Φέτος σκέφτηκα πιο πολύ από ποτέ τον Λένον στην επέτειο του θανάτου του

Φέτος σκέφτηκα πιο πολύ από ποτέ τον Λένον στην επέτειο του θανάτου του Facebook Twitter
Λίγους μήνες πριν κοπεί με τόσο άγριο και αναπάντεχο τρόπο το νήμα της ζωής του, ο Τζον Λένον είχε αναγνωρίσει, σε μια συνέντευξή του, ότι δεν είχε νόημα να παριστάνει τον κοινό θνητό. Φωτ.: Michael Ochs Archives / Stringer / Getty Images / Ideal Image
0



ΙΣΩΣ ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ σχετικής απομόνωσης που ευνοούν και μια περίσκεψη παραπάνω αλλά και επειδή έπεσε στρογγυλή φέτος η επέτειος της δολοφονίας του Τζον Λένον (πριν από 40 χρόνια και λίγες μέρες πριν προλάβει να κλείσει τα 40 του χρόνια) στις 8 Δεκεμβρίου, τον σκέφτηκα περισσότερο από άλλες φορές, αφού πρώτα κατάφερα να χωνέψω το γεγονός ότι είμαι ήδη μια δεκαετία μεγαλύτερος από εκείνον όταν πέθανε. Φοβερό μου φαίνεται, επειδή τότε που συνέβη, στα μάτια ενός δεκάχρονου έμοιαζε «προχωρημένη» η ηλικία του. Ούτε να υποθέσω δεν θέλω τι θα είχα σκεφτεί αν είχε φτάσει τα πενήντα.


Πέρα από το σοκ που είχαν προκαλέσει οι γκροτέσκες σχεδόν μέσα στην βίαιη τραγικότητά τους, περιστάσεις του θανάτου του (ένας τρελός θαυμαστής του, του ζήτησε αυτόγραφο έξω από το σπίτι του στη Νέα Υόρκη και μετά τον πυροβόλησε θανάσιμα), το ροκ ήταν σχετικά πρόσφατο (μιας 25ετίας το πολύ) φαινόμενο και δεν είχε συνηθίσει ακόμα ο κόσμος στις συχνές απώλειες επιφανών ροκ σταρ, όπως στις μέρες μας που νεκρολογούμε κατά μέσο όρο έναν την βδομάδα. Η πρώτη γενιά του rock & roll ήταν μόλις μεσήλικες (εκτός από τον Έλβις που είχε ήδη αποχαιρετήσει) και πολλοί από τους εκπροσώπους της δεύτερης, αυτής που έθεσε στη δεκαετία του '60 τις βάσεις του είδους που ισχύουν σε μεγάλο βαθμό μέχρι και σήμερα, ήταν μέχρι και αρκετά χρόνια κάτω από τα σαράντα. Νέοι δηλαδή, με τα σημερινά στάνταρ (όχι τα δικά μου, της τρέχουσας κουλτούρας).

Δεν υπάρχει μεγαλύτερη (αυτ)απάτη από την ιδέα ότι οι πλούσιοι και διάσημοι είναι ίδιοι με εμάς. Οι πλούσιοι και οι διάσημοι είναι σε σημαντικό βαθμό ίδιοι μεταξύ τους, ακόμα κι αν ο ένας είναι ευαίσθητος (πλην "ευπώλητος") καλλιτέχνης και ο άλλος ψυχρός μεγιστάνας.


Θυμάμαι που είχα γυρίσει εκείνη την χειμωνιάτικη μέρα από το σχολείο και άκουσα μετά το φαγητό στο ραδιόφωνο τον Πετρίδη (που εσχάτως τότε είχαμε ανακαλύψει) να βρίσκεται σε κατάσταση σοκ ζωντανά στον αέρα, καθώς προσπαθούσε να αρθρώσει τα στοιχεία της είδησης και συγχρόνως να συγκαλύψει την βαθιά συντριβή του. Τις επόμενες μέρες και μέχρι τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά ακολούθησαν περίπου ένα εκατομμύριο μνημόσυνα και αφιερώματα στις εκπομπές του, προκαλώντας μου ένα είδους ψυχαναγκασμού: Έλεος, τον κλάψαμε, καταλάβαμε πόσο σημαντικός ήταν, μπορούμε ν' ακούσουμε τίποτα άλλο τώρα; Χριστούγεννα είναι! (Από μέσα μου όλα αυτά, εννοείται).

Ήταν μια πρόωρη εισαγωγή στις τελετουργίες πένθους των μεγάλων όταν πρόκειται για την απώλεια επιφανούς και αγαπημένου προσώπου (θυμάμαι χαρακτηριστικά στις αρχές εκείνης της ίδιας χρόνιας, την γνήσια θλίψη που είχε σκορπίσει ο θάνατος του Νίκου Ξυλούρη) που είναι σα να υπήρχε από πάντα στην ζωή τους, ως σπέσιαλ γκεστ σταρ. Και βέβαια τότε ακόμα, την δοξολογία δεν ακολουθούσε νομοτελειακά η αποκαθήλωση, όπως στις μέρες μας που δεν προλαβαίνουμε να κλάψουμε κάποιον επώνυμο και να αναλογιστούμε ίσως την όποια σημασία του έργου του ούτε για ένα 24ωρο πριν πιάσει δουλειά η αρμόδια «σήμανση» αναζητώντας κηλίδες, μικρές και μεγάλες, στον βίο και την πολιτεία του. (Και είχε αρκετές τέτοιες κι ο Λένον παρά τα στρογγυλά γυαλιά και τις επικλήσεις στην αγάπη, την ειρήνη και τον λαό).


Έχω την εντύπωση ότι μέχρι και πρόσφατα σχετικά, μπορεί να είχαν άλλα στραβά οι άνθρωποι, δεν διακατέχονταν όμως από αυτήν την ιδέα που έχουν επιβάλλει τα σύγχρονα media, σύμφωνα με την οποία όλοι οι πρωτοκλασάτοι επώνυμοι οφείλουν να είναι καλοί, σεμνοί και ταπεινόφρονες, σαν κι εμάς – ιδέα που αρμέχτηκε σε γελοίο βαθμό με το lockdown και τις εκατομμύρια εικόνες των celebrities με τις πιζάμες τους στο σπίτι. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη (αυτ)απάτη από την ιδέα ότι οι πλούσιοι και διάσημοι είναι ίδιοι με εμάς. Οι πλούσιοι και οι διάσημοι είναι σε σημαντικό βαθμό ίδιοι μεταξύ τους, ακόμα κι αν ο ένας είναι ευαίσθητος (πλην "ευπώλητος") καλλιτέχνης και ο άλλος ψυχρός μεγιστάνας.


Λίγους μήνες πριν κοπεί με τόσο άγριο και αναπάντεχο τρόπο το νήμα της ζωής του (πάνω ακριβώς που ξεκινούσε μια νέα δημιουργική φάση στη ζωή του μετά από μια πενταετία αναχωρητισμού, και έδειχνε πραγματικά ευτυχισμένος), ο Τζον Λένον είχε αναγνωρίσει, σε μια συνέντευξή του, ότι δεν είχε νόημα να παριστάνει τον κοινό θνητό. Όταν ρωτήθηκε αν του είχε λείψει η πολιτιστική ζωή εκεί έξω στη Νέα Υόρκη κατά την μακρά περίοδο που είχε περάσει εσώκλειστος στους πάνω ορόφους του κτιρίου Ντακότα στο Σέντραλ Παρκ, είχε απαντήσει ως εξής: «Νομίζετε ότι ο Πικάσο πήγαινε στα μουσεία ή στα ατελιέ να δει τους άλλους να ζωγραφίζουν; Όχι. Ζωγράφιζε ο ίδιος, έτρωγε και έκανε σεξ. Ζούσε εκεί που ζούσε και πήγαιναν οι άλλοι να δουν εκείνον. Το ίδιο έκανα κι εγώ...».

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM