Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
0
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter

Πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με την εικονογράφηση;
Άρχισα να εικονογραφώ στα φοιτητικά μου χρόνια, όταν ήμουν στη Σχολή Καλών Τεχνών. Ανάμεσα στους πειραματισμούς και τις εικαστικές μου εξορμήσεις, δοκίμασα και το βιβλίο. Τελικά, η σχέση αυτή άνθησε και με απασχολεί πάνω από είκοσι χρόνια τώρα.


Πόσο σημαντική είναι η εικονογράφηση για τη μεταφορά των νοημάτων των βιβλίων;
Η σημασία της εικόνας στο βιβλίο μεγαλώνει, όσο «μικραίνει» ο αναγνώστης. Στις μικρές ηλικίες η εικονογράφηση παίζει «πρωταγωνιστικό» ρόλο, ενώ, όσο μεγαλώνει ο αναγνώστης, η εικονογράφηση απελευθερώνει τον χώρο στο κείμενο. Στους ενήλικες, πια, η ύπαρξη εικόνας είναι απλώς μια εικαστική έκφραση. Τη σημασία της δεν θα μπορούσα να την κρίνω – είναι τόσο μεγάλη όσο κάθε άλλης τέχνης. Πιθανότατα, μάλιστα, ο ρόλος της να μην είναι να μεταφέρει τα νοήματα του κειμένου αλλά να συνδημιουργήσει το αδιαίρετο σύνολο που λέγεται βιβλίο.


Ποιο είναι το πιο αγαπημένο σας έργο;
Το επόμενο... κι ανυπομονώ.


Ποιο βιβλίο θα θέλατε να έχετε εικονογραφήσει εσείς;
Τον Γκιούλιβερ, την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, τον Πινόκιο και άλλα μεγάλα και πολυεικονογραφημένα κείμενα. Θέλω να δοκιμαστώ, να δω αν έχω δική μου φωνή και, αν ναι, να τη δω δίπλα στις άλλες. Από την άλλη, θα μου άρεσε και μια έκπληξη, δηλαδή ένα βιβλίο που δεν έχει διαβαστεί ή γραφεί ακόμη να πάρει την πρώτη του μορφή από μένα.

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter

Στις δέκα συναντήσεις του σεμιναρίου θα ασχοληθούμε από κοντά με βασικά θέματα της εικονογραφικής δημιουργίας, θα γνωρίσουμε καλύτερα την «τέχνη» του εικονογράφου, τους προβληματισμούς και τις αναζητήσεις του. Και θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε σφαιρικά κάποια από τα σημαντικότερα ζητήματα που αφορούν την εικονογράφηση ενός παιδικού −και όχι μόνο− βιβλίου.

Πώς προσεγγίζει ο καλλιτέχνης το κείμενο;

Πώς επιλέγει την τεχνική και το στυλ που του ταιριάζει καλύτερα;

Πώς διαλέγει το καλλιτεχνικό ιδίωμα που θα «μιλήσει» πιο εκφραστικά στους αναγνώστες του βιβλίου;

Πώς θα κρατήσει με πιο ασφαλή τρόπο τις ισορροπίες ανάμεσα στο κείμενο και στην εικονογράφηση;

Παράλληλα θα προσπαθήσουμε ν' αναλύσουμε καλλιτεχνικές απόψεις και προβληματισμούς διαφορετικών εικονογραφήσεων ανάλογα με την ηλικία, την έκδοση, την παράδοση, τις προθέσεις, τις προσωπικές προτιμήσεις και ανησυχίες των δημιουργών τους. Θα επιχειρήσουμε μικρές αλλά πολύ ενδιαφέρουσες διαδρομές στην ιστορία των σύγχρονων και των κλασικών «σπουδαίων» εικονογραφήσεων. Το σεμινάριο θα είναι ταυτόχρονα και εργαστήριο, με ασκήσεις επιτόπου και στο σπίτι. Θα συζητάμε αυτές τις ασκήσεις και θα βλέπουμε τις ολοκληρωμένες εικονογραφήσεις άλλων δημιουργών, έτσι ώστε να αποκτήσουμε κριτική ματιά, άποψη και αίσθηση επαγγελματισμού και συναδελφικότητας. Τέλος, θα προσεγγίσουμε μια ποικιλία επιλογών, έτσι ώστε οι συμμετέχοντες να έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν με ευχέρεια ανάμεσα στα είδη της εικονογράφησης, ανάλογα με τις δυνατότητες και τις προσωπικές τους κλίσεις.

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter

Ο Σβετλίν Βασίλεβ γεννήθηκε το 1971 στο Ρούσε της Βουλγαρίας και από το 1997 ζει και εργάζεται στην Ελλάδα. Σπούδασε στη Μέση Σχολή Καλών Τεχνών «Τσ. Λαβρένοφ» στο Πλόβντιβ (Φιλιππούπολη) – Βουλγαρία και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών «Ν. Πάβλοβιτς» στη Σόφια με ειδικότητα στη ζωγραφική.

Έχει εικονογραφήσει τα εξής βιβλία: Το σημάδι των τεσσάρων, Ο επιθεωρητής έρχεται, Αντιγόνη, Οιδίποδας τύραννος, Πίτερ Παν, Ελληνική μυθολογία, τρεις τόμοι, Ο Νίκος και ο λύκος, Οι περιπέτειες του Βαρόνου Μινχάουζεν, Η μετακόμιση, ΜόμπιΝτικ, Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Δον Κιχώτης, Ένας τάρανδος μελένιος, Ταξίδι στο φεγγάρι, Βατραχοποντικοπόλεμος, Ράκης ο σαλιγκαράκης, Ο Πατούχας, Ο Πανταρώτας, και μαζί με την Άντα: Διγενής Ακρίτας, Η Τοσοδούλα, Το λαγούμι, Ο κουτσοφλέβαρος, Το μόνο ταξίδι της ζωής του, Ο Τρομάρας.
Δον Κιχώτης: Ισπανία (550.000 αντίτυπα), Ν. Αμερική, Γαλλία, Κορέα.
Οι περιπέτειες του Βαρόνου Μινχάουζεν: ΗΠΑ, Ν. Αμερική (ισπανική γλώσσα).
ΜόμπιΝτικ: Κορέα.
Τοσοδούλα: Κορέα, Ταϊβάν.
Το 2004 τιμήθηκε με το Ειδικό Κρατικό Βραβείο Εικονογράφησης για το βιβλίο Δον Κιχώτης και το 2010 με το ΕΒΓΕ και το Χρυσό ΕΒΓΕ εικονογράφησης για το βιβλίο Πίτερ Παν.
Ατομικές εκθέσεις (εικονογράφηση):
2007 «Σχολή Κωστέας-Γείτονας»: Ελληνική μυθολογία, 2.
2006 Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης: Δον Κιχώτης.
2005 Παλαιά Ηλεκτρική - Βόλος: Δον Κιχώτης∙ Θέατρο «Χυτήριο» - Αθήνα: Δον Κιχώτης∙Σχολή «Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου»: Δον Κιχώτης∙ Κολλέγιο Αθηνών (Λάτσιο): Δον Κιχώτης∙ «Σχολή Μωραΐτη»: Δον Κιχώτης.
Ομαδικές εκθέσεις (εικονογράφηση):
BlueBookGroupExhibition 2009-2010 (Ιράν, Ιαπωνία, Ισπανία, Αργεντινή).
12.9.2004-2.10.2005 "Le immaginidella fantasia", Sarmede, Merate, Roma,Monza,Verona, Trevizo, Siena, Lugano (Ιταλία).
2004 ΕΚΕΒΙ «Ξυπόλητες εικόνες» στην έκθεση βιβλίου στην Μπολόνια, Αθήνα.
2004 ΕΚΕΒΙ «Ξυπόλητες εικόνες», Πάτρα.
2003 Αίθουσα «Millennium»: ΤαΕλληνικά.
2003 XIX Biennial of illustrations Bratislava (Σλοβακία).

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter


O Σβετλίν διδάσκει ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ στα Εργαστήρια Βιβλίου του ΙΑΝΟΥ (www.ianos.gr). 

Ο Αλέξης Φραγκούλης είναι ο τυχερός του Διαγωνισμού "εργαστήριο εικονογράφησης στον ΙΑΝΟ".

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ