Doja Cat: Μια αληθινή σούπερ σταρ του 21ου αιώνα

Doja Cat: Μια αληθινή σούπερ σταρ του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Η ψηφιακή εμπειρία διαμόρφωσε το αντισυμβατικό χιούμορ της που συχνά τη βάζει σε μπελάδες και η online περσόνα της δημιουργεί παρεξηγήσεις
0

Την πρώτη φορά που η Doja Cat έγινε viral ήταν με το βίντεο του κομματιού «ΜΟΟΟ!» το 2018. Σε αυτό έκανε twerking με στολή αγελάδας και τεράστιο ντεκολτέ, τραγουδώντας επαναλαμβανόμενα τον στίχο «Βitch, I’m a cow». Συχνά πυκνά μούγκριζε κιόλας, σε μια σκηνή μάλιστα είχε χώσει τηγανητές πατάτες στα ρουθούνια της.

Την πρώτη φορά που ένας από τους παραγωγούς της, ο Yeti Beats, είδε το βίντεο και άκουσε το τραγούδι, το θεώρησε «εντελώς χαζό και αστείο» ‒ ωστόσο το διαδίκτυο πήρε άφθονο υλικό για meme. Περιείχε όλα τα στοιχεία που διαμορφώνουν την περσόνα μιας σούπερ σταρ την εποχή των social media, «χιούμορ, προσαρμοστικότητα και παιχνιδιάρικη διάθεση», σύμφωνα με τους «New York Times». Η Doja Cat μεγάλωσε μέσα στο διαδίκτυο, οπότε έχει εκπαιδευτεί να ελίσσεται αριστοτεχνικά μέσα σε αυτό.

Οι «New York Times» μπορεί να μην αναφέρονται στο ταλέντο της, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν λείπει από την Doja Cat. Όποιος την παρακολουθεί από την εποχή του καταπληκτικού «Go to town» και του «Tia Tamera» με τη Rico Nasty, από το ντεμπούτο άλμπουμ της «Amala» το 2018, το γνωρίζει καλά αυτό. Το «ΜΟΟ!» δεν υπήρχε καν στο άλμπουμ, ήταν ένα κομμάτι που έφτιαξε σε μία μέρα αποκλειστικά για τους φαν της.

Το τεράστιο άνοιγμά της στo mainstream δυστυχώς επέτρεψε την επανένταξη του Dr. Luke στη μουσική βιομηχανία με ανεπαισθητο και κάπως αθόρυβο τρόπο. Δεν φταίει ακριβώς η Doja. Θα μπορούσε να συμβεί σε οποιοδήποτε καλλιτέχνη. Σε λίγο εξάλλου λήγει το συμβόλαιό της και θα μπορέσει να αποδεσμευτεί από αυτόν.

Σήμερα τα τραγούδια της Doja ακούγονται παντού, με πιο πρόσφατο χιτ τη συνεργασία της με την SZA στο «Kiss me more» που κάνει διάφορα ρεκόρ αυτήν τη στιγμή στο Billboard. To «Kiss me more» βρίσκεται στο τρίτο άλμπουμ της, το «Planet Her», που κυκλοφόρησε πέρσι. Η καριέρα της είχε εκτοξευτεί δύο χρόνια πριν με το «Hot Pink», το δεύτερο άλμπουμ της, συγκεκριμένα με το ντίσκο χιτ «Say So».

Kiss me more

Η Doja Cat δίκαια θεωρείται η πιο συναρπαστική φιγούρα που έχει εμφανιστεί τελευταία στην ποπ μουσική. Ως ράπερ ίσως να έχει ξεπεράσει σε επιτυχία ακόμα και την Cardi B, η οποία έχει παραμείνει στάσιμη τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, είναι από τις λίγες μουσικούς τέτοιου βεληνεκούς που δεν φοβάται να πειραματιστεί με τον ήχο και την εικόνα της. Τα κομμάτια είναι μια μείξη διαφορετικών πραγμάτων, ενώ η ερμηνεία της είναι μοναδική και αλλάζει κάθε φορά ανάλογα με τα συναισθήματα και τον χαρακτήρα του που υποδύεται.

Η Amala Dlamini, όπως είναι το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε το 1995 στο Λος Άντζελες. Η μητέρα της είναι μια Αμερικανο-εβραία σχεδιάστρια και ο πατέρας της ο γνωστός Νοτιοαφρικανός ηθοποιός Dumisani Dlamini, ο οποίος ήταν ουσιαστικά απών ‒ εγκατέλειψε την οικογένειά του επειδή νοσταλγούσε την πατρίδα του. Η Doja συχνά δηλώνει σε συνεντεύξεις ότι έχουν απομακρυνθεί.

Η μητέρα της αποφάσισε να μετακομίσει στη Νέα Υόρκη, μαζί με την οικογένειά της. Με τον αδερφό της συχνά δέχονταν ρατσιστικές επιθέσεις επειδή ήταν τα μόνα παιδιά στην περιοχή με mixed καταγωγή. Ο χορός, μαζί με το ίντερνετ, τη βοηθούσαν να ξεφεύγει. Πέρναγε ατελείωτες ώρες σε chat rooms, το θεωρούσε μια μορφή κοινωνικοποίησης. Αυτό όμως την έφερε σε επαφή με αρκετά τρολ ήδη από νεαρή ηλικία. Η ψηφιακή εμπειρία διαμόρφωσε το αντισυμβατικό χιούμορ της που συχνά τη βάζει σε μπελάδες και η online περσόνα της δημιουργεί παρεξηγήσεις. Έχει ζητήσει συγγνώμη πάρα πολλές γι’ αυτά. «Κανείς δεν ενδιαφέρεται», δήλωσε στο «Rolling Stone», γι’ αυτό δεν χρειάζεται να είναι κανείς απόλυτα ειλικρινής στο διαδίκτυο. Η άρνησή της να φανεί αυθεντική ή να υπερασπιστεί σθεναρά τη φήμη ή την επιτυχία της είναι που την έχει σώσει από την εύκολη ακύρωση, σύμφωνα με τους NYT. Είναι χαρούμενη που κάνει μουσική και το ίδιο θέλει να αισθάνονται και οι ακροατές της.

Say So

Χαρακτηριστική ήταν η στάση της όταν αποκαλύφθηκε ότι το «Say So» ήταν δημιούργημα του Dr. Luke, του πιο μισητού ανθρώπου στη μουσική βιομηχανία. Ήταν το πρώτο του Νο 1 στα τσαρτ μετά την περιβόητη δικαστική διαμάχη του με την Kesha, που τον κατηγόρησε για κακοποίηση. Η φήμη του μπορεί να αμαυρώθηκε και αρκετοί σταρ να τον έκαναν πέρα, κατάφερε όμως να επιβληθεί σε μια σειρά από νεότερους καλλιτέχνες που είχαν την ατυχία να υπογράψουν στην εταιρεία του πολύ πριν συμβούν όλα αυτά. Η Doja Cat ήταν μία από αυτούς, όπως και η Sawetie. Ήταν δεκαεφτά χρονών και ανέβαζε κομμάτια στο SoundCloud της, όταν υπέγραψε μαζί του, το 2013, πριν από τη μήνυση της Kesha.

Το τεράστιο άνοιγμά της στo mainstream δυστυχώς επέτρεψε την επανένταξη του Dr. Luke στη μουσική βιομηχανία με ανεπαισθητο και κάπως αθόρυβο τρόπο. Δεν φταίει ακριβώς η Doja. Θα μπορούσε να συμβεί σε οποιοδήποτε καλλιτέχνη. Σε λίγο εξάλλου λήγει το συμβόλαιό της και θα μπορέσει να αποδεσμευτεί από αυτόν.

Στην περίπτωσή της, δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι η επιτυχία της είναι εξίσου δικό της κατόρθωμα και, απ’ ό,τι φαίνεται, έχει έρθει για να μείνει.

Get into it

@dojacat

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρίνα Σάττι

PORTRAITS 2022 / Μαρίνα Σάττι: «Με αυτή την εποχή, που η πληροφορία ταξιδεύει τόσο γρήγορα, δεν πολυταυτίζομαι»

Αντί να κυνηγά τη φρενήρη, εφήμερη καθημερινότητα μιας ποπ σταρ, η μουσικός που έγινε το internet sensation μιας γενιάς προτιμά να δουλεύει σε δικούς της χρόνους και να περνά τα Σαββατοκύριακά της με τις «κόρες» (chóres) της, την πολυμελή γυναικεία χορωδία που δημιούργησε «για να μην είναι μόνη της», αφήνοντας την επιτυχία να της χτυπάει σταδιακά την πόρτα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT