5 όχι πολύ γνωστά πράγματα για την Ute Lemper Facebook Twitter
Με την Ute Lemper, τα πράγματα ήταν διαφορετικά από την πρώτη στιγμή. Είχε το ύφος, τη θεατρικότητα, το νεύρο να πατήσει με σιγουριά πάνω στις λεπτές ισορροπίες της μουσικής του Βάιλ.

5 όχι πολύ γνωστά πράγματα για την Ute Lemper

0

Δεν μπορούν πολλές γυναικείες φωνές να ακουμπήσουν τη μουσική του Κουρτ Βάιλ και να μην επιχειρήσουν έστω και λίγο να μιμηθούν τη χροιά της άπιστης, θυελλώδους μούσας και συζύγου του, Λότε Λένια, που με τον χαρακτήρα που έβαλε στις δύσκολες συνθέσεις του, τις έκανε ακόμη πιο δυσπρόσιτες.  Κι ακόμη κι αν έσπαγε το καλούπι και προέκυπτε τραγουδίστρια με περσόνα και φωνητικές δυνατότητες, οι μελωδίες του Βάιλ παρέμεναν απόλαυση για λίγους, όσους αρέσκονται σ' αυτό το είδος σκοτεινής μουσικής γραφής, υπόκρουσης κατάλληλης για καμπαρέ ή για πολεμικές καταστάσεις, υπαγορευμένης ως επί το πλείστον από τα πολιτικά κείμενα του Μπέρτολντ Μπρεχτ. 

Με την Ute Lemper, τα πράγματα ήταν διαφορετικά από την πρώτη στιγμή. Είχε το ύφος, τη θεατρικότητα, το νεύρο να πατήσει με σιγουριά πάνω στις λεπτές ισορροπίες της μουσικής του Βάιλ -η επανεκτέλεση του θαύματος που λέγεται "Όπερα της Πεντάρας" ήταν μια τέτοια απόδειξη- και να πλάσει τη δική της ερμηνευτική προσωπικότητα, χωρίς ούτε στιγμή να κακοποιήσει τη δουλειά του υμνητή του Μεσοπολέμου από το Ντεσάου. 

Στην Ελλάδα άρχισε να γνωρίζεται με το κοινό στα τέλη της δεκαετίας του '90 μέσα από τον προσωπικό της δίσκο "Punishing Kiss". Δεν ήταν εύκολο album, μέχρι που το ευαίσθητο στους στακάτους ρυθμούς αυτί των DJs στις μιλόνγκες της Αθήνας αγάπησε το "The case continues", το πιο δημοφιλές τραγούδι εκείνου του δίσκου, γεμάτο από αισθησιασμό και στίχους απροκάλυπτα σέξι, ό,τι έπρεπε, δηλαδή, για όσους ήθελαν κάτι περισσότερο από ένα πιο θυμωμένο τάνγκο. Εν τω μεταξύ, η Lemper, ήδη τότε με καριέρα 15 ετών, είχε προλάβει να δώσει το καλύτερο της: από μελοποιημένη βερολινέζικη ποίηση και βουτιές στα άδυτα της Jazz, μέχρι συνεργασίες με θεατρικούς και κινηματογραφικούς μουσικοσυνθέτες που έβρισκαν στη φωνή της όλη εκείνη την παγωμένη δύναμη των καμπαρέ του Μεσοπολέμου, που είχαν να αισθανθεί η μουσική βιομηχανία ήδη από την εποχή της -συγκριτικά και τελικά- επιπόλαιης προσέγγισης της Λάιζα Μινέλι.

Με τη μουσική του Βάιλ και την ποίηση του Μπρεχτ ήρθε σε επαφή στα 17 της. Μεγαλωμένη σε μια Γερμανία που μάθαινε να διορθώνει τα εγκληματικά λάθη της, ήταν κάτι επαναστατικό, κάτι που της άλλαξε τη ζωή.

Θα πρωταγωνιστήσει σε ιστορικές παραστάσεις και παραγωγές στο Broadway και στο West End, θα κάνει δικό της το βραβείο Moliere καλύτερης ηθοποιού για την ερμηνεία της στο "Cabaret" και θα συνεχίσει με τα βραβεία "Laurence Olivier" και "American Theatre Award" για την ερμηνεία της στο "Chicago". Ως χορεύτρια θα συνεργαστεί με τους κορυφαίους του είδους, μεταξύ των οποίων ο Μορίς Μπεζάρ και η Πίνα Μπάους. 

Την έχουν πει αναρχοντίβα, την έχουν συγκρίνει με τη Μάρλεν Ντίτριχ (καμία σχέση), έχουν υμνήσει φωνή, σκηνική παρουσία και ευρηματικότητα σε ΗΠΑ και Ευρώπη, αλλά η φαινομενικά ψυχρή καλλιτέχνις δεν φαίνεται να συγκινείται απ' όλα αυτά. Περισσότερο θυμίζει καλλιτεχνική μηχανή με συναίσθημα και μία εγκυκλοπαίδεια τεχνών "φορτωμένη" στο πίσω μέρος του κεφαλιού της. Στην Αθήνα έρχεται για δεύτερη φορά -είχε προηγηθεί ένα εξαιρετικό live της την άνοιξη του '15- στις 4 Φεβρουαρίου υποσχόμενη όλο αυτό το πακέτο Κουρτ - Βάιλ, όλη αυτή την αισθητική που σπανίως αποδίδεται σωστά, αν κρίνει κανείς από τις άνευρες κι άπειρες απόπειρες που κατά καιρούς έχουν επιχειρηθεί και από Έλληνες καλλιτέχνες, σε μικρά (κι αθόρυβα) σχήματα, ευτυχώς.  Κατά τα λοιπά:

5 όχι πολύ γνωστά πράγματα για την Ute Lemper Facebook Twitter
Δεν πιστεύει στην άνοδο του εθνικισμού στη Γερμανία, ακριβώς επειδή θεωρεί ότι η ιστορία έδωσε ένα μεγάλο μάθημα στο γερμανικό έθνος.

1.

Έχει κάπως βαρύ γερμανικό χιούμορ και είναι τέρας ειλικρίνειας. Έχει χαρακτηρίσει τη Madonna θαρραλέα γυναίκα, αλλά αισχρή τραγουδίστρια, που κακοποίησε την "Evita" με κάθε πιθανό τρόπο. Τη Σελίν Ντιόν αδιάφορη και τις "Spice Girls" εκπροσώπους ενός μουσικού είδους που θα έπρεπε να εξαφανιστεί από την ιστορία της μουσικής. 

2.

Δεν πιστεύει στην άνοδο του εθνικισμού στη Γερμανία, ακριβώς επειδή θεωρεί ότι η ιστορία έδωσε ένα μεγάλο μάθημα στο γερμανικό έθνος. Ωστόσο, όπως επίσης έχει δηλώσει, δεν θέλει να νιώθει τη Γερμανία γύρω της. Αγαπά, τα Haribo, τις καραμέλες - αρκουδάκια. Τρώει δυο σακούλες μαζεμένες κάθε φορά που επιστρέφει στη γενέτειρα της. (Είπαμε, γερμανικό χιούμορ).

3.

Δεν θέλει να θυμάται τα παιδικά της χρόνια στο Münster της Δυτικής Γερμανίας. Θεωρεί ότι είναι το πιο βαρετό μέρος στον κόσμο. Παρ' όλα αυτά στη μητέρα της, Ελφρίντα, τραγουδίστρια της όπερας, οφείλει τη μασίφ μουσική παιδεία της. Στο γεγονός ότι αυτή η γυναίκα δεν είχε καμία προσωπική φιλοδοξία, οφείλει τη δική της μανία να ξεχωρίσει, για όλους τους σωστούς λόγους. 

4.

Με τη μουσική του Βάιλ και την ποίηση του Μπρεχτ ήρθε σε επαφή στα 17 της. Μεγαλωμένη σε μια Γερμανία που μάθαινε να διορθώνει τα εγκληματικά λάθη της, ήταν κάτι επαναστατικό, κάτι που της άλλαξε τη ζωή. 

5.

Δεν θεωρεί εαυτόν σπουδαία τραγουδίστρια. "Δεν είμαι. Όμως, μελετώ και μελετώ ξανά. Και εξασκούμαι. Και αγαπώ να τραγουδάω. Και ξέρω ότι έχω ισχυρή αίσθηση της μελωδίας. Ξέρω ότι με την ίδια ευκολία μπορώ να κινηθώ στις αθώες χαμηλές νότες και μετά να τις κάνω μπάσες, υποβλητικές, πανίσχυρες", δήλωνε το 2011 ήδη με 4-5 βραβεία στο ράφι της. 

Info:

Θέατρο Παλλάς

4/2/2017, 21:00

Εισ.:32-65€

Στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Ημέρες Μπρεχτ στην Αθήνα» 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ