Οι ανατρεπτικές queer μάσκες της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου Facebook Twitter

Οι ανατρεπτικές queer μάσκες της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου

0

— Πώς νιώθεις όταν φοράς μάσκες γενικά;

Εξαρτάται για τι μάσκα μιλάμε και σε ποιο πλαίσιο. Από συζητήσεις που είχα με θηλυκότητες και queer υποκείμενα που βιώνουν πολλές φορές παρενόχληση στον δημόσιο χώρο, έχω αντιληφθεί πως το να φοράμε μάσκα μάς δημιουργεί μια αίσθηση ασφάλειας, αφού δεν αναγνωρίζονται τα χαρακτηριστικά μας. Μέσα από την απόκρυψη δημιουργείται μια ιδιωτικότητα, η οποία αισθανόμαστε πως μας προστατεύει κατά κάποιον τρόπο.

Στο πλαίσιο της δουλειάς μου, μέσα από τις περφόρμανς και τις συμμετοχικές εγκαταστάσεις μου, όταν φοράω τις γλυπτικές μάσκες ή στολές που φτιάχνω αισθάνομαι πως μεταμορφώνομαι, μεταλλάσσομαι, αποκτώ την ταυτότητα που εγώ θέλω, βασισμένη στις επιθυμίες μου και τις αφηγήσεις που επιδιώκω να μεταφέρω στον κόσμο.


— Ποιες αντιδράσεις αυτών που φοράνε τις μάσκες σου;

Διάφορες, συνήθως χαίρονται, παίζουν ή νιώθουν hot.

Η ονομασία αναφέρεται στον μύθο Vagina Dentata που συναντάμε σε διάφορες κουλτούρες από διάφορα μέρη του κόσμου. «Dentata» σημαίνει οδοντωτό, οπότε ο μύθος αναφέρεται στο αιδοίο που έχει δόντια.


— Γιατί ονόμασες αυτήν τη σειρά έργων Fluffy Dentatas;

Τα πλάσματα που δημιουργώ μέσα από κάθε μάσκα είναι μέρος του Fluffy σύμπαντος που έχω φτιάξει (FluffyLand, Fluffy Library), μιας υβριδικής πλατφόρμας για όλες τις οντότητες που δεν έχουν χώρο στις κανονιστικές αφηγήσεις. Η ονομασία αναφέρεται στον μύθο Vagina Dentata που συναντάμε σε διάφορες κουλτούρες από διάφορα μέρη του κόσμου. «Dentata» σημαίνει οδοντωτό, οπότε ο μύθος αναφέρεται στο αιδοίο που έχει δόντια, μια προσπάθεια των πατριαρχικών κοινωνιών να κατασκευάσουν τερατώδεις θηλυκότητες για να ελέγξουν τα σώματα των cis γυναικών και να καταστείλουν την υποτιθέμενα απειλητική τους σεξουαλικότητα.

Οι Fluffy Dentatas διεκδικούν εκ νέου τέτοιες στερεοτυπικές απεικονίσεις και μύθους, έχουν την αυτοδιάθεση των σωμάτων τους, είναι απειλητικές απέναντι σε οτιδήποτε τους καταπιέζει και ταυτόχρονα τρυφερές και συμπεριληπτικές ως προς τις ίδιες και τις αδελφές τους.

Οι ανατρεπτικές queer μάσκες της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου Facebook Twitter
Antigoni Tsagkaropoulou, Diana, 2020, unique face mask © Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Model: Sia Feya

—Τι υλικά χρησιμοποίησες για τις μάσκες και γιατί τα διάλεξες;

Χρησιμοποιώ φανταχτερά υφάσματα με έντονα χρώματα, όπως βινύλ, συνθετικές γούνες και βελούδα, πολύχρωμες χάντρες και τρουκ, μεταλλικά δόντια, με επιρροές από drag, punk ή bdsm αισθητικές. Είναι κάποια από τα υλικά που χρησιμοποιώ γενικότερα στη δουλειά μου, στις εγκαταστάσεις και στα γλυπτά που φτιάχνω. Στόχος μου είναι να δημιουργήσω fabulous queer υποκειμενικότητες, ορατές, μη απολογητικά παρούσες. Είτε να θες να τις αγκαλιάζεις, είτε απλώς να τις κοιτάς, αναλόγως με το αν σου δώσουν τη συναίνεσή τους. Να θες να είσαι αυτές!

—Έχουν όλες διαφορετικά ονόματα και προσωπικότητες; Ποια είναι τα κοινά τους;

Είναι όλες θηλυκότητες και non-binary υβρίδια που διασχίζουν τα όρια του φύλου, των ειδών, της επιβεβλημένης κανονικότητας. Τα ονόματά τους είναι Margie, Rhina, Buttercup, Diana, Bunnicula. Η καθεμία έχει τη δική της προσωπική ιστορία να αφηγηθεί μέσα από μικρά ποιήματα που συνοδεύουν τις μάσκες. Ταυτοχρόνως, είναι όλες μέρος ενός μεγαλύτερου sisterhood, ενός τρανσφεμινιστικού, μη ετεροκανονικού, post-πατριαρχικού σύμπαντος γεμάτου μάγισσες, ξωτικά, γοργόνες και νεράιδες.

Σε αυτό το σύμπαν κυριαρχεί η πολιτική της φροντίδας, της τρυφερότητας και της ευαλωτότητας ως κύριων συστατικών επιβίωσης και αλληλοσύνδεσης. Αυτές οι ανατρεπτικές υποκειμενικότητες λειτουργούν σαν αστραφτερά φυλαχτά. Χρησιμοποιούν τα χαρακτηριστικά τους για ενδυνάμωση και αυτοάμυνα ενάντια σε ένα επισφαλές περιβάλλον που τις θέλει μόνες και απροστάτευτες.

Ακόμα και σε μια δυστοπική συνθήκη, που τους απαγορεύει την επαφή και το άγγιγμα, δημιουργούν τους δικούς τους, εναλλακτικούς τρόπους για οικειότητα χωρίς εγγύτητα. Μαγικά ξόρκια, δάκρυα, ενσυναίσθηση, πνευματικότητα, υπερφυσικότητα, μυθοπλασία και ριζοσπαστική τρυφερότητα.

Οι ανατρεπτικές queer μάσκες της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου Facebook Twitter
Antigoni Tsagkaropoulou, Bunnicula, 2020, unique face mask © Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Model: Antigoni Bunny
Οι ανατρεπτικές queer μάσκες της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου Facebook Twitter
Antigoni Tsagkaropoulou, Rhina, 2020, unique face mask © Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Model: Mochi Georgiou


— Ποιες είναι οι αναφορές σου;

Πέρα απ' όλα όσα προανέφερα, οι φίλες και οι εμπειρίες μας, καθώς το προσωπικό είναι και πολιτικό και η πρακτική μου βασίζεται εκεί. Πιο συγκεκριμένα, στην εμπειρία του να είσαι ένα queer, non-binary άτομο που ζει στην Αθήνα το 2020 και προσπαθεί να ονειρευτεί ουτοπικούς κόσμους, εναλλακτικούς τρόπους ύπαρξης και αλληλοφροντίδας.


— Ποια ήταν η πιο empowering εμπειρία που είχες τελευταία;

Η πορεία για τη μνήμη της drag queen και ακτιβίστριας Zackie Oh/Ζακ που δολοφονήθηκε πριν από δύο χρόνια στο κέντρο της Αθήνας απ' όλα αυτά που πολεμούσε όσο ζούσε. Ήταν πολύ συγκινητικό και αρκετά ενδυναμωτικό το γεγονός ότι μάζεψε τόσο πολύ κόσμο. Φίλες παντού γεμίσαμε το κέντρο με γκλίτερ, συνθήματα, γέλια και δάκρυα. Οι δρόμοι μάς ανήκανε!

Mπορείτε να βρείτε τις μάσκες εδώ.

Οι ανατρεπτικές queer μάσκες της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου Facebook Twitter
Antigoni Tsagkaropoulou, Margie, 2020, unique face mask © Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Model: Margarita Athanasiou
Οι ανατρεπτικές queer μάσκες της Αντιγόνης Τσαγκαροπούλου Facebook Twitter
Antigoni Tsagkaropoulou, Buttercup, 2020, unique face mask © Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, Παραχώρηση γκαλερί The Breeder. Model: Hyper Helen
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ