Το 15ο αποχαιρετιστήριο άλμπουμ των Pink Floyd είναι ένας φόρος τιμής στον Richard Wright

Το 15ο αποχαιρετιστήριο άλμπουμ των Pink Floyd είναι ένας φόρος τιμής στον Richard Wright Facebook Twitter
2

Το 15ο αποχαιρετιστήριο άλμπουμ των Pink Floyd είναι ένας φόρος τιμής στον Richard Wright Facebook Twitter
Tο ''The Endless River'' είναι Pink Floyd, πρωτίστως απ' την άποψη του ήχου!

Οι Pink Floyd κανονικά έχουν πάψει προ πολλού να υφίστανται ως συγκρότημα. Όχι μόνο με την αποχώρηση του κιμπορντίστα Richard Wright το 1979 (τον απέλυσε ο Roger Waters την περίοδο που ηχογραφούσαν το ''The Wall''), ούτε ίσως και με την αποχώρηση του ίδιου του Waters το ΄85. Κατά υποκειμενική εκτίμηση, όσο σπουδαία έργα κι αν άφησαν τη δεκαετία του 1970, οι Pink Floyd της διετίας 1966 - 67, με τον Syd Barrett δηλαδή στις τάξεις τους, ήταν κάτι τελείως διαφορετικό και ''μεμονωμένο''.

Σύμφωνα, πάντως, με τον David Gilmour αυτή θα είναι και η τελευταία φορά που οι Pink Floyd απασχολούν τη δισκογραφία 50 χρόνια από τη δημιουργία τους.

Κοιτάς πίσω τη δισκογραφία τους και συνειδητοποιείς πως 15 άλμπουμ σε σχεδόν μισό αιώνα ζωής δεν είναι και πάρα πολλά, συγκριτικά - λόγου χάριν - με τους συμπατριώτες τους, Rolling Stones, που είχαν εμφανιστεί μερικά χρόνια νωρίτερα. Μια δισκογραφία που ξεκινάει με τα αριστουργήματα της βρετανικής ψυχεδέλειας των 60s, ''The piper at the gates of dawn'' (1967) και ''A saucerful of secrets'' (1968), διαπερνά τα 70s με έργα - σταθμούς σαν τα ''The dark side of the moon'' (1973), ''Wish you were here'' (1975) και ''Animals'' (1977), κλείνει τη δεκαετία αυτή με το πιο mainstream - FM Rock να το πω - άλμπουμ τους, το ''The Wall'' (1979), για να ολοκληρωθεί με μόλις τέσσερις ακόμη δίσκους την 30ετία 1983 - 2014: Το ''The Final Cut'' (1983), το ''A momentary Lampse of Reason'' (1987), το ''The Division Bell'' (1994) και, στην εκπνοή του 2014, το ''The Endless River''.

Το 15ο αποχαιρετιστήριο άλμπουμ των Pink Floyd είναι ένας φόρος τιμής στον Richard Wright Facebook Twitter
Οι Pink Floyd το 1994, εποχή ''The Division Bell''

 

Το ''The Division Bell'' ουσιαστικά είχε σηματοδοτήσει το comeback του συγκροτήματος, όπως και αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον των αναρίθμητων φαν παγκοσμίως. Το ''πόσο'', όμως, Pink Floyd ήταν ένα άλμπουμ φτιαγμένο βασικά από το τρίο των Gilmour - Mason - Wright εν έτει 1994, με είχε απασχολήσει πολύ σε μία περίοδο ειδικά που άκουγα φανατικά τη δισκογραφία τους από το 1967 έως το ΄71.

 

Το ίδιο ερώτημα γεννάται και σήμερα που οι Pink Floyd - εν προκειμένω ο κιθαρίστας David Gilmour και ο ντραμίστας Nick Mason, μια και ο Richard Wright εγκατέλειψε τα εγκόσμια το 2008 - κυκλοφορούν καινούργιο δίσκο, ακριβώς ως Pink Floyd με ένα προ 20ετίας υλικό.

Ένα υλικό που θα χαρακτηριζόταν το κύκνειο άσμα του Wright ή, σωστότερα, ένας φόρος τιμής των υπόλοιπων στη μνήμη του: Συνθέσεις, λοιπόν, του Richard Wright και του David Gilmour ως επί το πλείστον, που είχαν μείνει στην καβάντζα όταν όλοι μαζί ηχογραφούσαν το ''The Division Bell''. Είναι αναπόφευκτος επίσης ο χαρακτηρισμός ''φόρος τιμής'' και λόγω του θανάτου του Wright, όπως και λόγω του ότι για πρώτη φορά στη δισκογραφία της μπάντας ο ίδιος υπογράφει συνθετικά τόσα πολλά κομμάτια.

 

Το 15ο αποχαιρετιστήριο άλμπουμ των Pink Floyd είναι ένας φόρος τιμής στον Richard Wright Facebook Twitter
Οι Pink Floyd το 2014, εποχή ''The Endless River''

 

Κι όμως το ''The Endless River'' είναι Pink Floyd, πρωτίστως απ' την άποψη του ήχου! Ακούγοντας κανείς τα δύο εναρκτήρια κομμάτια, το ''Things left unsaid'' και το ''It's what we do'', εύκολα ο νους του πηγαίνει στις απλωμένες και τόσο πια οικείες αρμονίες του ''Shine on your crazy diamond (Parts I - V)'' ή του ''Welcome to the machine'' από το ''Wish you were here''. Μέχρι και ψήγματα από το ''Oxygen'' του Jean Michel Jarre ''ανακάλυψα'' προς το τέλος του ''Things left unsaid'', αλλά αυτό παίζει να είναι απλά μία δική μου εντύπωση εν ώρα ακρόασης.

 

Το ''The Endless River'' απαρτίζεται από 18 συνθέσεις, μικρής διάρκειας οι περισσότερες, ενωμένες μεταξύ τους σε ένα instrumental concept που διατηρεί αναλλοίωτο το προγκρεσιβοροκάδικο πινκφλοϋντικό ύφος της δεκαετίας του 1970. Γι'αυτό και ίσως ο Gilmour δήλωσε στο γνωστό περιοδικό ''Mojo'' πως το άλμπουμ αυτό δεν είναι κατάλληλο για τη γενιά των iTunes και του downloading. Κι αν ακόμη στοιχεία ambient υπάρχουν από το τρίτο κομμάτι, το ''Ebb and flow'' (φρόντισαν τα κίμπορντς του μακαρίτη Wright), παρακάτω η κιθάρα του Gilmour και τα τύμπανα του Mason, μας υπενθυμίζουν πόσο ''κλασικό'' είναι αυτό που ακούμε. Στο τέλος, ένα μόνο τραγούδι, το ''Louder than words'', σε μουσική του Gilmour και σε στίχους της Polly Samson, της γυναίκας του, κάνει την απόλυτη σύνδεση με το ένδοξο παρελθόν, παραπέμποντας στο μπαλανταδόρικο μέρος του ''Time'' από το ''The dark side of the moon''. Σαν ένας απόηχος από το παρελθόν ακούγεται το ''The Endless River'', που καλό θα είναι να κλείσει οριστικά το κεφάλαιο ''Pink Floyd'' στο μεγάλο βιβλίο με την ιστορία της rock μουσικής.

Το 15ο αποχαιρετιστήριο άλμπουμ των Pink Floyd είναι ένας φόρος τιμής στον Richard Wright Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του ''The Endless River'' είναι πίνακας του 18χρονου Αιγύπτιου Ahmed Emad Eldin

Σε ότι αφορά το, ποιητικών διαστάσεων, εξώφυλλο του ''The Endless River'', μπορεί να μην έχει τη σφραγίδα της Hipgnosis (ο ιδρυτής της, Storm Thorgerson πέθανε το 2013), αποτελεί ''άποψη'' ωστόσο του συνεργάτη του και συνιδρυτή της θρυλικής γραφιστικής εταιρείας, Aubrey Powell. Για την ακρίβεια, ο Powell ανακάλυψε τον πίνακα ενός έφηβου Αιγύπτιου εικαστικού, του Ahmed Emad Eldin, με τίτλο ''Beyond the sky from the endless river''. Του ζήτησε το έργο αυτό να είναι το εξώφυλλο του νέου άλμπουμ των Pink Floyd και ο πιτσιρικάς Άραβας, όντας και φαν του συγκροτήματος, δέχτηκε μετά χαράς!

Στην Αγγλία το ''The Endless River'' κυκλοφόρησε επισήμως στις 10 Νοεμβρίου του 2014 και μέχρι τις 27 του ίδιου μήνα, μέσα σε δύο εβδομάδες δηλαδή, η βινυλιακή έκδοση του πούλησε 6.000 αντίτυπα, κάνοντας το τό πιο ευπώλητο - απ' την άποψη της ταχύτητας - βινύλιο της χρονιάς. Στις ΗΠΑ που επίσης βγήκε στις 10 Νοεμβρίου, πούλησε 170.000 αντίτυπα την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας. Λογικό, για ένα άλμπουμ που μία μόνο εβδομάδα πριν την έκδοση του είχε τις περισσότερες παραγγελίες από οποιονδήποτε άλλο δίσκο στο Amazon UK. Σύμφωνα, πάντως, με τον David Gilmour αυτή θα είναι και η τελευταία φορά που οι Pink Floyd απασχολούν τη δισκογραφία 50 χρόνια από τη δημιουργία τους.

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια