«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση

«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
0

«Το διαρκώς εξελισσόμενο εικαστικό τοπίο της Αθήνας με τους αναρίθμητους αυτοδιαχειριζόμενους χώρους καλλιτεχνών, τις διατομεακές συνεργασίες και εκδηλώσεις και την ασίγαστη ενέργεια, που έχει προσελκύσει πολλούς μη Έλληνες καλλιτέχνες να εγκατασταθούν εδώ» είναι η αφορμή για τον τίτλο της έκθεσης «Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές», σε επιμέλεια των Margot Norton και Natalie Bell.

Την οργάνωσή της έχει αναλάβει το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και το New Museum της Νέας Υόρκης σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη. Με περισσότερους από τριάντα δημιουργούς κάθε ηλικίας και εθνικότητας, η έκθεση παρουσιάζει το πορτρέτο μιας πόλης της οποίας ο δυναμισμός συνεχίζει να ξεδιπλώνεται, καθώς οι καλλιτέχνες αναζητούν νέα μοντέλα δημιουργίας και ανταλλαγής.

Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από τη ρήση του Ηράκλειτου «ποταμώ γαρ ουκ έστιν εμβήναι δις τω αυτώ» που σημαίνει ότι δεν μπορεί να μπει κανείς δύο φορές στον ίδιο ποταμό.


Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από τη ρήση του Ηράκλειτου «ποταμώ γαρ ουκ έστιν εμβήναι δις τω αυτώ» που σημαίνει ότι δεν μπορεί να μπει κανείς δύο φορές στον ίδιο ποταμό. Η ροή του ποταμού αποτελεί καλό παράδειγμα για τη διαρκή μεταμόρφωση που υφίσταται η εικαστική σκηνή της Αθήνας σήμερα και την αδυναμία να τη συλλάβει κανείς πλήρως σε μια δεδομένη στιγμή.


Συμμετέχουν οι εικαστικοί: Αμαλία Βεκρή, Νικόλας Βεντουράκης, Βαγγέλης Βλάχος, Ειρήνη Βουρλούμη, Εύα Γιαννακοπούλου, Αναστασία Δούκα, Neritan Zinxhiria, Delia Gonzalez, Λάκης & Άρης Ιωνάς/The Callas, Διονύσης Καβαλλιεράτος, Εύη Καλογηροπούλου, Κατερίνα Κομιανού, Navine G. Khan-Dossos, Παναγιώτης Λουκάς, Πέτρος Μώρης, Ραλλού Παναγιώτου, Βασίλης Παπαγεωργίου, Άγγελος Παπαδημητρίου, Ρένα Παπασπύρου, Ευτύχης Πατσουράκης, Αναστασία Παύλου, Γιώργος Πρίνος, Κώστας Σαχπάζης, Βαλίνια Σβορώνου, Εύα Στεφανή, Σωκράτης Σωκράτους, Αλέξανδρος Τζάννης, Ίρις Τουλιάτου, Δημήτρης Τσουανάτος, Παύλος Φυσάκης, Ελένη Χριστοδούλου.

 

«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Σωκράτης Σωκράτους, Stolen Goods, 2009–15. Χρυσός, χαλκός, μπρούντζος και ασήμι, μεταβλητές διαστάσεις. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Delia Gonzalez, The Osiris Gate I & II, 2017. Γυψοσανίδα, 145 x 320 x 57 cm. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτο: Amedeo Benestante
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Πέτρος Μώρης, Idle Tunnel, 2018. Προβοή βίντεο υψηλής ευκρίνειας, αθηναϊκές σχιστολιθικές πλάκες, τσιμέντο, μεταλλικό χρώμα σπρέυ, μεταβλητές διαστάσεις. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. Φωτο © Nicolas Joubard/Le Lieu unique
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Παναγιώτης Λουκάς, Perception vs Persuasion, 2017. Λάδι σε καμβά, 200 x 170 cm. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη. Φωτο: Κοσμάς Σταθόπουλος
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Εύα Στεφανή, Manuscript, 2017 (still).
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Λάκης & Άρης Ιωνάς / The Callas, Dance Me To The End, 2010. Κέντημα και περφόρμανς από The Callasettes; κέντημα: 80 x 30 cm. Ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Διονύσης Καβαλλιεράτος, Philosophers forming a human pyramid, 2014. Εφυαλωμένο κεραμικό, μπρούντζος, χαλκός, 120 x 160 x 40 cm. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη. Φωτο: Boris Kirpotin, Αθήνα
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Άγγελος Παπαδημητρίου, Farewell Art, 1991–92. Σίδηρος, λάδι, ακρυλικό χρώμα και καμβάς, 210 x 170 cm. Ευγενική παραχώρηση Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου. Φωτο: Νίκος Μάρκου
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Αναστασία Παύλου, Strawberry Cake, 2019. Ακρυλικό, ακρυλική κόλλα, μολύβι, κολάζ, και γύψος σε καμβά, 180 x 200 cm. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Βαλίνια Σβορώνου, Therapist office, 2018. High Tide Planetary Pull Απόσπασμα από βιβλίο κόμικς, μεταβλητές διαστάσεις. Courtesy the artist. Photo: Felix Potzch
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Λάκης & Άρης Ιωνάς / The Callas, The Go Go Boots, 2008. Ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών. Φωτο: Άγγελος Καλτσης

Info

Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο οδού Πειραιώς, Πειραιώς 138.

Από 21/6 έως 22/9

Ώρες λειτουργίας: Πέμ.-Κυρ. 10:00-18:00, Παρ.-Σάβ. 10:00-22:00,

κλειστό Δευτ.-Τετ. & τον Αύγουστο,

Εισ.: 4-8 ευρώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ