Grime: Η μουσική που προετοίμασε το έδαφος για το drill στη Βρετανία

Εισαγωγή στο grime Facebook Twitter
Οι απαρχές του grime βρίσκονται στο vision αυτών των ανθρώπων όπως εκφράστηκε σε επίσημους και πειρατικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς σαν τον Rinse, τον Delight και τον Mission.
0


Η HOUSE ΜΟΥΣΙΚΗ και η rave κουλτούρα ευρύτερα είναι ουσιαστικά στοιχεία για να καταλάβεις την ταυτότητα του λονδρέζικου ήχου, τη σκηνή της πόλης και τις subcultures της, ιδιαίτερα το ξαδελφάκι αυτής της μουσικής, το UK Garage.

Ενώ οι επιρροές του UKG, έχοντας άμεση συγγένεια με τις ρίζες της house, είναι η soul και το R&B, αλλά και το dancehall λόγω της ιδιαίτερης κοινωνιολογίας του Λονδίνου με την ηχηρή τζαμαϊκανή κοινότητα, υπήρξαν καλλιτέχνες που πειραματίστηκαν σχεδόν αλχημιστικά σε πιο αργά και σκοτεινά beats, συνδέοντας στίχους από πάνω.

Οι απαρχές του grime βρίσκονται ακριβώς εκεί, στο vision αυτών των ανθρώπων όπως εκφράστηκε σε επίσημους και πειρατικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς σαν τον Rinse, τον Delight και τον Mission και από καλλιτέχνες όπως οι κολεκτίβες των So Solid Crew (μέλος των οποίων είναι ο Asher D, γνωστός και ως Dushane Hill στο «Top Boy») και Pay As U Go, αλλά και ο Wiley με τον Dizzee Rascal.

Σήμερα η κατάσταση παραμένει πάνω κάτω η ίδια, με το είδος να έχει μουδιάσει, δίχως αυτό να σημαίνει πως δεν κυκλοφορεί ακόμα εξαιρετική μουσική.

Όσοι γνωρίζουν, δεν συμφωνούν ποιο ακριβώς ήταν το πρώτο grime κομμάτι, πολλοί καλλιτέχνες διεκδικούν τον τίτλο του originator. Ωστόσο, είτε είναι το «Know We» των Pay As U Go, το «Dilemma» των So Solid Crew, το περίφημο «Eskimo» του Wiley ή το «Pulse X» του Youngstar, το grime είναι κάτι συλλογικό που κατάφερε να εκφράσει μια ολόκληρη γενιά.

Τα επόμενα χρόνια ήταν πολύ-πολύ πλούσια για το είδος. Αναπτύχθηκε ραγδαία, διεκδίκησε και κέρδισε τη θέση του όχι απλώς στα λονδρέζικα rave αλλά και στη mainstream σφαίρα. Είχε μπει σε μια δημιουργική τροχιά, βγάζοντας συνεχώς ράπερ που δεν είχαν να ζηλέψουν τίποτα από τους Αμερικανούς συναδέλφους τους, αυτή την τροχιά όμως ήρθε να ανακόψει η επέλαση της dance μουσικής στα late ’00s-early ’10s. Πολλοί εμβληματικοί καλλιτέχνες και κολεκτίβες του είδους δοκίμασαν την τύχη τους σε αυτόν τον νέο ήχο, από τον Tinchy Stryder των ιστορικών Ruff Sqwad και τον Skepta ως τους Roll Deep.

Όμως σύντομα κατάλαβαν και οι ίδιοι πως δεν τραβούσε, έτσι ξεκίνησαν τα πέτρινα χρόνια της σκηνής που κράτησαν λίγο χάρη στο όραμα του Meridian Dan και την κυκλοφορία του «German Whip» το 2014, του οποίου η εκρηκτική επιτυχία αναθέρμανε το ενδιαφέρον των εταιρειών, αλλά πολύ περισσότερο του ίδιου του ακροατηρίου. Έτσι οδηγηθήκαμε σε μια χρυσή εποχή για το είδος, με τη σημαντικότερη κατάκτησή του να είναι η παγκόσμια εξάπλωσή του σε Ευρώπη, Αμερική και Ωκεανία.

Τη λήξη αυτής της χρυσής εποχής σήμανε το drill, που στα τέλη της περασμένης δεκαετίας έχτισε ένα μοναδικό ηχητικό μονοπώλιο κυριαρχώντας στο ραπ ενδιαφέρον των Βρετανών, με αποτέλεσμα να συρρικνωθεί έντονα το grime και να γίνει κάπως εσωστρεφές. Σήμερα η κατάσταση παραμένει πάνω κάτω η ίδια, με το είδος να έχει μουδιάσει, δίχως αυτό να σημαίνει πως δεν κυκλοφορεί ακόμα εξαιρετική μουσική. Περιμένουμε απλώς τον νέο «German Whip» που θα ξαναχαράξει πορεία για το πιο ιδιαίτερο ηχόχρωμα που συσχετίστηκε ποτέ με το ραπ.

Σκοπός αυτού του αφιερώματος είναι να αναδείξει το συγκεκριμένο είδος και να το συστήσει σε περισσότερο κόσμο. Αυτό όμως μπορεί να το κάνει καλύτερα από το κείμενο η μουσική.

Αυτοί είναι οι 5 ιστορικότεροι δίσκοι του πρώιμου grime, κατά τη γνώμη μου, και μια ιδανική εισαγωγή στην urban μουσική σκηνή του Λονδίνου γενικότερα.

Dizzee Rascal - Boy In Da Corner (2003)

Το προσωπικό μου gateway στο grime, αλλά και πολλών φίλων και γνωστών μου. Ο ιδανικός δίσκος-πείραμα για να καταλάβει κανείς εάν αυτός ο ήχος τού κάνει.

Dizzee Rascal - Brand New Day

Kano - Home Sweet Home (2005)

Ο Kano, προτού γίνει γνωστός ευρύτερα ως Sully από το «Top Boy», ήταν ήδη ένας εμβληματικός καλλιτέχνης της σκηνής και ένας από τους σημαντικότερους στιχουργούς που γέννησε η Αγγλία.

Kano - Home Sweet Home

Wiley - Race Against Time (2009)

Ο Wiley είναι ο αναμφισβήτητος νονός του grime, προτού καν ονομαστεί έτσι, ένας άνθρωπος με μουσικό όραμα και τεράστιο ερμηνευτικό και στιχουργικό ταλέντο που άλλαξε τη rave σκηνή της πόλης για πάντα.

Wiley - Race Against Time

JME - Famous? (2008)

Ο προσωπικός Βρετανός goat μου, ταγμένος σε αυτόν τον ήχο και στο originality του μέχρι και σήμερα.

JME - Famous

Roll Deep - In At The Deep End (2005)

Ίσως η σημαντικότερη grime κολεκτίβα που υπήρξε ποτέ, έχοντας φιλοξενήσει στους κόλπους της ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της σκηνής.

Flying Away feat. Alex Mills - Roll Deep - In At The Deep End

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

120’ με τη Μαρίνα Σάττι

Αποκλειστικό / Μαρίνα Σάττι: «Αν θεωρούν ότι είμαι στη low κουλτούρα χαίρομαι, μακάρι να είμαι»

Μετά την εμφάνιση της στην Eurovision -για την οποία άκουσε πολλά- και ένα άλμπουμ που σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, η Μαρίνα Σάττι δίνει την πρώτη της συνέντευξη και είναι χειμαρρώδης.
M. HULOT
«Πίσω απ΄ όλα παραμόνευαν διαρκώς τα ναρκωτικά»: Οι Blondie στο απόγειο της δόξας τους

Μουσική / «Πίσω απ' όλα παραμόνευαν διαρκώς τα ναρκωτικά»: Οι Blondie στο απόγειο της δόξας τους

Σε ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά του με τίτλο «Under a Rock», που δημοσιεύονται στον Guardian, ο Κρις Στάιν, ιδρυτής και κιθαρίστας του συγκροτήματος, θυμάται τις τρελές καταστάσεις που βίωσαν οι Blondie στην αιχμή ανάμεσα στα '70s και τα '80s.
THE LIFO TEAM
Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι: O πρώτος σούπερ σταρ της όπερας που κέρδισε την Gen Z

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι: O πρώτος σούπερ σταρ της όπερας που κέρδισε την Gen Z

Ο Πολωνός πολυβραβευμένος κόντρα τενόρος και breakdancer ετοιμάζεται για μια από τις πιο αντισυμβατικές βραδιές του φετινού προγράμματος στο Ηρώδειο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η Sama’ δεν χαρίζεται εύκολα

Respublika / Onassis Stegi / Η Sama’ δεν χαρίζεται εύκολα

Έχοντας κερδίσει δικαιωματικά τον τίτλο της πιο διάσημης Παλαιστίνιας DJ –και μια υψηλότατη θέση στη λίστα με τους αγαπημένους του ελληνικού κοινού–, η Sama’ Abdulhadi θα μας ξημερώσει στη Μαλακάσα με ένα set που, μοιραία, λόγω του πολέμου στην πατρίδα της θα έχει διαφορετική βαρύτητα και θα θυμόμαστε για καιρό. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Larry Gus: «Σταματάς να σκέφτεσαι ότι κάτι θα γίνει, απλώς το κάνεις»

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Larry Gus: «Σταματάς να σκέφτεσαι ότι κάτι θα γίνει, απλώς το κάνεις»

Ο ξεχωριστός και πολύ αγαπητός μουσικός έχει διπλή συμμετοχή στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: έχει γράψει τραγούδια για την παράσταση «Ετυμολογίες» της Αγγελικής Παπούλια και του Ευθύμη Φιλίππου, ενώ θα κλείσει με το live του το διήμερο του Indie Playground Festival.
M. HULOT
Subset Festival: Ένα φεστιβάλ μέσα στο φεστιβάλ για τη μουσική του τώρα

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Subset Festival: Ένα φεστιβάλ μέσα στο φεστιβάλ για τη μουσική του τώρα

Σε συμπαραγωγή με το Ωδείο Αθηνών, σε πέντε μέρες και σε ένα πολύ πλούσιο πρόγραμμα θα δούμε μεγάλα ονόματα της νέας μουσικής από το εξωτερικό και «πράγματα που δεν ξέρατε ότι συμβαίνουν στην Ελλάδα».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τέσσερις σταρ ερμηνεύτριες της κλασικής μουσικής έρχονται

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Τέσσερις σταρ ερμηνεύτριες της κλασικής μουσικής έρχονται στο Ηρώδειο

Σπουδαίες ερμηνεύτριες του διεθνούς στερεώματος ανατρέπουν τα στερεότυπα της κλασικής μουσικής και της όπερας, ξαναγράφουν τους κανόνες, υπόσχονται μικρά σκηνικά θαύματα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Anohni: «Κανείς δεν πιστεύει ότι ο κόσμος μας σε 60 χρόνια θα είναι βιώσιμος ή έστω κατοικήσιμος»

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Anohni: «Κανείς δεν πιστεύει ότι ο κόσμος μας σε 60 χρόνια θα είναι κατοικήσιμος»

Η ιδιοσυγκρασιακή ερμηνεύτρια με τη βελούδινη επιστρέφει στη σκηνή και στο Ηρώδειο μετά από οκτώ χρόνια απουσίας, ενώ συνεχίζει να παλεύει για το περιβάλλον.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ