ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας

Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
0

 

τα έξι μου ήθελα να γίνω μάγειρας", θυμόταν ο Σαλβαντόρ Νταλί στην αυτοβιογραφία του. "Στα επτά μου ήθελα να γίνω ο Ναπολέων Βοναπάρτης. Και οι φιλοδοξίες μου όλο και μεγάλωναν από τότε". Ο Νταλί τελικά έγινε ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους καλλιτέχνες παγκοσμίως, λατρεύτηκε για τα σουρεαλιστικά του αριστουργήματα και το έργο του φιλοξενείται στις αίθουσες των μεγαλύτερων μουσείων του κόσμου. Αλλά πέρα από τα σχέδια, τους πίνακες ζωγραφικής, τα γλυπτά και τις ταινίες, η φιλοδοξία τον οδήγησε και σ' ένα άλλο δημιουργικό πεδίο με λιγότερους καμβάδες αλλά γεμάτο με πασαρέλες: τη μόδα.

Ο Νταλί πάντα έδειχνε την προτίμησή του στα άγρια και παράξενα δημιουργήματα της μόδας. Όταν ήταν μικρός συνήθιζε να πηγαίνει με tuxedo στο σχολείο του απολαμβάνοντας την αποδοκιμασία των συμμαθητών του ενώ κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει το περίφημο "Aphrodisiac Dinner Jacket"του. Λάτρευε την Ιταλίδα σχεδιάστρια Elsa Schiaparelli μία από τις εξέχουσες προσωπικότητες στο χώρο της μόδας και οι δυό τους δημιούργησαν μερικά πραγματικά περίεργα σχέδια όπως το "lobster dress"(φόρεμα αστακός) ή ένα παλτό εξοπλισμένο με συρτάρια γραφείου. Μετά τη συνάντησή του με τη Coco Chanel ο Dali άρχισε να σχεδιάζει θεατρικά κουστούμια και σκηνικά για έργα όπως τα Bacchanale και Tristan Fou. Συνεργάστηκε επίσης με τον Christian Dior και με το Harper's Bazaar. Υπάρχει επίσης και αυτό το κόσμημα το The Eye of Time, μία όχι και τόσο λεπτοδουλεμένη αφιέρωση στη ζωγραφική του που την ονόμασε The Persistence of Memory (Η Εμμονή της Μνήμης) και τα ρουμπινί χείλη-καναπές  Mae West Lips

Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
"Η αυτοκρατορία του Νταλί". ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes
Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
"Μισό- μισό". Η εκδοχή του Salvador Dali για το ολόσωμο μαγιώ. ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes
Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
“Επιστρέφοντας”. To ντεκολτέ αλλιώς. ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes

Μία πρόσφατη έκθεσή στη Mayoral Galeria d'Art στη Μπαρτσελόνα υπενθύμισε στους θαυμαστές του την επιδρομή του Νταλί στο χώρο της μόδας. Μεταξύ άλλων παρουσιάστηκαν και έξι σχέδια του ζωγράφου από το 1965, όταν συμφώνησε με τον Jack A. Winter ιδιοκτήτη μιας εταιρείας ενδυμάτων να σχεδιάσει μια σειρά από ρούχα για παραλία, μαγιό, αθλητικά ρούχα και ρούχα φθινοπώρου. Η Alas η σειρά ρούχων του Νταλί δεν γνώρισε ποτέ τη μαζική παραγωγή. Τα έξι αυτά σχέδια -που παρουσίασαν στον κόσμο ένα παράλογα μικρό ντένιμ μπικίνι, ένα παντελόνι που αποτελεί την απάντηση των οπισθίων στο ντεκολτέ και ένα τοπ "ακορντεόν"- είναι ό,τι έχει μείνει.

Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
Το παράλογα μικρό ντένιμ μπικίνι. ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes
Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
"Τένις". ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes

Τα σχέδια αυτά παρουσιάστηκαν σχεδόν 27 χρόνια μετά τονθάνατό του."Ο Σαλβαντόρ Νταλί δεν υπάρχει", είχε πει ο επιμελητής και κριτικός Ricard Mas. "Εξαφανίστηκε στην άπειρη απόσταση που κράτησε ανάμεσα στο φυσικά αδύνατο μουστάκι του και σε εκείνη την γουρλωμένη γεμάτη έκπληξη ματιά του. Είναι ακριβώς η απόσταση που μπορεί να προκύψει ανάμεσα στο δέος και την επιθυμία, ανάμεσα στο παγκόσμιο και το μικροσκοπικό, στο ιδιοφυές και την αρετή ή ανάμεσα σε ένα μυστικό και τη δημοσιοποίησή του".

Όταν ο Νταλί σχεδίαζε ρούχα, για να κατακτήσει τη βιομηχανία της μόδας Facebook Twitter
Το τοπ "ακορντεόν". ©Salvador Dali, Certified by Robert Descharnes

0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ