Ο Κωστής Βελώνης εμπνέεται από τον μύθο της Δήμητρας και της Περσεφόνης στην Ελευσίνα

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
0

Εδώ και περίπου είκοσι χρόνια, το Φεστιβάλ «Αισχύλεια» της Ελευσίνας φιλοξενεί κάθε χρόνο μία μεγάλης έκτασης εγκατάσταση σε έναν πρώην βιομηχανικό χώρο, αρχικά στον Κρόνο και κατόπιν στο Ελαιουργείο. Σε μιας ιστορικής σημασίας συνέργεια, η 2023 Ελευσίς επιμελείται και παρουσιάζει την εγκατάσταση «Στάχυα πέφτουν σε τσιμεντένια δάπεδα» του Κωστή Βελώνη.

Πρόκειται για ένα από τα «City Mysteries» που στόχο έχουν να αποτελέσουν έναν από τους καινούργιους θεσμούς που θα κληροδοτήσει η 2023 Ελευσίς στην Ελευσίνα, και σε αυτά περιλαμβάνονται νέες εγκαταστάσεις στον δημόσιο χώρο, το πρόγραμμα καλλιτεχνικής φιλοξενίας «Visual Arts Initiator» και τα έργα που δημιουργούνται στο πλαίσιο αυτού.

Η μνημειακή αυτή γλυπτική εγκατάσταση στον χώρο αντλεί έμπνευση από τον μύθο της θεάς Δήμητρας –θεάς της καλλιέργειας και της γονιμότητας– και της κόρης της Περσεφόνης, και λειτουργεί ως ένας μηχανισμός κυοφορίας αλλά και συγκομιδής: οι αγροτικές δραστηριότητες συνδέονται με την ερωτική πράξη.

Η εγκατάσταση λειτουργεί με μία αυστηρή γεωμετρική οριοθέτηση και δεν υπογραμμίζεται μόνο με το τριγωνικό σχήμα της δομής της, αλλά και με τη λειτουργικότητα της κατασκευής. Οι «μηροί της Δήμητρας» λειτουργούν ως ένα καταφύγιο εντόμων με ορόφους που αποτελούνται από διαφορετικά ανακυκλώσιμα υλικά και φυτά, τα οποία «αποπλανούν» όλα τα είδη των εντόμων που συνδράμουν στη διαδικασία της επικονίασης.

Η μνημειακή αυτή γλυπτική εγκατάσταση στον χώρο αντλεί έμπνευση από τον μύθο της θεάς Δήμητρας –θεάς της καλλιέργειας και της γονιμότητας– και της κόρης της Περσεφόνης, και λειτουργεί ως ένας μηχανισμός κυοφορίας αλλά και συγκομιδής: οι αγροτικές δραστηριότητες συνδέονται με την ερωτική πράξη.

«Οι πηγές έμπνευσης τον τελευταίο χρόνο σχετίζονται με τα υπολείμματα ιδεών υποψήφιων έργων για το ελαιουργείο της Ελευσίνας που δεν ολοκληρωθήκαν ποτέ και από την τυχαία σύλληψη ενός ανθρωπομορφικού γλυπτού, βασισμένου στα modules του Joaquín Torres García για παιχνίδια» αναφέρει ο Κωστής Βελώνης. 

«Αρχικά δεν σκέφτηκα ότι η διαφορά στην κλίμακα θα ήταν ριζικά διαφορετική από τη γλυπτο-μακετα, ούτε ότι θα συνεργαζόμουν με άλλες επαγγελματικές οικογένειες, πέρα από τους A Whale's architects, με τους οποίους συνεργάζομαι σταθερά τα τελευταία χρόνια, και τις επιμελήτριες της έκθεσης Ιωάννα Γερακίδη και Ζωη Μουτσώκου» συμπληρώνει.

«Η αρχική ιδέα για μια μεγάλη εγκατάσταση μπορεί να μην διαψεύσθηκε αλλά, όπως συμβαίνει συχνά όταν περιορίζομαι, λίγο πριν από την ολοκλήρωση του κεντρικού έργου προέκυψαν άλλες δυο χειρονομίες που ενεργοποιούν τον περιβάλλοντα χώρο: η μια στο λιμάνι με ένα κυπαρίσσι που λειτουργεί ως "ανεμοδείκτης" και αφουγκράζεται τη μεταβλητότητα του καιρού, και η δεύτερη ως μια slapstick χειρονομία για την απαγωγή της Περσεφόνης, με το gag του σκοντάμματος και της πτώσης της στην εργοστασιακή ζώνη του Ελαιουργείου».

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Η εγκατάσταση λειτουργεί με μία αυστηρή γεωμετρική οριοθέτηση και δεν υπογραμμίζεται μόνο με το τριγωνικό σχήμα της δομής της, αλλά και με τη λειτουργικότητα της κατασκευής. Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς

Ο εικαστικός περιηγήθηκε σε όλη την πόλη και παρασύρθηκε από την πλαστικότητα του τυχαίου, το οποίο αυτή τη φορά ήταν εξαρτημένο από τις δραστηριότητες του καιρού, και κάπως έτσι στήθηκε η κύρια εγκατάσταση με έναν βακχικό πανηγυρικό οίστρο. Θρόνοι και καθίσματα τοποθετήθηκαν και αγνάντευαν τους μήρους της Δήμητρας. Η κατασκευαστική δομή του έργου γίνεται αντιληπτή ως μια συσσωρευτική διαδικασία που μεταβάλλεται.

Ο Καντ αναφέρει ότι η ιστορία είναι ένας τεράστιος σωρός, ένας λόφος από γεγονότα. Αυτό το στοιχείο της συσσώρευσης τονίζεται από τα στάχυα που είναι μαζεμένα σε αυτόν το καταυλισμό των εντόμων που αργά ή γρήγορα θα αφήσουν τ' αυγά πάνω στις καλαμωτές, τα μυρμήγκια θα μεταφέρουν τ’ άχυρα στις φωλιές τους και οι μπάμπουρες θα συνεισφέρουν στη διαδικασία της επικονίασης.

Η αρχιτεκτονική κλίμακα της κατασκευής συνενώνει τη μοίρα ως μονάδα μέτρησης με τη μοίρα ως πεπρωμένο και τύχη. Το διακύβευμα αυτού του ορθωμένου και κάθετου ανθρωπομορφικού χωραφιού δεν αφορά μονάχα την επιφάνεια της γης και το ύψος μιας «ανεμόφιλης» κατασκευής, αλλά απευθύνεται και σε μια αντίστροφη πορεία, όπου το ύψος μπορεί να γίνει αντιληπτό ως έσχατο βάθος.

Όλες οι αγροτικές δραστηριότητες τις οποίες φροντίζει η Δήμητρα (γη μήτηρ) με το όργωμα, τη σπορά και τον θερισμό, αφορούν και το χθόνιο στοιχείο. Η Περσεφόνη και η διαμονή της στον Άδη κάποιους μήνες του χρόνου αντανακλούν τη συνέχιση μιας μόνιμης υπαρξιακής αφήγησης με τον φυσικό κύκλο ζωής των φυτών ως σύμβολο γέννησης, θανάτου, και αναγέννησης.

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
«Οι πηγές έμπνευσης τον τελευταίο χρόνο σχετίζονται με τα υπολείμματα ιδεών υποψήφιων έργων για το ελαιουργείο της Ελευσίνας που δεν ολοκληρωθήκαν ποτέ». Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς
Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς
Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς

«Η συνθήκη της "ανεμοφιλίας" –όρος που αναφέρεται αποκλειστικά στη διαδικασία της επικονίασης ενός φυτού με τη χρήση του ανέμου– μου επιτρέπει να διευρύνω τη μεθοδολογία μου και να δώσω προσοχή ακόμη και στη τυχαία έκβαση των πραγμάτων. Δεν ξέρω ακόμη αν έχω εισπράξει κάποια τρομερή έμπνευση, αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι το χαρισματικό στοιχείο προκύπτει αβίαστα μέσα στη τυχαιότητα, και πως όσο περισσότερο το αναζητούμε τόσο εκείνο απομακρύνεται χιλιόμετρα μακριά μας», λέει ο Βελώνης, θέλοντας να επιμείνει σε αυτή τη μεταβαλλόμενη κατάσταση.

Εκείνη συνοψίζεται σε αυτό που ο ίδιος αποκαλεί «καιρό» η «weathering», και που μπορεί να σημαίνει από την αλλαγή της πλεύσης του ανέμου μεταφορικά μέχρι τις απότομες μεταβολές που βιώνουμε με την κλιματική αλλαγή κυριολεκτικά. Η αντανάκλαση αυτού του βιώματος είναι περισσότερο αισθητή στο κυπαρίσσι που έχει τοποθετηθεί μπροστά στο λιμάνι και πίσω από ένα ναυάγιο, με το κατάρτι του να ακολουθεί τη πλεύση του ανέμου.

«Στη δική μου αντίληψη το "weathering" αφορά εξίσου τον ψυχισμό μας, όπως συνέβαινε πάντα, όμως τώρα οι μεταπτώσεις και οι αλλαγές είναι απότομες, απειλητικότερες και κυρίως πιο συνειδητοποιημένες. Ακόμη και οι εφαρμογές μετεωρολογικής ενημέρωσης ξέρουν να  μας επιτείνουν την αγωνία. Αυτή η κατανόηση της κλιματικής αλλαγής δείχνει πώς μπορούμε να διευρύνουμε τη σχέση μας με τον "καιρό", την τυπική διαίρεση φύσης-πολιτισμού και την αναίρεσή της, με την έννοια ότι η καιρός διαμορφώνει τόσο τα φυσικά φαινόμενα όσο και το mood. Σκαρφαλώνει και επιβάλλεται στη διάθεσή μας. Ασφαλώς και δεν επηρεαζόμαστε όλες και όλοι με τον ίδιο τρόπο. Ο δαίμονας του καθενός έχει τις δικές του ορατότητες. Σ’ένα ψηλό σημείο της εγκατάστασης ο θρόνος του Άδη δείχνει να βρίσκεται εντός αλλά και λίγο εκτός του πλαισίου της κύριας αφήγησης, σαν να αφυπνίζεται από μια άλλη κατεύθυνση του ανέμου, εκείνη του έρωτα για την Περσεφόνη όπως ακριβώς  θα τον ψιθύριζε η Σαπφώ στους στίχους της: "Ἔρος δ᾽ ἐτίναξέ μοι φρένας, ὠς ἄνεμος κὰτ ὄρος δρύσιν ἐμπέτων". Με κάποια πρόχειρη μετάφραση: "Ο Έρωτας συγκλόνισε την καρδιά μου, όπως ο άνεμος που σέρνεται στα δέντρα πάνω στο βουνό". Σε αυτό το ύψος μπορεί κάποιος να δει τους λόφους αλλά και την αύρα της θάλασσας που στέλνει δροσερό αέρα στο Ελαιουργείο. Αφηνόμαστε, λοιπόν, στην τυχαιότητα και στη μεταβλητότητα του ανεμοφιλικού δικτύου και διασκεδάζουμε στην ιδέα ότι ο  Άδης υποφέρει από  έρωτα» αναφέρει ο εικαστικός.

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς

Σε κάθε περίπτωση, τόσο μεταφορικά όσο και κυριολεκτικά, η εγκατάσταση με τους μηρούς της Δήμητρας είναι μια σπουδή πάνω στην τυχαιότητα, τη μοίρα, αλλά και το μοιρογνωμόνιο –αρχιτέκτονες, μαραγκοί, οικοδόμοι, έχουν δουλέψει πάνω της– όπου ανεξάρτητα από την κυρίαρχη πολιτισμική αφήγηση της θεάς Δήμητρας με τις ελευσίνιες πλοκές, το έργο επιμένει με τον σχεδιασμό του στη χρηστικότητα ενός ξενοδοχείου επικονίασης για έντομα. Μας εισάγει σε μια λοξή σύσταση της μυθολογίας, με τις διαθέσιμες πηγές και τα τεκμήρια που έχουν διασωθεί γύρω από την ιστορία της Δήμητρας και της σχέσης της με την Περσεφόνη και τον Άδη.

Ο Βελώνης δεν ακολουθεί τη διαδικασία της κουλτούρας της τεκμηρίωσης, επιχειρεί να την μεταλλάξει και έτσι το ορθωμένο και περιφραγμένο κάθετο ανθρωπομορφικό χωράφι της  κατασκευής δεν αφορά μονάχα την επιφάνεια της γης και το ύψος μιας «ανεμόφιλης» κατασκευής, αλλά απευθύνεται σε μια αντίστροφη πορεία, εκεί όπου το ύψος μπορεί να γίνει αντιληπτό ως έσχατο βάθος. Αυτό το βάθος μάς προκαλεί σε μια διαφορετική ανάγνωση του κάθετου άξονα που χαρακτηρίζει διαχρονικά τη γλυπτική από τη γένεσή της μέχρι και σήμερα.

Το σχόλιο του Βελώνη δεν βρίσκεται στην κατάργηση της επαφής με την κοινωνία αλλά σε μια εμπειρία που σε προετοιμάζει να δεις πέρα από την απατηλή επιφάνεια του εδάφους.

Η επαφή με το χθόνιο πολλές φορές σχετίζεται με τις μακάβριες και γκόθικ υπερβολές μιας cult υποκουλτούρας, με τα διασκεδαστικά  συμφραζόμενα ενός Halloween, η την ημέρα των νεκρών (Día de Muertos) στο Μεξικό και την κεντρική Αμερική. Όλα αυτά δεν είναι τόσο απατηλά όσο φαίνονται, ωστόσο  έχουν αρκετή άμυνα, και αυτό είναι κατανοητό.

«Η διάρθρωση της σκαλωσιάς αναμφισβήτητα φέρει στοιχεία μιας τυποποιημένης σχεδιαστικής γλώσσας, αλλά η πρόθεση μου είναι να διαταράξω αυτή τη σχέση και η μνημειακότητα της κατασκευής να υποστηρίξει το άκτιστο» λέει.

«Η σημασία της καθετότητας νομίζω ότι δεν έχει και πολλή σημασία να γίνεται αντιληπτή σήμερα παρά μονάχα με όρους εναντίωσης στο πατριαρχικό και φαλλοκρατικό μοντέλο του καπιταλισμού. Δεν είναι η αθηναϊκή πολυκατοικία που έχει το πρόβλημα τόσο όσο ο ενεργοβόρος ουρανοξύστης καθώς και άλλα μοντέλα αυταρχικού σχεδιασμού που δίνουν έμφαση στη μνημειακή απεικόνιση του κτιρίου. Στη σύγχρονη γλυπτική η εμπειρία της πτώσης, της έκκεντρης τοποθέτησης, συνιστά ένα βίωμα δυσάρεστο προς την αίσθηση της ισορροπίας, εν ολίγοις, ο κάθετος άξονας αμφισβητείται. Όμως η καθετή σύσταση της δομής μπορεί να προσφέρει και κάτι καλο –πέρα από την αναγκαία κάλυψη του στεγαστικού ζητήματος– με το να γεφυρώσει την επιφάνεια της γης με το βάθος της ως προϋπόθεση της στοχαστικής διαδικασίας».

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Όλες οι αγροτικές δραστηριότητες τις οποίες φροντίζει η Δήμητρα (γη μήτηρ) με το όργωμα, τη σπορά και τον θερισμό, αφορούν και το χθόνιο στοιχείο. Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς

Ο καιρός με τις μεταβλητές του ενσωματώνεται  στα υλικά που χρησιμοποιεί, των οποίων ένα μέρος σχετίζεται με τη φυσική τους φθορά. Πολλές φορές είναι ήδη χρησιμοποιημένα όπως είναι η σκαλωσιά που έχει χρησιμοποιηθεί άπειρες φορές για την κατασκευή διαφορετικών κτιριακών δομών, έχοντας να αντιμετωπίσει τα στοιχεία του φυτικού βασιλείου που αλλοιώνονται και αποσυντίθενται στη διάρκεια της έκθεσης, μια μορφή και υφή που αλλάζει συνεχόμενα και διαμορφώνει και το επίπεδο της σύνθεσης.

«Αυτή η αλλαγή μου φαίνεται ελκυστική, χωνεύεται με τον χώρο γύρω της και δεν αποτελεί ένα ακόμη "μοντερνιστικό εξάμβλωμα" με τα ανθεκτικά υλικά που έχουμε συνηθίσει. Αυτό μου συνέβη και σε όλες τις "υπαίθριες"  εκθέσεις που πραγματοποίησα, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, με το αμφιθέατρο στο Governors Island της Νέας Υόρκης, που υποστήριξε το Ίδρυμα Ωνάση το 2019, όσο και με το project "199" που αφορούσε την ελληνική επανάσταση στο σφαγείο της Ύδρας του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, το 2020. Τα έργα απορροφώνται από το περιβάλλον τους και όσο περνάει ο χρόνος γίνονται περισσότερο επιθυμητά» λέει. 

«Αναγνωρίζω κάποιες αντιθέσεις οι οποίες είναι αναγκαίες για να κάνω αισθητές τις διαφορές από το φυσικό στο τεχνητό, αν και αυτές οι αντιθέσεις κάποια στιγμή συγχωνεύονται. Το τεχνητό αρχιτεκτονικό στοιχείο είναι εμφανές στο χτίσιμο της σκαλωσιάς στο κεντρικό έργο αλλά και στο "σκόνταμμα της Περσεφόνης" (Persephone Stumbling, 2022) που η δομή του κτίσματος παραπέμπει στις παράγκες που ζούσαν οι  φιλόδοξοι και ονειροπόλοι  χρυσοθήρες τον 19 αιώνα. Πρόκειται για ένα ξύλινο μακρόστενο κτίσμα το οποίο αποτελεί μέρος της εργοστασιακής ζώνης του Ελαιουργείου, ενώ το φωτίζω στο σημείο που εξέχει από τη βάση του».

Τον Κωστή Βελώνη τον απασχολεί αν μπορούν οι μύθοι να αποκτήσουν ένα άμεσο ενεργό νόημα στις σημερινές πρακτικές. «Νομίζω ότι το θέατρο έχει κατακτήσει αυτή τη σχέση λόγω της κοινής καταγωγής με τη δραματουργία. Ο μύθος είναι ένας κάλος τρόπος να αποφύγεις τα εμπαθή ένστικτα των πολιτικοποιημένου υποκειμένου και να κάνεις πολιτική μέσα από το ανθρώπινο δράμα μαζί με την αναγκαία δόση της  κωμικότητας της ύπαρξης. Όχι όμως με τη χαρά για τη συμφορά των άλλων η οποία συνηθίζεται στους κοινούς δημοσίους τόπους των social media» καταλήγει.

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς
Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς

Μυστήριο 22 | Στάχυα πέφτουν σε τσιμεντένια δάπεδα

Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας
Διάρκεια έργου: έως την Κυριακή 23 Οκτωβρίου στον προαύλιο χώρο πίσω από το ανοιχτό θέατρο του Παλαιού Ελαιουργείου
Διεύθυνση Επιμέλειας: Διεύθυνση Σύγχρονης Τέχνης - Ζωή Μουτσώκου | 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης
Συνεργάτις Επιμελήτρια: Ιωάννα Γερακίδη
Αρχιτεκτονική Επιμέλεια: Οι αρχιτέκτονες της Φάλαινας & Διογένης Βεριγάκης
Φωτογραφίες: Πάνος Κοκκινιάς
Επιστημονική και Υλική Υποστήριξη: Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οργάνωση Παραγωγής: Αλέξανδρος Τηλιόπουλος
Συντονισμός Παραγωγής: Γιώργος Κατσώνης
Εκτέλεση Παραγωγής: opbo studio
Διοργάνωση: 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης & Φεστιβάλ Αισχύλεια 2022
Μια παραγωγή της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Ωράριο λειτουργίας: 28/8-19/9, Δευτέρα-Κυριακή 19:00-23:00 (τις ημέρες των παραστάσεων 19:00-20:30)
20/9-23/10, Τετάρτη-Κυριακή 17:00-21:00
Είσοδος ελεύθερη

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ