Η απρόσμενη κυριαρχία της Kate Bush

Η απρόσμενη κυριαρχία της Kate Bush Facebook Twitter
0

«Δεν ακούω τα παλιά μου τραγούδια», δήλωσε η Kate Bush σε μια συνέντευξή της στο BBC4, έκπληκτη από την πρόσφατη επιτυχία του «Running Up That Hill». «Είναι συναρπαστικό και αρκετά σοκαριστικό, έτσι δεν είναι; Εννοώ ότι όλος ο κόσμος έχει τρελαθεί», πρόσθεσε η 63χρονη δημιουργός.

Τις τελευταίες εβδομάδες, ένα παλιό της χιτ, το «Running Up That Hill» –που έχει σε παρένθεση τον υπότιτλο «A Deal With God» όταν δεις τον τίτλο του γραμμένο στο οπισθόφυλο του δίσκου και μάλλον έτσι ήθελε να το βαφτίσει αρχικά– ξαναβρίσκεται στην επικαιρότητα και γνωρίζει εκ νέου επιτυχία επειδή ακούγεται σε μια από τις πιο φορτισμένες σκηνές της 4ης σεζόν του «Stranger Things».

Το συγκεκριμένο κομμάτι ήταν το πρώτο τραγούδι που έγραψε για το πέμπτο άλμπουμ της «The Ηounds of Love», που κυκλοφόρησε το 1985. Είναι ένα από τα κλασικά κομμάτια των ‘80s και κάπως ήρθε και έδεσε, αφού το «Stranger Things» είναι μια σειρά που διαδραματίζεται και αναβιώνει αυτήν τη δεκαετία.

Ευτυχώς η σειρά έχει ξεπεράσει τα όρια του καλτ, κάτι που επιτρέπει στους δημιουργούς της να αντέξουν οικονομικά τα μάλλον πανάκριβα δικαιώματα του συγκεκριμένου κομματιού και έτσι ακούμε το ορίτζιναλ και όχι κάποια μπανάλ διασκευή του.

Η απρόσμενη κυριαρχία της Kate Bush Facebook Twitter
Στην περίπτωση της Kate Bush έχουμε να κάνουμε με μια καλλιτέχνιδα που δεν έχει ακριβώς ξεχαστεί με την πάροδο του χρόνου. Ισχύει ότι είναι ακριβοθώρητη, αλλά πάντα ήταν δημοφιλής. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Η Κate Bush είχε μια αξιοζήλευτη δημιουργική ελευθερία για την εποχή της, κάτι που φαίνεται στον άκρατο πειραματισμό των άλμπουμ της και είναι κάπως ακατανόητη.

Η Bush έγραψε το «Running Up That Hill», όπως και όλο το «Hounds of Love», σε ένα συνθεσάιζερ Fairlight CMI, ενώ υπεύθυνος για το επιβλητικό drum machine του τραγουδιού ήταν ο τότε σύντροφός της Del Palmer, ο οποίος έπαιζε μπάσο στην μπάντα που τη συνόδευε.

Είχε δηλώσει τότε η Kate σχετικά: «Μερικές φορές μπορεί να πληγώσεις κάποιον εντελώς τυχαία ή να φοβάσαι να του πεις κάτι επειδή νομίζεις ότι θα πληγωθεί. Στην πραγματικότητα, όμως, θα καταλάβει. Έτσι, αυτό το κομμάτι αφορά μια συμφωνία με τον Θεό που θα επιτρέψει σε δυο ανθρώπους να ανταλλάξουν θέσεις για να δουν τα πράγματα από την πλευρά του άλλου».

Σήμερα, τριαντάεξι χρόνια από την κυκλοφορία του, βρίσκεται για πρώτη φορά στην κορυφή των βρετανικών τσαρτ, ενώ για εβδομάδες βρίσκεται στη δεκάδα του Hot100 του «Billboard», φτάνοντας στο τοπ 4, κάτι που δεν είχε καταφέρει η Bush στην Αμερική, ούτε τότε που μεσουρανούσε – είχε φτάσει μέχρι τη θέση 30 το ‘85.

Η Kate Bush ερμηνεύει το «Running Up That Hill (A Deal With God)» από το άλμπουμ «Hounds Of Love» στο «The Wogan Show» το 1995.

Η Bush, μάλιστα, έσπασε τρία ρεκόρ Guinness με τη μία. Το κομμάτι κυκλοφόρησε το 1985. Τότε είχε ανέβει μέχρι το νούμερο 3 στη Βρετανία. Έκανε ρεκόρ, επομένως, ως το κομμάτι που άργησε περισσότερο να φτάσει στην κορυφή των τσαρτ. Επιπλέον, είναι το πρώτο κομμάτι της που κατακτά την κορυφή μετά το «Weathering Heights» του 1978.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ανάμεσα σε δύο νούμερο 1 χιτ του ίδιου καλλιτέχνη, και έτσι χτυπάει το δεύτερο ρεκόρ. Και το τρίτο είναι ότι λόγω της ηλικίας της είναι η «γηραιότερη» καλλιτέχνιδα που έκανε νούμερο 1 χιτ στη Βρετανία. Πριν από αυτήν ήταν η Σερ, που στα 52 της ανέβηκε στην κορυφή με το «Believe» το 1998.

Πέρα από τα ρεκόρ, αυτό που συμβαίνει με την Kate Bush δεν πρέπει να θεωρείται και τόσο περίεργο και δεν είναι κάτι που δεν έχει ξανασυμβεί στο παρελθόν. Είναι μια «ανωμαλία» ή απόκλιση που συμβαίνει συχνά στα τσαρτ.

Το 1992, π.χ., οι Queen μπήκαν στο Hot 100 (στη θέση 2) με το «Bohemian Rhapsody» επειδή ακουγόταν στην ταινία Wayne’s World. Όταν είχε κυκλοφορήσει αυτό το κομμάτι το 1976, είχε μετά βίας μπει στη δεκάδα (θέση 9). Είχε συμβάλει βέβαια σε αυτό και ο θάνατος του Freddie Mercury έναν χρόνο νωρίτερα. Το κομμάτι προβαλλόταν μέχρι αηδίας εκείνη την εποχή στο MTV. Παρομοίως, το «Running Up That Hill» και ακόμη περισσότερο με το «Cloudbusting» –από τον ίδιο δίσκο– και αργότερα το «Sensual World» (1989) τα έπαιζε επανειλημμένα στο MTV.

Η επαναφορά ενός παλιού κομματιού στο προσκήνιο έχει και δεν έχει να κάνει τόσο με το δυσοίωνο φαινόμενο της παλιάς μουσικής που σκοτώνει την καινούργια μουσική, όπως το περιέγραψε ο Ted Gioia σε ένα από πιο ουσιαστικά μουσικά άρθρα που έχουν γραφτεί τελευταία.

Το 2022, που δεν υπάρχει πια MTV και έχει αλλάξει αισθητά ο τρόπος που ακούμε μουσική, είναι πιο πιθανό να ανεβοκατεβαίνουν στα τσαρτ κομμάτια που ακούγονται σε πλατφόρμες όπως το TikTok ή σε σειρές και ταινίες. Έχει να κάνει δηλαδή με το γεγονός ότι δεν χρειάζεται κάποιος να βγει από το σπίτι για να αγοράσει ό,τι ακούει εκεί, επειδή πλέον η μουσική είναι προσβάσιμη σε εκατομμύρια ακροατές μέσω του διαδικτύου ή του κινητού, χωρίς να χρειαστεί να κουνηθούν από τη θέση τους.

Τώρα γιατί η Kate Bush; Και όχι, π.χ., το «Psycho Killer» των Talking Heads που ακούγεται επίσης στην 4η σεζόν του «Stranger Things» ή το προσωπικό αγαπημένο μου «Pass the Dutchie» των Musical Youth;

Ας πούμε ότι έχει να κάνει κυρίως με τη στιγμή που ακούγεται και το πώς αυτό συνδέεται με την ηρωίδα που αφορά, συγκεκριμένα την Max που για να γλυτώσει από τον θάνατο στα χέρια του τερατώδη Vecna χρειάζεται επειγόντως μια «συμφωνία με τον θεό» - δηλαδή το ίδιο το τραγούδι που λειτουργεί ως σωτήρας.

Η σκηνή από την 4η σεζόν του «Stranger Things» όπου το τραγούδι της Kate Bush λειτουργεί ως σωτήρας της Max.

Επιπλέον, στην περίπτωση της Kate Bush έχουμε να κάνουμε με μια καλλιτέχνιδα που δεν έχει ακριβώς ξεχαστεί με την πάροδο του χρόνου. Ισχύει ότι είναι ακριβοθώρητη, αλλά πάντα ήταν δημοφιλής, ακόμη κι αν δεν έδινε συναυλίες ή αν έκανε να κυκλοφορήσει νέα μουσική για μια δεκαετία - το πιο πρόσφατο άλμπουμ της ήταν το «50 Words for Snow» (2011), 11 χρόνια πριν.

Το 2014, όταν ανακοίνωσε μια σειρά συναυλιών στο Hammersmith Apollo, τα εισιτήρια ξεπουλήθηκαν σε δευτερόλεπτα. Δύο χρόνια πριν, το «Running Up Τhat Hill» είχε ακουστεί ζωντανά στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου (2012) – και είχε ξανανέβει στο τοπ10 των τσαρτ εκεί.

735
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Η Kate Bush έχει αυτήν τη στόφα των θρυλικών δημιουργών που λατρεύουν οι μουσικοί. Για χρόνια ως μουσικοκριτικός ή φαν ανακάλυπτες απόηχους της μουσικής της σε δουλειές άλλων, κυρίως νεαρών καλλιτέχνιδων. Η επιρροή της παραμένει σαρωτική σε κάθε αντισυμβατική γυναίκα μουσικό, από την Bjork και την Tori Amos (περισσότερο) μέχρι την Florence + the Machine, τη Lady Gaga και τη Fiona Apple. Δεν είναι υπερβολή να πούμε σήμερα ότι συμβολίζει την επιτομή της γυναικείας τραγουδοποιίας.

Από την αρχή, όταν στα 19 της πρωτοεμφανίστηκε με το «Kick Inside», οι στίχοι της μιλούσαν για θέματα όπως η περίοδος, η γυναικεία αυτοϊκανοποίηση, οι μάγισσες, αργότερα η εγκυμοσύνη κ.λπ. Παράλληλα, ήταν το απόλυτο queer icon, με τα γουρλωτά της μάτια, τη θεατρικότητα και την camp αισθητική της στα βίντεο και μέσα από μια σειρά τραγουδιών με πλούσια αφήγηση, γεμάτη χιούμορ και απόκοσμες μελωδίες, που φλέρταραν ενίοτε με τον μαγικό ρεαλισμό και το folk horror, ενώ πρόσφεραν απλόχερα την απόδραση αλλά και την αποδοχή και τη βαθιά ενσυναίσθηση προς τη διαφορετικότητα. Είχε γράψει μάλιστα στα ‘70s ένα κομμάτι για μια γυναίκα η οποία παρατηρεί ένα γκέι ζευγάρι που μένει απέναντι από το σπίτι της και βγαίνει μόνο τα βράδια επειδή φοβάται τη διαπόμπευση.

Η Bush είχε μια αξιοζήλευτη δημιουργική ελευθερία για την εποχή της, κάτι που φαίνεται στον άκρατο πειραματισμό των άλμπουμ της και που είναι και κάπως ακατανόητη. Έχει πλάκα να διαβάζεις τώρα κριτικούς να απορούν για το τι στο καλό σκεφτόταν όταν μούγκριζε γαϊδουρινά στο «Get Out of My House» από το «The Dreaming» (1982).

Διάφοροι συνεργάτες της θυμούνται ότι συχνά αθετούσε τους όρους του συμβολαίου της με τη δισκογραφική χωρίς να την ενδιαφέρουν ιδιαίτερα οι συνέπειες. Και είναι αυτή η απίστευτη τόλμη της που εμπνέει τόσο σεβασμό μέχρι σήμερα.

Υπάρχει ένα προφητικό σχόλιο κάτω από ένα βίντεο του «Running Up That Hill» ενός ανώνυμου φαν της που γράφει: «Κάθε γενιά θα ξανανακαλύπτει αυτό το τραγούδι με τον τρόπο της και θα παραμένει καταπληκτικό». Αν μη τι άλλο, περιγράφει εύστοχα την αξεπέραστη μαγεία της μουσική της όσα χρόνια κι αν περάσουν.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φόβος και Χασμουρητά στο Χόκινς: Είδαμε την τέταρτη σεζόν του «Stranger Things»

Οθόνες / Φόβος και φλυαρία στο Χόκινς: Είδαμε την τέταρτη σεζόν του «Stranger Things»

Δύο είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της μέτριας τηλεόρασης: Το cliffhanger και η πρακτική κάθε χαρακτήρας που συμπαθεί το κοινό να παίρνει τη δική του υποπλοκή. Η τέταρτη σεζόν του «Stranger Things» τα έχει και τα δύο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM