Ο Θεόδωρος Κονταξής είναι αρχιτέκτονας και designer και ασχολείται με διάφορα πρότζεκτ στον χώρο του design. Τελευταία ξεκίνησε ένα νέο εγχείρημα. Χρησιμοποιεί την τεχνική woodcuts (χαρακτική σε ξύλινες επιφάνειες), wallcuts (τοιχο-χαρακτική) και doorcuts (χαρακτική σε πόρτες) και δημιουργεί πολύ ιδιαίτερα έργα. Τα έργα έχουν έναν urban χαρακτήρα και συνδυάζουν το εικαστικό στοιχείο ιδανικά με το διακοσμητικό, αυτό δεν είναι τυχαίο γιατί στα «νιάτα» του ασχολήθηκε με το graffiti και τελικά σπούδασε αρχιτεκτονική στην Αγγλία. Το πρότζεκτ ονομάζεται «Cuts» και το ξεκίνησε τυχαία, όταν σε μια στιγμή βαρεμάρας πήρε ένα κυνηγετικό μαχαίρι και ξεκίνησε να χαράσσει το γραφείο του. «Αν και η αρχιτεκτονική είναι μια μορφή τέχνης που βασίζεται πολύ σε νόμους και κανόνες και ίσως αυτός είναι ένας λόγος που άρχισα στον ελεύθερο μου χρόνο να ασχολούμαι με κάτι που θα μου έδινε περισσότερη ελευθερία. Τόσο η αρχιτεκτονική όσο και τα δέκα χρόνια που τελικά έζησα στην Αγγλία με έχουν επηρεάσει δημιουργικά. Πρώτα από όλα είμαι αρχιτέκτονας αλλά μου αρέσει να πειραματίζομαι σε πολλούς τομείς του design, και κάπως έτσι ξεκίνησε και η ενασχόληση μου με τη γραφιστική και την τέχνη».
— Η τεχνική που χρησιμοποιείς είναι πολύ ιδιαίτερη, μίλησε μου για αυτή;
Η βασική λογική είναι η αφαίρεση. Ξεκινάω από μια επιφάνεια, αφαιρώ το υλικό και σιγά-σιγά και αποκαλύπτεται αυτό που κρύβεται από κάτω και δημιουργείται το σχέδιο. Η τεχνική μου έχει εξελιχθεί με τον καιρό όπως και τα εργαλεία που χρησιμοποιώ. Στα woodcuts συνήθως χρησιμοποιώ σαν βασικό εργαλείο χειρουργικό νυστέρι αλλά τελευταία δοκιμάζω και άλλα που μου δίνουν περισσότερες δυνατότητες.
Το πρότζεκτ ονομάζεται «Cuts» και το ξεκίνησε τυχαία, όταν σε μια στιγμή βαρεμάρας πήρε ένα κυνηγετικό μαχαίρι και ξεκίνησε να χαράσσει το γραφείο του.
— Είναι δύσκολο; Πόσο καιρό σου παίρνει να τελειώσεις ένα έργο σου;
Το δύσκολο είναι πάντα ότι δεν υπάρχει περιθώριο λάθους. Από τη στιγμή που θα ξυστεί ένα σημείο δεν έχει επιστροφή. Το πόσο καιρό θα πάρει ένα έργο εξαρτάται από το σχέδιο και τη διάσταση αλλά και την τεχνική. Κάποια έργα έχουν πάρει μήνες και κάποια άλλα μερικές μέρες. Σίγουρα πάντως θέλει υπομονή.
— Γιατί έχεις επιλέξει το συγκεκριμένο υλικό;
Η αλήθεια είναι ότι δεν το επέλεξα, όπως είπα και πριν ξεκίνησα τυχαία στην επιφάνεια του γραφείου μου, αλλά είδα ότι με βολεύει οπότε για αρκετό καιρό συνέχισα να παίρνω τους 'καμβάδες' μου από το ΙΚΕΑ. Πλέον, δοκιμάζω σε διαφορετικές επιφάνειες και υλικά που έχουν άλλες ιδιαιτερότητες και δυνατότητες (πόρτες, τοίχους κλπ).
— Πώς επιλέγεις τι θα χαράξεις;
Συνήθως είναι ιδέες που έρχονται σε άσχετες στιγμές. Είναι γνωστό ότι η έμπνευση έρχεται από παντού. Αυτό που μου αρέσει να κάνω είναι η έρευνα γύρω από το κάθε θέμα για να συλλέξω τις πληροφορίες και να καταλάβω καλύτερα το 'αντικείμενο' πριν σχεδιάσω κάτι.
— Χαράσσεις πρόσωπα πολύ γνωστά και αναγνωρίσιμα- γιατί;
Στην αρχή ήταν πιο πολύ πρόκληση να δω αν μπορώ να αποδώσω σωστά ένα πορτραίτο και την ιδιαιτερότητα της έκφρασης του καθενός και μέσα από αυτό προέκυψε μια σειρά διάσημων, που μετά με οδήγησε σε ακόμα περισσότερα. Είναι άνθρωποι των οποίων το έργο θαυμάζω, ή που με κάποιον τρόπο με έχουν επηρεάσει τόσο ώστε να τους αφιερώσω ένα έργο. Όταν φτιάχνω το ποτρτέτο τυυς το πορτρέτο τους ή έργο αναφοράς σε αυτούς νιώθω ότι με κάποιον τρόπο το απευθύνω στους ίδιους αλλά και σε όσους μπορούν να συνδεθούν μαζί τους με ένα παρόμοιο τρόπο. Γενικά τα έργα μου στα έργα μου ασχολούμαι με θέματα που με κινούν να τα αποδώσω με τη δική μου αισθητική. Είναι κάποια έργα που «κρύβω» μέσα τους κάτι δικό μου και είναι άλλα που είναι περισσότερο εικονογράφηση ή πειραματισμός διαφόρων ιδεών. Σε κάθε περίπτωση είναι ένας τρόπος έκφρασης ιδεών και συναισθημάτων.
— Σε ποιους απευθύνονται τα έργα σου;
Δεν νομίζω ότι απευθύνονται σε κάποιο συγκεκριμένο κοινό. Ξεκίνησα να το κάνω όλο αυτό τυχαία και το γεγονός ότι αυτά που μου αρέσει να φτιάχνω μπορεί να αρέσουν και σε κάποιους άλλους, για εμένα είναι αρκετό.
— Πώς επιβιώνει ένα καλλιτέχνης στην Ελλάδα τώρα; Ζεις από την τέχνη σου;
Οι συνθήκες σίγουρα δεν βοηθάνε όπως όμως ισχύει για όλα τα επαγγέλματα. Είναι ενδιαφέρον όμως ότι σε αυτή την περίοδο ο κόσμος στρέφεται όλο και περισσότερο στη τέχνη και το χειροποίητο και έτσι δημιουργούνται διάφορες δυνατότητες.
— Θα έφευγες στο εξωτερικό και γιατί;
Όπως πολλοί από μας αυτή την περίοδο προφανώς έχω σκεφτεί να φύγω. Από την άλλη μου αρέσει να ζω εδώ και με το internet υπάρχουν πλέον δυνατότητες συνεργασίας με το εξωτερικό ενώ ζεις εδώ. Θα έφευγα για κάτι καλύτερο αλλά όχι σε οικονομικό επίπεδο. Θα έφευγα να πάω κάπου που θα ένιωθα περισσότερο σπίτι μου από ότι εδώ. Όταν το βρω αυτό το μέρος ίσως πάω, θα δούμε. Για μένα ιδανικό θα ήταν να συνεχίσω να κάνω αυτό που μου αρέσει, ίσως σε καλύτερες συνθήκες και να πραγματοποιήσω σύντομα κάποια project που έχω στο μυαλό μου και ιδιαίτερα έργα σε μεγαλύτερη κλίμακα.
σχόλια