Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
0

Ο τρελός κόσμος του Takashi Murakami που ακροβατεί ανάμεσα στα Ukiyo-e και τα manga παραμένει pop art μεν, αλλά αποκτά και μια πνευματική διάσταση αναφερόμενος στην καταστροφή του τσουνάμι και του πυρηνικού ατυχήματος. Στο εξευγενισμένο κιτς τοπίο του 500 γκροτέσκοι ιερείς παρελαύνουν μπροστά σε εκθαμβωτικά έγχρωμα γιγαντιαία πάνελ. Η εγκατάσταση του με τίτλο "The 500 Arhats" στο Mori Art Museum του Τόκυο δείχνει την πραγματικότητα στην ταχύτερα γηράσκουσα κοινωνία του κόσμου. "Πρόκειται για αυτοπροσωπογραφία της Ιαπωνίας" δήλωσε ο ίδιος ο Murakami.

Ο αποκαλούμενος Άντυ Γουόρχολ της Ιαπωνίας παρουσιάζει την πρώτη μεγάλη ρετροσπεκτίβα του στην πατριδα του έπειτα από 14 χρόνια. Μετά την καταστροφή της Φουκουσίμα ο Murakami ένιωσε την ανάγκη να εκφράσει την αίσθηση απόγνωσης και καταστροφής και να προσπαθήσει να συνεισφέρει στην επούλωση των πληγών της χώρας.

Τα γιγαντιαία πάνελ συνολικού μήκους 100 μέτρων, καλύπτονται από μανιασμένες φλόγες και ουρανούς στολισμένους με γκλίττερ. Δράκοι συστρέφονται δίπλα σε ελέφαντες και μία λευκή τίγρη. Ανάμεσα τους βρίσκονται πολλοί ηλικιωμένοι άνδρες όλων των σωματότυπων, με κοιλιές, καραφλοί με ρυτιδιασμένα μέτωπα.

Το μοτίβο των μαθητών του Βούδα απαντάται συχνά στην παραδοσιακή Ιαπωνική τέχνη όμως οι φιγούρες του Murakami λοξοκοιτάνε τον κόσμο σαν εμμονικοί ημίτρελοι άπληστοι γέροι και όχι μοναχοί που αναζητούν τον δρόμο της φώτισης. Τα γιγαντιαία πάνελ συνολικού μήκους 100 μέτρων, καλύπτονται από μανιασμένες φλόγες και ουρανούς στολισμένους με γκλίττερ. Δράκοι συστρέφονται δίπλα σε ελέφαντες και μία λευκή τίγρη. Ανάμεσα τους βρίσκονται πολλοί ηλικιωμένοι άνδρες όλων των σωματότυπων, με κοιλιές, καραφλοί με ρυτιδιασμένα μέτωπα.

Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Takashi Murakami, The 500 Arhats (detail), 2012, Acrylic on canvas, mounted on board, 302 x 10,000 cm, Private collection © 2012 Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved.

Αν ζούσα σε άλλη εποχή θα ήμουν παππούς" δηλώνει ο Murakami στα 53 του. "Στα έργα μου πάντα υπερέβαλλα τα παράξενα χαρακτηριστικά της Ιαπωνικής κοινωνίας". Ο ιστορικός τέχνης Nobuo Tsuji ήταν εκείνος που ενθάρρυνε τον Murakami να ασχοληθεί με το θέμα των arhat και λέει ότι το έργο αυτό αποτίνει φόρο τιμής στους καλλιτέχνες της περιόδου Edo όπως οι Jakuchu Ito, Shohaku Soga και Kazunobu Kano. Σε τελευταία ανάγνωση όμως αυτές οι εικόνες γηραιών κυρίων δεν είναι παρά "ανεπιτήδευτες αυτοπροσωπογραφίες του ίδιου του Murakami."

Ο συμπαθής καλλιτέχνης με την κοτσίδα και τα γυαλάκια έχει εκθέσει στο Rockefeller Center στην Νέα Υόρκη, στο Παλάτι των Βερσαλλιών στο Παρίσι και στο Museum of Contemporary Art στο Λος Άντζελες. Με την βοήθεια των πολυάριθμων βοηθών του δημιουργεί μεγάλης κλίμακας έργα, συχνά με επαναληπτικά θέματα όπως τα ευφρόσυνα και πολύ γνωστά γελαστά άνθη, τα ψυχεδελικά κρανία ή οι παραμορφωμένοι γέροι. Όλοι μαζί εργάζονται σε μια άλλη εκδοχή του Factory του Γουόρχολ, αν και όπως τονίζει ο ίδιος στο δικό τους στούντιο δεν συχνάζουν celebrities αλλά μάλλον επικρατεί μια ατμόσφαιρα ταπεινού ιαπωνικού βιοτεχνικού εργαστηρίου.

 

Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
"Takashi Murakami: The 500 Arhats," Mori Art Museum, Tokyo, 2015 Photo: Takayama Kozo©2015 Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved.

 

Η εμβληματική φιγούρα του Takashi Murakami είναι ο Mr. DOB που θυμίζει τον Μίκυ Μάους. Εξίσου γνωστά είναι τα τεράστια ερωτικά γλυπτά που είναι εμπνευσμένα από τις φιγούρες των anime, τα οποία εξάλλου του έχουν αποφέρει υπέρογκα ποσά σε δημοπρασίες. Τα τελευταία χρόνια έχει επίσης ασχοληθεί με τον κινηματογράφο.

Ο Murakami έχει εξίσου επικριθεί και επαινεθεί για την αναίσχυντη εμπορευματοποίηση της τέχνης του, έχει μάλιστα ιδρύσει και την δική του εταιρεία την Kaikai Kiki Co., η οποία πουλάει όχι μόνο βιβλία τέχνης και κάρτες αλλά κούπες, μαξιλάρια, θήκες κινητών, μπλουζάκια με τα σχέδια του, φιγούρες και κούκλες.

Σταθερά προκλητικός, ο Murakami συνιστά στους θεατές της έκθεσης να διατηρήσουν τα επίπεδα της σοβαρής πνευματικότητας τους στο 30% περίπου της ενέργειας τους και να διατηρήσουν την υπόλοιπη για τα ταξίδια, την καλοπέραση και την διασκέδαση. Το επίσημο κατάστημα που αποτελεί τμήμα της έκθεσης δέχεται παραγγελίες για την τσάντα με το σχέδιο-κρανίο του Murakami στην τιμή των 486.000 γιεν (3.800 ευρώ) με το απαραίτητο πιστοποιητικό γνησιότητας.

Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Takashi Murakami, The 500 Arhats (detail), 2012, Acrylic on canvas, mounted on board, 302 x 10,000 cm, Private collection © 2012 Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved.

Ο Murakami πριν από δέκα χρόνια είχε σχεδιάσει μια σειρά αξεσουάρ για την Louis Vuitton που πωλούνταν σε εξωφρενικές τιμές, παρότι όπως έχει πει μέχρι την περίοδο εκείνη ο ίδιος δεν είχε ποτέ τόσο ακριβή τσάντα. Στο καφέ του μουσείου οι τοίχοι είναι γεμάτοι με τα λουλούδια του και οι φιγούρες μπαλόνια κρέμονται από την οροφή και οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν γλυκά και ομελέτες σε σχήμα λουλουδιού.

 

Στην είσοδο δεσπόζει ένα εντυπωσιακό ομοίωμα του Murakami με γουρλωμένα μάτια και κινούμενα χείλη όπου το επάνω μέρος του κεφαλιού ξεφλουδίζεται για να αποκαλύψει ένα άλλο πρόσωπο ως μια απόκοσμη υπενθύμιση πως η τέχνη, όπως η ζωή και η αλήθεια μπορεί να είναι απατηλή.

Ο Takashi Murakami επιστρέφει στην Ιαπωνία μετά από 14 χρόνια με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Takashi Murakami, Lion Peering into Death’s Abyss, 2015, Acrylic and gold and platinum leaf on canvas mounted on aluminum frame, 150 x 300 cm © 2015 Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved.

Ο ίδιος επιμένει πως ούτε ο χρόνος ούτε η φήμη τον έχει αλλάξει ως καλλιτέχνη. Μεγάλωσε φτωχός, σε μια Ιαπωνία διαρκούς κρίσης ταυτότητας μετά την ήττα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Αποφοίτησε από το Tokyo University of the Arts και και επινόησε την δική του τεχνική που ονόμασε Superflat, μια νέα προσέγγιση προοπτικής και τονισμού των καθαρών περιγραμμάτων που είχαν εδραιώσει οι δάσκαλοι της ξυλοτυπίας όπως ο σημαντικότατος Ιάπωνας καλλιτέχνης της εποχής Edo Hokusai. Όλη η τέχνη του περιστρέφεται γύρω από το ερώτημα που τον απασχολεί σε όλη του την ζωή: Τι είναι η Ιαπωνία; "Το Superflat δεν έχει αλλάξει καθόλου" είναι η απάντηση που δίνει ο Murakami.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ