Όταν ο πόλεμος επηρεάζει τις μεγάλες διοργανώσεις τέχνης

Οι Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες αφηγούνται τη δική τους ιστορία σε μια έκθεση Facebook Twitter
Mohammed Alhaj, Immigration, AOC (2021). Photo courtesy of Palestine Museum U.S.
0



ΣΥΧΝΑ, Η ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
επηρεάζει τις μεγάλες διοργανώσεις τέχνης. Και δεν αφήνει ανεπηρέαστη την Μπιενάλε της Βενετίας, τη μεγαλύτερη παγκοσμίως εικαστική διοργάνωση. Το 2022, για παράδειγμα, μετά την εισβολή στην Ουκρανία, η Ρωσία δεν άνοιξε το περίπτερό της. Η Μπιενάλε άνοιξε με μια ειδική παρουσίαση για την Ουκρανία, η οποία δημιούργησε τελικά το δικό της περίπτερο.

Το περασμένο φθινόπωρο οι διοργανωτές της Μπιενάλε έδωσαν το πράσινο φως στο Ισραήλ να προχωρήσει με το εθνικό του περίπτερο στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας για το 2024, ενώ η πρόταση για μια έκθεση Παλαιστίνιων καλλιτεχνών απορρίφθηκε. Στην προηγούμενη Μπιενάλε, το 2022, η έκθεση «From Palestine with Art» μπήκε στις παράλληλες εκδηλώσεις της διοργάνωσης, που σημαίνει ότι εγκρίθηκε από την Μπιενάλε ως επίσημη παρουσίαση, αλλά η Παλαιστίνη δεν συμμετείχε με εθνικό περίπτερο. Ο διευθυντής του Μουσείου Παλαιστίνης των ΗΠΑ, Faisal Saleh, ανακοίνωσε ότι το ίδρυμά του δεν θα επέστρεφε στην Μπιενάλε μετά την απόρριψη της πρότασής του.

Μέσω της δύναμης της τέχνης, η έκθεση στοχεύει στην προώθηση του διαλόγου, στην ευαισθητοποίηση και στην προώθηση της βαθύτερης κατανόησης της παλαιστινιακής αφήγησης.

Η έκθεση που πρότειναν ονομάζεται «Ξένοι στην πατρίδα τους» και «ρίχνει φως στις συνθήκες τις οποίες υφίστανται οι Παλαιστίνιοι, συμπεριλαμβανομένης της ζωής σε κατάσταση απαρτχάιντ και των σημείων ελέγχου». Η πρόταση αναφέρει ότι «η ίδρυση του κράτους του Ισραήλ είχε ως αποτέλεσμα τον αναγκαστικό εκτοπισμό εκατοντάδων χιλιάδων Παλαιστινίων, μετατρέποντάς τους σε πρόσφυγες σε γειτονικές χώρες και όχι μόνο». Ο Saleh ισχυρίζεται ότι η πρόταση απορρίφθηκε επειδή «όταν θέλαμε να πούμε την πραγματική παλαιστινιακή ιστορία, η Μπιενάλε αποφάσισε να συμμετάσχει σε ένα μπλακ άουτ μαζί με τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις».

«Αυτό είναι το δίλημμα που αντιμετωπίζουμε εμείς ως Παλαιστίνιοι», λέει. «Οι Δυτικοί θεσμοί δεν μας εμπιστεύονται να πούμε τη δική μας ιστορία. Είναι φρικτό το συναίσθημα ότι πρέπει πάντα να βρουν κάποιον που δεν είναι Παλαιστίνιος για να ηγηθεί του έργου. Αυτό είναι το μήνυμα. Μπορεί να μην είμαστε οι καλύτεροι καλλιτέχνες στον κόσμο ή οι καλύτεροι επιμελητές», προσθέτει. «Μα πώς παρουσιάζεις τα 56 χρόνια κατοχής; Έχουμε μια ιστορία να πούμε και η ιστορία μας είναι συναρπαστική. Η έκθεσή μας περιλαμβάνει 23 Παλαιστίνιους καλλιτέχνες που αντιπροσωπεύουν το περιβάλλον και τις εμπειρίες που ζουν ενώ είναι υπό κατοχή», λέει ο Saleh. «Αυτό που παρουσιάσαμε ήταν ακριβώς αυτό που είπε ότι έψαχνε ο Pedrosa».

Οι Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες αφηγούνται τη δική τους ιστορία σε μια έκθεση Facebook Twitter
Ghassan Abu Laban, Jidar, OOC (2022). Photo courtesy of Palestine Museum U.S.

Τελικά, η φετινή πρόταση «Foreigners in Their Homeland» ανοίγει στο Palazzo Mora στη Βενετία στις 20 Απριλίου, ενώ η περσινή πρόταση για έκθεση στην Μπιενάλε, «From Palestine with Art», παρουσιάζεται στην γκαλερί P21 του Λονδίνου έως τις 2 Μαρτίου 2024. 

Μοιάζει λίγο ειρωνική η απόφαση να μη συμπεριληφθούν στην Μπιενάλε Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες φέτος, που η κύρια διεθνής έκθεση έχει τίτλο «Foreigners Everywhere», αλλά φαίνεται πως κανένας καλλιτεχνικός διευθυντής δεν θέλει να συγκρουστεί με την πολιτική ατζέντα της ιταλικής κυβέρνησης, που είναι ο βασικός χρηματοδότης του θεσμού.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα ευρωπαϊκό πολιτιστικό ίδρυμα αλλάζει τον προγραμματισμό του ως αποτέλεσμα της ένοπλης σύγκρουσης μεταξύ της Χαμάς και του Ισραήλ. Λίγες ημέρες μετά την επίθεση της 7ης Οκτωβρίου, το Institut du Monde Arabe στο Παρίσι ανακοίνωσε την ακύρωση πολλών εκδηλώσεων γύρω από την έκθεσή του με τίτλο «What Palestine Brings to the World». 

Νωρίτερα, δύο πίνακες του Λιβανέζου ζωγράφου Ayman Baalbaki είχαν αποσυρθεί από μια δημοπρασία των Christie's στο Λονδίνο, επειδή συνδέθηκαν (λανθασμένα) με τη Χαμάς και την ισλαμική τρομοκρατία. Τον πίνακα με τίτλο «Al Moulatham», πορτρέτο ενός χωρικού του οποίου το πρόσωπο είναι τυλιγμένο σε ένα κόκκινο keffiyeh για να τον προστατεύσει από τον ήλιο, τον ζωγράφισε ο καλλιτέχνης το 2012. Ο δεύτερος πίνακας δείχνει έναν διαδηλωτή στην πλατεία Ταχρίρ του Καΐρου, ο οποίος φοράει αντιασφυξιογόνα μάσκα και έχει την αραβική επιγραφή «tha'iroun», που σημαίνει «επαναστάτες», στο μέτωπό του. Ο Baalbaki έσπευσε να απαντήσει δημόσια στα μέσα ενημέρωσης ότι αυτές οι «αφαιρέσεις» του θύμιζαν τη ναζιστική αντίδραση στην «εκφυλισμένη» τέχνη.

Ένας από τους πίνακες που παρουσιάζονται στην έκθεση του Λονδίνου είναι της σημαντικής ζωγράφου και μελετήτριας Samia Halaby, η οποία έγινε πρωτοσέλιδο τον περασμένο μήνα όταν το Μουσείο Τέχνης Εσκενάζι του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα ακύρωσε ξαφνικά την πρώτη της αναδρομική έκθεση στις ΗΠΑ, η οποία προετοιμαζόταν τα τρία προηγούμενα χρόνια. Το ειρωνικό είναι ότι ένα έργο της Halaby θα συμπεριληφθεί στην κεντρική έκθεση της Μπιενάλε 2024.

Οι Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες αφηγούνται τη δική τους ιστορία σε μια έκθεση Facebook Twitter
Samia Halaby, Venetian Red (2021). Photo courtesy of Samia Halaby.

Το Μουσείο Τέχνης Εσκενάζι του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα ακύρωσε την έκθεση της Παλαιστίνιας καλλιτέχνιδας με τίτλο «Samia Halaby: Centers of Energy» και ο διευθυντής του μουσείου, David Brenneman, της έστειλε μια επιστολή δυο γραμμών στην οποία επικαλούνταν την τεταμένη πολιτική ατμόσφαιρα. Ο Brenneman στο παρελθόν είχε εγκωμιάσει τη Halaby για την τέχνη της, αλλά υπέκυψε στη βούληση του Ρεπουμπλικανού βουλευτή της Ιντιάνα Jim Banks ο οποίος είχε απειλήσει το πανεπιστήμιο ότι κινδυνεύει να χάσει την ομοσπονδιακή χρηματοδότηση αν δεν κάνει αρκετά για να αντισταθεί στον «αντισημιτισμό». Οι άνθρωποι του πανεπιστημίου δήλωσαν ότι ακύρωσαν την έκθεση επειδή ανησυχούσαν σχετικά με τη διασφάλιση της ακεραιότητας των έργων της Samia Halaby κατά τη διάρκειά της. «Είναι σαφές ότι η ελευθερία της έκφρασής μου είναι αυτή που τίθεται υπό αμφισβήτηση στην προκειμένη περίπτωση», δήλωσε η 88χρονη Halaby που ζει στις ΗΠΑ από το 1951 και είναι απόφοιτος του πανεπιστημίου που θα διοργάνωνε την έκθεσή της. Έχει εκφράσει την υποστήριξή της στην Παλαιστίνη γράφοντας στον λογαριασμό της στο Instagram: «Κατάπαυση του πυρός, ανοίξτε όλες τις εξόδους, ελεύθερη μετακίνηση. Στείλτε βοήθεια κάθε είδους». Η εγγονή της και διαχειρίστρια του ιδρύματος που διαχειρίζεται το έργο της έγραψε: «Το πανεπιστήμιο ακυρώνει την έκθεση για να κρατήσει αποστάσεις από την υπόθεση της παλαιστινιακής ελευθερίας. Εδώ και πενήντα χρόνια, η Samia είναι μια ειλικρινής ακτιβίστρια με αρχές, που υπερασπίζεται την αξιοπρέπεια, την ελευθερία και την αυτοδιάθεση του παλαιστινιακού λαού». Πικραμένη, η Halaby είχε δηλώσει: «Νόμιζα ότι μπορούσα να αποκαλώ σπίτι μου την Ιντιάνα, και αποδείχτηκε ότι έκανα λάθος».

Τι παρουσιάζουν οι Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες στο Λονδίνο

Η έκθεση «From Palestine with Art» έχει στόχο να μοιραστεί την κουλτούρα, την κληρονομιά και τους αγώνες του παλαιστινιακού λαού μέσα από διάφορες καλλιτεχνικές εκφράσεις. Επιδιώκει να ρίξει φως στις εμπειρίες, την ιστορία και τις φιλοδοξίες των ταλαντούχων Παλαιστίνιων καλλιτεχνών και να δώσει στο κοινό την ευκαιρία να βιώσει την πλούσια παλαιστινιακή ιστορία μέσα από τον φακό της τέχνης.

Η γκαλερί P21 είναι γνωστή για την πρόθεσή της να προβάλει τη διεθνή σύγχρονη τέχνη με επίκεντρο τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν ένα ευρύ φάσμα μορφών τέχνης, όπως ζωγραφική, γλυπτά, εγκαταστάσεις, κεντήματα και παρουσιάσεις πολυμέσων. Η έκθεση στοχεύει στην προώθηση του διαλόγου, στην ευαισθητοποίηση και στην προώθηση της βαθύτερης κατανόησης της παλαιστινιακής αφήγησης, μέσω της δύναμης της τέχνης. «Αυτή η έκθεση χρησιμεύει ως πλατφόρμα για την προώθηση του διαλόγου, την αμφισβήτηση των στερεοτύπων και τη δημιουργία συνδέσεων μεταξύ διαφορετικών κοινοτήτων» σημειώνουν οι διοργανωτές.

Οι Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες αφηγούνται τη δική τους ιστορία σε μια έκθεση Facebook Twitter
Nabil Anani, In Pursuit of Utopia (2020). Photo courtesy of Nabil Anani.

Ταπισερί, μια παραδοσιακή μορφή ενδυμασίας, ένα τοπίο του ζωγράφου Nabil Anani από τη Δυτική Όχθη, το οποίο απεικονίζει την Παλαιστίνη όπως θα έμοιαζε πριν από έναν αιώνα, γεμάτη ελαιώνες και κυπαρίσσια, ένα μοντάζ με πορτρέτα Παλαιστίνιων διανοούμενων, καλλιτεχνών και συγγραφέων, όπως ο Mahmoud Dawish και η Susan Abulhawa, έργο της καλλιτέχνιδας Jacqueline Bejani, συγκροτούν ένα μέρος της έκθεσης. Οι πίνακες της Bejani έχουν τα χρώματα της παλαιστινιακής σημαίας που, όπως λέει, «δεν επιτρέπεται συχνά να τα δείξουμε. Όμως είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά. Είναι η ταυτότητά μας».

Ένα έργο του Ghassan Abu Laban, ένας αφηρημένος καμβάς, παρουσιάζει τον φράχτη της Δυτικής Όχθης που έχει σκιστεί και από μια φανταστική τρύπα επιτρέπει στους ανθρώπους να κοιτάζουν μέσα. 

Το παγκόσμιο θέμα της μετανάστευσης απασχολεί τον καλλιτέχνη Mohammed Alhaj από τη Γάζα, που αναγκάστηκε πρόσφατα να φύγει με την οικογένειά του από τα βόρεια της Γάζας, αναζητώντας ασφάλεια. Αυτήν τη στιγμή ζουν σε μια σκηνή κοντά στη νότια πόλη Ράφα.

Στην έκθεση περιλαμβάνεται και ένα ντοκιμαντέρ του δημοσιογράφου Roshdi Sarraj από τη Γάζα, ο οποίος σκοτώθηκε σε αεροπορική επιδρομή τον Οκτώβριο, το οποίο καταγράφει βομβαρδισμούς και κτίρια που γίνονται ερείπια.

Με πληροφορίες από NYT, artnews, artnewspaper, P21 gallery

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ