Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του

Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Το έργο μου λέγεται «Μην κοιτάς κάτω» και η αφορμή είναι ο φοβία μου για το ύψος... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
1

Ο χορευτής, ηθοποιός και χορογράφος Θανάσης Ακοκκαλίδης συμμετέχει στο «As Οne», το μεγάλο πρότζεκτ του οργανισμού ΝΕΟΝ και του Ινστιτούτου «Μαρίνα Αμπράμοβιτς» (ΜΑΙ), με μια άκρως ενδιαφέρουσα και ριψοκίνδυνη περφόρμανς. Ενώ έχει υψοφοβία, αποφάσισε να ανέβει σε ένα κτίριο και να αναμετρηθεί με τον φόβο του. Από την Πέμπτη 10 Μαρτίου μέχρι την Κυριακή 13 Μαρτίου θα κρέμεται κυριολεκτικά στο κενό, στην παλιά εγκαταλελειμμένη πολυκατοικία απέναντι από την κεντρική είσοδο του Μουσείου Μπενάκη της Πειραιώς. Θα κάθεται για 8 ώρες στο κουβούκλιο της ταράτσας του κτιρίου, έχοντας να αντιμετωπίσει το κρύο, τον ήλιο, τη βροχή και τον τεράστιο φόβο του.

— Είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεσαι με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς;

Ναι, πρώτη φορά συνεργάζομαι με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς και την ομάδα της. Ωστόσο, την είχα συναντήσει πριν από 4 χρόνια στη Νέα Υόρκη, ενώ βρισκόμουν στο θερινό πρόγραμμα του Robert Wilson στο Watermill Center.


— Πώς αποφάσισες να συμμετάσχεις στο «As Οne»;

Δημοσιοποιήθηκε μια ανοιχτή πρόσκληση τον Δεκέμβριο από τον οργανισμό ΝΕΟΝ και το ΜΑΙ σχετικά με το πρότζεκτ και δήλωσα συμμετοχή.

Ο φόβος είναι έμφυτος σε όλα τα ζωντανά όντα. Είναι ένστικτο. Πρόκειται για μια φυσιολογική και μάλιστα σωτήρια αντίδραση του οργανισμού, προκειμένου να αντιμετωπίσει έναν κίνδυνο. Θα προσπαθήσω να έρθω σε διάλογο με τον φόβο μου. 


— Μπορείς να περιγράψεις τι είναι αυτό που κάνεις;

Το έργο μου λέγεται «Μην κοιτάς κάτω» και η αφορμή είναι ο φοβία μου για το ύψος. Θα ανέβω στην «κορυφή» ενός εγκαταλελειμμένου κτιρίου απέναντι από το Μουσείο Μπενάκη και θα στέκομαι, θα κάθομαι στην άκρη επί οκτώ ώρες, για τέσσερις μέρες.


— Σε βοηθάει η Μέθοδος Αμπράμοβιτς να υλοποιήσεις την ιδέα σου;

Στην αρχή, και για μεγάλο διάστημα, μελετούσα τα έργα της. Ο στόχος μου ήταν να κατανοήσω τον τρόπο που αντιλαμβάνεται την περφόρμανς. Η Marina Abramovic είναι μοναδική. Προσεγγίζει την καλλιτεχνική δημιουργία μέσα από μια σειρά δράσεων με πρωταγωνίστρια την ίδια. Το σώμα της είναι το μέσον και το αντικείμενο. Οι δράσεις της, αν και σκληρές και ακραίες, ξεχωρίζουν για το πνευματικό τους περιεχόμενο και τον κοινωνικό προβληματισμό που αγγίζουν. Όσο την πλησίαζα μέσα από το έργο της, τόσο έμενα θετικά έκπληκτος από τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη ζωή. Στη συνέχεια, μου δόθηκε η ευκαιρία να βιώσω μερικές πρωτότυπες ασκήσεις από τη μέθοδό της, ασκήσεις ψυχοσωματικής ετοιμότητας, πειθαρχίας, συγκέντρωσης και αυτοελέγχου. Με αυτήν τη λογική, ναι, χρειάστηκε να εντρυφήσω στη Μέθοδο Αμπράμοβιτς. Επίσης, για την υλοποίηση όλων των ιδεών ήταν πολύτιμη η βοήθεια των συνεργατών της, Paula Garcia και Serge Le Borgne.

Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Ο φόβος είναι η αφετηρία της ιδέας μου. Ωστόσο, χρειάστηκε να κάνω ενδοσκόπηση για να καταλάβω τι με απασχολεί περισσότερο τώρα και τι θα ήθελα να μεταδώσω στον κόσμο... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Δεν έχω πιστέψει ακόμα ότι αυτός που θα ανέβει εκεί πάνω είμαι εγώ. Δεν έρχομαι αντιμέτωπος μόνο με το ύψος αλλά και με τις καιρικές συνθήκες και ασφαλώς με τη μακρά διάρκεια... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


— Η ίδια λέει ότι είναι οι φόβοι της που ενεργοποιούν την τέχνη της και το ίδιο θα έπρεπε να κάνει κάθε καλλιτέχνης. Αυτός ήταν ο λόγος που σε ώθησε να επικεντρωθείς σε αυτό που κάνεις;

Ο φόβος είναι η αφετηρία της ιδέας μου. Ωστόσο, χρειάστηκε να κάνω ενδοσκόπηση για να καταλάβω τι με απασχολεί περισσότερο τώρα και τι θα ήθελα να μεταδώσω στον κόσμο. Το «Μην κοιτάς κάτω» φέρει ένα αισιόδοξο μήνυμα με μια αιχμή διαμαρτυρίας για την εποχή στην οποία ζούμε. Μας προτρέπει να έρθουμε αντιμέτωποι με τους φόβους με τους οποίους η κοινωνία μάς μπολιάζει καθημερινά και οι οποίοι μας αποδυναμώνουν. Να κάνουμε τα δυσάρεστα συναισθήματα σύμμαχό μας. Θέλει ατομική πρωτοβουλία. Ο φόβος είναι έμφυτος σε όλα τα ζωντανά όντα. Είναι ένστικτο. Πρόκειται για μια φυσιολογική και μάλιστα σωτήρια αντίδραση του οργανισμού, προκειμένου να αντιμετωπίσει έναν κίνδυνο. Θα προσπαθήσω να έρθω σε διάλογο με τον φόβο μου. Να τον ακούσω και να με ακούσει.


— Όπως και να 'χει, η περφόρμανς αυτή χρειάζεται μεγάλη δύναμη, ακόμα και για έναν άνθρωπο εξοικειωμένο με τον κίνδυνο. Χρειάστηκε ψυχολογική και σωματική προετοιμασία για να έρθεις σε αντιπαράθεση με την υψοφοβία σου;

Δεν έχω πιστέψει ακόμα ότι αυτός που θα ανέβει εκεί πάνω είμαι εγώ. Δεν έρχομαι αντιμέτωπος μόνο με το ύψος αλλά και με τις καιρικές συνθήκες και ασφαλώς με τη μακρά διάρκεια. Επιστρατεύω θάρρος, πίστη, εμπιστοσύνη και ψυχραιμία. Είναι μια πρόκληση που με περιμένει και ανυπομονώ να τη συναντήσω.

Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Επιστρατεύω θάρρος, πίστη, εμπιστοσύνη και ψυχραιμία... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Δουλεύουμε αρκετό καιρό με ανθρώπους που ειδικεύονται σε αυτού του είδους τα εγχειρήματα, ώστε το έργο να καταστεί απόλυτα ασφαλές... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


— Έχεις πάρει τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας;

Φυσικά, η οργάνωση έχει πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα. Δουλεύουμε αρκετό καιρό με ανθρώπους που ειδικεύονται σε αυτού του είδους τα εγχειρήματα, ώστε το έργο να καταστεί απόλυτα ασφαλές.

ΥΓ.: Λίγες ώρες μετά το τέλος της πρώτης μέρας, ο Θανάσης μού έστειλε το εξής μήνυμα: «Πολύ δύσκολο να συμφιλιωθείς με αυτόν το φόβο. Πρέπει να συμφιλιωθείς με τις καιρικές συνθήκες, με τους ήχους, μ' εσένα».

 

 

Info:

As One

10/03/2016 - 24/04/2016

 

Μουσείο Μπενάκη

Πειραιώς 138

Είσοδος Ελεύθερη

Απευθύνεται σε ηλικίες 15 ετών και πάνω

Είσοδος έως  45 λεπτά πριν το κλείσιμο

 

Περισσότερες πληροφορίες για το αναλυτικό πρόγραμμα και την περφόρμανς του Θανάση Ακοκκαλίδη εδώ

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ