Η απόλυτη κυριαρχία των γυναικών στη βρετανική χορευτική μουσική

Οι γυναίκες κυριαρχούν στη βρετανική χορευτική σκηνή Facebook Twitter
Η άνοδος των γυναικών δημιουργών στη σκηνή της βρετανικής χορευτικής μουσικής ήταν ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε στα βρετανικά τσαρτ τον περασμένο Οκτώβρη.
0

ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ πιο ενδιαφέροντα άρθρα που κυκλοφορούν για τη μουσική τελευταία στο διαδίκτυο είναι το ρεπορτάζ της «Guardian» για την άνοδο των γυναικών δημιουργών στη σκηνή της βρετανικής χορευτικής μουσικής.

Ήταν ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε στα βρετανικά τσαρτ τον περασμένο Οκτώβρη. Αν τα τσέκαρες τακτικά, δηλαδή, δεν υπήρχε περίπτωση να μην αναρωτηθείς ποια ήταν όλα αυτά τα ονόματα που κατέκλυζαν το τοπ 10. Δεν ήταν ένα ή δυο, η πλειοψηφία της δεκάδας ήταν γεμάτη χορευτική μουσική με γυναικεία υπογραφή, όλες νεαρές και πρωτοεμφανιζόμενες.

Αυτό που δεν γνώριζες ή δεν πρόσεχες ήταν ότι αυτές οι κοπέλες εκτός από ερμηνεύτριες ήταν και παραγωγοί και δημιουργοί των τραγουδιών τους. Σημαντική λεπτομέρεια: το έναυσμα για το άρθρο έφερε η απρόσμενη επιτυχία της Kenya Grace, που κατέκτησε την κορυφή και συνάντησε τη δυσπιστία μιας μερίδας του ανδρικού κοινού για το αν γράφει η ίδια τη μουσική της, λες και είναι κάτι περίεργο (δεν υπάρχει σεξισμός, είπατε;). Δεν επικεντρώνεται, όμως, μόνο σε αυτήν.  

Η πορεία τους συνέβαλε στην άνθιση κοινοτήτων που έχουν ως βασικό στόχο να βοηθήσουν γυναίκες και gender non-conforming καλλιτέχνες στην αρχή της καριέρας τους, χτίζοντας αλληλοϋποστηριζόμενα δίκτυα.

Σύμφωνα με την «Guardian», «η ηλεκτρονική μουσική έχει μεγάλη ιστορία στο να παραγκωνίζει τις γυναίκες. Τα credits στα χορευτικά κομμάτια κυριαρχούνται από άνδρες παραγωγούς, ενώ οι γυναίκες συχνά περιορίζονται στο να παρέχουν απρόσωπα και ανώνυμα φωνητικά». Να κάνουμε μια παύση εδώ: δεν χρειάζεται παρά να αναλογιστεί κανείς όλα τα βρετανικά χορευτικά γκρουπ των ‘90s –και όχι μόνο– που έρχονται στην Ελλάδα για συναυλίες κάθε χρόνο. Στηρίζονται κατά κόρον σε αυτήν τη συνθήκη – με λαμπρή εξαίρεση ίσως τους Portishead όπου η Beth Gibbons αντιμετωπίζεται ως ισότιμη δημιουργός.

Οι γυναίκες κυριαρχούν στη βρετανική χορευτική σκηνή Facebook Twitter
H Beth Gibbons των Portishead.

Και το άρθρο συνεχίζει: «Μια έκθεση του 2022 από το Ίδρυμα Jaguar διαπίστωσε ότι λιγότερο από το 1% της χορευτικής μουσικής που παίζεται στο βρετανικό ραδιόφωνο προέρχεται από σόλο καλλιτέχνιδα ή γυναικείο συγκρότημα. Η Grace είναι μόλις η δεύτερη γυναίκα που βρίσκεται στην κορυφή των βρετανικών charts με ένα κομμάτι που έγραψε, παρήγαγε και ερμήνευσε η ίδια και η μόνη που κάνει χορευτική μουσική – μετά το αναγεννημένο “Running Up That Hill” της Kate Bush που έφτασε στην κορυφή το 2022».

Λυπηρό κάπως αυτό με την Kate Βush. Τα καλά νέα, όμως, είναι ότι δεν ήταν μόνη της η Grace στα τσαρτ και η περίπτωσή της άνοιξε τον δρόμο για περαιτέρω συζήτησεις και ορατότητα. Το TikTok και το YouTube αποδείχθηκαν καθοριστικά για την εξέλιξη των συγκεκριμένων καλλιτεχνών.

Επιπλέον, η πορεία τους συνέβαλε στην άνθιση κοινοτήτων που έχουν ως βασικό στόχο να βοηθήσουν γυναίκες και gender non-conforming καλλιτέχνες στην αρχή της καριέρας τους, χτίζοντας αλληλοϋποστηριζόμενα δίκτυα. Κάτι που επιχειρούν να κάνουν ομάδες και εδώ, όπως η shesaid.so και το HER Project, παρά τις πολλές αντιξοότητες.

Αν τώρα αυτό το φαινόμενο θα φέρει και δραστική αλλαγή στο μέινστριμ και στον τρόπο που αντιμετωπίζουν τις γυναίκες παραγωγούς οι μεγάλες δισκογραφικές, θα φανεί στο μέλλον. Προς το παρόν, «είναι κάτι που δεν θα συνέβαινε πριν από 20 χρόνια», όπως αναφέρει η Grace.

Kenya Grace

Γεννημένη στη Νότια Αφρική και μεγαλωμένη στο Σαουθάμπτον της Βρετανίας, ξεκίνησε να γράφει τραγούδια από την ηλικία των 10 ετών και σπούδασε μουσική στο Guilford. Η καριέρα της εκτοξεύτηκε όταν άρχισε να ανεβάζει βίντεο στο TikTok στα οποία μαγνητοσκοπούσε τη διαδικασία με την οποία έφτιαχνε μουσική. Το βίντεο του «Strangers» –ενός drum’n’ bass ύμνου– είχε 35 εκατομμύρια προβολές στο TikTok πριν βρεθεί στην κορυφή του βρετανικού τσαρτ.

Kenya Grace - Strangers

Piri

Η 24χρονη Sophie Leigh McBurnie, όπως είναι το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στο Μάντσεστερ σε μια εργατική οικογένεια. Είναι το ένα μισό των Piri & Tommy. Με τον Tommy Villiers γνωρίστηκαν στο Tinder και ξεκίνησαν να κάνουν μουσική μαζί. Η Piri, που έχει πτυχίο Χημείας, ήταν τεράστια φαν της k-pop όταν μεγάλωνε. Είναι επίσης γνωστή για την αγάπη της για το pole dancing, ενώ αποφάσισε να φτιάξει λογαριασμό στο OnlyFans για να πληρώσει τις σπουδές της και να προωθήσει τη μουσική της καριέρα.

piri & tommy - on & on

Venbee

Γνωστή από το «Messy in Heaven» που ανέβηκε στην κορυφή του χορευτικού τσαρτ στη Βρετανία, η Erin Vemby Anna Doyle πάσχει από ADHD, που όμως της επιτρέπει να συγκεντρώνεται όταν γράφει τραγούδια. Γεννήθηκε στο Kent, και εξαιτίας της δυσλεξίας από την οποία επίσης πάσχει δεν μπορούσε να διαβάσει σωστά μέχρι τα 18 της. Και εκείνη ξεκίνησε την καριέρα της από το TikTok.

venbee, goddard. - messy in heaven

Anz

Από το Λονδίνο, με καταγωγή από την Γκάνα, τα πρώιμα ακούσματά της ήταν η afrobeat μουσική. Μετακόμισε στο Μάντσετσερ όπου η καριέρα της απογειώθηκε την περίοδο της πανδημίας με το εκρηκτικό μείγμα της από UK funky, 2-step garage, dubstep και jungle.

Anz - 'You Could Be (ft. George Riley)'

Charlotte Plank

Η Plank γεννήθηκε στην Αυστραλία και σπούδασε στο Notting Hill Academy of Music στη Βρετανία. Οι γονείς της γνωρίστηκαν σε ένα rave πάρτι και ένας θείος της είναι DJ. Ε, δεν ήθελε και πολύ για να ασχοληθεί και η ίδια με τη μουσική. Το είχε στο αίμα της. Ξεκίνησε να ηχογραφεί κατά τη διάρκεια του lockdown και το «Dancing is Healing» βρέθηκε στη θέση νο5 στα βρετανικά τσαρτ.

Rudimental, Charlotte Plank, Vibe Chemistry - Dancing is Healing

Issey Cross

Η Isabella Eliza Victoria Cross γεννήθηκε στο Κεντ και άρχισε να ασχολείται με τη μουσική όταν της έκαναν δώρο μια κιθάρα στα γενέθλιά της. Έκλεινε τα 13. Η πρώτη της συναυλία ήταν απέναντι από το κομμωτήριο του πατέρα της, ο οποίος ενθάρρυνε την ενασχόλησή της με τη μουσική και τη συνόδευε στις παμπ όπου έπαιζε, λέγοντας ψέματα για την ηλικία της. Έχει σπουδάσει μουσική και φημίζεται κυρίως για το «μπαστάρδεμα» ποπ και ροκ κομματιών με drum ‘n’ bass.

Issey Cross - Bittersweet Goodbye

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM