Colin Stetson: Ένας από τους πιο καταξιωμένους σαξοφωνίστες έρχεται στην Αθήνα

Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary» Facebook Twitter
Το όνομά του Colin Stetson, όταν πρωτοξεκινούσε κάπου στις αρχές των ’00s ήταν περισσότερο συνδεδεμένο με την αβανγκάρντ και πειραματική σκηνή της εποχής ‒ με την τζαζ συνδέθηκε στα ’10s. Φωτ.: Jonathan Durand
0

Ένας από τους πιο καταξιωμένους μουσικούς πνευστών οργάνων και συνθέτες διεθνώς, ο Colin Stetson, δεν ξεκίνησε παίζοντας τζαζ. Το όνομά του όταν πρωτοξεκινούσε κάπου στις αρχές των ’00s ήταν περισσότερο συνδεδεμένο με την αβανγκάρντ και πειραματική σκηνή της εποχής ‒ με την τζαζ συνδέθηκε στα ’10s. Με τα χρόνια εξελίχθηκε σε μακροχρόνιο συνεργάτη πιο εμπορικών και γνωστών καλλιτεχνών κι αυτό απογείωσε την καριέρα του. Έχει παίξει πλάι στον Tom Waits, στον Bon Iver, στους Arcade Fire –καμία έκπληξη, αφού έχει καταγωγή από τον Καναδά–, τη Laurie Anderson, τον Lou Reed, τον Evan Parker, τους Chemical Brothers κ.ά.

Αυτό, ίσως, που δεν γνωρίζουν αρκετοί είναι ότι πλέον συνθέτει μουσική και για τον κινηματογράφο. Ανήκει σε μια νέα γενιά μουσικών που ασχολούνται με τα σάουντρακ. Έχει γράψει τη μουσική σε καλτ ταινίες τρόμου και θρίλερ όπως τα «Hereditary» (2018), «Texas Chainsaw Massacre» (2022), «The Menu» (2022) και «Uzumaki» (2023). Κυρίως, όμως, έχει ξεχωρίσει επειδή παίζει πολύ μεγάλα σε όγκο και βάρος και πολύ παλιά σε ηλικία πνευστά όργανα, κατά προτίμηση σαξόφωνα. Κάπως αναχρονιστικά αν και άκρως εντυπωσιακά όργανα που όταν τα παίζει «ξανανιώνουν» και συστήνονται εκ νέου σε ένα νεότερο κοινό.

Τo μεγαλύτερο που έχει στη συλλογή του είναι ένα μπάσο σαξόφωνο ηλικίας 100 χρονών και κάτι, ενώ το αγαπημένο του τενόρο σαξόφωνο είναι 80 χρονών. Για όλους αυτούς τους λόγους είναι πολύ σημαντική η εμφάνισή του στην Αθήνα αυτό το Σάββατο στο Gazarte που γίνεται στο πλαίσιο της περιοδείας του για το νέο του άλμπουμ με τίτλο «The love it took to leave you»

Tο να φτιάχνεις μουσική για ταινίες είναι διαφορετικό από το να συνθέτεις για μια σόλο δουλειά, κυρίως γιατί όταν γράφω και παίζω σόλο, παίζω μόνο ένα όργανο, δεν χρησιμοποιώ overdubs ή εφέ κ.λπ. Βέβαια, προσπαθώ να θέτω συγκεκριμένες παραμέτρους σε κάθε νέο σάουντρακ που κάνω, για να δώσω στη μουσική έναν συγκεκριμένο και αναγνωρίσιμο χαρακτήρα και συγκεκριμένη αισθητική.

— Έχεις δουλέψει με πολύ σημαντικούς μουσικούς. Ποια ήταν η πιο αγαπημένη σου συνεργασία και γιατί;
Έχω ζήσει απίστευτες στιγμές περιοδεύοντας με διάφορα πρότζεκτ, μολονότι, αν έπρεπε να διαλέξω το αγαπημένο μου, θα ήταν αυτό με τη Laurie Anderson. Η παράστασή της στην οποία συμμετείχα ήταν ένας έξυπνος συνδυασμός σύνθεσης και αυτοσχεδιασμού. Ήταν δομημένη έτσι ώστε να σε καθοδηγεί προς μια ηχητική κατεύθυνση, δίνοντάς σου ταυτόχρονα αρκετή ελευθερία για να την εξερευνήσεις.

— Πώς άρχισες να συνθέτεις μουσική για σάουντρακ; Πόσο διαφορετικά είναι να συνθέτεις για μια ταινία απ’ ό,τι για μια σόλο δουλειά; 
Άρχισα να φτιάχνω μουσική για ταινίες γύρω στο 2010, όταν με προσέγγισε ο σκηνοθέτης Alexander Moors και μου ζήτησε να γράψω μουσική για την ταινία του «Blue Caprice». Φυσικά, το να φτιάχνεις μουσική για ταινίες είναι διαφορετικό από το να συνθέτεις για μια σόλο δουλειά, κυρίως γιατί όταν γράφω και παίζω σόλο, παίζω μόνο ένα όργανο, δεν χρησιμοποιώ overdubs ή εφέ κ.λπ. Βέβαια, προσπαθώ να θέτω συγκεκριμένες παραμέτρους σε κάθε νέο σάουντρακ που κάνω, για να δώσω στη μουσική έναν συγκεκριμένο και αναγνωρίσιμο χαρακτήρα και συγκεκριμένη αισθητική.

— Πώς επιλέγεις τα κινηματογραφικά πρότζεκτ σου;
Το σενάριο είναι σχεδόν πάντα αυτό που με κερδίζει. Αν είναι καλό και λέει μια ιστορία που δεν έχω ξανακούσει, και, κυρίως, αν χάρη σε αυτήν μια μουσική αρχίσει να σχηματίζεται στο μυαλό μου, τότε ξέρω ότι θέλω να κάνω την ταινία.

Colin Stetson - The Love It Took To Leave You

— Ποιο είναι το αγαπημένο σου κινηματογραφικό πρότζεκτ για το οποίο έχεις γράψει μουσική;
Πολύ δύσκολο να διαλέξω ένα, ωστόσο πέρασα υπέροχα φτιάχνοντας μουσική για το «Menu».

— Έχεις κάποια αγαπημένη ταινία για την οποία θα ήθελες να έχεις γράψει το σάουντρακ;
Δεν το σκέφτομαι έτσι. Αν υπάρχει μια ταινία που αγαπώ, θα αγαπήσω και τη μουσική της, οπότε γιατί να θέλω να την έχω κάνει εγώ; Θα σου πω όμως ότι θα ήθελα πολύ να συνθέσω μουσική για κάποιες χιλιοειπωμένες ιστορίες επιστημονικής φαντασίας και του φανταστικού.

— Έχεις πει ποτέ όχι σε κάποιον; Για ποιον λόγο;
Λέω όχι όλη την ώρα, τις περισσότερες φορές, για να είμαι ακριβής. Συνήθως λόγω έλλειψης χρόνου, ή επειδή η ιστορία είναι ανύπαρκτη, ή το σενάριο μού φαίνεται γνωστό.

— Ποιες ήταν οι μουσικές σου επιρροές όταν μεγάλωνες;
Ήταν ποικίλες. Μεγάλωσα με πολύ κλασικό ροκ, Jimi Hendrix, Queen, Jethro Tull, επίσης άκουγα πολύ Michael Jackson και Prince. Μετά Iron Maiden, Metallica, Slayer, Mr. Bungle και The Pixies. Ως έφηβος άρχισα να ασχολούμαι περισσότερο με την τζαζ και την κλασική μουσική, τον αυτοσχεδιασμό και τη new age μουσική ‒ άκουγα μουσικούς όπως ο John Zorn και ο Bill Frisell, ο Peter Brötzmann, ο Ornette Coleman και ο Thomas Chapin, ο Glenn Gould, η Enya.

Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary» Facebook Twitter
Αυτά τα όργανα δεν έχουν κατασκευαστεί με εργονομικό τρόπο, οπότε είναι αρκετά δύσκολα για τα δάχτυλα και τους τένοντες, ούτε είναι από τη φύση τους κουρδισμένα, οπότε απαιτούν συνεχείς προσαρμογές. Φωτ.: Jonathan Durand

— Υπάρχει κάποιος που σε επηρέασε σε πιο βαθύ επίπεδο;
Πολλοί. Αλλά, αν πρέπει να διαλέξω έναν, είναι ο Tom Waits.

— Τι σε τράβηξε στο σαξόφωνο;
Από πολύ μικρός ένιωθα μια έλξη για το σχήμα και τον ήχο του. Άρχισα να παίζω όταν ήμουν 9 ετών.

— Παίζεις ένα πολύ παλιό και μεγάλο σαξόφωνο. Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζεις παίζοντας ένα τέτοιο όργανο;
Αυτά τα όργανα δεν έχουν κατασκευαστεί με εργονομικό τρόπο, οπότε είναι αρκετά δύσκολα για τα δάχτυλα και τους τένοντες, ούτε είναι από τη φύση τους κουρδισμένα, οπότε απαιτούν συνεχείς προσαρμογές. Σωματικά είναι πολύ απαιτητικά, αλλά ο ήχος τους είναι υπέροχος.

— Υπάρχει κάποια ενδιαφέρουσα ιστορία για το πώς το απέκτησες;
Το κέρδισα σε μια δημοπρασία στο eBay το 2005, στα παρασκήνια του Madison Square Garden, με τους φίλους μου από τις μπάντες Antibalas και MMW, λίγο πριν ανέβουμε στη σκηνή και παίξουμε με τη Sinead O’Connor και τον Burning Spear στα βραβεία Jammys.

— Είναι η πρώτη φορά που επισκέπτεσαι την Ελλάδα; 
Όχι, έχω ξανάρθει πολλές φορές. Μου αρέσει να περνώ χρόνο στη χώρα σας, έρχομαι όσο πιο συχνά μπορώ. Αγαπώ τις παραλίες, τα νερά, το φαγητό, και έχω πολύ αγαπημένους φίλους εκεί.

Colin Stetson - Spindrift

— Τι πρέπει να περιμένουμε από τη συναυλία σου εδώ;
Όσοι γνωρίζουν τη σόλο μουσική μου ξέρουν ότι θα εκτελέσω κυρίως κομμάτια από τα τελευταία τρία άλμπουμ μου.

— Ως δημιουργός που ασχολείται με παλιά όργανα τι άποψη έχεις για την πρόσφατη άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης; Είναι κάτι καλό ή κακό για τη μουσική;
Όπως όλες οι νέες τεχνολογίες, φαίνεται ότι θα είναι και καλό και κακό πράγμα, θα έχει διάφορες επιπτώσεις και συγκεκριμένες συνέπειες σε διαφορετικές πλευρές της βιομηχανίας και διαφορετικούς τύπους δημιουργών μουσικής. Αλλά αυτή είναι μια ερώτηση που για να απαντηθεί απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο από αυτόν που μπορώ να διαθέσω και πιθανώς δεν είμαι ο πλέον κατάλληλος για να την απαντήσω.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για τη συναυλία του Colin Stetson στο Gazarte εδώ

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ