Η Beyoncé, o Drake και η αναβίωση της house αυτό το καλοκαίρι

Η Beyoncé, o Drake και η αναβίωση της house Facebook Twitter
Η στροφή του Drake και της Beyoncé στη house ήταν κάτι απροσδόκητο, γιατί δεν περίμενε κανείς να αφήσει η Queen Bey το R&B και ο Drake το χιπ-χοπ για να αγκαλιάσουν έναν τόσο «μη mainstream» ήχο.
0

«ΜETA THN AΠΟΜΟΝΩΣΗ και την αδικία που ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια, είμαστε όλοι έτοιμοι να αποδράσουμε, να αγαπήσουμε και να γελάσουμε ξανά», δήλωσε η Beyoncé σε μια συνέντευξη, μιλώντας για το επερχόμενο πολυαναμενόμενο άλμπουμ της. «Αισθάνομαι ότι έρχεται μια αναγέννηση και θέλω να γίνω πάση θυσία μέρος αυτής της απόδρασης», τόνισε, εξηγώντας τον τίτλο του έβδομου άλμπουμ της, «Renaissance». 

Το «Renaissance» θα κυκλοφορήσει στα τέλη Ιουλίου και στο «Break My Soul», το πρώτο single από το άλμπουμ, δεν αναγεννιέται ακριβώς, αλλά για πρώτη φορά στην καριέρα της επιστρέφει στα παλιά, αναβιώνοντας έναν παλιότερο ήχο. Δεν δημιουργεί μια μόδα, αντιθέτως, την ακολουθεί.

Ακριβώς το ίδιο φαίνεται να σκέφτηκε να κάνει και ο Drake, που σε μια κίνηση-ματ –μάλλον για να προλάβει την Beyoncé– κυκλοφόρησε ξαφνικά και απροειδοποίητα το καινούργιο του άλμπουμ με τίτλο «Honestly, Νevermind». Σε αυτό επιχειρεί να ακουστεί old school χορευτικός. Συχνά τραγουδάει αντί να ραπάρει και σίγουρα δεν είναι ο Drake που έχουμε συνηθίσει, παρότι είχε προσπαθήσει κάτι ανάλογο το 2017 με το «Passionfruit».  

Όλα είναι υπολογισμένα στην εντέλεια και στημένα έτσι ώστε να γίνει το «Break My Soul» τεράστιο χιτ. Δεν έχει εντελώς άδικο η Azealia Banks που την κατηγορεί ότι ακυρώνει μια μερίδα νεότερων μαύρων καλλιτεχνών

Και οι δυο κυκλοφορίες πατάνε πάνω στη house μουσική – η κάθε μία με διαφορετικό τρόπο, η Beyoncé πιο ξεσηκωτικά, ο Drake με μια πιο υπόγεια lounge διάθεση. Πριν από αυτούς τη χορευτική διάθεση είχαν εκφράσει με δουλειές τους η Lady Gaga και η Dua Lipa.

Η στροφή του Drake και της Beyoncé στη house ήταν, ωστόσο, κάτι απροσδόκητο, γιατί δεν περίμενε κανείς να αφήσει η Queen Bey το R&B και ο Drake το χιπ-χοπ για να αγκαλιάσουν έναν τόσο «μη mainstream» ήχο.

Μη mainstream η house; Όχι ακριβώς. 

Drake - Jimmy Cooks

Η βασική ηχητική επιρροή τους προέρχεται από το Chicago house, το ηλεκτρονικό μουσικό είδος που γεννήθηκε κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’80 στον τόπο απ’ τον οποίο πήρε και το όνομα του, το Σικάγο. Εκεί ηχογραφήθηκαν οι πρώτες house κυκλοφορίες από μαύρους καλλιτέχνες όπως ο Ron Hardy και ο Frankie Knuckles, που αρχικά ως DJs αναμείγνυαν στα σετ τους Italo disco, χιπ-χοπ, ΕΒΜ αλλά και ηλεκτρονική ποπ μουσική από γκρουπ όπως οι Kraftwerk, οι Telex και οι Yellow Magic Orchestra. 

Αν και ως είδος μεσουράνησε για μικρό χρονικό διάστημα, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’90, καθόρισε όσο κανένα άλλο τον χαρακτήρα της ηλεκτρονικής μουσικής των επόμενων δεκαετιών. Από τη Chicago house ξεπετάχτηκαν διάφορα υποείδη και παρακλάδια, όπως η deep house, που ενσωμάτωνε περισσότερο jazz-funk και soul ρυθμούς, αυτό που επιχειρεί να κάνει ο Drake στο νέο άλμπουμ του. Και το κάνει καλά.  

Πάντως, δεν πήρε καλές κριτικές το «Honestly, Νevermind», ή μάλλον δεν ενθουσίασε και τόσο η επιλογή του να αλλάξει τον ήχο του. Ξένισε το κοινό του, που το θεώρησε περισσότερο πρόχειρη δουλειά, ειδικά όταν τα καλύτερα κομμάτια του δίσκου είναι αυτά που «τραπίζουν», όπως το «Jimmy Cooks», η συνεργασία του με τον 21 Savage. Από την άλλη, οι στίχοι του επαναλαμβάνουν τη μανία που έχει με τον εαυτό του και το πληγωμένο εγώ του. Καμιά αλλαγή ή ωρίμανση.

Γυρνώντας στην Beyoncé, το «Break My Soul» ξεκινάει με ένα sample από το ιστορικό κομμάτι της Robin S «Show Me Love». Συγκεκριμένα, δανείζεται την περίφημη μπασογραμμή του. Όταν κυκλοφόρησε το 1990 μπορεί να μην έφτασε στην κορυφή των τσαρτ –κόλλησε στη θέση 5 του Hot100– ήταν, όμως, από αυτά τα κομμάτια που ήταν αδύνατο να βγουν από το μυαλό σου.

Μιξάρει, επίσης, samples από το «Εxplode» της Big Freedia, μιας θρυλικής queer ράπερ από τη Νέα Ορλεάνη, τη φράση της «Release the stress/release the love», για να αποτίσει φόρο τιμής στα queer dancefloors στα οποία δοξάστηκε η house. 

Beyonce - Break My Soul

Η Beyoncé τραγουδά ότι θα αφήσει κάτω τα μαλλιά της και θα παρατήσει τη δουλειά της, ενώ ραπάρει ότι επιτέλους θα βγει έξω να παρτάρει. Όλα είναι υπολογισμένα στην εντέλεια και στημένα έτσι ώστε να γίνει το «Break My Soul» τεράστιο χιτ.

Δεν έχει εντελώς άδικο η Azealia Banks που την κατηγορεί ότι ακυρώνει μια μερίδα νεότερων μαύρων καλλιτεχνών. Μπορείς να «ακυρώσεις» την Azealia για διάφορα που έχει πει αλλά όχι για τη μουσική της. 

Δεν είναι λίγα τα άρθρα που γράφουν υπερβολές του στυλ «επιτέλους, με την Beyoncé και τον Drake η house επιστρέφει στις μαύρες ρίζες της», παραβλέποντας μια μερίδα ανεξάρτητων μαύρων καλλιτεχνών που δεν την ξέχασαν ποτέ, απλά λειτουργούσαν μακριά από το ραντάρ του mainstream, μουσικούς και παραγωγούς όπως η Dawn Richards, που κυκλοφόρησε πέρσι το καταπληκτικό «Second Line», ή ο αξιόλογος Kaytranada. Ακούγοντας το «The Big Big Beat» που κυκλοφόρησε η Azealia το 2016, καταλαβαίνεις ποια «αντιγράφει» η Beyoncé, γι’ αυτό η Banks την κράζει στα social media.

Στο πέρασμα των χρόνων, ισχύει ότι η house μουσική είχε γίνει περισσότερο υπόθεση λευκών καλλιτεχνών –κυρίως λόγω της επιτυχίας συγκροτημάτων όπως οι Daft Punk ή οι LCD Soundsystem–, χάνοντας κάπου τον χαρακτήρα της. Και μπορεί μια μερίδα του αμερικανικού κοινού να αγνοεί την προέλευσή της, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι την αγνοούν και όσοι έχουν μεγαλώσει ή ασχολούνται με αυτή. Ιδιαίτερα στην Ελλάδα, που παραμένει για πολλά χρόνια ένα σημαντικό κεφάλαιο στη διασκέδαση σε κάθε μαγαζί, από άκρη σε άκρη της χώρας.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM