστηματικά με την κεραμική για δεκαπέντε χρόνια και σκέφτομαι ότι η κεραμική με συνεπήρε γιατί μοιάζει τόσο πολύ με τη ζωή. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Στην οδό Πετράκη 12 η κεραμίστρια Μαρία Λιναρδάκη παρουσιάζει από τις 27 έως τις 30 Μαρτίου κεραμικά αντικείμενα, γλυπτά και εικαστικά έργα πλασμένα με φαντασία και τρυφερότητα. Ο τίτλος της έκθεσης, «Πετράκη 12», οφείλεται στους χώρους όπου γίνεται η έκθεση, στην γκαλερί Έγινα-Αίγινα αλλά και στον χώρο της ίδιας της καλλιτέχνιδας, που βρίσκονται σε μια παλιά εμπορική στοά στο κέντρο της Αθήνας, στο Σύνταγμα. 

Η Μαρία Λιναρδάκη φτιάχνει χρηστικά αντικείμενα, φωτιστικά και εικαστικά έργα, αποκωδικοποιώντας αναμνήσεις και εντυπώσεις από τα σχέδια αντικειμένων γύρω της. «Κοιτώντας με επίμονη σκέψη ένα τρισδιάστατο πλακάκι πορσελάνης με λουλούδια και πουλιά, που βρίσκεται κρεμασμένο στη μέση ενός τοίχου,  αποκωδικοποιώ την αγάπη μου για τη φύση ως έμπνευση για τη δημιουργία και τη διακόσμηση των κεραμικών μου. Κουβαλούσα για χρόνια μέσα μου μια σκηνή: Σ’ έναν κήπο με δέντρα, λουλούδια, πουλιά και χώμα θυμάμαι μικρό παιδί να κουβαλάω νερό και να φτιάνω λάσπη. Να πλάθω με προσήλωση και χαρά σπιτάκια, φούρνους και ψωμάκια, κούκλες και ανθρωπάκια. Να δημιουργώ έναν κόσμο δικό μου, πρωτόπλαστο, στολισμένο με παχιά, μυρωδάτα ανθάκια πορτοκαλιάς» λέει.

«Η κεραμική σήμερα είναι τέχνη που δικαιωματικά ζητάει τον χώρο της ανάμεσα στις άλλες καλές τέχνες. Και στην Ελλάδα είχαμε και έχουμε πολύ καλούς κεραμίστες-καλλιτέχνες που περιμένουν να δείξουν τη δουλειά τους εντός και εκτός των συνόρων».

Οι υπόγειες διαδρομές αυτής της ανάμνησης δεν την εγκατέλειψαν ποτέ και πυροδότησαν τη δημιουργικότητά της όταν πριν από μερικά χρόνια έπιασε τον πηλό. Γεννημένη και μεγαλωμένη σε ένα σπίτι με κήπο στην Καλαμάτα, η πρώτη της ανάμνηση είναι η αγάπη της για το χώμα. «Θυμάμαι να παίζω από πολύ μικρή ηλικία ώρες ολόκληρες με το νερό και το χώμα, γιατί μου έδιναν τη χαρά να τα μετατρέπω σε κάτι που ήθελα ή είχα στο μυαλό μου, και αυτό με απορροφούσε και μου έδινε ικανοποίηση και χαρά. Η οικογένειά μου δεν είχε σχέση με την κεραμική∙ αγαπούσε την τέχνη και υποστήριζε την αγάπη μου και την κλίση μου στη ζωγραφική, τη χειροτεχνία και τις κατασκευές». 

Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η εποχή έδινε λίγο χώρο σε καλλιτεχνικές ανησυχίες και με άξονα την ποικιλία της μόρφωσης και αργότερα της πιο «στέρεης» επαγγελματικής αποκατάστασης, σπούδασε καταρχάς νομικά στη Νομική Αθηνών. Ήξερε από την αρχή πως δεν θα γινόταν ποτέ δικηγόρος και μετά το τέλος των σπουδών της άρχισε την αναζήτησή γύρω από τα ενδιαφέροντά της, τόσο τα θεωρητικά και όσο και τα πρακτικά. 

«Έμεινα έναν χρόνο στο Εδιμβούργο για ζωγραφική και μετά βρέθηκα στο Παρίσι για μεταπτυχιακά στη Σορβόννη, Παρίσι Ι, στο τμήμα Αισθητικής, Φιλοσοφίας, Τέχνης και Πολιτισμού. Το θέμα μου ήταν το ελληνικό ένδυμα τον 19ο αιώνα και η εξέλιξή του από παραδοσιακό σε δυτικό. Με απασχολούσε πάντα η αισθητική και η μετάβαση από μια εποχή σε μια άλλη. Αγαπούσα όμως και το ένδυμα ως αντικείμενο, σημειολογικά, αλλά και ως μόδα, σχέδιο, υλικά, πατρόν κ.λπ.» λέει.

Έτσι, όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, μαζί με τη φίλη της Αλεξάνδρα Βασιλείου δημιούργησαν την εταιρεία σχεδιασμού και κατασκευής ρούχων Declic, που είχε μεγάλη επιτυχία. Η εταιρεία σταμάτησε να λειτουργεί όταν το «επιχειρείν» επισκίασε το «δημιουργείν» και η Μαρία αποφάσισε ότι οι σπουδές της στη Νομική ήταν χρήσιμες όταν αποφάσισε να κάνει οικογένεια. «Μου φάνηκε ότι το να γίνω συμβολαιογράφος, εκτός από την οικονομική συμβολή, θα μου άφηνε και χρόνο να ασχοληθώ και με τα άλλα μου ενδιαφέροντα. Φευ, για πολλά χρόνια η συμβολαιογραφία ήταν η μόνη μου έγνοια» λέει. 

Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το 2010 ξεκίνησε ένα καινούργιο ταξίδι, αυτό που ποθούσε η ψυχή της, και μετά από αναζητήσεις για δασκάλους και χώρους όπου θα μπορούσε να μάθει κεραμική και τροχό, πήρε το ρίσκο να δοκιμάσει να βαδίσει σε μια νέα διαδρομή, μακρά, σε μια τέχνη πολύπλοκη και συγχρόνως ανακουφιστική. Το ταξίδι της για κάτι καινούργιο είχε πυροδοτηθεί, αν και οι αποφάσεις δεν ήταν εύκολες. 

«Η έξοδος από τη συμβολαιογραφία μού πήρε σχεδόν τέσσερα χρόνια. Αυτό είχε περισσότερο να κάνει με λόγους πρακτικούς και ευθύνης απέναντι στους άλλους και λιγότερο ψυχολογικούς και ανασφάλειας οικονομικής και κοινωνικής. Απλά για μένα είχε έρθει ο καιρός να εκφραστώ πραγματικά χωρίς στεγανά και αυτό μου το έδωσε τη συγκεκριμένη στιγμή η τέχνη της κεραμικής» λέει. «Ασχολούμαι συστηματικά με την κεραμική για δεκαπέντε χρόνια και σκέφτομαι ότι η κεραμική με συνεπήρε γιατί μοιάζει τόσο πολύ με τη ζωή. Είναι απρόσμενη, έχει μέσα της τη χαρά και την απογοήτευση, που δημιουργούν ενέργεια» λέει. «Η κεραμική σήμερα είναι τέχνη που δικαιωματικά ζητάει τον χώρο της ανάμεσα στις άλλες καλές τέχνες. Και στην Ελλάδα είχαμε και έχουμε πολύ καλούς κεραμίστες-καλλιτέχνες που περιμένουν να δείξουν τη δουλειά τους εντός και εκτός των συνόρων». 

Η Μαρία Λιναρδάκη δεν έχει μετανιώσει ποτέ για την επιλογή της. Όταν ξυπνά το πρωί και ρωτά το καθρεφτάκι της πού θα ήταν ευχαριστημένη να βρίσκεται, αυτό απαντάει πάντα, χωρίς φόβο και με πάθος, στο εργαστήριο να φτιάχνει σχέδια στον πηλό.

Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Με τον καιρό κατάλαβα ότι αυτό που με απασχολούσε ήταν να δώσω κίνηση και ελαφρότητα σε ένα υλικό βαρύ όπως ο πηλός. Έτσι ξεκίνησα μια διαδρομή αναζήτησης υλικού και πειραματισμού με διάφορα είδη πηλού, που το καθένα επηρέασε με διαφορετικό τρόπο τη φόρμα και τη διακόσμηση των έργων μου. Ο παραδοσιακός κόκκινος πηλός μού άρεσε γιατί είχε αυτήν τη δύναμη, την άμεση επαφή με τη γη, και με οδηγούσε σε κατασκευές με παραδοσιακές καταβολές» λέει.

Η πορσελάνη, η λευκή και λεπτεπίλεπτη, «σαν τα ανθάκια της πορτοκαλιάς», όπως λέει, την οδήγησε στη μικρογλυπτική, στις τρισδιάστατες και φανταστικές απεικονίσεις πουλιών, λουλουδιών και ξωτικών. Την οδήγησε επίσης σε αρθρωτές κατασκευές με χρήση και άλλων υλικών, κυρίως κλωστών και υφάσματος, που βοηθούν στην ανάδειξη της ευθραυστότητας της κίνησης.

Η Μαρία Λιναρδάκη ζει δημιουργώντας σε έναν κόσμο εύθραυστο και συγχρόνως σκληρό. Με ένα κομμάτι πηλού ξαναβρήκε το παιδί και τον κήπο, κρατώντας για πάντα τα λουλούδια και τα πουλιά στα κεραμικά της. Η τέχνη της, που είναι ζυμωμένη με αναμνήσεις, εικόνες της τέχνης και παραδείγματα μεγάλων δασκάλων, φανερώνει ότι τίποτα δεν χάνεται όταν οι άνθρωποι βρίσκουν τον δρόμο, το εργαστήριο ιδεών τους, ένα κομμάτι χωμάτινο που πλάθοντάς το νιώθουν ευτυχισμένοι. 

Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«ΠΕΤΡΑΚΗ 12» της Μαρίας Λιναρδάκη
 Από 27 έως 30 Μαρτίου στην Πετράκη 12 (Σύνταγμα)
 Λειτουργία: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 12-6

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία Ελληνίδα κεραμοπλάστρια σε μια σπάνια συνέντευξη με τη LIFO

Οι Αθηναίοι / Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία Ελληνίδα κεραμοπλάστρια σε μια σπάνια συνέντευξη με τη LIFO

Γεννήθηκε στην Κρήτη το 1933 και ζει στην Αθήνα. Τα τελευταία πενήντα περίπου χρόνια δούλευε, αν όχι στο πιο όμορφο, τουλάχιστον σε ένα από τα ομορφότερα εργαστήρια κεραμικής της χώρας, που σχεδίασε για εκείνην ο Τάκης Ζενέτος. Σίγουρα είναι η πλέον αναγνωρισμένη προσωπικότητα του καιρού μας σε αυτόν τον κλάδο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
10AM Apotheke: Ένα υπόγειο στο Γκάζι προσφέρει άρτο, βότανα, κεριά και λιβάνι

Living / Ένα υπόγειο στο Γκάζι προσφέρει άρτο, βότανα, κεριά και λιβάνι

Στα θεμέλια του 10AM Lofts, η Εύα Παπαδάκη συγκεντρώνει πράγματα ακατέργαστα και πολυτελή ταυτόχρονα, παράλληλα συνεργάζεται με καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό για limited συλλογές, για το 10AM Apotheke, ένα διαφορετικό concept store που και μόνο η περιήγηση σε αυτό αποτελεί μια εμπειρία για τις αισθήσεις.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντιγόνη Οικονομίδου: «Η τέχνη της κεραμικής θα συνεχίσει να υπάρχει, όπως εδώ και χιλιάδες χρόνια, προσαρμοσμένη κάθε φορά στις ανάγκες της εποχής»

Good Living / Αντιγόνη Οικονομίδου: «Η τέχνη της κεραμικής θα συνεχίσει να υπάρχει, όπως εδώ και χιλιάδες χρόνια, προσαρμοσμένη κάθε φορά στις ανάγκες της εποχής»

Αν βρεθείτε σε κάποιο εστιατόριο και θαυμάσετε τα σκεύη του, είναι πολύ πιθανό να έχουν την υπογραφή Antigone Ceramics. Και ενώ η τέχνη της art de la table και της κεραμικής βρίσκονται στην ακμή τους, η κεραμίστρια μας μιλά για τη διαδικασία που την οδηγεί στο να δημιουργεί ζηλευτά πιάτα, από εκείνα που συναντάμε τρώγοντας έξω και θα θέλαμε να τα πάρουμε σπίτι μας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Tέχνη στην είσοδο της αθηναϊκής πολυκατοικίας: 10 αριστουργήματα που πρέπει να προστατευτούν

Design / Tέχνη στην είσοδο της αθηναϊκής πολυκατοικίας: 10 αριστουργήματα που πρέπει να προστατευτούν

Μόραλης, Βερναδάκη, Βαλσαμάκης, Κατζουράκης και άλλοι καλλιτέχνες έχουν δημιουργήσει έργα που κοσμούν τις εισόδους αθηναϊκών πολυκατοικιών και συνθέτουν ένα «ζωντανό μουσείο», διάσπαρτο στον αστικό ιστό.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΝΟΤΑΡΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ