Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας

Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
0

Είναι δύσκολο να καταλήξει κανείς με σιγουριά στο πώς οι πράσινοι εξωτικοί παπαγάλοι βρέθηκαν από την Ασία και την Αφρική στην Αθήνα. Σίγουρα τους έχετε προσέξει εδώ και χρόνια σε διάφορα σημεία της πόλης, από τον Εθνικό Κήπο μέχρι το Πάρκο Τρίτση και τον Λυκαβηττό. Υπάρχουν αναφορές για μεταφορά τους από την Ινδία με κοντέινερ που έσπασε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού, άλλοι θεωρούν ότι έχουν δραπετεύσει από τα κλουβιά των pet shops και των ιδιοκτητών τους, μια και τα συγκεκριμένα είδη εκφράζουν έντονη δυσφορία στον εγκλεισμό. Πραγματικότητα ή αστικός μύθος, όπως και να 'χει, οι ευπροσάρμοστοι «μετανάστες» έχουν πλέον εγκλιματιστεί στην πόλη μας, αναπαράγονται και την ομορφαίνουν.

Αυτή η εικόνα με τους έντονους συμβολισμούς ενέπνευσε τον Κύπριο καλλιτέχνη Σωκράτη Σωκράτους για να δημιουργήσει τον δικό του εξωτικό κήπο στην ταράτσα της γκαλερί The Breeder στο Μεταξουργείο, έναν κήπο που θα λειτουργήσει ως «κάλεσμα», το επόμενο διάστημα, για τους παπαγάλους, ώστε να αφήσουν τον Εθνικό Κήπο και τις άλλες φωλιές τους και να μετεγκατασταθούν εκεί, με τον ίδιο να αναλαμβάνει τα καθήκοντα του «γητευτή». Η εγκατάσταση αυτή δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της μεταμόρφωσης όλων των ορόφων της Breeder, με αφορμή τον ερχομό της documenta 14 στην Αθήνα, καθώς ο επιμελητής Milovan Farronato, διευθυντής του Fiorucci Art Trust, έχει προβεί σε «αλχημική κατάληψη» του κτιρίου, με τη συμμετοχή δεκάδων ξένων και Ελλήνων καλλιτεχνών στην εντυπωσιακά πολυσήμαντη συλλογική έκθεση με όνομα το σχεδόν-παλίνδρομο «SI SEDES NON IS» («Αν καθίσεις, μην φύγεις» και «αν δεν καθίσεις, φύγε»).

«Η προηγούμενη δουλειά του καλλιτέχνη "Six Open Gates and a Closed One" αποκάλυπτε πώς ο Εθνικός Κήπος της Αθήνας είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας. Ο Εθνικός Κήπος ιδρύθηκε από τη Βασίλισσα Αμαλία ως σύμβολο της μοναρχίας της. Είχαν τοποθετηθεί μόνο ελληνικά φυτά σε αυτόν για ευνόητους λόγους. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, ο κήπος λειτούργησε ως σύμβολο ενότητας του έθνους. Σήμερα παρουσιάζει τη γνωστή εικόνα εγκατάλειψης, ενώ διαθέτει και πολλά "παράσιτα", ξένα φυτά που φυτρώνουν μόνα τους. Παράλληλα, οι εξωτικοί παπαγάλοι έχουν οικειοποιηθεί τα πεύκα που δεν υπάρχουν στις χώρες τους και φτιάχνουν φωλιές με πευκοβελόνες. Ο Σωκράτης τους καλεί να φωλιάσουν εδώ» εξηγεί η διευθύντρια της Breeder Νάντια Γεραζούνη. Είναι σαφές ότι το έργο του Σωκράτους αποτελεί ένα εύστοχο σχόλιο για το μεταναστευτικό, ωστόσο ο καλλιτέχνης κυριολεκτεί κιόλας, μια και όντως οι παπαγάλοι έχουν ήδη ανταποκριθεί στο «μαγικό κάλεσμά» του και απομένει να δούμε το αποτέλεσμα. Τα υλικά που έχει χρησιμοποιήσει στον κήπο είναι πεύκα, φρέσκα εξωτικά φρούτα, καθώς και νέα γλυπτά από μέταλλα και γύψο που φιλοτεχνήθηκαν ειδικά για την εγκατάσταση, κατά τις προσφιλείς τεχνικές του.

Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Είναι σαφές ότι το έργο του Σωκράτους αποτελεί ένα εύστοχο σχόλιο για το μεταναστευτικό, ωστόσο ο καλλιτέχνης κυριολεκτεί κιόλας, μια και όντως οι παπαγάλοι έχουν ήδη ανταποκριθεί στο «μαγικό κάλεσμά» του και απομένει να δούμε το αποτέλεσμα. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Εντωμεταξύ, η documenta 14 έχει ξεκινήσει για τα καλά και τις προηγούμενες ημέρες πήραμε μια ωραία πρώτη γεύση για το τι σημαίνει πραγματικά αυτή η διοργάνωση για την πόλη μας. Επισκέπτες από όλη την Ευρώπη κατέκλυσαν τις εκθέσεις, τους δρόμους και τα πάρτι, δίνοντας μια διονυσιακή νότα άλλων εποχών στην Αθήνα που τόσο τη χρειάζεται. Και καθώς όλοι προσπαθούμε να βρούμε έναν «μπούσουλα» για το τι να πρωτοδούμε από τις αναρίθμητες δράσεις που θα παρουσιάζονται το επόμενο διάστημα, η Breeder έγινε το «στανταράκι» της έναρξης: Την προηγούμενη Πέμπτη, όσοι βρέθηκαν στη μεταμεσονύκτια μάζωξη των εγκαινίων της έκθεσης σίγουρα δεν περίμεναν ότι θα εξελισσόταν σε ένα μεγάλο street party. Η Νάντια Γεραζούνη συμπληρώνει: «Καλλιτεχνικά νομίζω ότι η documenta θα έχει αντίκτυπο στη νεότερη γενιά καλλιτεχνών. Θα μπορέσουμε να κρίνουμε τα επόμενα χρόνια ποια ερεθίσματα θα πάρουν οι νέοι καλλιτέχνες. Για την Breeder ήταν τέλεια ευκαιρία να εκμεταλλευτούμε όλους τους χώρους του κτιρίου, από τον δρόμο μέχρι το roof terrace. Είναι σημαντικό να μας βλέπουν γνωστοί καλλιτέχνες και συνεργάτες μας από το εξωτερικό, στον φυσικό μας χώρο, στη βάση μας. Ανυπομονώ για τους επόμενους μήνες».

Παράλληλα, στην είσοδο της γκαλερί υπάρχει ένα ακόμα έργο του Σωκράτη Σωκράτους: ένα χαλί από γαρύφαλλα που σχολιάζει τον κόσμο της εξουσίας και των χρημάτων, καθώς και την ιδέα του θανάτου, αφού κυκλοφορεί έντονα, εδώ και δεκαετίες, η φήμη ότι το αγαπημένο λουλούδι των μπουζουκιών είναι «κλοπιμαίο» από τα νεκροταφεία. Στα εγκαίνια υπήρχε ένα βουνό από 36.000 γαρύφαλλα (που πλέον έχουν αποδεκατιστεί). Πρόκειται στην ουσία για ένα παλιότερο έργο του καλλιτέχνη, που είχε παρουσιαστεί αρχικά στην Κύπρο, και τροποποιήθηκε για να υποδέχεται τους επισκέπτες της γκαλερί τους επόμενους μήνες και να τους καλεί να πατήσουν άφοβα πάνω του για να εισέλθουν σε έναν κόσμο «απόκρυφων εναλλακτικών απόψεων μέσω μαγικών, μυστικιστικών και ιεροτελεστικών πρακτικών, που αποσκοπούν στο να εξερευνήσουν τις εναλλακτικές μορφές αθανασίας και αρχετυπικών αληθειών που διέπουν την ανθρωπότητα».

 

Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Παράλληλα, στην είσοδο της γκαλερί υπάρχει ένα ακόμα έργο του Σωκράτη Σωκράτους: ένα χαλί από γαρύφαλλα που σχολιάζει τον κόσμο της εξουσίας και των χρημάτων, καθώς και την ιδέα του θανάτου, αφού κυκλοφορεί έντονα, εδώ και δεκαετίες, η φήμη ότι το αγαπημένο λουλούδι των μπουζουκιών είναι σε μεγάλο βαθμό «κλοπιμαίο» από τα νεκροταφεία. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο κήπος του Σωκράτη Σωκράτους για τους εξωτικούς παπαγάλους της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

SI SEDES NON IS

The Breeder (Ιάσωνος 45, Μεταξουργείο, 210 3317527)

Έως 26/8, Τρ.-Παρ. 12:00-20:00, Σάβ. 12:00-18:00

Είσοδος Ελεύθερη

www.thebreedersystem.com

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση

Εικαστικά / Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο

Το μουσείο παρουσιάζει εκατό περίπου εκτυπώσεις έργων του Πικάσο, από τις 500 και πλέον που έχει στη συλλογή του, οι οποίες περιλαμβάνουν και έργα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ ξανά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ