Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα

Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Αγία Καικιλία, 1885, Gustav Klimt. Croatian National Theatre Ivan pl. Zajc, Rijeka. Φωτο: Petar Fabijan, © City Museum of Rijeka
0

Μια μοναδική έκθεση παρουσιάζει τα πρώιμα έργα ενός από τους πιο διάσημους καλλιτέχνες στην ιστορία της τέχνης, του Γκούσταβ Κλιμτ, που έχουν αποκατασταθεί και εκτίθενται αποκλειστικά στο πρόσφατα ανακαινισμένο παλάτι του 18ου αιώνα στο οποίο μετεγκαθίσταται το Μουσείο Πόλης της Ριέκα.

Η έκθεση θα παρουσιάσει το πρώιμο, παραμελημένο έργο μιας από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της ευρωπαϊκής τέχνης, που παραμένει σε μεγάλο βαθμό άγνωστο στο ευρύ κοινό.

Για πρώτη φορά από το 1885, όταν τα έργα τέχνης εκτέθηκαν στο Εθνικό Θέατρο της Ριέκα, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν και τους εννέα πίνακες από κοντά. Εκτός από τους τρεις μεγάλους καμβάδες, που είχαν παραχθεί από τον Γκούσταβ Κλιμτ, τα άλλα έργα δημιουργήθηκαν από τον αδερφό του, Έρνστ Κλιμτ, και τον συνεργάτη του, Φραντς Ματς.

Ο Αυστριακός ζωγράφος Γκούσταβ Κλιμτ υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος της Απόσχισης της Βιέννης που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της Αρ Νουβό. Πολύ πριν γίνει διάσημος με το περίφημο «Φιλί» το 1907, είχε πίσω του μια καρποφόρα καριέρα δεκαετιών. Ήδη από το 1879 είχε ιδρύσει μια εταιρεία μαζί με τον αδελφό του, Ερνστ Κλιμτ, και τον Φραντς Ματς και φιλοτεχνούσαν κυρίως δημόσια και διακοσμητικά έργα.

Ο Αυστριακός ζωγράφος Γκούσταβ Κλιμτ υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος της Απόσχισης της Βιέννης που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της Αρ Νουβό.

Τα πρώιμα έργα του υπήρξαν περισσότερο συμβατικά, ακολουθώντας τα καθιερωμένα αισθητικά πρότυπα της εποχής και με έντονες επιρροές από το έργο του ακαδημαϊκού Χανς Μάκαρτ, ηγετικής φυσιογνωμίας του βιεννέζικου ιστορικισμού. Το έργο τους ήταν γνωστό σε όλη την πρώην Αυστροουγγρική αυτοκρατορία.

Στην πόλη της Ριέκα, στην Κροατία, φιλοτέχνησαν ένα έργο για το θέατρο της πόλης που σχεδιάστηκε από τους Βιεννέζους αρχιτέκτονες Ferdinand Fellner και Hermann Helmer στο διακριτικό νεοκλασικό τους στυλ. Το θέατρο άνοιξε το 1885 και οι αρχιτέκτονες ανέθεσαν τη διακόσμηση του θεάτρου σε τρεις νέους Βιεννέζους, τους αδερφούς Κλιμτ και τον Ματς.

Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Μάρκος Αντώνιος και Κλεοπάτρα, 1885, Gustav Klimt. Croatian National Theatre Ivan pl. Zajc, Rijeka. Φωτο: Petar Fabijan, © City Museum of Rijeka

Οι αρχιτέκτονες ανέθεσαν στους ζωγράφους να ολοκληρώσουν εννέα μεγάλους καμβάδες για το αμφιθέατρο του θεάτρου, που απεικονίζουν μυθικές και ιστορικές σκηνές. Τρεις ολοκληρώθηκαν από τον ίδιο τον Γκούσταβ Κλίμτ, η Αγία Καικιλία, ο Ορφέας και η Ευρυδίκη και ο Μαρκος Αντώνιος και η Κλεοπάτρα. Τα έργα παρέμειναν στο αμφιθέατρο μέχρι σήμερα και μόνο οι μελετητές του Κλιμτ είχαν ασχοληθεί.

Με τη Ριέκα, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2020 και μετά από πολλές αναβολές λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, η πόλη φιλοξενεί την έκθεση «Unknown Klimt - Love, Death, Ecstasy», που προσφέρει την ευκαιρία να δούμε και τους εννέα πίνακες από κοντά. Τα έργα εκτίθενται συντηρημένα στο Sugar Refinery Palace, ένα μεγάλο, μπαρόκ κτίριο, που χτίστηκε τον 18ο αιώνα ως εργοστάσιο ζάχαρης και πρόσφατα ανακαινίστηκε για να στεγάσει το City Museum, το οποίο μετακόμισε εκεί τον Νοέμβριο του περασμένου έτους.

Πιθανώς οι αδερφοί Κλιμτ και ο Ματς ζωγράφισαν τα έργα σε ένα στούντιο στη Βιέννη, αλλά οι επιμελητές δεν αποκλείουν οι ζωγράφοι να επισκέφθηκαν τη Ριέκα. Δεν υπάρχουν πολλοί πρώιμοι πίνακες του Κλιμτ στη Βιέννη, αντίθετα υπάρχουν στις τσεχικές πόλεις του Κάρλοβι Βάρι και του Λίμπερετς και στο ρουμανικό βασιλικό κάστρο του Πέλες. Υποστηρίζουν ακόμα ότι οι πίνακες από τη Ριέκα ξεχωρίζουν για τη βελτίωση της μεταχείρισης των γυναικείων προσώπων, όπως μαρτυρούν οι πρωταγωνίστριες των έργων τους, Ευρυδίκη, Αγία Καικιλία και Κλεοπάτρα.

Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Ορφέας και Ευριδίκη (1885), Gustav Klimt. Teatro Comunale, Rijeka. Φωτο: Petar Fabijan, © City Museum of Rijeka

Ο Alfred Weidinger, διευθυντής του μουσείου OÖ Landes-Kultur εξηγεί γιατί οι νέοι καλλιτέχνες βρήκαν δουλειά εκτός της αυστριακής πρωτεύουσας. Μετά την κατασκευή του Ringstrasse και των εμβληματικών κτιρίων του στα μέσα του 19ου αιώνα, οι ζωγράφοι που διακοσμούσαν στη Βιέννη βρέθηκαν σε μεγάλη ζήτηση. Οι νέοι καλλιτέχνες μπόρεσαν να παραδώσουν γρήγορα και ήταν προσιτοί. Για τον Κλιμτ ήταν μια μαθητεία για τα μετέπειτα έργα μεγάλης κλίμακας όπως η μεγάλη τοιχογραφία του μεγάρου Στόκλετ.

Η συντήρηση των έργων κράτησε πολύ καιρό με τους ειδικούς να απομακρύνουν τη βρομιά και να διορθώνουν προηγούμενες προσπάθειες συντήρησης του πίνακα. Η συντηρήτρια Ana Rušin Bulić λέει ότι «Ο Κλιμτ ζωγράφισε αυτούς τους πίνακες σε πολύ νεαρή ηλικία με εξαιρετική ευκολία και αυτοπεποίθηση. Είναι ενδιαφέρον να αναγνωρίσει κάποιος σε αυτά τη μεγαλοφυΐα ενός ζωγράφου που ετοιμαζόταν να ξεπεράσει τα όρια της εποχής του».

Η έκθεση «Unknown Klimt - Love, Death, Ecstasy» στο Δημοτικό Μουσείο της Ριέκα θα διαρκέσει έως τις 20 Οκτωβρίου.

Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Ο θόλος του αμφιθεάτρου
Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Φωτο: Petar Fabijan, © City Museum of Rijeka
Τα σπάνια πρώιμα έργα του Κλιμτ εκτίθενται για πρώτη φορά πλήρως αποκατεστημένα Facebook Twitter
Φωτο: Petar Fabijan, © City Museum of Rijeka
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ