«You Say You Want a Revolution?»

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Ο John Sebastian στη συναυλία του Woodstock, 1969, © Henry Diltz/ Corbis
0


Μια έκθεση που γοητεύει επαναστάτες με αλλά και χωρίς αιτία, με τίτλο «You Say You Want a Revolution? Records and Rebels 1966-1970», παρουσιάζεται στο Victoria and Albert Museum, στο Λονδίνο. Η μεγάλη αυτή έκθεση διερευνά τη σημασία και τον αντίκτυπο των τελών της δεκαετίας του '60 σε μερικές από τις σημαντικότερες μουσικές και συναυλίες του 20ού αιώνα, εξετάζοντας παράλληλα και την επιρροή της κρίσιμης πενταετίας στη μόδα, τον κινηματογράφο, το design και τον πολιτικό ακτιβισμό. Σύμφωνα με τον Martin Roth, τον διευθυντή του V&A, πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες εκθέσεις στις οποίες έχει ποτέ εμπλακεί: «Αυτή η φιλόδοξη αποτύπωση της αντικουλτούρας του τέλους του 1960 δείχνει την απίστευτη σημασία εκείνης της επαναστατικής περιόδου στη ζωή μας σήμερα. Η δημιουργική αυτή έκθεση θα ρίξει νέο φως στις ευρύτατες κοινωνικές, πολιτιστικές και πνευματικές αλλαγές στα τέλη της δεκαετίας του 1960 που ακολούθησαν μετά τη λιτότητα των μεταπολεμικών χρόνων, όχι μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο». Το μουσείο μάς καλεί να κάνουμε ένα ταξίδι σε επτά διαφορετικές επαναστάσεις που πραγματοποιήθηκαν μέσα σε πέντε εκπληκτικά χρόνια, από το 1966 μέχρι το 1970:


Επανάσταση στην ταυτότητα της νεολαίας

Τον Απρίλη του 1966 το περιοδικό «Time» χαρακτήρισε το Λονδίνο «Swinging City», αντανακλώντας τη μετατόπισή του στο επίκεντρο της προσοχής του κόσμου. Τα βρετανικά κοινωνικά και καλλιτεχνικά ήθη βρίσκονταν σε αναβρασμό. Η ακμάζουσα πολιτιστική σκηνή και η μόδα του Swinging London τη δεκαετία του '60 επικεντρώνεται στην άνοδο των μπουτίκ με είδη ένδυσης, όπως το Bazaar της Μαίρη Κουάντ −που καθιερώνει τα μίνι− στην King's Road και η Biba στην Carnaby Street, οι οποίες προσφέρουν πολύχρωμα νέα σχέδια για τη νεότερη γενιά.


Επανάσταση στο κεφάλι

Η «διεύρυνση» του πνεύματος μέσω της χρήσης ναρκωτικών αποτέλεσε τη βάση για νέους δημιουργικούς πειραματισμούς στη μουσική, την τέχνη, τον κινηματογράφο και τη λογοτεχνία. Όπως τονίζει η Victoria Broackes, συνεπιμελήτρια της έκθεσης: «Αυτή είναι μια εποχή που η έκθεση στα ναρκωτικά δεν γινόταν για καθαρά ψυχαγωγικούς σκοπούς. Τα χρησιμοποιούσαν για να διευρύνουν τα όρια και να ανοίξουν τις πόρτες της αντίληψης. Θα εξετάσουμε τις επιπτώσεις αυτών των ανακαλύψεων μετά το τέλος του ταξιδιού − οι άνθρωποι άρχισαν να εξερευνούν την πνευματικότητα της Ανατολής». Το underground κίνημα στα τέλη της δεκαετίας του 1960 βασίστηκε στη φιλοσοφία της γενιάς των Beat, τα ναρκωτικά, τη μουσική και τις εξωτικές θρησκείες. Ψυχεδελικά κλαμπ, όπως το Roundhouse και το UFO Club στο Λονδίνο, συνδύαζαν τη μουσική με σόου με φώτα, αβανγκάρντ σινεμά και χορευτικά συγκροτήματα. Αυτό με τη σειρά του ενέπνευσε νέα ζωντάνια στα έργα τέχνης και το design. Εκείνο το πνεύμα πειραματισμού μοιράστηκαν μπάντες που χρησιμοποιούσαν νέες τεχνολογίες και ήχους.

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης © Victoria and Albert Museum, London

Επανάσταση στον δρόμο

Τη δεκαετία του 1960 η πολιτική και η μάχη ενάντια στο κατεστημένο είχαν βγει στους δρόμους. Τον Μάη του '68 η γαλλική κυβέρνηση έπεσε σχεδόν λόγω της μαζικής απεργίας των φοιτητών και των εργαζομένων και η αναταραχή εξαπλώθηκε σε όλη την Ευρώπη. Οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιτάχθηκαν στον πόλεμο του Βιετνάμ. Το 1969 το ξέσπασμα των θαμώνων του gay bar Stonewall Inn στη Νέα Υόρκη κατά της αστυνομίας ήταν ένα σημείο καμπής για τους ακτιβιστές υπέρ των δικαιωμάτων των ομοφυλοφίλων. Οι ομάδες για την απελευθέρωση των γυναικών διαδήλωναν απαιτώντας ισότητα. Οι Μαύροι Πάνθηρες υποστήριζαν την ανάγκη να έχουν οι μαύροι όπλα για αυτοπροστασία, ενώ ο αγώνας για τα πολιτικά δικαιώματα εξελίχθηκε σε νέες εκστρατείες κατά της φτώχειας των κατοίκων των προαστίων της πόλης.


Επανάσταση στην κατανάλωση

Η ταχεία αύξηση της προσωπικής περιουσίας και η άφιξη της πιστωτικής κάρτας τροφοδοτούν την επέκταση του καταναλωτισμού, που όλο και περισσότερο συνδέεται με τον πατριωτισμό. Το 1967 στο Μόντρεαλ και το 1970 στην Οσάκα οι παγκόσμιες εκθέσεις προσφέρουν εικόνες ενός καταναλωτικού μέλλοντος και υποδέχονται εκατομμύρια επισκέπτες σε μια τεράστια βιτρίνα προϊόντων βιομηχανικού σχεδιασμού και τεχνολογίας. Η άνοδος στις πωλήσεις τηλεοράσεων έφερε μέσα στα σπίτια των ανθρώπων τη σε πραγματικό χρόνο ειδησεογραφική κάλυψη του πολέμου του Βιετνάμ και τις αποστολές στο φεγγάρι. Οι παγκόσμιες εκθέσεις και οι αποστολές στο φεγγάρι θα μπορούσαν να θεωρηθούν υπέρμαχοι μιας «μοντερνιστικής άποψης», αλλά στο τέλος της δεκαετίας συναντάμε μια παράλληλη, αυξανόμενη απογοήτευση με τον μοντερνισμό μεταξύ των νέων, που υποκινείται από μια αυξημένη πολιτική δέσμευση.

Επανάσταση στον τρόπο ζωής

Σε αντίθεση με την καταναλωτική κουλτούρα που συναντάμε στις πόλεις, αριθμός-ρεκόρ ανθρώπων συγκεντρώνεται για να ακούσει μουσική σε υπαίθρια φεστιβάλ, σε πάρκα και συχνά στην ύπαιθρο. Αυτό προήλθε από το ουτοπικό όραμα της ζωής ως μέρος μιας κοινότητας, στη φύση. Η ενότητα αυτή της έκθεσης διερευνά την ανεκτική, ελευθεριακή, χίπικη κουλτούρα των φεστιβάλ της δεκαετίας του 1960 που ήταν σε πλήρη αντίθεση με τη συντηρητική διαβίωση των μεταπολεμικών χρόνων. Ένα από τα πιο διάσημα από αυτά ήταν το τριήμερο Woodstock Festival «της ειρήνης και της μουσικής» το 1969. Οι συναυλίες του Woodstock σήμερα θεωρούνται αναπόσπαστες με την εφευρετική αντικουλτούρα και την πολιτική σκέψη της δεκαετίας του '60.

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Ο John Sebastian στη συναυλία του Woodstock, 1969, © Henry Diltz/ Corbis


Επανάσταση στην επικοινωνία

Η Δυτική Ακτή της Αμερικής ήταν η γενέτειρα μιας ποικιλίας εναλλακτικών κοινοτήτων. Οι κοινότητες, που πολλαπλασιάζονταν στην Καλιφόρνια και αλλού, στηρίχτηκαν στο ψυχεδελικό ροκ, στη σεξουαλική απελευθέρωση, στην απόρριψη των θεσμών και στη φιλοσοφία της «επιστροφής στη φύση». Ενισχύονταν, επίσης, από την πεποίθηση ότι το να μοιράζονται πιο δίκαια οι φυσικοί πόροι του πλανήτη και η ανθρώπινη γνώση ήταν η βάση για ένα καλύτερο μέλλον. Αυτή η ιδεολογία ενέπνευσε τους πρωτοπόρους των σύγχρονων προσωπικών υπολογιστών, ενώ η συνειδητοποίηση ότι είναι ευθύνη του ανθρώπου η προστασία του πλανήτη είχε ως αποτέλεσμα τη Διεθνή Ημέρα της Γης και την ίδρυση της Greenpeace το 1970. Η οικολογία και η επανάσταση της χρήση προσωπικών υπολογιστών και του κυβερνοχώρου είναι κομμάτι της κληρονομιάς που άφησαν οι χίπηδες και οι ιδέες του κοινοτισμού της δεκαετίας του '60. Το V&A εξασφάλισε με προσωρινό δάνειο έναν σπάνιο Apple 1 υπολογιστή του 1976. Στην έκθεση περιλαμβάνεται και ένα σύγχρονο αντίγραφο του πρώτου ποντικιού υπολογιστή, μαζί με ένα φιλμ του 1968, όπου ο εφευρέτης του, Doug Engelbart, υποστηρίζει με βεβαιότητα: «Το αποκαλούμε ποντίκι προς το παρόν, είμαι σίγουρος όμως ότι κάποιος θα καταλήξει σε ένα καλύτερο όνομα».


Μια επανάσταση σε εξέλιξη

Κοιτάζοντας πίσω, η δεκαετία του '60 εξακολουθεί να παράγει έντονη συζήτηση. Οι ρίζες πολλών από τις σημερινές βασικές ανησυχίες −από την οικολογία μέχρι τους προσωπικούς υπολογιστές και τον νεοφιλελευθερισμό− μπορούν να εντοπιστούν σε αυτή την εποχή. Από την άλλη, η δεκαετία του '60 μοιάζει να είναι η τελευταία φορά που η μόδα, η πολιτική, η μουσική και η τεχνολογία έφεραν μαζί μια αλλαγή.

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Blow Up, 1966. © MGM / THE KOBAL COLLECTION


Μέσα σε αυτές τις ενότητες οι επιμελητές της έκθεσης «ιχνογραφούν» τη μετεξέλιξη της βρετανικής κοινωνίας. Το 1965 η ομοφυλοφιλία και η άμβλωση ήταν παράνομες στη Βρετανία, το αντισυλληπτικό χάπι ήταν διαθέσιμο μόνο για τις παντρεμένες γυναίκες, το διαζύγιο ήταν δύσκολο να επιτευχθεί, ίσχυε η θανατική ποινή για φόνο, οι φυλετικές διακρίσεις ήταν διαδεδομένες και το θέατρο μπορούσε ακόμα να λογοκρίνεται. Μέχρι το 1970 το Ηνωμένο Βασίλειο είχε μετατραπεί σε μια χώρα με πολύ μεγαλύτερη ανοχή. Μέσα σε πέντε μόλις χρόνια, πολλά από τα δεδομένα είχαν αλλάξει.


Το σημείο εκκίνησης της έκθεσης είναι το 1966, όταν η χρήση LSD ήταν ακόμη νόμιμη, ενώ κυριαρχεί η μουσική. Φιλοξενούνται, δε, περισσότεροι από διακόσιοι δίσκοι βινυλίου του DJ του Radio 1, John Peel, πρωτοπόρου ραδιοπειρατή που άσκησε μεγάλη επιρροή με την εκπομπή του «The Perfumed Garden» στο Radio London, φέρνοντας το κοινό σε επαφή με την progressive και την ψυχεδελική μουσική. «Αποτελούν τη σπονδυλική στήλη της έκθεσης» τονίζει η Victoria Broackes. «Αυτό συμβαίνει γιατί η έκθεση εξερευνά μια περίοδο κατά την οποία η κοινωνία και η μουσική πορεύτηκαν χέρι-χέρι. Η μουσική ήταν μια ζωτικής σημασίας μορφή επικοινωνίας μεταξύ των νέων και η μουσική θα είναι αναπόσπαστο τμήμα της έκθεσης». Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν τον Τζίμι Χέντριξ να παίζει σόλο τον Εθνικό Ύμνο των Ηνωμένων Πολιτειών στο Woodstock αλλά και να δουν το διάρκειας 14 ωρών «Technicolor Dream», ένα multimedia happening με επικεφαλής τους Pink Floyd, που παρουσιάστηκε στο Alexandra Palace το 1967.

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Η Christine Keeler φωτογραφημένη από τον Lewis Morley, 1963. © Lewis Morley/National Media Museum/Science & Society Picture Library


Ένα από τα πιο σημαντικά και σπάνια εκθέματα παραχωρήθηκε από τη χήρα του Τζορτζ Χάρισον, Ολίβια, που δανείζει, για πρώτη φορά, το ροδακινί κοστούμι που φορούσε ο σύζυγός της στο εξώφυλλο του «Sgt. Pepper» – βρίσκεται δίπλα στο ζωηρό κίτρινο κοστούμι του Τζον Λένον και κοντά στους χειρόγραφους στίχους του «Lucy in the Sky with Diamonds». Η Ολίβια Χάρισον έχει δωρίσει, επίσης, την αλληλογραφία του «σκαθαριού» με καθηγητή του Cambridge σχετικά με την αναζήτηση ενός υψηλότερου πνευματικού μονοπατιού, καθώς και ένα ημερολόγιο γραμμένο κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης του «Sgt. Pepper». Στην έκθεση έχει βάλει το χεράκι της και η NASA, η οποία δάνεισε μια πέτρα από το φεγγάρι και τη διαστημική στολή που φόρεσε στην αποστολή του Apollo 8 ο William Anders, ο άνθρωπος που το 1968 τράβηξε τη διάσημη φωτογραφία «Earthrise».


Από μια «πόλη για γέρους», σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Πίτερ Έβανς, το Λονδίνο έγινε με ιλιγγιώδη ταχύτητα το επίκεντρο του κόσμου και η έκθεση στο V&A είναι αφιερωμένη σε αυτή την κοσμογονία. «Η μόδα, η τέχνη, τα πάντα γνώρισαν έκρηξη» έχει πει για το Swinging London ο Αμερικανός Ντένις Χόπερ, πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης του «Ξένοιαστου Καβαλάρη», που βρέθηκε αρκετές φορές εκεί τη δεκαετία του '60. «Η μουσική ήταν εκπληκτική, οι αίθουσες χορού και τα τζαζ κλαμπ ήταν κατάμεστα, ήταν κάτι απίστευτο. Και στην Αμερική υπήρχαν δυνατές συγκινήσεις, αλλά στην ουσία προέρχονταν από την Αγγλία. Δεν έχω βρεθεί σε κάποιο μέρος που να είχε ανάλογη επίδραση πάνω μου από πολιτιστική άποψη. Όλο αυτό είχε να κάνει με την κουλτούρα, τη ζωγραφική, τη μουσική, τη γλυπτική, τη μόδα, τα ρούχα. Θα έλεγα ότι για πέντε χρόνια όλοι τούς έβλεπαν από μακριά, κανείς δεν μπορούσε να τους πλησιάσει. Το Λονδίνο υπαγόρευε κουλτούρα σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο».

«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Kαρτ ποστάλ από την World Expo στο Μόντρεαλ το 1967 © Victoria and Albert Museum, London
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Διαδηλωτές κατά του πολέμου στο Βιετνάμ έξω από το κτίριο του Πενταγώνου το 1967. Φωτο: Bernie Boston/The Washington Post /Getty Images
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Πόστερ για το The Crazy World of Arthur Brown at UFO, 16 και 23 Ιουνίου, από τους Hapshash and the Coloured Coat, 1967, Λονδίνο (Michael English & Nigel Waymouth). Φωτο: © Victoria and Albert Museum, London
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Το φόρεμα Souper, 1966. Φωτο: Kerry Taylor Auctions
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Οι Rolling Stones έξω από το Tin Pan Alley Club στο Λονδίνο, 1963. Φωτο: Terry O'Neill/Iconic Images
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Το πόστερ Acid Test σχεδιασμένο από τον Wes Wilson, 1966. Φωτο: Courtesy of Steward Brand
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
To κοστούμι του George Harrison από το το εξώφυλλο του «Sgt. Pepper». Φωτο: Richard Davis/V&A
«You Say You Want a Revolution?» Facebook Twitter
Επανάσταση, The Beatles. Φωτο: Illustrated Lyrics Revolution (1968).

Ιnfo:

You Say You Want a Revolution? Records and Rebels 1966-1970

V&A Museum

Έως τις 27 Φεβρουαρίου 2017

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ