Ύδρα: Ο παράδεισος του art crowd

Ο παράδεισος του art crowd Facebook Twitter
DESTE PROJECT SPACEAPOLLO
0

Όταν ξέσπασε η Επανάσταση, η Ύδρα αποτελούσε έναν από τους πλουσιότερους τόπους του ελλαδικού χώρου. Αυτό οφειλόταν στον ιδιαίτερα σημαντικό στόλο που κατείχαν οι καραβοκύρηδες της εποχής και στην εμπορική παράδοση που ιστορικά πήγαινε πίσω στον δέκατο έβδομο αιώνα και κορυφώθηκε κατά τους Ναπολεόντειους Πολέμους με το εμπόριο σίτου.

Η ευμάρεια του νησιού μετριόταν σε καράβια και χρυσό, κι αυτό το μαρτυρούν τα εξαιρετικά αρχοντικά που ξεχωρίζουν μέχρι σήμερα στο άνυδρο και άγριας ομορφιάς τοπίο όπου απαγορεύεται η χρήση οποιουδήποτε τροχοφόρου μέσου. Αριστουργηματικές κατοικίες-μάρτυρες ενός τρόπου ζωής υψηλών προδιαγραφών, οι ιδιοκτήτες των οποίων υπήρξαν τρανά ονόματα όπως ο Μιαούλης, ο Κουντουριώτης, ο Βούλγαρης, ο Τομπάζης, ο Σαχτούρης, ο Κριεζής, ο Τσαμαδός, ο Σαχίνης, ο Γκίκας κ.ά. Κάποιοι από αυτούς έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην πολιτική ζωή της Ελλάδας, ενώ η αστική τάξη του νησιού γενικότερα έφερε από νωρίς τα ήθη της Κεντρικής Ευρώπης σε αυτήν τη μικρή γωνιά της Μεσογείου. 

Και αν κάποια στιγμή ήρθε η κρίση και οι δόξες αποτέλεσαν παρελθόν, τα πιάνα με ουρά και οι σάλες μαθήματος χορού απέμειναν να αποδεικνύουν ότι κάποτε ο τόπος είχε αγγίξει τα επίπεδα ευημερίας της ευρωπαϊκής αριστοκρατίας. Ωστόσο η εξέλιξη της ναυτιλίας και η ανάπτυξη της Σύμης και του Πειραιά σταδιακά άφησαν πίσω την Ύδρα, με αποτέλεσμα το νησί να περάσει εποχές τόσο μεγάλης ανέχειας, ώστε μέρος του πληθυσμού αναγκάστηκε να μεταναστεύσει.

Η Ύδρα από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 αποτελούσε έναν παράδεισο που είχαν ανακαλύψει οι μποέμ της Ευρώπης και της Αμερικής, εκκολαπτόμενοι ποιητές και συγγραφείς, η γενιά των διανοουμένων της μεταπολεμικής εποχής. Ανάμεσα σε αυτούς ήταν και ο σπουδαίος τραγουδοποιός Λέοναρντ Κοέν που την έκανε γνωστή σε κάποιους κύκλους.

Παράλληλα, καθώς δεν απείχε και πολύ από την Αθήνα, έμελλε να εξελιχθεί στο ραντεβού του Σαββατοκύριακου για τους Αθηναίους μπον βιβέρ αλλά και προορισμός του διεθνούς τζετ σετ και των σταρ, παραμένοντας ωστόσο ησυχαστήριο προσωπικοτήτων. 

Η Ύδρα από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 αποτελούσε έναν παράδεισο που είχαν ανακαλύψει οι μποέμ της Ευρώπης και της Αμερικής, εκκολαπτόμενοι ποιητές και συγγραφείς, η γενιά των διανοουμένων της μεταπολεμικής εποχής. 

Ο ζωγράφος Περικλής Βυζάντιος (1893-1971), σύζυγος της Ευφροσύνης Σκουμπουρδή που καταγόταν από την οικογένεια Κουντουριώτη, ήταν εκείνος που το 1936 δημιούργησε το παράρτημα της Σχολής Καλών Τεχνών στην Ύδρα, το οποίο διηύθυνε από το 1939 σχεδόν μέχρι το τέλος της ζωής του.

Στεγάστηκε στο τετραώροφο αρχοντικό του ναυάρχου Εμμανουήλ Τομπάζη (της παλιάς ναυτικής οικογένειας που διακρίθηκε στην Επανάσταση), κοντά στο άγαλμα του Κουντουριώτη, ένα ιδιαίτερο οίκημα με στοιχεία ιταλικής αρχιτεκτονικής του 1800. Παραμένει στο ίδιο κτίριο, όπου εκτίθενται πίνακες με ιστορικά θέματα, θαλασσογραφίες και πορτρέτα. Ο στόχος ήταν να φιλοξενεί φοιτητές της σχολής που θα μπορούσαν να περνάνε εκεί ένα σύντομο διάστημα τους καλοκαιρινούς μήνες, δημιουργώντας.

Από την εποχή της ίδρυσής του έχουν περάσει πολλές γενιές γενιών Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, λέγεται, δε, ότι φιλοξένησε μέχρι και τον Σαγκάλ. Θα μπορούσε επίσης να πει κανείς ότι ανέπτυξε την ιδέα του artist in residence προτού γίνει θεσμός.

Ωστόσο δεν είχε την επιθυμητή εξέλιξη και πολύ πρόσφατα ξεκίνησε μια προσπάθεια επανεκκίνησης, ώστε να καθιερωθεί εκεί μια ετήσια έκθεση νέων καλλιτεχνών – τα τελευταία χρόνια φιλοξενεί και φοιτητές από καλλιτεχνικά ιδρύματα του εξωτερικού. Φέτος το Α’ Εργαστήρι Γλυπτικής της ΑΣΚΤ, που έχει καθηγητή τον πρύτανη Νίκο Τρανό, παρουσίασε την Ομαδική Έκθεση Νέων Καλλιτεχνών με τίτλο «Catch the Sun».

Ο παράδεισος του art crowd Facebook Twitter
Νίκος Γιαμπάνης, Landing on Mars, 2019. Το έργο συμμετείχε στην Ομαδική Έκθεση Νέων Καλλιτεχνών με τίτλο «Catch the Sun».
 

Ο Βυζάντιος λάτρεψε την Ύδρα και την αποτύπωσε σε μια σειρά έργων που έγιναν την εικοσαετία 1951-1971. Μετά τον θάνατό του η κόρη του Μαριλένα Λιακοπούλου τα δώρισε στο μόνιμο εκθετήριο που υπάρχει στο κατώι του Αρχοντικού Λαζάρου Κουντουριώτη (Εθνικό Ιστορικό Μουσείο). Μαζί με αυτά εκτίθενται και έργα του αδελφού της Ντίκου Βυζάντιου (1924-2007), γιου του καλλιτέχνη, που έζησε και εργάστηκε κυρίως στο Παρίσι. 

Ένας άλλος σημαντικός καλλιτέχνης, ο οποίος γεννήθηκε και πέρασε τα παιδικά του χρόνια στην Ύδρα, ήταν ο Παναγιώτης Τέτσης (1925-2016). Η ζωγραφική του είναι άκρως επηρεασμένη από το νησί, το οποίο έχει καταγράψει σε κάθε δυνατή εκδοχή. Ακουαρέλες και μεγάλων διαστάσεων ελαιογραφίες με θέμα κυρίως τοπία της Ύδρας μπορεί να δει κανείς σήμερα επίσης στο Αρχοντικό Κουντουριώτη, ενώ η οικία Τέτση και το ατελιέ του είναι επισκέψιμα. 

Ο παράδεισος του art crowd Facebook Twitter
Παναγιώτης Τέτσης, Πρωινό στην Υδρα, 1986. Εθνική Πινακοθήκη.

Υδραίοι στην καταγωγή ήταν επίσης οι ζωγράφοι Ανδρέας Κριεζής (1816-1880), Νίκος Νικολάου (1909-1986), Νικόλας Βώκος (1854-1902), Παύλος Παντελάκης (1914-1973) και, βέβαια, ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας (1906-1994), ο οποίος περνούσε τα καλοκαίρια του στο αρχοντικό της οικογένειας της μητέρας του στο Καμίνι. Σε ώριμη ηλικία συνέχισε να περνάει μεγάλα διαστήματα εκεί, φιλοξενώντας σημαντικές προσωπικότητες του πνεύματος και της τέχνης.

Είναι σαφές ότι η μορφολογία της Ύδρας και η αρχιτεκτονική της καθόρισαν την τεχνοτροπία και το ύφος της ζωγραφικής του. Όταν το οίκημα καταστράφηκε ολοσχερώς το 1961 από πυρκαγιά, αρνήθηκε να επιστρέψει στο νησί. Όλα τα διαδικαστικά τα ανέλαβε ο προσωπικός του φίλος, ζωγράφος Τζον Κράξτον (1922-2009), ο οποίος είχε μείνει σε αυτό κατά την παραμονή του στην Ελλάδα. 

Ο παράδεισος του art crowd Facebook Twitter
Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας και η Barbara Γκίκα, με τον Τζον Κράξτον, τον Πάτρικ και την Τζόαν Λι Φέρμορ στην Ύδρα το 1958. Φωτο: Roloff Beny

Η μεγάλη παράδοση ενός τόπου του οποίου η αισθητική προστατεύτηκε και όλα τα σπίτια θεωρούνται διατηρητέα παραμένει το μεγάλο θέλγητρο για διεθνείς και Έλληνες επισκέπτες. Οι κοσμοπολίτες έμελλε να μετατρέψουν σταδιακά την Ύδρα στον απόλυτο εικαστικό προορισμό του ελληνικού καλοκαιριού.

Τις τελευταίες δεκαετίες σημαντική σε αυτό ήταν η συμβολή της Pauline Karpidas, συλλέκτριας και δημιουργού του Hydra Workshop. Με την υποστήριξη του Πάνου και της Elizabeth Καρπίδα παρουσίαζε για μια εικοσαετία, από το 1996 έως το 2016, εκθέσεις διακεκριμένων καλλιτεχνών της βρετανικής σχολής, όταν ακόμα η πληροφόρηση στην Ελλάδα περί των διεθνών τάσεων δεν ήταν αυτή που είναι σήμερα. Urs Fischer (2007), Carroll Dunham (2008), Nate Lowman (2010) και Ryan Sullivan (2013) είναι κάποια από τα ονόματα που έφερε στο νησί, οργανώνοντας εκθέσεις με έργα τους.

Ο παράδεισος του art crowd Facebook Twitter
Η Pauline Karpidas (πίσω δεξιά) με ομάδα καλλιτεχνών στο λιμάνι της Ύδρας το καλοκαίρι του 1998.

Θερινή κατοικία στην Ύδρα διατηρούσε επίσης ο Γιάννης Κουνέλλης, και μέχρι σήμερα η ιδιοκτήτρια μίας από τις διασημότερες γκαλερί του Λονδίνου, η Sadie Coles. Αξιομνημόνευτη είναι και η παρουσία του ζεύγους Brice Marden και Helen Harrington στο νησί, που από το 1971 μοιράζει τη ζωή του μεταξύ αυτού και Νέας Υόρκης.

Ολόκληρη η εργογραφία του επιφανούς Αμερικανού καλλιτέχνη, μέρος της οποίας μπορεί να δει κανείς αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, έχει επηρεαστεί καταλυτικά από τη μορφολογία του τόπου. Ήταν από τους πρώτους που συνάντησε στο νησί ο εικαστικός Δημήτρης Αντωνίτσης και ανέπτυξε ιδιαίτερη φιλία μαζί του.

Ο ίδιος κάποια στιγμή αποφάσισε να δημιουργήσει εκεί μια διεθνή πλατφόρμα σύγχρονης τέχνης, το Hydra School Project, που ξεκίνησε το 1999 και σήμερα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς εικαστικής έκφρασης της χώρας. Στην πρώτη του έκθεση συμμετείχαν καλλιτέχνες που είχαν πάρει μέρος σε διεθνείς μπιενάλε, ενώ ο στόχος του ήταν να συμμετέχουν και Έλληνες.

Αυτό που ήθελε κυρίως ήταν ο καλλιτέχνης να μην επαναλαμβάνεται αλλά κάθε φορά να προτείνει κάτι εντελώς νέο. Μετά από είκοσι τρία χρόνια συνεχούς δραστηριότητας ο θεσμός έχει αποκτήσει διεθνή φήμη, όλο και μεγαλύτερες προσωπικότητες της διεθνούς εικαστικής σκηνής καταφθάνουν στην Ύδρα για τις εκθέσεις του – μάλιστα οι «New York Τimes» του αφιέρωσαν ένα άρθρο. Φέτος παρουσιάζει στην Ανώτατη Σχολή Εμποροπλοιάρχων την έκθεση «Primal Power», με θεματική που επικεντρώνεται στο αρχέγονο και στο ενστικτώδες και έργα των Marina Abramovic/Ulay, John Bock, Laercio Rodondo, Nathan Smith, Frank Tjepkema, Δημήτρη Αντωνίτση, Σωτήρη Μπαζιάνα, Ζωής Γαϊτανίδου, Χάρη Πατραμάνη και της πρωτοεμφανιζόμενης Μαρίνας Λεοντή.

Ο παράδεισος του art crowd Facebook Twitter
Ο Γιάννης Κουνέλλης στην Ύδρα, 1997. Φωτο: Σπύρος Στάβερης.

Ίσως να ήταν η δική του επιτυχία που άνοιξε τον δρόμο για τη δημιουργία του project space του Δάκη Ιωάννου στα Σφαγεία το 2009 από τον οργανισμό ΔΕΣΤΕ. Πρόκειται για έναν από τους διασημότερους διεθνώς συλλέκτες, ο οποίος πια συνδέεται με την Ύδρα και φέρνει σε αυτήν κάθε χρόνο μεγάλους καλλιτέχνες όπως οι Matthew Barney, Maurizio Cattelan και άλλοι πολλοί. Φέτος έστρεψε τα βλέμματα και τα φώτα και πάλι στην Ύδρα με ανάθεση στον Τζεφ Κουνς, αποτέλεσμα της οποίας είναι το έργο του «Apollo». Επίσης για πρώτη φορά εκθέτει και η κόρη του Μαρία Ιωάννου μια σειρά έργων με τίτλο «WET». 

Ο παράδεισος του art crowd Facebook Twitter
Hydra School Project/Σωτήρης Μπαζιάνας/Primal Power

Ο ζωγράφος Αλέξης Βερούκας, ο οποίος επίσης περνάει μεγάλα διαστήματα στην Ύδρα, έχει επιμεληθεί πολλές εκθέσεις, π.χ. του Νίκου Στεφάνου και του ελληνιστή Μάριο Βίττι, αλλά η μεγάλη του συμβολή στο νησί είναι η αναβίωση της παλιάς δημοτικής αγοράς. Βέβαια, η υλοποίηση αυτού του στόχου συναντάει πολλά εμπόδια.

Πριν από μερικά χρόνια στην καλλιτεχνική σκηνή του νησιού προστέθηκε και ο οργανισμός HYam (Ύδρα για τους καλλιτέχνες της Μεσογείου), θεσμοθετώντας ένα βραβείο. Πρόκειται για δημιούργημα της Γαλλίδας δημοσιογράφου Πολίν Σιμόν, συζύγου του ζωγράφου Γιάννη Κόττη. Φέτος γιορτάζει την πέμπτη του χρονιά, φιλοξενώντας έργα της Γαλλίδας καλλιτέχνιδας Anne-Charlotte Finel και της Κύπριας γλύπτριας Λητώς Κάττου στην Οικία Τομπάζη έως την Κυριακή 14 Αυγούστου. 

Με όλα αυτά ίσως να μην είναι υπερβολή το ότι οι ξένοι δημοσιογράφοι αποκαλούν την Ύδρα «ένα μικρό Μανχάταν της Μεσογείου». 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM