Τα απειλητικά και μελαγχολικά παιδιά του Γιοσιτόμο Νάρα Facebook Twitter
Yoshitomo Nara, Knife behind Back, 2000.

Τα απειλητικά και μελαγχολικά παιδιά του Γιοσιτόμο Νάρα

0

Ο Γιοσιτόμο Νάρα, ένας από τους πιο διάσημους σύγχρονους Ιάπωνες καλλιτέχνες χρωστάει στα άλλοτε απειλητικά, άλλοτε μελαγχολικά κορίτσια των έργων του τη φήμη του με τα «κορίτσια με το μεγάλο κεφάλι» να είναι σήμερα τα πιο περιζήτητα έργα του. Τα κορίτσια καπνίζουν πάνω από μια επιγραφή που γράφει «Too young to die» ή κοιτάζουν απειλητικά κρατώντας κρυφά ένα μαχαίρι.

Γεννημένος το 1959 στο Χιροσάκι, μια πόλη γνωστή για την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της περιόδου Έντο και τα δέντρα κερασιάς, ήταν ο μικρότερος γιος μιας οικογένειας με τρια αγόρια που οι γονείς τους δούλευαν όλη μέρα και το νεαρότερο μέλος της οικογένειας περνούσε πολλές ώρες του χρόνου του διαβάζοντας ιαπωνικά κόμικς. Ο ίδιος λέει ότι μπορούσε να επικοινωνήσει καλύτερα με τα ζώα, που δε χρειαζόταν να υπάρχει προφορική επικοινωνία.

Ο Νάρα μετακόμισε στο Τόκιο στην εφηβεία του για να σπουδάσει τέχνη στο Πανεπιστήμιο Τεχνών Aichi, πριν φύγει από την Ιαπωνία για τη Γερμανία. Στο διάσημο Kunstakademie Ντίσελντορφ, όπου σπούδασε από το 1988 έως το 1993, ο Νάρα γοητεύτηκε από τον νεο-εξπρεσιονισμό και το πανκ ροκ. Και οι δύο αυτές κινήσεις θα διαμόρφωναν το καλλιτεχνικό του στυλ, αν και αρνείται ότι το πανκ ήταν η μόνη μουσική του επιρροή. Εγκαταστάθηκε στην Κολωνία το 1994, μια σημαντική στιγμή για τον καλλιτέχνη καθώς άρχισε να ενσωματώνει την ιαπωνική και δυτική λαϊκή κουλτούρα στο έργο του. Έκανε εξώφυλλα για το γυναικείο πανκ συγκρότημα Shonen Knife και τους Bloodthirsty Butchers.

Τα μικρά κορίτσια που άρχισε να ζωγραφίζει το 2001 έχουν χαρακτηριστικά προσώπου από τις παραδοσιακές λευκές μάσκες Otafuku και τις θεατρικές μάσκες Okame σε πόζες που εμπνεύστηκε από τα manga που διάβασε ως παιδί και από τις ιστορικές εκτυπώσεις ukiyo-e

Απομονωμένος στη Γερμανία ένιωσε να έχει αποσυνδεθεί με τη χώρα του κάτι που τον βοήθησε να ανακαλύψει τον εαυτό του.

Τα μικρά κορίτσια που άρχισε να ζωγραφίζει το 2001 έχουν χαρακτηριστικά προσώπου από τις παραδοσιακές λευκές μάσκες Otafuku και τις θεατρικές μάσκες Okame σε πόζες που εμπνεύστηκε από τα manga που διάβασε ως παιδί και από τις ιστορικές εκτυπώσεις ukiyo-e, ένα είδος ξυλογραφίας και ζωγραφικής που γνώρισε άνθηση τον 17ο εώς τον 20ο αιώνα στην Ιαπωνία.

Yoshitom.nara
Ο Γιοσιτόμο Νάρα

Ο Νάρα συνδέθηκε με μια πρωτοποριακή ομάδα Ιαπωνών καλλιτεχνών γνωστών ως Superflat, η οποία περιελάμβανε επίσης τους Τακάσι Μουρακάμι και Σίχο Αοσίμα.

Χρησιμοποίησαν φωτεινά χρώματα, και ιαπωνικά μοτίβα κινουμένων σχεδίων για να εξετάσουν την υπερκαταναλωτική κουλτούρα της χώρας τους.

Τα διάσημα μικρά παιδιά, είναι φαινομενικά αθώα, ενώ με μια πιο προσεκτική ματιά αποκαλύπτεται μια πιο σκοτεινή πλευρά σε αυτά τα αγόρια και κορίτσια, που κρατούν μαχαίρια, σταυρούς και φλεγόμενους πυρσούς, ή εμφανίζονται σαν βαμπίρ μέσα από καπνούς τσιγάρων. Τα μικρά παιδιά δεν είναι άγγελοι, ωστόσο η επιθετική τους στάση είναι ίσως μια απαραίτητη άμυνα. Όπως είπε κάποτε ο Νάρα για τη δουλειά του, «βλέπω τα παιδιά μεταξύ άλλων, μεγαλύτερων, κακών ανθρώπων γύρω τους, που κρατούν μεγαλύτερα μαχαίρια».

Οι τιμές του Νάρα έχουν απογειωθεί στην αγορά της τέχνης με τιμές που φτάνουν τα εκατομμύρια δολάρια.

Τα απειλητικά και μελαγχολικά παιδιά του Γιοσιτόμο Νάρα Facebook Twitter
Yoshitomo Nara, Frog Girl, 1998. © Yoshitomo Nara

Αυτό που τον επηρέασε περισσότερο σε επίπεδο καλλιτεχνικής δημιουργίας ήταν ο σεισμός και το τσουνάμι  της Φουκουσίμα, στα σύνορα της πόλης που μεγάλωσε, με τον ίδιο να σταματά να δουλεύει για πολύ καιρό. «Ολόκληρη η περιοχή μεταξύ μας και της Φουκουσίμα καταστράφηκε. Ολόκληρο το τοπίο το οποίο γνώριζα έχει καταστραφεί. Μερικοί που δεν έχουν σχέση με την περιοχή, μπορεί να επηρεαστούν ως καλλιτέχνες, αλλά στην περίπτωσή μου επηρεάστηκα πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, επειδή γνωρίζω ανθρώπους που χάθηκαν» είπε τότε.

Συνεχίζει να εργάζεται σε μια ποικιλία υλικών στο σπίτι του στο νομό Tochigi, αλλά προτιμά να διατηρεί χαμηλό προφίλ. Ισχυρίζεται ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποσπούν την προσοχή από τις καλλιτεχνικές του δραστηριότητες, αλλά παραδέχεται ότι η μουσική παίζει «εκκωφαντικά δυνατά» ενώ εργάζεται.

Σήμερα το MoCA στο Λος Άντζελες και το MoMA στη Νέα Υόρκη, στεγάζουν πλέον περισσότερα από 130 έργα του.

Το Λος Άντζελες φιλοξενεί αυτή την περίοδο στο LACMA, το πιο διάσημο μουσείο του μια μεγάλη έκθεση των έργων του.

Τα απειλητικά και μελαγχολικά παιδιά του Γιοσιτόμο Νάρα Facebook Twitter
Yoshitomo Nara, Smoking Girl, 2005. © Yoshitomo Nara
Τα απειλητικά και μελαγχολικά παιδιά του Γιοσιτόμο Νάρα Facebook Twitter
Yoshitomo Nara, "The Girl with the Knife in Her Hand", 1991, Vicki and Kent Logan, fractional and promised gift to the San Francisco Museum of Modern Art, © Yoshitomo Nara 1991
LIFO Τα απειλητικά και μελαγχολικά παιδιά του Γιοσιτόμο Νάρα Facebook Twitter
Yoshitomo Nara, Looking at you, 2007. © Yoshitomo Nara
Τα απειλητικά και μελαγχολικά παιδιά του Γιοσιτόμο Νάρα Facebook Twitter
Yoshitomo Nara, Peace of Mind, 2019, © Yoshitomo Nara 2019
Τα απειλητικά και μελαγχολικά παιδιά του Γιοσιτόμο Νάρα Facebook Twitter
Yoshitomo Nara, Ten Stars, 2014. © Yoshitomo Nara
Τα απειλητικά και μελαγχολικά παιδιά του Γιοσιτόμο Νάρα Facebook Twitter
Yoshitomo Nara is a leading artist of the Superflat movement. (Courtesy of Nara, Blum & Poe, and Pace Gallery)
Τα απειλητικά και μελαγχολικά παιδιά του Γιοσιτόμο Νάρα Facebook Twitter
Yoshitomo Nara, Life is Only One!, 2008. © Yoshitomo Nara
Τα απειλητικά και μελαγχολικά παιδιά του Γιοσιτόμο Νάρα Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης

YOSHITOMO NARA // Retrospective Highlights

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Εικαστικά / Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ είναι μοναδικός καλλιτέχνης γιατί συνδέει τη μαγεία του χειροποίητου, τη δεξιοτεχνία και την αισθητική που συναντούν τον πολιτικό λόγο, τη μνήμη, την αλήθεια και τη φιλοσοφική της διάσταση σε όλο το έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ