Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι

Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
0

 Δουλεύοντας σε τομείς όπως η εικαστική τέχνη, η μόδα, το animation και αλλού, ο άνθρωπος που είναι γνωστός ως «ο Warhol της Ιαπωνίας», ο διάσημος εικαστικός Τακάσι Μουρακάμι, αναγνωρίζεται για τις ζωντανές εικόνες και τους εμβληματικούς χαρακτήρες του, όπως το χαμογελαστό λουλούδι και ο Mr. DOB. Ο ιδιοφυής καλλιτέχνης παρουσιάζει στο The Broad, ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης στο Λος Άντζελες, την έκθεση με τίτλο «Takashi Murakami: Stepping on the Tail of a Rainbow».

Η έκθεση περιλαμβάνει 18 έργα που καλύπτουν όλη την καριέρα του. Υπάρχουν γλυπτά, πίνακες ζωγραφικής, ταπετσαρίες και καθηλωτικές εγκαταστάσεις. Οι οπαδοί του έργου του καλλιτέχνη θα αναγνωρίσουν την οπτική του γλώσσα και θα δουν πώς αυτή αναπτύσσεται και αλλάζει με την πάροδο των χρόνων, ενώ καταφέρνει να διατηρεί πάντα μια ξεχωριστή φωνή.

Στο ευρύ φάσμα μέσων που χρησιμοποιεί διακρίνεται για τη χρήση του χρώματος, την ενσωμάτωση μοτίβων από την ιαπωνική παραδοσιακή και λαϊκή κουλτούρα, τις επίπεδες/γυαλιστερές επιφάνειες και το περιεχόμενο που θα μπορούσε να περιγραφεί ταυτόχρονα ως χαριτωμένο, ψυχεδελικό ή σατιρικό. Μεταξύ των πιο γνωστών επαναλαμβανόμενων μοτίβων του είναι τα χαμογελαστά λουλούδια, ο κύριος DOB, τα μανιτάρια, τα κρανία, η βουδιστική εικονογραφία και τα σεξουαλικά συμπλέγματα της κουλτούρας otaku.

Ένα από τα πιο διάσημα έργα του Μουρακάμι, γνωστό ως «Hiropon», φέρνει στο φως τη σχέση του με την κουλτούρα των otaku. Το γλυπτό που δημιουργήθηκε το 2001 λέγεται ότι δείχνει την «κουλτούρα otaku και την παράξενη, σοκαριστική σεξουαλικότητά της σε πλήρη ισχύ».

Ο Μουρακάμι εξέφρασε από νωρίς την απογοήτευσή του για την έλλειψη μιας αξιόπιστης και βιώσιμης αγοράς τέχνης στη μεταπολεμική Ιαπωνία. Σε μεγάλο βαθμό για τον λόγο αυτό, διαμόρφωσε μια στρατηγική σύμφωνα με την οποία θα εδραιωνόταν πρώτα στον δυτικό κόσμο της τέχνης και στη συνέχεια θα προσπαθούσε να εδραιωθεί στην Ιαπωνία, δημιουργώντας ένα νέο είδος αγοράς τέχνης.

Αφού κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα στοιχεία της «υψηλής» τέχνης ήταν στην καλύτερη περίπτωση μπερδεμένα, άρχισε να εστιάζει στη «χαμηλή» κουλτούρα της Ιαπωνίας, ιδίως στα anime και τα manga, και στην ευρύτερη υποκουλτούρα των otaku. Το καλλιτεχνικό του ύφος και τα μοτίβα του (χαριτωμένοι/ενοχλητικοί χαρακτήρες τύπου anime που αποδίδονται με έντονα χρώματα, επίπεδες και ιδιαίτερα γυαλιστερές επιφάνειες, γλυπτά από φιγούρες anime σε φυσικό μέγεθος) προήλθαν από αυτήν τη στρατηγική.

Ο Μουρακάμι εξέφρασε από νωρίς την απογοήτευσή του για την έλλειψη μιας αξιόπιστης και βιώσιμης αγοράς τέχνης στη μεταπολεμική Ιαπωνία. Σε μεγάλο βαθμό για τον λόγο αυτό, διαμόρφωσε μια στρατηγική σύμφωνα με την οποία θα εδραιωνόταν πρώτα στον δυτικό κόσμο της τέχνης και στη συνέχεια θα προσπαθούσε να εδραιωθεί στην Ιαπωνία, δημιουργώντας ένα νέο είδος αγοράς τέχνης.

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Τόκιο. Από πολύ νωρίς ήταν θαυμαστής των anime και των manga (και ήλπιζε να εργαστεί στη βιομηχανία κινουμένων σχεδίων). Φοίτησε στο Πανεπιστήμιο Τεχνών του Τόκιο για να αποκτήσει τις δεξιότητες σχεδίασης που ήταν απαραίτητες για να γίνει animator, αλλά τελικά ειδικεύτηκε στη Nihonga, το «παραδοσιακό» στυλ της ιαπωνικής ζωγραφικής που ενσωματώνει παραδοσιακές ιαπωνικές καλλιτεχνικές συμβάσεις, τεχνικές και θέματα. Πήρε το μεταπτυχιακό του το 1988.

Δυσαρεστημένος με την κατάσταση της σύγχρονης τέχνης στην Ιαπωνία, άρχισε να δουλεύει στο πνεύμα της κοινωνικής κριτικής και της σάτιρας. Το περίφημο έργο του «My Lonesome Cowboy», ένα γλυπτό ενός γυμνού χαρακτήρα anime με ξανθά αγκαθωτά μαλλιά με ένα λάσο από σπέρμα να τον περιτριγυρίζει, πωλήθηκε για 15.100.000 δολάρια σε δημοπρασία του οίκου Sotheby's στη Νέα Υόρκη το 2008 και είναι το πιο ακριβό του έργο.

Με έμπνευση από την ιαπωνική κουλτούρα, άρχισε επίσης να αναπτύσσει το δικό του ποπ είδωλο, τον Mr. DOB, το οποίο αργότερα θα εξελισσόταν σε μια μορφή αυτοπροσωπογραφίας, το πρώτο από πολλά ατελείωτα μεταβαλλόμενα και επαναλαμβανόμενα μοτίβα που παρατηρούνται σε όλο του το έργο.

Η Ιαπωνία δεν υποδέχτηκε καλά τα έργα του και ο Μουρακάμι με μια υποτροφία στο Στούντιο PS1 στη Νέα Υόρκη εμπνεύστηκε από δυτικούς σύγχρονους καλλιτέχνες όπως ο Anselm Kiefer και ο Jeff Koons. Ίδρυσε ένα μικρό στούντιο, το οποίο, μαζί με το Hiropon Factory στην Ιαπωνία, αποτέλεσε τον πρόδρομο της εταιρείας του KaikaiKiki.

Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Takashi Murakami, 100 Arhats, 2013. Marciano Art Foundation Φωτο: © 2013 Takashi Murakami / Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved

Το 2000, δημοσίευσε τη θεωρία του «Superflat» στον κατάλογο της ομώνυμης ομαδικής έκθεσης που επιμελήθηκε για το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Λος Άντζελες. Η θεωρία υποστηρίζει ότι υπάρχει μια κληρονομιά επίπεδων, δισδιάστατων εικόνων από την ιστορία της ιαπωνικής τέχνης στα manga και τα anime.

Αυτό το στυλ διαφοροποιείται από τη δυτική προσέγγιση ως προς την έμφαση στην επιφάνεια και τη χρήση χρωματικών επιπέδων. Το Superflat λειτούργησε επίσης ως σχόλιο για τη μεταπολεμική ιαπωνική κοινωνία στην οποία, όπως υποστηρίζει ο Μουρακάμι, οι διαφορές στην κοινωνική τάξη και το λαϊκό γούστο έχουν «ισοπεδωθεί», παράγοντας μια κουλτούρα με ελάχιστη διάκριση μεταξύ «υψηλού» και «χαμηλού».

Η πρακτική του περιλαμβάνει την επανάχρηση στοιχείων που συνήθως θεωρούνται «χαμηλής» ή υποπολιτισμικής αξίας και την παρουσίασή τους στην αγορά της «υψηλής» τέχνης, ενώ παράλληλα τα παρουσιάζει ως εμπορεύματα, όπως βελούδινα παιχνίδια και μπλουζάκια, καθιστώντας τα διαθέσιμα σε πιο προσιτές τιμές.

Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Φωτο:© Takashi Murakami / Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved
Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Φωτο:© Takashi Murakami / Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved

Το 2002, μετά από πρόσκληση του σχεδιαστή Marc Jacobs, ξεκίνησε τη μακροχρόνια συνεργασία του με την εταιρεία μόδας Louis Vuitton. Επαναπροσδιόρισε το μονόγραμμα της εταιρείας και σημείωσε τεράστια εμπορική επιτυχία, πράγμα που τον έκανε διάσημο παγκοσμίως, ακόμα και στην πατρίδα του. Συνέχισε να συνεργάζεται με ποπ σταρ, σκηνοθετώντας βίντεο και ταινίες μικρού μήκους, δουλεύοντας συστηματικά για την αλλοίωση της εικόνας της τέχνης που την έβρισκε άκαμπτη και επιτηδευμένη.

Συνεργάστηκε με τον Κάνιε Γουεστ, την Κίρστεν Ντανστ, τον Φαρέλ και τον Βέρτζιλ Άμπλο και τον Μάρτιο του 2019 η Μπίλι Έιλις κυκλοφόρησε το ένα από τα δύο επίσημα μουσικά βίντεο για το «You should see me in a crown», σε δική του σκηνοθεσία και animation. Η συνεργασία του με τον Juice WRLD δεν μπόρεσε να ολοκληρωθεί, λόγω του αιφνίδιου θανάτου του νεαρού ράπερ.

Στη διάρκεια της πανδημίας, το 2020, η Supreme κυκλοφόρησε ένα Box Logo Tee με έργα τέχνης του Μουρακάμι και όλα τα έσοδα διατέθηκαν στη HELP USA, που στηρίζει τους νέους και τις οικογένειες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα έλλειψης στέγης κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.

Ανάμεσα στα έργα της έκθεσης είναι και ο ογκώδης πίνακας με τίτλο «In the Land of the Dead, Stepping on the Tail of a Rainbow». Είναι εμπνευσμένος από τους ζωγράφους του 18ου αιώνα Soga Shohaku και Ito Jakuchu και μιλάει για την πεποίθηση του Μουρακάμι ότι πρέπει να ενημερώνουμε το παρόν μας «προσεγγίζοντας νέες και εναλλακτικές αλήθειες στη δημιουργία εικόνων, μιμούμενοι υπάρχουσες μορφές ή στυλ».

Η επαυξημένη πραγματικότητα συμπληρώνει την έκθεση. Χρησιμοποιώντας το Instagram ενώ οι επισκέπτες βλέπουν τα έργα στην έκθεσή του και στο Broad γενικότερα, οι ψηφιακοί χαρακτήρες του θα εμφανίζονται και θα αναμειγνύουν την πραγματικότητα με έναν ψηφιακό κόσμο.

Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Takashi Murakami, Of Chinese Lions, Peonies, Skulls, And Fountains, 2011. The Broad Art Foundation Φωτο:© 2011 Takashi Murakami / Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved
Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Takashi Murakami, In the Land of the Dead, Stepping on the Tail of a Rainbow (detail), 2014. The Broad Art Foundation Φωτο: © 2014 Takashi Murakami / Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved
Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Takashi Murakami, Double Helix Within Dark Matter, 2014. Marciano Art Foundation Φωτο: © 2014 Takashi Murakami / Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved
Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Φωτο:© Takashi Murakami / Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved
Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Φωτο:© Takashi Murakami / Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved
Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Ο Τακάσι Μουρακάμι φωτογραφίζεται με φόντο έργα του. Φωτο: Michelle Groskopf
Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Φωτο:© Takashi Murakami / Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved
Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Σεξ, τραύματα και χαμογελαστά λουλούδια: Η τέχνη του Τακάσι Μουρακάμι Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.

Η έκθεση «Takashi Murakami: Stepping on the Tail of a Rainbow» θα διαρκέσει έως τις 25 Σεπτεμβρίου 2022.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Η δουλειά μας αφορά τη χαρά»: Τζέφ Κουνς και Tακάσι Μουρακάμι ζωγραφίζουν τα παιδικά νοσοκομεία

Πολιτισμός / «Η δουλειά μας αφορά τη χαρά»: Τζέφ Κουνς και Tακάσι Μουρακάμι ζωγραφίζουν σε παιδικά νοσοκομεία

Περισσότεροι από τριάντα εικαστικοί και ιδρύματα όπως αυτό του Κιθ Χάρινγκ και της Γιαγόι Κουσάμα έχουν συνεισφέρει με έργα, τοιχογραφίες και εγκαταστάσεις για να αλλάξει το περιβάλλον στο οποίο νοσηλεύονται παιδιά.
THE LIFO TEAM
Virgil Abloh: Ένας ιδιοφυής σχεδιαστής που άφησε σημαντικό αποτύπωμα στη μόδα

Απώλειες / Virgil Abloh: Ένας ιδιοφυής σχεδιαστής που άφησε σημαντικό αποτύπωμα στη μόδα

Ο ίδιος θεωρούσε τον εαυτό του κατασκευαστή. Και ήταν αλήθεια, κατασκεύαζε οράματα και ιδέες για τη μόδα και τη σύνδεσή της με την κοινωνία με τα πιο ακριβά και τα πιο προσιτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Bags: Inside Out»: Οι τάσεις, το πάθος και οι ιστορίες για τo απόλυτo φετίχ της μόδας

Εκθέσεις / «Bags: Inside Out»: 300 τσάντες που έγραψαν ιστορία

300 τσάντες αφηγούνται ένα μοναδικό ταξίδι στο μουσείο V&A του Λονδίνου. Από την τσάντα που χρησιμοποιήθηκε για να μεταφέρει την ασημένια μήτρα της Μεγάλης Σφραγίδας της Αγγλίας μέχρι την περίφημη πρώτη τσάντα Hermès Birkin.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ