Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας

Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
0

 

τα έξι μου ήθελα να γίνω μάγειρας", θυμόταν ο Σαλβαντόρ Νταλί στην αυτοβιογραφία του. "Στα επτά μου ήθελα να γίνω ο Ναπολέων Βοναπάρτης. Και οι φιλοδοξίες μου όλο και μεγάλωναν από τότε". Ο Νταλί τελικά έγινε ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους καλλιτέχνες παγκοσμίως, λατρεύτηκε για τα σουρεαλιστικά του αριστουργήματα και το έργο του φιλοξενείται στις αίθουσες των μεγαλύτερων μουσείων του κόσμου. Αλλά πέρα από τα σχέδια, τους πίνακες ζωγραφικής, τα γλυπτά και τις ταινίες, η φιλοδοξία τον οδήγησε και σ' ένα άλλο δημιουργικό πεδίο με λιγότερους καμβάδες αλλά γεμάτο με πασαρέλες: τη μόδα.

Ο Νταλί πάντα έδειχνε την προτίμησή του στα άγρια και παράξενα δημιουργήματα της μόδας. Όταν ήταν μικρός συνήθιζε να πηγαίνει με tuxedo στο σχολείο του απολαμβάνοντας την αποδοκιμασία των συμμαθητών του ενώ κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει το περίφημο "Aphrodisiac Dinner Jacket"του. Λάτρευε την Ιταλίδα σχεδιάστρια Elsa Schiaparelli μία από τις εξέχουσες προσωπικότητες στο χώρο της μόδας και οι δυό τους δημιούργησαν μερικά πραγματικά περίεργα σχέδια όπως το "lobster dress"(φόρεμα αστακός) ή ένα παλτό εξοπλισμένο με συρτάρια γραφείου. Μετά τη συνάντησή του με τη Coco Chanel ο Dali άρχισε να σχεδιάζει θεατρικά κουστούμια και σκηνικά για έργα όπως τα Bacchanale και Tristan Fou. Συνεργάστηκε επίσης με τον Christian Dior και με το Harper's Bazaar. Υπάρχει επίσης και αυτό το κόσμημα το The Eye of Time, μία όχι και τόσο λεπτοδουλεμένη αφιέρωση στη ζωγραφική του που την ονόμασε The Persistence of Memory (Η Εμμονή της Μνήμης) και τα ρουμπινί χείλη-καναπές  Mae West Lips

Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
"Η αυτοκρατορία του Νταλί". ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes
Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
"Μισό- μισό". Η εκδοχή του Salvador Dali για το ολόσωμο μαγιώ. ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes
Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
“Επιστρέφοντας”. To ντεκολτέ αλλιώς. ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes

Μία πρόσφατη έκθεσή στη Mayoral Galeria d'Art στη Μπαρτσελόνα υπενθύμισε στους θαυμαστές του την επιδρομή του Νταλί στο χώρο της μόδας. Μεταξύ άλλων παρουσιάστηκαν και έξι σχέδια του ζωγράφου από το 1965, όταν συμφώνησε με τον Jack A. Winter ιδιοκτήτη μιας εταιρείας ενδυμάτων να σχεδιάσει μια σειρά από ρούχα για παραλία, μαγιό, αθλητικά ρούχα και ρούχα φθινοπώρου. Η Alas η σειρά ρούχων του Νταλί δεν γνώρισε ποτέ τη μαζική παραγωγή. Τα έξι αυτά σχέδια -που παρουσίασαν στον κόσμο ένα παράλογα μικρό ντένιμ μπικίνι, ένα παντελόνι που αποτελεί την απάντηση των οπισθίων στο ντεκολτέ και ένα τοπ "ακορντεόν"- είναι ό,τι έχει μείνει.

Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
Το παράλογα μικρό ντένιμ μπικίνι. ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes
Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
"Τένις". ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes

Τα σχέδια αυτά παρουσιάστηκαν σχεδόν 27 χρόνια μετά τονθάνατό του."Ο Σαλβαντόρ Νταλί δεν υπάρχει", είχε πει ο επιμελητής και κριτικός Ricard Mas. "Εξαφανίστηκε στην άπειρη απόσταση που κράτησε ανάμεσα στο φυσικά αδύνατο μουστάκι του και σε εκείνη την γουρλωμένη γεμάτη έκπληξη ματιά του. Είναι ακριβώς η απόσταση που μπορεί να προκύψει ανάμεσα στο δέος και την επιθυμία, ανάμεσα στο παγκόσμιο και το μικροσκοπικό, στο ιδιοφυές και την αρετή ή ανάμεσα σε ένα μυστικό και τη δημοσιοποίησή του".

Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
Το τοπ "ακορντεόν". ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ