Το 1938 το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης διοργάνωσε την πρώτη έκθεση φωτογραφίας του Γουόκερ Εβανς (1903 -1975) με τίτλο "Αμερικανικές φωτογραφίες". Στο χώρο είχαν εκτεθεί 100 εικόνες του στις οποίες απεικονίζονταν οικογένειες αγροτών που ζούσαν από μισθωμένα κτήματα.
Μεταξύ αυτών και το κοντινό πορτρέτο μιας αδύνατης γυναίκας η οποία με το χρόνο απέκτησε ειδικό συμβολισμό. Είχε τίτλο "Alabama Cotton Tenant Farmer Wife" (1936) κι έγινε η γυναίκα που μαχόταν για τη ζωή όπως η Αμερική για την ύπαρξή της.
Κι, ενώ, τα πορτρέτα του ήταν "λακωνικά" και στεγνά, οι άλλες φωτογραφίες του που απεικόνιζαν εργοστάσια, κουρεία, κτήματα, αγορές, δρόμους, εκκλησίες, αγροτόσπιτα, ερείπια εμπεριείχαν τεράστιες δόσης "ποίησης", πάθους και μαγικού ρεαλισμού. Ηταν πολιτικές φωτογραφίες.
Ο ίδιος δεν είχε σχέση με τις εικόνες του. Καταγόταν από μια καλή οικογένεια, ήταν μαθητής στην Phillips Academy είχε σπουδάσει γαλλική φιλολογία κι είχε κάνει ένα μικρό πέρασμα από την Σορβώνη.
Δεν ήταν, λοιπόν, πως την είχε ζήσει αυτήν την πλευρά της ζωής. Είναι που την αγάπησε τόσο ο φακός του.
Είναι λοιπόν σαφές πως τώρα που το ΜΟΜΑ επαναφέρει σε έκθεση κάποιες από εκείνες τις φωτογραφίες όλοι σπεύδουν να ξανακάνουν μια βουτιά στην Αμερική αλλοτινών εποχών. Διότι όπως έλεγε κι ο ίδιος "όταν φωτογραφίζω βγάζω τον εαυτό μου απ'έξω και αφήνω την εικόνα να μιλήσει".
Ο τίτλος της έκθεσης είναι εκείνος ο παλιός: "Walker Evans: American Photographs". Θα εκτίθενται στο ΜΟΜΑ ως το τέλος Ιανουαρίου 2014.
Ο δε, κατάλογος της έκθεσης που έχει μέχρι σήμερα κάνει αρκετές εκδόσεις είναι ένα σήμα σημείο αναφοράς σε χιλιάδες αμερικανικά σπίτια ακόμα και σήμερα.
*****
σχόλια