«Βασιλιάς της Νέας Υόρκης»: Η εύθραυστη κληρονομιά του Λου Ριντ σε μια νέα, αποκαλυπτική βιογραφία του

«Βασιλιάς της Νέας Υόρκης»: Η εύθραυστη κληρονομιά του Λου Ριντ σε μια νέα, αποκαλυπτική βιογραφία του Facebook Twitter
Ο Λου Ριντ υπήρξε μια πολύπλοκη φιγούρα, ένα βαθιά αμήχανο είδωλο. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0

«ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ» ήταν το προσωνύμιο που είχε δώσει στον Λου Ριντ ο Ντέιβιντ Μπόουι, ένας εμμονικός θαυμαστής των Velvet Underground, ο οποίος έσωσε την άνευρη σόλο καριέρα του Ριντ, ως παραγωγός του Transformer, του άλμπουμ που του χάρισε τη μεγαλύτερη επιτυχία του, το Walk on the Wild Side.

Είναι επίσης ο τίτλος της σχολαστικής και ταυτόχρονα ζωηρής νέας βιογραφίας του Will Hermes, της πρώτης που βασίζεται στο αρχείο που δώρισε στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης η χήρα του Λου Ριντ, Λόρι Άντερσον. Όπως και στο βιβλίο του Love Goes to Buildings on Fire του 2011, το οποίο εξερευνούσε το μουσικό τοπίο της Νέας Υόρκης στα μέσα της δεκαετίας του '70, ο Hermes αναπαριστά με δεξιοτεχνία τις διαφορετικές σκηνές στις οποίες βρέθηκε ο Ριντ, τοποθετώντας τον ανάμεσα σε ένα λαμπρό καστ συνεργατών, φίλων και εραστών.

Υπάρχει η αίσθηση ότι το βιβλίο επικαιροποιεί τον Λου Ριντ για μια νέα γενιά, ιδίως ως προφήτη της queer απελευθέρωσης και της μη συμμόρφωσης με τα έμφυλα στερεότυπα. Ένα από τα καλύτερα τραγούδια του άλλωστε, το Candy Says του 1969, είναι μια οδυνηρή επίκληση της έμφυλης δυσφορίας, μεταξύ άλλων. Σε ένα άλλο κομμάτι του, το Make Up του 1972, τρία χρόνια μετά τις εξεγέρσεις του Stonewall, υπάρχει η διακήρυξη: «Τώρα βγαίνουμε από τις ντουλάπες μας και ξεχυνόμαστε στους δρόμους». Από το 1974 έως το 1977 επίσημη σύντροφος του Λου Ριντ ήταν η τρανς Ρέιτσελ Χάμφρις.

Η «μεγάλη ιδέα» που είχε πάντα ήταν να «απαλλάξει το rock & roll από την ποπ φόρμα και να το κάνει μουσική για ενήλικες, με την ανάλογη θεματολογία».

Ο Λου Ριντ υπήρξε μια πολύπλοκη φιγούρα, ένα βαθιά αμήχανο είδωλο. Καθώς ο Hermes καταγράφει την πορεία του από τα προάστια του Λονγκ Άιλαντ προς την πρωτοπορία του κέντρου, μέσω του Πανεπιστημίου Syracuse και της κηδεμονίας του ποιητή Ντέλμορ Σβαρτς, καταγράφει επίσης την επιδείνωση των ψυχικών τραυμάτων του.

«Βασιλιάς της Νέας Υόρκης»: Η εύθραυστη κληρονομιά του Λου Ριντ σε μια νέα, αποκαλυπτική βιογραφία του Facebook Twitter
Με τη Λόρι Άντερσον και τον Πολ Σάιμον. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images

Ο Τζον Κέιλ, η άλλη μουσική ιδιοφυΐα των Velvet Underground, πίστευε ότι η συχνά αποκρουστική συμπεριφορά του Ριντ είχε τις ρίζες της στους φόβους του για την ψυχική του υγεία που τον οδηγούσαν στο να «προσπαθεί σκόπιμα [να] κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί για να κάνει τους άλλους να νιώσουν αμήχανα. Αυτό τον έκανε να αισθάνεται ότι είχε τον έλεγχο, αντί να ζει σε μια κατάσταση μόνιμης αβεβαιότητας ή παράνοιας. [Αναζητούσε] διαρκώς ένα είδος πλεονεκτήματος για τον εαυτό του, προκαλώντας τις χειρότερες αντιδράσεις στους ανθρώπους».

Η ίδια ανασφάλεια που του έδινε μια αδυσώπητη δημιουργική ορμή –να αποδείξει στον Σβαρτς ότι ήταν κι αυτός ένας σπουδαίος ποιητής, να δείξει στους γονείς του ότι δεν ήταν η βαριά παθολογική περίπτωση που εκείνοι φοβόντουσαν– τον έκανε επίσης αφόρητα εγωιστή, ακόμη και βίαιο. «Αν ήσουν η γυναίκα στη ζωή του», έλεγε η πρώτη του σύζυγος Μπέτι Κρόνσταντ, «ήσουν αναπόσπαστο κομμάτι του, όπως ένα χέρι ή ένα πόδι, και θα σου φερόταν με τον ίδιο σεβασμό αλλά και με την ίδια κακομεταχείριση που φερόταν στον εαυτό του».

Ο Ριντ συνέθεσε το απαράμιλλο Perfect Day για ένα ραντεβού που είχαν βγει οι δυο τους: Ο συγγραφέας αυτής της βιογραφίας το περιγράφει με ακρίβεια ως το σκίτσο μιας «ασταθώς ευτυχισμένης σκηνής που τρεμόπαιζε με αυτο-οίκτο».

Παρότι ήταν εκείνος που είχε γράψει το Heroin των Velvet Underground, ο Λου Ριντ υπήρξε κυρίως εραστής της αμφεταμινών, εν μέρει επειδή ήταν εύκολα διαθέσιμες από τους γιατρούς και εν μέρει επειδή ενίσχυαν την παραγωγικότητα. Σε κάθε περίπτωση, η παράνοια και ο αυτο-εξευτελισμός που του προκαλούσαν διοχετεύονταν απευθείας στις συνθέσεις του.

Εξάλλου, η «μεγάλη ιδέα» που είχε πάντα ήταν να «απαλλάξει το rock & roll από την ποπ φόρμα και να το κάνει μουσική για ενήλικες, με την ανάλογη θεματολογία». Όταν τελικά ξεκίνησε σοβαρά τις θεραπείες απεξάρτησης, ο Λου Ριντ εντάχθηκε στους Narcotics Anonymous. Όπως γράφει στο ο Hermes στο βιβλίο, σε μια συνεδρία στη Νέα Υόρκη, ήρθε αντιμέτωπος με έναν εθισμένο ο οποίος του φώναξε: «Πώς τολμάς να βρίσκεσαι εδώ – εσύ είσαι ο λόγος που πήρα ηρωίνη!».

Αλλά αν έγινε διάσημος ως ο ροκ ποιητής που αντανακλούσε στο έργο του τον σκιώδη εαυτό, είτε τον δικό του είτε της κοινωνίας, ήταν στην υπηρεσία μιας αληθινής ομορφιάς. Στο συγκινητικό τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου, ο Hermes περιγράφει τις τελευταίες μέρες του Ριντ το 2013 – το σώμα του είχε απορρίψει το μεταμοσχευμένο συκώτι και ήξερε ότι πέθαινε. «Είμαι τόσο επιρρεπής στην ομορφιά αυτή τη στιγμή», έλεγε, καθώς οι φίλοι του έπαιζαν Shangri-Las, Nina Simone, Frank Ocean και Radiohead ενώ εκείνος επέπλεε στη θερμαινόμενη πισίνα του. Στην πραγματικότητα, πάντα ήταν.

Με στοιχεία από The Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ