Ξενάγηση σε σπίτι που «κρύβει» τον Τζούλιαν Ασάνζ

Ξενάγηση σε σπίτι που «κρύβει» τον Τζούλιαν Ασάνζ Facebook Twitter
Από τον Μάιο μέχρι τον Αύγουστο του 2020 στη Sala Fontana του Palazzo delle Esposizioni της Ρώμης φιλοξενήθηκε μια έκθεση 40 πορτρέτων του Ασάνζ που δημιούργησε ο Μίλτος Μανέτας.
0

«H συμμετοχή του Ιάσονα Καραΐνδρου ήταν αυτή με την οποία ολοκληρώθηκε το πρότζεκτ και πραγματικά απογείωσε την έννοια της διαδικτυακής παρουσίασής του. Εννοώ ότι απογείωσε και αυτό καθαυτό το σκεπτικό του αλλά και το επιμελητικό έργο, γιατί ο πραγματικός επιμελητής σε αυτές τις παρουσιάσεις ήταν ο εκάστοτε οικοδεσπότης που υποδεχόταν στον χώρο του έργα του Μίλτου Μανέτα για τον Ασάνζ. Εκείνος επέλεγε ποια έργα θα φιλοξενούσε, με ποια μορφή θα τα παρουσίαζε (π.χ. τυπωμένα ή ψηφιακά), πού θα τα τοποθετούσε μέσα στο σπίτι του και πώς θα ξεναγούσε τους διαδικτυακούς επισκέπτες του» λέει η επιμελήτρια της δράσης Δωροθέα Κοντελεζίδου, ιστορικός και θεωρητικός Τέχνης στο MΟΜus της Θεσσαλονίκης.  

Από τον Μάιο μέχρι τον Αύγουστο του 2020, στη Sala Fontana του Palazzo delle Esposizioni της Ρώμης φιλοξενήθηκε μια έκθεση 40 πορτρέτων του Ασάνζ που δημιούργησε ο Μίλτος Μανέτας στο διάστημα από τον Φεβρουάριο, οπότε, λόγω της πανδημίας, άρχισαν και στην Ευρώπη οι περιορισμοί κυκλοφορίας του πληθυσμού μέχρι τον Απρίλιο του 2020. Η έκθεση εκείνη διετίθετο μόνο διαδικτυακά, ακόμα και τις περιόδους που επιτρεπόταν η παρουσία κοινού στους εκθεσιακούς χώρους. Δεν αποτελούσε απλώς μία ακόμα αφορμή για την ανάδειξη του μείζονος ζητήματος της αδικίας εις βάρος του «Ασάνζ, ο οποίος έδρασε υπέρ της διαφάνειας και της αποκάλυψης πληροφοριών που κρατιόντουσαν μυστικές, παρότι ήταν πολύ σημαντικές για να μπορέσει να κρίνει σωστά και ελεύθερα τις περιστάσεις η κοινή γνώμη. Ούτε ήταν μια έκθεση που γινόταν για να υπογραμμιστεί ότι το πρόσωπο αυτό, ο Ασάνζ, κινδυνεύει από την επιβολή θανατικής ποινής, αν τελικά εκδοθεί στις ΗΠΑ. Όπως, επίσης, δεν έγινε για να θαυμάσουν οι θεατές τις δεξιότητες του Μίλτου Μανέτα στην προσωπογραφία, επειδή το θέμα του είναι μια τόσο "ατίθαση" προσωπικότητα περίπλοκου ψυχισμού, όσο είναι ο Ασάνζ». 

Σε θεωρητικό επίπεδο, είχε ενδιαφέρον το ότι ο Ιάσονας Καραΐνδρος, με τον τρόπο που διαχειρίστηκε τα έργα του Μίλτου Μανέτα στον χώρο του δημιούργησε ένα είδος «παλίμψηστου»: έκρυψε εικόνες, έβαλε άλλες στη θέση τους, ασχολήθηκε πολύ με τη διάσταση των έργων, ώστε να τα προσαρμόσει σε προϋπάρχουσες κορνίζες του χώρου του.

Ο κυριότερος λόγος για τον οποίον διοργανώθηκε εκείνη η έκθεση ήταν να τοποθετηθούν σε ένα πλαίσιο όλες οι αναλογίες μεταξύ της μακροχρόνιας φυλάκισης, της απομόνωσης και της φίμωσης εκείνου και της συνθήκης του πρωτόγνωρου εγκλεισμού όλων μας για υγειονομικές σκοπιμότητες.

manetas assange Facebook Twitter
Assange, Μάρτιος 2018.

«Μπήκα σε αυτό το παιχνίδι του Μίλτου χωρίς να έχω κάτι κατά νου», λέει η κ. Κοντελεζίδου, «γρήγορα όμως έφτασε η στιγμή που του είπα ότι ήθελα αυτό το πρότζεκτ στο MΟΜus. Κι εκείνος μας έστειλε στο Πειραματικό Κέντρο Τεχνών έναν ψηφιακό φάκελο με 280 πορτρέτα του Ασάνζ. Από αυτά, ο κάθε συμμετέχων στο πρότζεκτ επέλεγε τα πορτρέτα που επιθυμούσε να φιλοξενήσει. Το Κέντρο, δηλαδή, λειτούργησε μόνο ως “ταχυδρομείο”: παρέλαβε τα έργα του Μανέτα και τα διένειμε σε αυτούς που θα συμμετείχαν στο πρότζεκτ. Θα γινόταν και έκθεση των πορτρέτων στο Κέντρο μετά την ολοκλήρωση της διαδικτυακής δράσης, αλλά, λόγω της εξέλιξης της πανδημίας, αναβλήθηκε επ’ αόριστον και μάλλον διαπαντός. Στη δράση έλαβαν μέρος μόλις 13 άτομα, παρότι είχε δοθεί ένα ικανό διάστημα δύο μηνών, ώστε να εκδηλώσουν ενδιαφέρον όσοι το επιθυμούσαν. Δεν ήταν, όμως, κάτι απλό αυτό που ζητούσαμε. Περιλάμβανε μια αναστάτωση σε πρακτικό επίπεδο, απαιτούσε επίσης πολιτική τοποθέτηση και μια δημόσια έκθεση ενός ιδιωτικού, εντελώς προσωπικού χώρου, όπως είναι το σπίτι όπου ζούμε. Οπότε, για μας δεν ήταν απροσδόκητη η περιορισμένη συμμετοχή στη δράση. Ωστόσο, αποτελεί και ένα θέμα προς ανάλυση και ερμηνεία. Σε θεωρητικό επίπεδο, είχε ενδιαφέρον το ότι ο Ιάσονας Καραΐνδρος, με τον τρόπο που διαχειρίστηκε τα έργα του Μίλτου Μανέτα στον χώρο του, δημιούργησε ένα είδος “παλίμψηστου”: έκρυψε εικόνες, έβαλε άλλες στη θέση τους, ασχολήθηκε πολύ με τη διάσταση των έργων, ώστε να τα προσαρμόσει σε προϋπάρχουσες κορνίζες του χώρου του, δηλαδή σε σταθερά σημεία αναφοράς της καθημερινότητάς του. Επίσης, δούλεψε πολύ με τις έννοιες του κρυμμένου και του φανερού, του τι υπάρχει και τι βλέπουμε και του τι υπάρχει και δεν βλέπουμε». 

Πράγματι, όπως θα διαπιστώσει κάποιος βλέποντας το βίντεο, ο Ιάσων Καραΐνδρος όχι μόνο έβαλε τον Ασάνζ στον προσωπικό του χώρο αλλά και τον ενέταξε με τρόπο ώστε να αφομοιώνεται ως κάτι το εξαρχής οικείο. 

Miltos Manetas Assange cat Facebook Twitter
O Mίλτος Μανέτας με εικόνα της γάτας του Ασάνζ.

«Είναι πάρα πολύ ωραίο το έργο που έκανε ο Ιάσονας με το δικό μου έργο, που είναι υλικό πρόσφορο για να γίνονται άλλα έργα τέτοιου είδους. Αυτό είναι άλλωστε το πρότζεκτ: ο Ασάνζ βάζει το πρόσωπό του, εγώ βάζω το πινέλο και το έργο το βάζουν όσοι εμπλέκονται στο πρότζεκτ. Έστειλα, λοιπόν, έναν πολύ καλό φωτογράφο για να καταγράψει το έργο του Ιάσονα» λέει ο Μίλτος Μανέτας, που μένει μόνιμα στην Μπογκοτά της Κολομβίας, και συμπληρώνει, αναφερόμενος στο πώς ξεκίνησε να ασχολείται με τον Ασάνζ: «Κάποιοι φίλοι μου στο Λονδίνο ασχολούνταν με το θέμα Ασάνζ και ομολογώ ότι ζήλεψα. Θέλω να πω ότι ξεκίνησα με κάποια αυταρέσκεια. Κι ας διευκρινίσω ότι σε αυτού του είδους τις περιπτώσεις η αυταρέσκεια μεταφράζεται ως μια επιθυμία του καλλιτέχνη να συμμετέχει σε κάτι σχετικό με ζητήματα που αφορούν τους πολλούς. Αυτό μας διασώζει εμάς τους καλλιτέχνες, που είμαστε ιδιαιτέρως προνομιούχοι, από τη μομφή ότι είμαστε καθάρματα. Όλα αυτά, βέβαια, συμβαίνουν θεωρητικά, γιατί είναι πάντα θεωρητικός ο τρόπος που εμείς οι καλλιτέχνες προσεγγίζουμε τους πολλούς. Τέτοια είναι, λοιπόν, και η περίπτωση με τον Ασάνζ. Εκείνος ήταν ο πρώτος που άνοιξε μια πόρτα κι έτσι έμπλεξε τους πολλούς σε αυτό που ξεκίνησε. Ταυτόχρονα, ο Ασάνζ, που ανοίγει την πόρτα και πλησιάζει τους πολλούς, είναι σαν να ανοίγει την πόρτα της φυλακής του. Ο ίδιος όμως μένει μέσα στη φυλακή, ενώ είναι ένας ελεύθερος άνθρωπος και θα μπορούσε να βγει όποια στιγμή θα ήθελε. Εμένα μου κεντρίζει το ενδιαφέρον ακριβώς αυτό: μπορεί να φύγει από τη φυλακή του όποια στιγμή θέλει, αλλά παραμένει σ’ αυτήν, με τον τρόπο που κι εγώ παραμένω σε μια υποθετική πιθανή φυλακή που προδιαγράφεται ως ένα μέλλον το οποίο δεν θα ορίζω, επειδή συμβιβάζομαι με το παρόν».

Πράγματι, όπως θα διαπιστώσει κάποιος βλέποντας το βίντεο, ο Ιάσων Καραΐνδρος όχι μόνο έβαλε τον Ασάνζ στον προσωπικό του χώρο αλλά και τον ενέταξε με τρόπο ώστε να αφομοιώνεται ως κάτι το εξαρχής οικείο. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ