Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής

Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter
Εκτός από την ηλεκτρική μηχανή, τα εξαιρετικά, πρωτοποριακά του έργα και την καλή φήμη την οποία προσέδωσε στο επάγγελμά του, αρκετοί πιστεύουν ότι ο Macdonald ήταν εκείνος που πρόσθεσε στην χρωματική παλέτα των τατουάζ τα μπλε και τα πράσινα χρώματα.
0

 

Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter

 

Στις 25 Ιουνίου 1860, γεννήθηκε ο Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής. Για πολλούς ο Macdonald, εκτός από πρωτοπόρος, είναι και ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες στην ιστορία της δερματοστιξίας. Λέγεται ότι για πρώτη φορά ήρθε σε επαφή με τα τατουάζ τη δεκαετία του 1880, όταν ήταν στον Βρετανικό Στρατό. Φεύγοντας από το στρατό και όντας ήδη καλλιτέχνης, δεν δυσκολεύτηκε να πιάσει στα χέρια του τις βελόνες για τατουάζ. Στην αρχή χρησιμοποίησε χειροκίνητα εργαλεία και το 1894 εφηύρε μια ηλεκτρική μηχανή, για την οποία πήρε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας με τον αριθμό 3035, αν και μάλλον είχε πολλά κινητά μέρη για να θεωρηθεί πρακτική. Σύμφωνα με άρθρο του Gambier Bolton το 1897 στο περιοδικό Strand Magazine «για τη σκίαση ή τη βαριά δουλειά ο Macdonald χρησιμοποιούσε ακόμα ιαπωνικά εργαλεία, λαβές ελεφαντόδοντου και τα σχετικά».

Ο καλλιτέχνης ξεκίνησε με μικρές, διακοσμητικές εικόνες και γρήγορα προχώρησε σε μεγάλης κλίμακας έργα τέχνης. Ανάμεσά τους συναντάμε ιαπωνικούς δράκους, αντίγραφα ζωγραφικών έργων από καλλιτέχνες όπως ο William-Adolphe Bouguereau και απεικονίσεις της άγριας φύσης του Archibald Thorburn. Ενδεικτικό της μεγάλης του τέχνης είναι ότι ένας από τους πελάτες του είχε «χτυπήσει» στο σώμα του ολόκληρο τοπίο του John Constable!

Μετά το ταξίδι του Άγγλου εξερευνητή και θαλασσοπόρου Τζέιμς Κουκ στον Νότιο Ειρηνικό, όπου το πλήρωμά του ήρθε σε επαφή με την πολυνησιακή κουλτούρα του μελανιού, τα τατουάζ άρχισαν να διαδίδονται με μεγάλη ταχύτητα. Όσοι όμως ήθελαν να αποκτήσουν το δικό τους, από βασιλιάδες και μαχαραγιάδες μέχρι λιμενεργάτες, έπρεπε να πάνε στο επαγγελματικό στούντιο που άνοιξε το 1889 -μετά από το πρώτο του στο Aldershot- ο Sutherland Macdonald, στην οδό 76 Jermyn στο Λονδίνο, πάνω από ένα τουρκικό χαμάμ. Όταν κυκλοφόρησε το 1894, ο Κατάλογος των Ταχυδρομείων -ο αντίστοιχος Χρυσός Οδηγός της εποχής-, για να τον καταχωρήσει έπρεπε να προσθέσει μια νέα επαγγελματική κατηγορία στις σελίδες του, στην οποία για τα επόμενα τέσσερα χρόνια συναντάμε μόνο τον Macdonald: η λέξη που «γεννήθηκε» για να περιγράψει το επάγγελμά του είναι tattooist, ένας συνδυασμός των tattoo και artist.

Αφού ξεκίνησε κάνοντας τατουάζ, λόγω των γνωριμιών που είχε, σε αρκετούς νεαρούς αξιωματικούς, ο Macdonald άρχισε να αποκτά όλο και περισσότερους πελάτες, με πολλές διασημότητες και αριστοκράτες να συγκαταλέγονται ανάμεσά τους. Οι πλέον επιφανείς λέγεται ότι ήταν μερικοί από τους γιους της Βασίλισσας Βικτωρίας, καθώς και οι βασιλιάδες της Νορβηγίας και της Δανίας.  Η δερματοστιξία έγινε ακόμα πιο δημοφιλής, όταν ο βασιλιάς της Βρετανίας Εδουάρδος Ζ’ και ο γιος του Γεώργιος Ε’ απέκτησαν τατουάζ με την Ιερουσαλήμ και την Ιαπωνία, αντίστοιχα –η ευρωπαϊκή ελίτ έσπευσε να ακολουθήσει το παράδειγμά τους. Ο Macdonald, μάλιστα, ισχυρίστηκε ότι είχε κάνει τατουάζ στον Γεώργιο Ε’ αλλά πιθανότατα κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter
Sutherland Macdonald, ο πρώτος Βρετανός tattoo artist της Βικτωριανής εποχής Facebook Twitter

Ο καλλιτέχνης ξεκίνησε με μικρές, διακοσμητικές εικόνες και γρήγορα προχώρησε σε μεγάλης κλίμακας έργα τέχνης. Ανάμεσά τους συναντάμε ιαπωνικούς δράκους, αντίγραφα ζωγραφικών έργων από καλλιτέχνες όπως ο William-Adolphe Bouguereau και απεικονίσεις της άγριας φύσης του Archibald Thorburn. Ενδεικτικό της μεγάλης του τέχνης είναι ότι ένας από τους πελάτες του είχε «χτυπήσει» στο σώμα του ολόκληρο τοπίο του John Constable! Οι φωτογραφίες που έχουν σωθεί με τα τατουάζ του και θα παρουσιάζονται μέχρι τις 7 Ιανουαρίου 2018 στην έκθεση «Tattoo: British Tattoo Art Revealed», στο Εθνικό Ναυτικό Μουσείο της Κορνουάλης, είναι πραγματικά εντυπωσιακές. Εκτός από την ηλεκτρική μηχανή, τα εξαιρετικά, πρωτοποριακά του έργα και την καλή φήμη την οποία προσέδωσε στο επάγγελμά του, αρκετοί πιστεύουν ότι ο Macdonald ήταν εκείνος που πρόσθεσε στην χρωματική παλέτα των τατουάζ τα μπλε και τα πράσινα χρώματα.

Γράφει ο tattoo artist George Burchett στο βιβλίο του «Memoirs of a Tattooist» που κυκλοφόρησε το 1953: «Για σχεδόν σαράντα χρόνια, εστεμμένα κεφάλια και διάσημοι άνθρωποι ανέβαιναν τη στενή σκάλα στην οδό Jermyn για να επισκεφτούν τον Macdonald και να φύγουν φέροντας πάνω τους μερικά από τα πιο θαυμάσια στολίδια που έχουν εναποτεθεί ποτέ στο ανθρώπινο δέρμα. Ο Sutherland Macdonald, ο οποίος ήταν ευφραδής, ευφυής και ευγενικός, έκανε φίλους τους πελάτες του, που τον αντιμετώπιζαν ως ισότιμο». 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ