Πενήντα χρόνια μετά τον θάνατό του, ποια είναι η θέση του Πικάσο σήμερα;

Ο Πικάσο το 1955 Facebook Twitter
Ο Πικάσο το 1955
0

Τον Μάιο του 2021, η καθηγήτρια τέχνης Maria Llopis προέβη σε μια «σιωπηλή διαμαρτυρία», όπως την χαρακτήρισε, στο Μουσείο Πικάσο της Βαρκελώνης, μαζί με ομάδα μαθητριών της που φορούσαν μπλουζάκια που έφεραν μηνύματα όπως «Πικάσο, κακοποιητής γυναικών» και «Πικάσο, Κυανοπώγωνας». Η διαμαρτυρία της προμήνυε μια αντιπαράθεση που θα διεξαχθεί σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα φέτος. Ήταν ο Πικάσο μισογύνης;

Ο Πάμπλο Πικάσο πέθανε στις 8 Απριλίου 1973, σε ηλικία 91 ετών. Για να τιμήσουν την 50η επέτειο από τον θάνατό του, η γαλλική και η ισπανική κυβέρνηση συνεργάστηκαν για την οργάνωση ενός προγράμματος εκθέσεων και εκδηλώσεων που θα κρατήσει όλη τη φετινή χρονιά. Το πρόγραμμα εγκαινιάστηκε επίσημα το περασμένο φθινόπωρο σε συνέντευξη Τύπου στο μουσείο «Βασίλισσα Σοφία» της Μαδρίτης, όπου μεταξύ των ομιλητών ήταν και ο βασιλιάς της Ισπανίας (ο οποίος δεν ανέφερε στην ομιλία του την παρατήρηση του Πικάσο ότι «οι γυναίκες είναι μηχανές προορισμένες να υποφέρουν»).

Περισσότερες από 40 εκθέσεις έχουν προγραμματιστεί, οι περισσότερες στην Ισπανία και τη Γαλλία, ενώ άλλες διοργανώνονται στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Γερμανία, την Ελβετία, το Μονακό, τη Ρουμανία και το Βέλγιο, προσφέροντας μια ευρεία συλλογική ματιά στις διαφορετικές περιόδους της καριέρας του Πικάσο. Η δημιουργική ιδιοφυΐα του ανθρώπου που διένυσε 70 χρόνια ανακαλύπτοντας όλο και πιο ριζοσπαστικούς τρόπους απεικόνισης της ανθρώπινης φιγούρας. Όσοι παρακολούθησαν την παρουσίαση του προγράμματος, ωστόσο, θα άκουσαν κάποιες προσεκτικά επιλεγμένες δηλώσεις.

«Αν υπάρχει ένας καλλιτέχνης που ορίζει τον 20ό αιώνα, που τον αντιπροσωπεύει με όλη τη σκληρότητα, τη βία, το πάθος, τις υπερβολές και τις αντιφάσεις του, αυτός είναι αναμφίβολα ο Πάμπλο Πικάσο», δήλωσε ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ισπανίας, Μιγκέλ Ικέτα.

Με τη σειρά της, η υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας Ριμά Αμπντούλ Μαλάκ, δήλωσε: «Ας μην κρυβόμαστε. Σήμερα υπάρχουν πολλές συζητήσεις γύρω από την υποδοχή του έργου του Πικάσο, ιδίως σε ότι αφορά στη σχέση του με τις γυναίκες. Για να οδηγήσουμε τις νεότερες γενιές προς την τέχνη του, πρέπει να τους δώσουμε τα κλειδιά για την κατανόηση του έργου [και] της ζωής του, ανοίγοντας χώρους ανταλλαγής ιδεών». Και οι δύο υπουργοί άφησαν να εννοηθεί ότι δεν πρέπει να κρίνουμε μια ιστορική προσωπικότητα με βάση τις σύγχρονες αξίες, κάτι που μοιάζει δίκαιο, μέχρι ενός σημείου. Ορισμένες πράξεις όμως είναι καταδικαστέες ανεξαρτήτως εποχής.

Kαθώς ο γάμος του με την πρώτη του σύζυγο, την Όλγα, επιδεινωνόταν (και μαζί του η ψυχική της υγεία), ο 45χρονος Πικάσο ξεκίνησε σχέση με την 17χρονη Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ, την οποία γρήγορα μύησε στον κόσμο του σαδομαζοχιστικού σεξ. Μια δεκαετία αργότερα, όταν η Βαλτέρ εκδήλωσε την ζήλια της για την πιο πρόσφατη ερωμένη του, τη φωτογράφο Ντόρα Μάαρ, ο Πικάσο πρότεινε στις δύο γυναίκες να παλέψουν για την αγάπη του. Κυριολεκτικά. Στο στούντιό του, ενώ εκείνος ζωγράφιζε. Όταν ο Πικάσο την εγκατέλειψε, η Μάαρ  έπαθε νευρικό κλονισμό και οδηγήθηκε σε ψυχιατρική κλινική όπου για εβδομάδες υποβλήθηκε σε θεραπείες με ηλεκτροσόκ.

Πάμπλο Πικάσο, "Πορτραίτο της Ντόρα Μάαρ" (1932) Facebook Twitter
Πάμπλο Πικάσο, "Πορτραίτο της Ντόρα Μάαρ" (1932)

Συνήθιζε επίσης να βάζει την επόμενη ερωμένη του, την Φρανσουάζ Ζιλό, να ξυπνάει καθημερινά την αυγή για να ανάβει τις σόμπες στο στούντιό του. Μετά τον χωρισμό τους, αρνήθηκε να δει τα δύο τους παιδιά, μετά την κυκλοφορία των απομνημονευμάτων της με τίτλο «Η ζωή με τον Πικάσο» (1964). Κατά καιρούς υπήρξαν και κάποιοι ανυπόστατοι ισχυρισμοί –  πολλοί από τους οποίους στο βιβλίο της Αριάνα Χάφινγκτον «Πικάσο: Δημιουργός και καταστροφέας» (1988) – ότι ο Πικάσο ασκούσε σωματική βία στις γυναίκες. Η Χάφινγκρον ισχυρίστηκε, για παράδειγμα, ότι κάποτε είχε σβήσει ένα αναμμένο τσιγάρο στο μάγουλο της Ζιλό, θα πρέπει να τονιστεί ωστόσο, ότι μόνο η ψυχολογική βία που ασκούσε έχει πραγματικά τεκμηριωθεί.

Η Μαρίνα Πικάσο έγραφε στο βιβλίο της «Πικάσο, ο παππούς μου» (2001) ότι η αντιμετώπιση των συντρόφων του ακολουθούσε ένα μοτίβο: «Τις υπέβαλλε στη ζωώδη σεξουαλικότητά του, τις εξημέρωνε, τις μάγευε και τις κατάπινε πριν τις πετάξει στον καμβά του. Αφού περνούσε πολλές νύχτες αποσπώντας την ουσία τους, αφού τις μάτωνε μέχρι τελευταίας ρανίδας, τις ξεφορτωνόταν».

Η έκθεση «Πικάσο και Φεμινισμός» που εγκαινιάζεται στο Μουσείο του Μπρούκλιν τον Ιούνιο, πιθανότατα θα καλύψει αυτό το πεδίο, καθώς αναμένεται να είναι η πιο καυστικά επικριτική έκθεση της χρονιάς, εξερευνώντας τα «αλληλένδετα ζητήματα του μισογυνισμού, της αρρενωπότητας, της δημιουργικότητας και της ‘ιδιοφυΐας’».

Ποια είναι όμως η επιρροή του στους σημερινούς μεγάλους καλλιτέχνες, ελάχιστοι από τους οποίους τον εξυμνούν με τον τρόπο που το έκαναν παλιότερα ονόματα όπως ο Ρόι Λιχτενστάιν, η Λουίζ Μπουρζουά ή ο Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ.

Ίσως η πιο αισθητή επιρροή του Πικάσο να έχει να κάνει με την πολυδιάστατη καλλιτεχνική προσέγγισή του στην τέχνη και την ελεύθερη ενασχόλησή του με τη ζωγραφική, το σχέδιο, τη γλυπτική, τη χαρακτική, την κεραμική, τη σκηνογραφία και πολλά άλλα. Το πρόβλημα με τον Πικάσο είναι ότι η τέχνη του ήταν πάντα άρρηκτα συνυφασμένη με την ζωή του. Όπως είχε πει ο ίδιος: «Οι σελίδες του ημερολογίου μου είναι οι καμβάδες μου». Όταν τελειώσει τούτη η χρονιά, θα έχουμε μια καλύτερη ιδέα για τη θέση του Πικάσο, του μεγαλύτερου καλλιτέχνη του 20ού αιώνα, στην κοινωνία του 21ου.

Με στοιχεία από The Independent

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM