Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
0

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Έλβις Πρίσλεϊ
 

Αν πέσεις πάνω σε ένα μυστήριο προφίλ στο facebook που φέρει το όνομα Anima Theca, εντυπωσιάζεσαι από τις φωτογραφίες που απεικονίζουν κατασκευάσματα σαν κουτιά-χριστουγεννιάτικες φάτνες για διάσημους μακαρίτες. Σε αυτά, celebrities που έχουν αφήσει εποχή στον χώρο τους αποκτούν ιδιότυπα εικονοστάσια με το απαραίτητο κιτς στοιχείο να πρωταγωνιστεί.

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Λιζ Τέιλορ

Αναζητήσαμε τον ηθικό αυτουργό αυτής της έξυπνης ιδέας και ήρθαμε σε επαφή με τον αρχιτέκτονα Θόδωρο Μπρουσκομάτη. "Σπούδασα Αρχιτεκτονική, όχι τόσο απο επιλογή αλλά επειδή ήταν πιο ανώδυνο απ´το να "γίνω" καλλιτέχνης. Εργάστηκα για πολλά χρόνια σε κατασκευαστική εταιρεία, αρχικά στις μελέτες και μετά στις πωλήσεις. Το 2008 η εταιρεία που δούλευα ήταν από τις πρώτες που έκλεισε και μετά όποια προσπάθεια έκανα για να βρω κάτι στον χώρο δεν είχε κανένα αποτέλεσμα".

 

Η θεοποίηση των ποπ ειδώλων γίνεται συνήθως, αν όχι πάντοτε, όσο αυτά βρίσκονται εν ζωή και λατρεύονται κυρίως σε πίστες, σκηνές και κόκκινα χάλια. Τα πρόσωπα που επιλέγω εγώ αντιθέτως δεν βρίσκονται εν ζωή, είναι όλοι πεθαμένοι άντρες και γυναίκες που ο καθένας στον χώρο του αγαπήθηκε, μισήθηκε, λατρεύτηκε και γενικά για κάποιο λόγο έμεινε στην μνήμη μας.

"Σε ένα ταξίδι μου, λοιπόν, στο Λονδίνο, καθώς βολτάραμε με έναν φίλο στο Camden Lock, βρεθήκαμε σε μια γκαλερί που πουλούσε μεξικάνικα, ας πούμε "εικονοστάσια" (shrine boxes), και τρελαθήκαμε. Εντωμεταξύ, είχε πεθάνει πρόσφατα η Amy Winehouse και γυρνώντας στην Αθήνα σκέφτηκα να της φτιάξω ένα εικονοστάσι μεξικάνικου τύπου. Το είδαν οι φίλοι μου και μου είπαν ότι πρέπει να το συνεχίσω και με άλλα πρόσωπα. Έτσι γεννήθηκε η Anima Theca που στα λατινικά σημαίνει "η θήκη της ψυχής" και είναι ένα συνονθύλευμα απο τέχνες και τεχνικές όπως ζωγραφική, κολάζ, γλυπτική αλλά και ξυλουργικά και ράψιμο. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο λοιπόν έχω επικεντρωθεί στα κουτιά Anima Theca που καταλαμβάνουν σχεδόν το σύνολο του δημιουργικού μου χρόνου, παρά το γεγονός ότι δεν μπορώ να πω πως βιοπορίζομαι αποκλειστικά από την πώλησή τους". 

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Μέριλιν Μονρό
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τζέιμς Ντιν

"Τα κουτιά που κατασκευάζω είναι κάτι μεταξύ diorama boxes και μεξικάνικων θρησκευτικών κουτιών. Χρησιμοποιώ ξύλο, εφυαλωμένες φωτογραφίες, ύφασμα, γυάλινες και πλαστικές χάντρες, σύρμα, πλαστικά παιχνίδια, ζωγραφισμένο χαρτι, πλαστικά και υφασμάτινα λουλούδια, γυαλί, και περιμετρικά κορνίζα απο ταινία αλουμινίου με επινικελωμένες γωνίες. Ως τώρα έχω φτιάξει περίπου 350 από αυτά και συνεχίχω. Η πρώτη προϋπόθεση για να επιλέξω κάποια προσωπικότητα για να γίνει Anima Theca ειναι να έχει πεθάνει, από 'κει και πέρα δεν έχω φραγμούς. Εκτός των διάσημων, έχω "αγιοποιήσει" και άλλα πρόσωπα κατά παραγγελία, από γνωστούς μου κυρίως που θέλησαν να κάνουν Anima Theca αγαπημένους τους που έχουν πεθάνει. Έχουν πολύ χιούμορ οι φίλοι μου!".

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter

Tα κουτιά του Θόδωρου μοιάζουν πραγματικά με αγιοποιημένες φιγούρες για προσκύνημα και σκέφτομαι ότι το κόνσεπτ αυτό θα μπορούσε να εκληφθεί ως ένα έξοχα ειρωνικό σχόλιο πάνω στη θεοποίηση των ποπ ειδώλων ανά τις δεκαετίες. Ο Θόδωρος εξηγεί: "Η θεοποίηση των ποπ ειδώλων γίνεται συνήθως, αν όχι πάντοτε, όσο αυτά βρίσκονται εν ζωή και λατρεύονται κυρίως σε πίστες, σκηνές και κόκκινα χάλια. Τα πρόσωπα που επιλέγω εγώ αντιθέτως δεν βρίσκονται εν ζωή, είναι όλοι πεθαμένοι άντρες και γυναίκες που ο καθένας στον χώρο του -κινηματογράφος, θέατρο, χορός, τραγούδι, πολιτική, κοσμική κοινωνία, κοινώς αυτό που αποκαλούμε celebrity- αγαπήθηκε, μισήθηκε, λατρεύτηκε και γενικά για κάποιο λόγο έμεινε στην μνήμη μας. Τώρα πια δικαιώνονται και "αγιοποιημενοι" πλέον απεικονίζονται εν είδει θρησκευτικής εικόνας σ´αυτά τα κουτιά. Για κάποιους βέβαια αυτό μπορεί να φαντάζει υβριστικό με τη χριστιανική σημασία της λέξης".

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Φρίντα Κάλο

 

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Κλαρκ Γκέιμπλ

Καλλιτεχνικά, ο Θόδωρος αγαπά την Αναγέννηση, που τον εντυπωσιάζει και πάντα τον εμπνέει. Η τερακότα που έχει ως avatar στο προφίλ του στο facebook είναι ένα γραφιστικά πειραγμένο γλυπτό του Ιταλού Luca della Robbia. Αρχιτεκτονικά βέβαια, προτιμά το Bauhaus.

Απο πέρσι και για δύο φορές τον χρόνο, τα Χριστούγεννα και την άνοιξη, ο Anima Theca συμμετέχει στο Backyard Market στην Brick Lane του Λονδίνου, όπου ο Δήμος του Λονδίνου προσπαθεί να συγκεντρώσει εκεί όλους τους νέους καλλιτέχνες που ασχολούνται με το κιτς, ενώ βρίσκεται σε συζητήσεις και για άλλους χώρους. Στην Αθήνα, μπορεί να βρει κάποιος τις δημιουργίες του στο ΙΑΝΟS Art & Museum Shop του Golden Hall και της Σταδίου, όπου πωλούνται μεταξύ 30 και 60 €.

Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Μαρία Κάλλας
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Αλίκη Βουγιουκλάκη
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Έιμι Γουάινχαουζ
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
Όντρεϊ Χέπμπορν
Τα κιτς μεξικάνικα εικονοστάσια του Anima Theca Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ