Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του

Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Το έργο μου λέγεται «Μην κοιτάς κάτω» και η αφορμή είναι ο φοβία μου για το ύψος... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
1

Ο χορευτής, ηθοποιός και χορογράφος Θανάσης Ακοκκαλίδης συμμετέχει στο «As Οne», το μεγάλο πρότζεκτ του οργανισμού ΝΕΟΝ και του Ινστιτούτου «Μαρίνα Αμπράμοβιτς» (ΜΑΙ), με μια άκρως ενδιαφέρουσα και ριψοκίνδυνη περφόρμανς. Ενώ έχει υψοφοβία, αποφάσισε να ανέβει σε ένα κτίριο και να αναμετρηθεί με τον φόβο του. Από την Πέμπτη 10 Μαρτίου μέχρι την Κυριακή 13 Μαρτίου θα κρέμεται κυριολεκτικά στο κενό, στην παλιά εγκαταλελειμμένη πολυκατοικία απέναντι από την κεντρική είσοδο του Μουσείου Μπενάκη της Πειραιώς. Θα κάθεται για 8 ώρες στο κουβούκλιο της ταράτσας του κτιρίου, έχοντας να αντιμετωπίσει το κρύο, τον ήλιο, τη βροχή και τον τεράστιο φόβο του.

— Είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεσαι με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς;

Ναι, πρώτη φορά συνεργάζομαι με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς και την ομάδα της. Ωστόσο, την είχα συναντήσει πριν από 4 χρόνια στη Νέα Υόρκη, ενώ βρισκόμουν στο θερινό πρόγραμμα του Robert Wilson στο Watermill Center.


— Πώς αποφάσισες να συμμετάσχεις στο «As Οne»;

Δημοσιοποιήθηκε μια ανοιχτή πρόσκληση τον Δεκέμβριο από τον οργανισμό ΝΕΟΝ και το ΜΑΙ σχετικά με το πρότζεκτ και δήλωσα συμμετοχή.

Ο φόβος είναι έμφυτος σε όλα τα ζωντανά όντα. Είναι ένστικτο. Πρόκειται για μια φυσιολογική και μάλιστα σωτήρια αντίδραση του οργανισμού, προκειμένου να αντιμετωπίσει έναν κίνδυνο. Θα προσπαθήσω να έρθω σε διάλογο με τον φόβο μου. 


— Μπορείς να περιγράψεις τι είναι αυτό που κάνεις;

Το έργο μου λέγεται «Μην κοιτάς κάτω» και η αφορμή είναι ο φοβία μου για το ύψος. Θα ανέβω στην «κορυφή» ενός εγκαταλελειμμένου κτιρίου απέναντι από το Μουσείο Μπενάκη και θα στέκομαι, θα κάθομαι στην άκρη επί οκτώ ώρες, για τέσσερις μέρες.


— Σε βοηθάει η Μέθοδος Αμπράμοβιτς να υλοποιήσεις την ιδέα σου;

Στην αρχή, και για μεγάλο διάστημα, μελετούσα τα έργα της. Ο στόχος μου ήταν να κατανοήσω τον τρόπο που αντιλαμβάνεται την περφόρμανς. Η Marina Abramovic είναι μοναδική. Προσεγγίζει την καλλιτεχνική δημιουργία μέσα από μια σειρά δράσεων με πρωταγωνίστρια την ίδια. Το σώμα της είναι το μέσον και το αντικείμενο. Οι δράσεις της, αν και σκληρές και ακραίες, ξεχωρίζουν για το πνευματικό τους περιεχόμενο και τον κοινωνικό προβληματισμό που αγγίζουν. Όσο την πλησίαζα μέσα από το έργο της, τόσο έμενα θετικά έκπληκτος από τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη ζωή. Στη συνέχεια, μου δόθηκε η ευκαιρία να βιώσω μερικές πρωτότυπες ασκήσεις από τη μέθοδό της, ασκήσεις ψυχοσωματικής ετοιμότητας, πειθαρχίας, συγκέντρωσης και αυτοελέγχου. Με αυτήν τη λογική, ναι, χρειάστηκε να εντρυφήσω στη Μέθοδο Αμπράμοβιτς. Επίσης, για την υλοποίηση όλων των ιδεών ήταν πολύτιμη η βοήθεια των συνεργατών της, Paula Garcia και Serge Le Borgne.

Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Ο φόβος είναι η αφετηρία της ιδέας μου. Ωστόσο, χρειάστηκε να κάνω ενδοσκόπηση για να καταλάβω τι με απασχολεί περισσότερο τώρα και τι θα ήθελα να μεταδώσω στον κόσμο... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Δεν έχω πιστέψει ακόμα ότι αυτός που θα ανέβει εκεί πάνω είμαι εγώ. Δεν έρχομαι αντιμέτωπος μόνο με το ύψος αλλά και με τις καιρικές συνθήκες και ασφαλώς με τη μακρά διάρκεια... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


— Η ίδια λέει ότι είναι οι φόβοι της που ενεργοποιούν την τέχνη της και το ίδιο θα έπρεπε να κάνει κάθε καλλιτέχνης. Αυτός ήταν ο λόγος που σε ώθησε να επικεντρωθείς σε αυτό που κάνεις;

Ο φόβος είναι η αφετηρία της ιδέας μου. Ωστόσο, χρειάστηκε να κάνω ενδοσκόπηση για να καταλάβω τι με απασχολεί περισσότερο τώρα και τι θα ήθελα να μεταδώσω στον κόσμο. Το «Μην κοιτάς κάτω» φέρει ένα αισιόδοξο μήνυμα με μια αιχμή διαμαρτυρίας για την εποχή στην οποία ζούμε. Μας προτρέπει να έρθουμε αντιμέτωποι με τους φόβους με τους οποίους η κοινωνία μάς μπολιάζει καθημερινά και οι οποίοι μας αποδυναμώνουν. Να κάνουμε τα δυσάρεστα συναισθήματα σύμμαχό μας. Θέλει ατομική πρωτοβουλία. Ο φόβος είναι έμφυτος σε όλα τα ζωντανά όντα. Είναι ένστικτο. Πρόκειται για μια φυσιολογική και μάλιστα σωτήρια αντίδραση του οργανισμού, προκειμένου να αντιμετωπίσει έναν κίνδυνο. Θα προσπαθήσω να έρθω σε διάλογο με τον φόβο μου. Να τον ακούσω και να με ακούσει.


— Όπως και να 'χει, η περφόρμανς αυτή χρειάζεται μεγάλη δύναμη, ακόμα και για έναν άνθρωπο εξοικειωμένο με τον κίνδυνο. Χρειάστηκε ψυχολογική και σωματική προετοιμασία για να έρθεις σε αντιπαράθεση με την υψοφοβία σου;

Δεν έχω πιστέψει ακόμα ότι αυτός που θα ανέβει εκεί πάνω είμαι εγώ. Δεν έρχομαι αντιμέτωπος μόνο με το ύψος αλλά και με τις καιρικές συνθήκες και ασφαλώς με τη μακρά διάρκεια. Επιστρατεύω θάρρος, πίστη, εμπιστοσύνη και ψυχραιμία. Είναι μια πρόκληση που με περιμένει και ανυπομονώ να τη συναντήσω.

Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Επιστρατεύω θάρρος, πίστη, εμπιστοσύνη και ψυχραιμία... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο performer Θανάσης Ακοκκαλίδης κρέμεται από μια ταράτσα για να πολεμήσει την υψοφοβία του Facebook Twitter
Δουλεύουμε αρκετό καιρό με ανθρώπους που ειδικεύονται σε αυτού του είδους τα εγχειρήματα, ώστε το έργο να καταστεί απόλυτα ασφαλές... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


— Έχεις πάρει τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας;

Φυσικά, η οργάνωση έχει πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα. Δουλεύουμε αρκετό καιρό με ανθρώπους που ειδικεύονται σε αυτού του είδους τα εγχειρήματα, ώστε το έργο να καταστεί απόλυτα ασφαλές.

ΥΓ.: Λίγες ώρες μετά το τέλος της πρώτης μέρας, ο Θανάσης μού έστειλε το εξής μήνυμα: «Πολύ δύσκολο να συμφιλιωθείς με αυτόν το φόβο. Πρέπει να συμφιλιωθείς με τις καιρικές συνθήκες, με τους ήχους, μ' εσένα».

 

 

Info:

As One

10/03/2016 - 24/04/2016

 

Μουσείο Μπενάκη

Πειραιώς 138

Είσοδος Ελεύθερη

Απευθύνεται σε ηλικίες 15 ετών και πάνω

Είσοδος έως  45 λεπτά πριν το κλείσιμο

 

Περισσότερες πληροφορίες για το αναλυτικό πρόγραμμα και την περφόρμανς του Θανάση Ακοκκαλίδη εδώ

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ