Στην Άνδρο για την αναδρομική έκθεση του Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Αυτοπροσωπογραφία», 2016. Λάδι σε καμβά, 18 x 13 εκ. Ιδιωτική Συλλογή

Στην Άνδρο για την αναδρομική έκθεση του Χρόνη Μπότσογλου 

0

Επίσκεψη στην Άνδρο για το ετήσιο ραντεβού του Ιδρύματος Βασίλης και Ελίζας Γουλανδρή με έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης ελληνικής παραστατικής (ρεαλιστικής) ζωγραφικής, τον Χρόνη Μπότσογλου (1941-2022). Έναν καλλιτέχνη, συγγραφέα και ποιητή, ο οποίος πορεύτηκε παράλληλα με την ιστορία της Ελλάδας του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Έχοντας αφιερώσει όλη του την ύπαρξη στην καθημερινή καλλιτεχνική δημιουργία, αποτελεί έναν από εκείνους τους ξεχωριστούς ανθρώπους των οποίων η τέχνη αντανακλά, εκτός από την όψη ενός τόπου, την ψυχογραφία ενός λαού σε σταθερή εξέλιξη. 

Μόλις έναν χρόνο μετά τον θάνατο του, η αναδρομική έκθεση που μόλις εγκαινιάστηκε στη νέα πτέρυγα του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης με τις ολόλευκες και απαστράπτουσες αίθουσες συγκεντρώνει περισσότερα από εκατό έργα του, τα οποία αναδεικνύουν το μέγεθος της παραγωγής αλλά και την ποικιλία των ενδιαφερόντων και ερεθισμάτων του ζωγράφου. Με κυρίαρχη την εμμονή του στον άνθρωπο και τις αλήθειες του, που μόνο η γενιά όλων όσοι έζησαν τη φτώχεια της προσφυγιάς (οι γονείς του εγκαταστάθηκαν στη Θεσσαλονίκη ερχόμενοι από τη Θράκη), τον πόλεμο (γεννήθηκε το 1941) και το άλλο μεγάλο τραύμα, τον Εμφύλιο (τα πρώτα του βιώματα, λόγω ενός εξόριστου θείου), διέθετε, με απολύτως αυθεντικά αισθήματα για τον αγώνα της επιβίωσης και της ζωής.

Μια εξαιρετική επιλογή που περιλαμβάνει σχέδια με μολύβι, παστέλ, ελαιογραφίες, ακουαρέλες, μπρούντζινα, ορειχάλκινα και γύψινα, τα οποία καλύπτουν την περίοδο από το 1953 έως το 2018, εξήντα πέντε χρόνια μιας εξαιρετικά γόνιμης καλλιτεχνικής διαδρομής.

Ο τίτλος της έκθεσης, «Η αδιάλλακτη ειλικρίνεια της ενσυναίσθησης», όχι μόνο τιμά τη μνήμη του αλλά αποδίδει με ακρίβεια την προσωπικότητα και τη στάση του απέναντι σε γονείς, συγγενείς, σύζυγο, παιδιά, φίλους, συνοδοιπόρους, συναδέλφους, ζώντες και μη «δασκάλους» της τέχνης του. Από τα πρώτα του σκαριφήματα, όπως ένα σχέδιο με μολύβι όπου αποτύπωσε το φτωχικό προσφυγικό σπίτι του γύρω στα 15 του, μαθητής ακόμα του Πειραματικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, μέχρι τα πλέον ώριμα έργα του λίγο πριν από το τέλος, η παρουσίαση όλων των φάσεων του σημαντικού καλλιτέχνη προσφέρει μια πληρέστατη καταγραφή της εξελικτικής δύναμης της δημιουργικότητάς του.

Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Αντίο, ατελιέ», 2001. Λάδι σε καμβά, 200 x 180 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Μια εξαιρετική επιλογή που περιλαμβάνει σχέδια με μολύβι, παστέλ, ελαιογραφίες, ακουαρέλες, μπρούντζινα, ορειχάλκινα και γύψινα, τα οποία καλύπτουν την περίοδο από το 1953 έως το 2018, εξήντα πέντε χρόνια μιας εξαιρετικά γόνιμης καλλιτεχνικής διαδρομής, πάντα με επίκεντρο τον άνθρωπο. Δεκάδες είναι οι αυτοπροσωπογραφίες και τα πορτρέτα των γονιών του, συχνά με έναυσμα τη φωτογραφία –από τους πρώτους ζωγράφους που εμπιστεύτηκαν το μέσο–, όπως ο εμβληματικός «Συνταξιούχος», μια σύνθεση εικόνων από τη ζωή του πατέρα του, της αγαπημένης του συζύγου Ελένης, αλλά και φίλων και συνεργατών.

Στον πρώτο όροφο του μουσείου, τον μόνο χώρο που λούζεται από το φυσικό φως του νησιού και έχει θέα στη θάλασσα και στα βουνά του, εκτίθενται τα καταπληκτικά τοπία του, μια εκπληκτική γκάμα έργων που παραπέμπουν στον «μεγάλο» δάσκαλο Σεζάν, η ζωγραφική του οποίου και οι ιδέες αποτέλεσαν για χρόνια τη μεγάλη επιρροή του Μπότσογλου.

Αντιθέτως, στα δύο υπόγεια του μεγάρου ξεδιπλώνονται όλα εκείνα τα έργα που άλλοτε μπορεί να ξεκίνησαν ως τολμηροί πειραματισμοί και άλλοτε ως έργα μεγάλης αυτοκυριαρχίας του προσωπικού και αναγνωρίσιμου συντακτικού του εικαστικού, στο σύνολό τους όμως αποκαλύπτουν έναν καλλιτέχνη παθιασμένο, παραγωγικότατο και ευφάνταστο, αντάξιο μιας γενιάς που πίστεψε σε μια νέα Ελλάδα, περισσότερο ανθρώπινη και αυθεντική. Σε μία από τις λεζάντες διαβάζουμε τα λόγια του: «Δουλεύεις κολλημένος σε διάφορα σημεία και καμία λύση δεν σε ευχαριστεί, γιατί δεν εκφράζει εκείνο που σε βασανίζει και ζητάς να πάρει μορφή». 

Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Το τρίπτυχο του κίτρινου κύκλου», 1990. Λάδι σε καμβά, 200 x 180 εκ. έκαστο. Συλλογή Μουσείου Φρυσίρα

Έχοντας φοιτήσει καταρχάς στην ΑΣΚΤ και αργότερα στο Παρίσι και έχοντας δει τους μεγάλους ζωγράφους της ευρωπαϊκής ζωγραφικής, δεν σταμάτησε να τον απασχολεί η τέχνη του και να παιδεύεται καθημερινά να πετύχει όλα όσα οραματιζόταν, όλα όσα ήθελε να αποδώσει μέσα από τη δική του αντίληψη της πραγματικότητας. Τα «εικαστικά κεφάλαια» της πορείας του και της τέχνης του αποδίδονται μέσα στη μεγαλειώδη αυτή έκθεση με σεβασμό και μεθοδικότητα, προσφέροντας οπτική απόλαυση ακόμα και στον ανύποπτο επισκέπτη. Γιατί αυτό είναι αποτέλεσμα της «ειλικρίνειας» για την οποία αγωνιζόταν μια ολόκληρη ζωή, τόσο στην καθημερινότητα, μέσω της ενσυναίσθησης, όσο και στις επαγγελματικές του σχέσεις.

Περιηγούμαστε στα έργα του 1972, στις μεγαλουπόλεις, π.χ. σε εικόνες από το μετρό του Παρισιού και του Λονδίνου (τότε, λόγω της δικτατορίας, ζούσε εκτός Ελλάδας), σε εικόνες που με τόση αγάπη ξεπήδησαν μέσα από τη δεκαετή παρουσία του σε ένα παλιό και παροπλισμένο ελαιοτριβείο στο Πετρί της Λέσβου, όπου έζησε σαν ασκητής από το 1978, στο χωριό της γυναίκας του Ελένης, σε απεικονίσεις του ατελιέ του στην Αθήνα που έπρεπε να εγκαταλείψει μετά τον σεισμό του 1999, αλλά αρνούνταν, συνεχίζοντας να δίνει το «παρών» καθημερινά («Αντίο, Ατελιέ»), στα ερωτικά του, σε ώριμη ηλικία πια, μετά το 1986, που εξέπληξαν τους πάντες και ο ίδιος, με το ιδιότυπο χιούμορ του, ομολογούσε ότι ήταν σχεδόν πορνογραφικά (συχνά ποζάρει και ο ίδιος γυμνός), στα δύο εκπληκτικά γλυπτά του (η μητέρα του σε προχωρημένη ηλικία) που αναδεικνύουν την επιδεξιότητά του και σε αυτόν τον τομέα. Αλλά, πάνω απ' όλα, βλέπουμε τη σχέση του με την ηλικιωμένη μητέρα του, που για 25 χρόνια ζούσε στη δίνη του Αλτσχάιμερ και που εκείνος δεν εγκατέλειψε ποτέ, κάτι που φυσικά επηρέασε και την κοσμοθεωρία του. Πολιτικοποιημένος από νωρίς, ήταν, μαζί με τη γυναίκα του, στους κόλπους του ΕΚΚΕ για ένα διάστημα. 

Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Ένα από τα δύο εκπληκτικά του γλυπτά που τον αναδεικνύουν σημαντικό και σε αυτόν τον τομέα.

Κι αν μέχρι ενός σημείου η έκθεση αποκαλύπτει έναν ταπεινό καλλιτέχνη, περνώντας στην προσωπική Νέκυια του καλλιτέχνη (εμπνευσμένη από τη ραψωδία λ της «Οδύσσειας»), αναγνωρίζεις έναν υπερβατικό ζωγράφο που έβαλε στόχο ζωής ένα επικών διαστάσεων κύκλο τον οποίο ολοκλήρωσε με βαθιά πίστη στον άνθρωπο και βεβαιότητα στην τέχνη του. Είκοσι έξι μεγάλου μεγέθους έργα με πρώτο τον ίδιο ως Νεκρομάντη και όλους τους αγαπημένους του που έφυγαν (από τη μητέρα και τον πατέρα του μέχρι συναδέλφους και φίλους, όπως η λαογράφος Άλκη Νέστορος, ο Νίκος Παραλής και ο Λευτέρης Κανάκης ως «Ψαράς της Σαντορίνης» κ.ά.) με μεικτή τεχνική. Στις νεανικές φιγούρες όσων απεικονίζει αντιπαραβάλλει τους ίδιους σε προχωρημένη ηλικία ή με την ιδιότητα που εκείνος τους αποδίδει. Ένας κύκλος έργων που έπρεπε να αγοραστεί ολόκληρος, σαν να είναι ενιαίος· πράγματι αγοράστηκε και παρουσιάστηκε πρώτη φορά από τον συλλέκτη Σωτήρη Φέλιο στην αίθουσα 16 Φωκίωνος Νέγρη. Στην έκθεση παρουσιάζονται και τα 13 πορτρέτα.  

Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Μια προσωπική Νέκυια αρ. 15», 1993-2000. Λαδοπαστέλ, σκόνες αγιογραφίας και ξηρό παστέλ σε χαρτί επικολλημένο σε καμβά, 152.5 × 105 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου – Ίδρυμα «Η άλλη … Αρκαδία
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Μια προσωπική Νέκυια αρ. 26: Τειρεσίας», 1993-2000. Λαδοπαστέλ, σκόνες αγιογραφίας και ξηρό παστέλ σε χαρτί επικολλημένο σε μουσαμά, 200 x 150 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου – Ίδρυμα «Η άλλη … Αρκαδία»

Η έκθεση ολοκληρώνεται με ένα κεφάλαιο που αποδεικνύει τη μεγάλη γενναιοδωρία του Μπότσογλου. Μια σειρά έργων με τίτλο «Αναφορές», με όσους θεωρεί μεγάλους δασκάλους και επιρροές του, από τον Γιαννούλη Χαλεπά και τον Γιώργο Μπουζιάνη μέχρι τον Βίνσεντ βαν Γκογκ, τον Φράνσις Μπέικον, τον Τζιακομέτι, τον Σεζάν και τον Χαΐμ Σουτίν. Και πού εστιάζουν όλα αυτά τα πορτρέτα; Στα χέρια, στα μαγικά εργαλεία όλων αυτών των σπουδαίων ζωγράφων. Έτσι, με τον χρωστήρα του ο Χρόνης Μπότσογλου, με την ανθρωποκεντρική οπτική και την αδιαμφισβήτητη ελληνοκεντρικότητά του χάρισε στην ελληνική τέχνη μια σημαντική παρακαταθήκη. Μια επίσκεψη στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στην Άνδρο αποδεικνύει την απέραντη και πολύτιμη συμβολή του. 

Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Γυναίκα στον χώρο του λιοτριβιού», 1983. Λάδι σε καμβά, 180 x 200 εκ. Συλλογή Αθηνάς Αϊδίνη
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Γυναίκα και άνδρας σε κόκκινο χώρο», 1984. Λάδι σε καμβά, 180 x 200 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Απέναντι του βουνού (3η απόπειρα)», 2008. Λάδι σε καμβά, 70 x 100 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Έγκυος», 1972. Τέμπερα σε χαρτί, 100 x 73 εκ. Ιδιωτική Συλλογή.
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Ο συνταξιούχος (δίπτυχο)», 1974. Λάδι σε καμβά, 82 x 110 εκ. Ιδιωτική Συλλογή
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Μετρό-τούνελ (δίπτυχο)», 1971. Ακρυλικό σε χαρτί, 70 x 100 εκ. Συλλογή Ιωάννη Γιώτη
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Ο ασβεστάς», 1991. Μεικτή τεχνική και ασβέστης, 70 x 50 εκ. Συλλογή Ίριδας Κρητικού
Στην Άνδρο για τον Χρόνη Μπότσογλου  Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Αυτοπροσωπογραφία», 2016. Λάδι σε καμβά, 18 x 13 εκ. Ιδιωτική Συλλογή

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Άνδρος
Επιμέλεια έκθεσης: Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau 
Σχεδιασμός έκθεσης: Παρασκευή Γερολυμάτου, Ανδρέας Γεωργιάδης
Έως 1/10
Τετ-Κυρ. 11:00-15:00 & 18:00-21:00, Δευ. 11:00-15:00, Τρ. κλειστά




 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ