Ο Δημήτρης Αρβανίτης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Ποτέ στη δουλειά δεν έκανα σχέδια. Δεν προγραμμάτισα την επόμενη κίνηση. Μου άρεσε να αλλάζω, να μην πιάνω χορτάρι. Έτσι πήγα και στη Μinos, έτσι άρχισα να σχεδιάζω και εξώφυλλα βιβλίων. Προέκυπταν τα πράγματα. Η μια δουλειά έφερνε την άλλη. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο Δημήτρης Αρβανίτης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

«Εγώ θα κάνω τέτοια πράγματα». Αυτό είπα μόλις είδα δυο αφίσες: η μία ήταν του Κάραμποτ και η άλλη του Κατζουράκη. Μου τις χάρισε ένας καθηγητής μου. Έτσι πήρα την απόφαση της ζωής μου. Όταν ήμουν στο σχολείο. Γεννήθηκα το 1948 στη Χαλκίδα. Ο πατέρας μου είχε καρνάγιο.

Ζωγράφιζα από μικρός. Ζωγραφική έβλεπα μόνο στα έντυπα. Εκθέσεις δεν γινόντουσαν τότε. Είχαμε έναν καθηγητή στο σχολείο, ήταν και ζωγράφος. Δεν μου άρεσαν καθόλου αυτά που έκανε. Είχα παιδική κωλοπαιδίαση τότε. Πίστευα ότι ήμουν το κέντρο του κόσμου, ότι τον έχω ξεπεράσει.

Δεν μπορείς να αλλοιώσεις την εικόνα του μπουκαλιού του ελληνικού λαδιού έτσι εύκολα. Έχουν ιδρώσει οι ελληνικές εταιρείες δεκάδες χρόνια να το κάνουν brand. Δεν γίνεται να το βάλεις σε ένα μπουκάλι κολόνιας. Ούτε να βαφτίσεις την κολόνια λάδι. Ας σπάσουμε την αυταρέσκειά μας, να θυμηθούμε πράγματα και αρχές που ξεχάστηκαν στις ροές του χρόνου, την ίδια μας την ιστορία που δεν μπορέσαμε να τεκμηριώσουμε. Αλλιώς, πώς θα προχωρήσουμε;

• Από μικρός ήμουνα περιοδικοφάγος. Στο σπίτι έμπαιναν τα περιοδικά ποικίλης ύλης. Πρόλαβα, όμως, περιοδικά όπως ο «Θεατής» και το «Μπουκέτο». Οι εικόνες στα εξώφυλλα με συγκλόνιζαν. Όχι το θέμα, το πλάσιμό τους. Ανακάλυψα τότε αυτό τον εικονογράφο, τον οποίο έμαθα πολλά χρόνια αργότερα. τον Ε. Σπυρίδωνος. Εξπρεσιονιστής ζωγράφος που βιοποριζόταν με αυτό τον τρόπο. Έκανε και πολλά από τα εξώφυλλα της Εστίας. Ήταν η γενιά αυτή που έφτασε μέχρι τον Κατζουράκη και τον Κάραμποτ, αυτοί που είχαν εικαστική εκπαίδευση.

• Το 1965 ήρθα να σπουδάσω στην Αθήνα. Είχα περάσει στην Καλών Τεχνών. Στη σχολή κάθισα δυο χρόνια. Είχα δάσκαλο τον Νικολάου. Αυτός ο εκπληκτικός άνθρωπος μου άνοιξε τα μάτια. Κάποια στιγμή διέκοψα, πήγα φαντάρος. Μετά έφυγα στις Βρυξέλλες. Εκεί έκανα ντιζάιν. Όλα αυτά συμβαίνουν γύρω στο '70. Όταν γύρισα στην Ελλάδα, δεν ήξερα τι ήμουν. Παρέπαια μεταξύ ζωγραφικής και ντιζάιν για αρκετά χρόνια.

Ο Δημήτρης Αρβανίτης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Για μένα δεν υπάρχει καλή και κακή αισθητική. Η αισθητική είτε υπάρχει, είτε απουσιάζει. Δεν μπορείς συνεπώς να πάρεις μια κεντροευρωπαϊκή ιδέα και να τη βάλεις σε ένα πρόγραμμα ενός θεάτρου και σε ένα κουτί από πίτσες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

• Στην Ελλάδα, από τη δεκαετία του '60 ήδη, είχε γίνει το μπουμ από το διαφημιστικό κέντρο Κ&Κ-Κάραμποτ & Κατζουράκης, οι οποίοι είχαν αρχίσει να κάνουν αφίσες για τον τουρισμό. Υπήρχε, λοιπόν, ένα έδαφος το οποίο είχε αρχίσει να αναπτύσσεται. Μέχρι τότε είχαν προηγηθεί, σε εποχές που δεν έχουν καταγραφεί, μεγάλα ονόματα όπως ο Σπαχής και ο Καστανάκης, δύο πολύ σπουδαίες προσωπικότητες που έκαναν αφίσες για καταναλωτικά προϊόντα. Λαμπεροί αστέρες. Αυτά τη δεκαετία του '50.

Από τα εικαστικά προέρχονταν και δύο άλλα μεγάλα ονόματα, ο Βακιρτζής και ο Τάσσος. Και ο χαράκτης Γιάννης Κεφαλληνός, ο οποίος διαμόρφωσε τις αντιλήψεις για το print. Υπήρχε, λοιπόν, τότε ένα τοπίο. Υπήρχαν μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες αλλά όχι ένα σώμα να βγάζει μια ελληνική γραφιστική κατάσταση, έναν χαρακτήρα ελληνικό. Δεν υπήρξε τίποτα οργανωμένο. Υπήρξε η μεγάλη σχολή του Δοξιάδη από την οποία αποφοιτούσαν εξαιρετικοί γραφίστες, αλλά ένα ρεύμα δεν είχε μπορέσει να δημιουργηθεί.

• Αποφάσισα ότι η διαφήμιση δεν με ενδιέφερε. Πιάνω τότε δουλειά σε μια φαρμακευτική εταιρεία. Έφτιαχνα τα φυλλάδια. Εκεί συναντάω έναν κολλητό του Γιώργου Μπαράκου και του Τάσου Φαληρέα – o Μπαράκος είχε τότε το Τζαζ Κλαμπ στην Πλάκα. Μου ζητάει να του κάνω μια αφίσα. Ήταν η πρώτη αφίσα για την τζαζ στην Ελλάδα. Εν τω μεταξύ, ο Φαληρέας είχε φύγει τότε από τη Λύρα, είχε πάει στην Κολούμπια. Ήταν στο ξένο ρεπερτόριο, αλλά το ελληνικό τον ενδιέφερε. Ο Μπιθικώτσης, ο Διονυσίου... Με πήγε εκεί και ξεκίνησα με τα εξώφυλλα των δίσκων. Βρέθηκα μέσα σε έναν θησαυρό. Ήταν και η μεγάλη μου ευκαιρία, επειδή τότε ήθελαν τότε να έχουν δικό τους τμήμα μέσα στην εταιρεία να κάνει όλη αυτήν τη δουλειά με τα εξώφυλλα.

• Μπερδεύουμε τη μίμηση και την επιρροή. Η επιρροή δουλεύεται, εξελίσσεται. Και δεν ξέρουμε να δουλεύουμε ομαδικά. Να δουλεύεις για τη δουλειά και όχι για την πάρτη σου.Είμαστε πολύ αυτάρεσκοι σε αυτήν τη δουλειά. Δεν καταλαβαίνουμε πως οτιδήποτε παράγεται σήμερα είναι εφήμερο. Δεν χτίζει κανείς τον Παρθενώνα, ούτε είμαστε οι Τουλούζ Λοτρέκ της εποχής μας. Πολύ δύσκολα σου αρέσει μόνο ένας. Έχεις χιλιάδες αγαπημένους. Και μπορεί να δεις μια δουλειά αριστουργηματική που έχει κάνει ένας σπουδαστής από την Κοζάνη. Δεν είμαστε το κέντρο του κόσμου.

• Για μένα δεν υπάρχει καλή και κακή αισθητική. Η αισθητική είτε υπάρχει, είτε απουσιάζει. Δεν μπορείς συνεπώς να πάρεις μια κεντροευρωπαϊκή ιδέα και να τη βάλεις σε ένα πρόγραμμα ενός θεάτρου και σε ένα κουτί από πίτσες.

• Δεν μπορείς να αλλοιώσεις την εικόνα του μπουκαλιού του ελληνικού λαδιού έτσι εύκολα. Έχουν ιδρώσει οι ελληνικές εταιρείες δεκάδες χρόνια να το κάνουν brand. Δεν γίνεται να το βάλεις σε ένα μπουκάλι κολόνιας. Ούτε να βαφτίσεις την κολόνια λάδι. Ας σπάσουμε την αυταρέσκειά μας, να θυμηθούμε πράγματα και αρχές που ξεχάστηκαν στις ροές του χρόνου, την ίδια μας την ιστορία που δεν μπορέσαμε να τεκμηριώσουμε. Αλλιώς, πώς θα προχωρήσουμε;

Ο Δημήτρης Αρβανίτης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Αν χαρακτήριζα τον εαυτό μου, θα τον θεωρούσα μονομανή. Έχω ασχοληθεί με ελάχιστα πράγματα. Τα graphics, την τζαζ, εκεί κατοικώ χρόνια. Τον γιο μου τον βάφτισα Θελόνιους. Για να τιμήσω τον Θελόνιους Μονκ. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

• Ποτέ στη δουλειά δεν έκανα σχέδια. Δεν προγραμμάτισα την επόμενη κίνηση. Μου άρεσε να αλλάζω, να μην πιάνω χορτάρι. Έτσι πήγα και στη Μinos, έτσι άρχισα να σχεδιάζω και εξώφυλλα βιβλίων. Προέκυπταν τα πράγματα. Η μια δουλειά έφερνε την άλλη. Τη δεκαετία του '80 πήγα στον «Ταχυδρόμο». Ήταν η εποχή που τελείωνε το ασπρόμαυρο και έμπαινε το χρώμα – άλλη κοσμογονική αλλαγή. Είναι η δεκαετία μέσα στην οποία τελείωσα με τις υπαλληλικές σχέσεις και έγινε το Εspresso Studio. Αυτή ήταν η πιο παραγωγική δεκαετία μου.

• Σημαντικό δεν είναι να εικονοποιήσεις μια ιδέα. Σημαντικό είναι να έχεις μια ιδέα. Σημασία δεν έχει τι προτείνεις. Σημασία έχει αυτό που έχεις πετάξει και ο λόγος που τα έχεις πετάξει. Σήμερα, πιστεύω πως μετά από έναν ορυμαγδό των πραγμάτων, ξαναγυρίζουμε στην απλότητα. Η βάση μου είναι το λευκό χαρτί. Εγώ έτσι έμαθα και έτσι θα τελειώσω. Μου αρκεί ως φόντο, αν έχω μια ιδέα. Να τη βάλω επάνω και να την κάνω επικοινωνία, επειδή στη γραφιστική το πιο σημαντικό είναι το συντακτικό της εικόνας σου. Αυτό δημιουργεί την ομορφιά της συγκεκριμένης δουλειάς.

• Αν χαρακτήριζα τον εαυτό μου, θα τον θεωρούσα μονομανή. Έχω ασχοληθεί με ελάχιστα πράγματα. Τα graphics, την τζαζ, εκεί κατοικώ χρόνια. Τον γιο μου τον βάφτισα Θελόνιους. Για να τιμήσω τον Θελόνιους Μονκ. Έπεισα τον παπά ότι είναι χριστιανικό όνομα. Τα πολιτικά και τα κοινωνικά έπονται. Είναι ένα στοιχείο που έχουμε όλοι λίγο ως πολύ.

• Δεν μου αρέσει καθόλου το ότι κάνουμε μόνο διαπιστώσεις. Συνεχώς! Όπως: «Δεν έχουμε πράσινο». Το ξέρουμε. Κάνε κάτι. Με ενοχλεί απίστευτα η βρόμα και όλα αυτά τα tags στους τοίχους. Δεν έχουμε αποφασίσει αν ο δημόσιος χώρος ανήκει σε εμάς ή σε όποιον θέλει να ασχημονεί. Μακάρι να ζωγράφιζαν όλη την πόλη οι καταπληκτικοί street artists που έχουμε. Αντί γι' αυτό, έχουμε παντού μουντζούρες. Αυτό το εισπράττω ως βία και έλλειψη αισθητικής.

• Ποια είναι η πιο ισχυρή επιρροή μου όλα αυτά τα χρόνια; Η ποίηση. Ευτυχώς, υπάρχουν μπεστ-σέλερ που περιφρονούμε και οι εκδότες από τα κέρδη εκδίδουν τους νέους ποιητές. Τι τα λέω; Τα έχει πει ο Χατζιδάκις: «Αυτή η μουσική πλέμπα κάνει τις εταιρείες να βγάζει τα έργα μας».

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT