Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα

Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Γλέντι στην ακρογιαλιά ΙΙ, δεκαετία 1970. Ταπισερί 196 x 268 εκ.. Μουσείο Μπενάκη/Πινακοθήκη Γκίκα
0

Μια σημαντική, άγνωστη ως τώρα όψη της ελληνικής χειροτεχνικής παραγωγής αναδεικνύει το Μουσείο Μπενάκη. Σπάνιες, εντυπωσιακές ταπισερί και χαλιά που δημιουργήθηκαν με βάση έργα σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, όπως ο Γιάννης Μόραλης, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας και ο Σπύρος Βασιλείου, παρουσιάζονται δίπλα στα πρωτότυπα ζωγραφικά έργα από τα οποία προήλθαν.


Χωρισμένη σε τρεις ενότητες, η έκθεση ακολουθεί την ιστορία των ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 μέχρι τα έργα που δημιουργούν σύγχρονοι, νέοι καλλιτέχνες όπως η Ζωή Γαϊτανίδου και ο Μανώλης Ζαχαριουδάκης.


Η ίδρυση των πρώτων εργαστηρίων με μαθήματα εξειδίκευσης στην ύφανση ταπισερί από τον ζωγράφο Γιάννη Φαϊτάκη ήταν η αρχή. Εκεί, σε οριζόντιο αργαλειό, δύο ή τρεις τεχνίτριες ταυτόχρονα δούλευαν περισσότερο από έναν χρόνο πάνω σε κάθε έργο, μεταφέροντας γνωστά ζωγραφικά έργα σε υφαντά.

Η ίδρυση των πρώτων εργαστηρίων με μαθήματα εξειδίκευσης στην ύφανση ταπισερί από τον ζωγράφο Γιάννη Φαϊτάκη ήταν η αρχή. Εκεί, σε οριζόντιο αργαλειό, δύο ή τρεις τεχνίτριες ταυτόχρονα δούλευαν περισσότερο από έναν χρόνο πάνω σε κάθε έργο, μεταφέροντας γνωστά ζωγραφικά έργα σε υφαντά.


Το 1973 και το 1974 η γκαλερί Νέες Μορφές, σε συνεργασία με το ταπητουργικό εργαστήριο Τάπης, δημιούργησε χειροποίητα hand tufted χαλιά σε περιορισμένα αντίτυπα, πάνω σε έργα καλλιτεχνών όπως οι: Ηλίας Δεκουλάκος, Χρίστος Καράς, Δημήτρης Μυταράς, Χρόνης Μπότσογλου, Πάρις Πρέκας, Γιώργος Βακαλό, Βάσω Κατράκη. Αρκετά από αυτά παρουσιάστηκαν στη διεθνή έκθεση Art Basel το 1976. Το 1981 η γκαλερί Πολύπλανο ακολούθησε την ίδια μέθοδο, ενώ παράλληλα διάφοροι Έλληνες καλλιτέχνες που έζησαν στην Ευρώπη έδωσαν σχέδιά τους σε εργαστήρια υφαντικής, κυρίως στη Γαλλία.


Στην τελευταία ενότητα της έκθεσης, δίπλα στη γνωστή κατασκευή της Βούλας Μασούρα (1984), παρουσιάζονται έργα νεότερων δημιουργών, κυρίως γυναικών, που χρησιμοποιούν τις τεχνικές της ύφανσης και κάθε μορφής νήματα.

Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Νίκος Νικολάου, Ύδρα B, δεκαετία 1980. Ταπισερί 138 x 178 εκ.. Συλλογή Alpha Bank
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Ηλίας Δεκουλάκος, Super nature morte, 1973, Χαλί hand tufted 171 x 126 εκ. Συλλογή Μαρίας Βασιλείου
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Σπύρος Βασιλείου, Ακρόπρωρο / Η γοργόνα. Ταπισερί 154 x 100 εκ.. Συλλογή Alpha Bank
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Ζωή Γαϊτανίδου, Betwixt, 2015. Ακρυλικό και νήμα σε καμβά 135 x 188 εκ.Ιδιωτική συλλογή
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Μάριος Πράσινος, Les fiancés turcs, 1970. Ταπισερί 183 x 248 εκ.© Succession Mario Prassinos, ADAGP 2019. Συλλογή Μουσείου Dom Robert και της ταπισερί του 20ου αιώνα, Sorèze, Γαλλία
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
‘Οπυ Ζούνη, Παραλλαγή 1, 1980. Χαλί hand tufted 200 x 300 εκ.Συλλογή Αλέξανδρου Ζούνη
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Κώστας Κουλεντιανός, Ρυθμός ΙΙΙ, 1972. Υφαντό 200 x 300 εκ.Ιδιωτική συλλογή.
Υφάνσεις, ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Βυθισμένη πολιτεία, 1965. Ταπισερί 224 x 425 εκ..Συλλογή Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Ιnfo

21/11-16/2

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, Γκάζι

Εισ.: 4-8 ευρώ

Μέρες & ώρες λειτουργίας:

Πέμ., Κυρ. 10:00-18:00

Παρ.-Σάβ. 10:00-22:00

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ